(Waarschijnlijk) Hersenvliesontsteking, ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke98

(Waarschijnlijk) Hersenvliesontsteking, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 22:47

Hallo Bokkers.
Ik plaats dit topic omdat ik graag wil delen waar wij (ik, mijn ouders en broertje) nu doorheen gaan en benieuwd ben naar ervaringen van andere mensen met dit verschijnsel of iets wat hier op lijkt.

Ons kooikerhondje Loki, geboren op 21-01-17 is momenteel erg ziek. Woensdag merkte we al dat hij niet zo lekker was. Minder uitbundig etc. Normaal is hij een erg vrolijk hondje dat graag wil spelen en je vol enthousiasme begroet als je de kamer in komt en nu reageerde hij vrij matig en tam.

Even een beetje geschiedenis.
Begin oktober was hij ook ziek. De desbetreffende dag nog naar het strand geweest, gerend, gespeeld etc. In de avond werd hij niet lekker wat zich uitte in niet meer willen spelen etc. Later ook alleen maar willen liggen, pijn aangeven bij optillen en moeilijk en stijf lopen met een gekromde rug. We hebben toen (geloof ik) diezelfde avond een spoednummer van de dierenarts gebeld omdat we niet vertrouwden waar dit vandaan kwam. Dierenarts (niet onze eigen) heeft eerst gekeken of hij wilde eten, dat gelukkig wel. Alleen wel liever nat voer dan zijn eigen ''normale'' brokjes. Aangezien hij ook aardige koorts had (rond de 40) heeft hij antibiotica en een pijnstiller gekregen en ook mee naar huis gekregen. Binnen een paar dagen knapte hij op. Kuurtje hebben we af gemaakt en het er verder bij gelaten. We waren al lang blij dat hij weer helemaal de oude was.

Toen hij dus woensdag weer niet lekker werd en dezelfde verschijnselen vertoonde, wat dus begon met een beetje tam gedrag en eindigde in dezelfde pijn bij optillen en moeilijk lopen met een gekromde rug, gingen bij ons meteen de alarmbellen rinkelen. Donderdagochtend meteen de dierenarts gebeld. Voor vrijdag een afspraak gemaakt, maar als het echt erg was mochten we dezelfde dag nog komen. Dat werd dus nog dezelfde dag komen. Hij is onderzocht en bleek vooral pijn in zijn nek en rug te hebben, vandaar het krom lopen. Laatste keer was dit precies hetzelfde. Weer pijnstillers (carporal) en antibiotica (clavubactin) voorgeschreven. Persoonlijk had ik liever gehad dat er meteen ook bloed afgenomen werd etc, vooral ook omdat dit nu de 2e keer was in een korte tijd, maar ja, je vertrouwd op de dierenarts. Hij knapte hier niet erg van op, leek juist alleen maar achteruit te gaan. Gaan liggen koste meer moeite en weer opstaan nog meer moeite. Helpen konden we hem daar ook niet bij, want dan deden we hem vreselijk veel pijn ivm. nek en rug. Als hij dan zelf uiteindelijk ging staan meteen even laten plassen en poepen, wat eten en drinken en zijn temperatuur nemen. Temperatuur was donderdagavond 37, (beetje te laag naar onze smaak, maar volgend de DA kon dit door de medicatie komen) maar liep vrijdag richting de 39.2. Vrijdag weer gebeld, we konden terecht om een sterkere pijnstiller te halen (tramadol). Ook meteen een plasje mee genomen om te laten testen, daar kwam alleen uit dat hij te weinig had gedronken, maar dat is niet raar voor een zieke hond. Assistente zou maandag overleggen met de arts die hem donderdag onderzocht heeft en ons dan maandag bellen. Weekend werd dus afwachten.

Zaterdag ging matig. Wel merkten we dat hij nu ook als hij al stond, niet meer op getild wilde worden doordat dat teveel pijn deed. Eerst was dit alleen zo als we hem omhoog probeerden te krijgen als hij op zijn buik of zij lag. Vanochtend nog niet beter en 40 graden dus de spoedlijn gebeld en om 11:00 konden we daar terecht bij een dierenarts (wederom niet onze eigen dierenarts). We hebben een opgerold matje tegen zijn rug gelegd, hem als het ware omgedraaid aan zijn pootjes en het matje uitgerold zodat hij daar op kwam te liggen. Toen aan de punten van het kleedje de auto in gedragen en vertrokken. De dierenarts daar heeft ook nog even alles nagekeken. Vitale functies allemaal goed. Daarna een kliniek gebeld voor een punctie aangezien hersenvliesontsteking vermoed werd. De eerste kliniek was vol, maar de tweede die gebeld werd kon gelukkig vandaag nog een punctie uitvoeren. Dierenarts stond er op dat we vandaag terecht konden en zou net zo lang door blijven bellen tot we ergens een plekje hadden. Dit lukte gelukkig vrij snel en meteen doorgereden naar de kliniek.

We hebben hem in de kliniek achter gelaten in een hok/grote kennel, we konden/mochten niet blijven, maar hij was in elk geval in goede handen. Hij is daar nog een keer onderzocht door een arts en heeft een infuus gekregen om de koorts te laten zakken. Ook deze arts vermoedde hersenvliesontsteking gezien de pijn in zijn nek en rug en zijn stijve houding. Volgens de arts ook omvalneigingen, maar dat hebben wij zelf niet echt gezien. Hij stond misschien een beetje wankel maar viel beslist niet om. Wij waren er echter niet bij op het moment van dit onderzoek, dus wie weet hoe hij toen was. Zekere voor het onzekere genomen, hij is onder narcose gebracht en naast een punctie zijn er ook foto's gemaakt en is er bloed afgenomen. Even geleden zijn we gebeld en is ons dit alles verteld. De arts had nog wat vragen en zei ook dat Loki een nachtje moest blijven, maar waarschijnlijk morgenochtend gehaald kon worden.

De foto's hebben uitgewezen dat hij in elk geval niet lijdt aan atlanto-axiale instabiliteit
http://www.causus.be/uitleg-over/neurol ... abiliteit/

Zijn liquor (uit het beenmerg) wordt nu nog getest op:
SRMA (Steroid-Responsieve Meningitis-Arteritis), AM (Aseptische Meningitis) dit is de hersenvliesontsteking.
http://www.tollertales.nl/gezondheid/sr ... neningitis

En zijn bloed wordt nu getest op:
1. Lyme
2. Toxoplasma http://www.dierenartsenherckenrode.be/vrij.cfm?Id=146
3. Myositis https://www.kooikerhondje.nl/ras/gezondheid/

Vanaf morgenmiddag tot en met donderdag stromen alle uitslagen binnen dus we hopen dan duidelijkheid te krijgen. Vooralsnog is de voorlopige diagnose dus hersenvliesontsteking. Hij heeft een injectie met een hoge dosis dexadreson gekregen. (ontstekingsremmer) Indien hij morgen opgeknapt is mag hij verder op de prednoral tabletten die we hem thuis kunnen geven.

Als er uit het bloed en liquor onderzoek niets uitkomt en hij met therapie niet op knapt, dan zijn er CT- en MRI-scans nodig, maar zover zijn we nog niet.
Eerst afwachten hoe hij morgenochtend is en wat de uitslagen zeggen.

Ik hoop vooral dat hij nu niet al te veel pijn heeft en lekker ligt te slapen... ons arme knulletje.

Chapeau2002

Re: (Waarschijnlijk) Hersenvliesontsteking, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:11

Ik heb geen ervaringen te delen maar wil jullie wel heel veel sterkte wensen. Hopelijk herstelt hij snel en voorspoedig. Arm dier :(:)

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:20

Ik heb er geen ervaring mee met honden. Zelf heb ik het wel eens gehad en had daarbij vooral veel hoofdpijn, vooral met bukken. De huisarts wilde me toen de tijd geen antibiotica meegeven en ik moest het maar doen met een paracetomol. Na 1 à 2 weken hoorde het over te zijn en anders moest ik terug komen. Was in mijn geval bijna 2 weken. Weet helaas niet hoe dit met honden zit. Misschien dat het met de tijd ook vanzelf over kan gaan.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:29

Lottekuhh_x schreef:
Ik heb er geen ervaring mee met honden. Zelf heb ik het wel eens gehad en had daarbij vooral veel hoofdpijn, vooral met bukken. De huisarts wilde me toen de tijd geen antibiotica meegeven en ik moest het maar doen met een paracetomol. Na 1 à 2 weken hoorde het over te zijn en anders moest ik terug komen. Was in mijn geval bijna 2 weken. Weet helaas niet hoe dit met honden zit. Misschien dat het met de tijd ook vanzelf over kan gaan.

Vermoed dat jij voorhoofdsholte ontsteking bedoeld want met hersenvliesontsteking sturen ze je niet met een paracetamol naar huis.

Sterkte met het hondje :(:)

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 23:29

Lottekuhh_x schreef:

Bij honden is het eigenlijk altijd de virale versie, antibiotica helpt daar niet bij. Bij mensen (geloof ik) vaak de bacteriële, dus dan werkt antibiotica wel. Maar ik kan ernaast zitten hoor. Alleen wat ik me dan af vraag is waarom hij er de 1e keer met alleen antibiotica en pijnstilling vanaf gekomen is. Tenzij dat iets anders was, of dit moet geen hersenvliesontsteking zijn. Ik weet het allemaal niet zo.

Beide in elk geval bedankt voor je reactie

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:37

ajesca123 schreef:
Lottekuhh_x schreef:

Vermoed dat jij voorhoofdsholte ontsteking bedoeld want met hersenvliesontsteking sturen ze je niet met een paracetamol naar huis.

Sterkte met het hondje :(:)

Dat denk ik ook... hersenvliesontsteking is nogal heftig bij mensen ook.
In elk geval: heel veel sterkte. Aan de ene kant hoop je dat t geen van deze enge dingen is, aan de andere kant heb je dan wel een diagnose om mee samen te werken. Veel sterkte!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:40

Hond van mijn vriendin heeft meermaals een auto-immuunversie van hersenvliesontsteking gehad.
Het ene moment heb je nog een abnormaal rustige/hangerige hond, die zich idd wat bol houdt en hoge koorts, een cortisone spuit en dag later terug een springlevende hond. In het geval van viraal of bacteriËel heb je zo geen snelle reactie op alleen cortisone.
Bij die hond betekent het dus telkens een lange kuur cortisone (afbouw nodig om herval te voorkomen). En de auto-immuunrespons wordt meestal getriggerd door de jaarlijkse vaccinatie...

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 23:51

petitparis schreef:
Hond van mijn vriendin heeft meermaals een auto-immuunversie van hersenvliesontsteking gehad.
Het ene moment heb je nog een abnormaal rustige/hangerige hond, die zich idd wat bol houdt en hoge koorts, een cortisone spuit en dag later terug een springlevende hond. In het geval van viraal of bacteriËel heb je zo geen snelle reactie op alleen cortisone.
Bij die hond betekent het dus telkens een lange kuur cortisone (afbouw nodig om herval te voorkomen). En de auto-immuunrespons wordt meestal getriggerd door de jaarlijkse vaccinatie...

Ik weet niet welke soort hersenvliesontsteking ze nu verwachten bij hem, maar ik denk de auto-imuunziekte.
Zou dit dan een "herval" kunnen zijn van die 1e keer?
Om eerlijk te zijn duizelt het me allemaal een beetje.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:57

als antibiotica niet werkt, dan is het al niet bacterieel. Dat zou ook heel snel verergeren qua ziektebeeld. Punctie moet dat ook uitwijzen. Denk dat ze dit aan het bloed kunnen zien.

De auto immuunvariant is de enige die goed en snel verbetering geeft op cortisone. Gezien dit een onsteking is die door het lichaam zelf gemedieerd wordt, is er altijd kans dat dit opnieuw de kop op steekt. vaccinatie kan bv een trigger zijn, maar even goed contact met een hond die ziek is, een wondjes...
Eveneens te snel afgbouwen van de cortisone geeft vaak herval.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:58

Onze beagle heeft ook meningitis. Zij zit vanaf de leeftijd van 8 maanden aan de prednoral. Dit is het enige wat helpt bij haar. Ik heb al meerdere malen afgebouwd maar ze blijft gevoelig. Inmiddels is ze 3 jaar oud en krijgt een kwart pil om de dag. Dit gaat goed.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:04

@spaikey: fijn dat je het onder controle hebt, maar wel jammer dat je er dus nooit volledig vanaf geraakt. Hond van mijn vriendin is wel telkens enkele maanden cortisone vrij. Geloof wel dat ze jeneverbestinctuur bijgeven om de lichaamseigen cortisolaanmaak te stimuleren...

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 00:13

petitparis schreef:
als antibiotica niet werkt, dan is het al niet bacterieel. Dat zou ook heel snel verergeren qua ziektebeeld. Punctie moet dat ook uitwijzen. Denk dat ze dit aan het bloed kunnen zien.

De auto immuunvariant is de enige die goed en snel verbetering geeft op cortisone. Gezien dit een onsteking is die door het lichaam zelf gemedieerd wordt, is er altijd kans dat dit opnieuw de kop op steekt. vaccinatie kan bv een trigger zijn, maar even goed contact met een hond die ziek is, een wondjes...
Eveneens te snel afgbouwen van de cortisone geeft vaak herval.

Dat het de bacteriële niet is weten we wel zeker ja en aangezien dit dan de 2e keer is hoop ik dan op de auto imuunvariant als die beter te behandelen is. Heb ook her en der verhalen gehoord over honden die er uiteindelijk overheen groeien als ze wat ouder zijn, maar dat zal voor elke hond wel verschillen. We weten natuurlijk ook nog niet zeker wat het is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:20

idd sommige auto-immuun reacties ontgroeien ze. Sommigen blijven, sommige genezen volledig en kunnen na x-aantal tijd opeens terug de kop opsteken...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 07:37

Vergeet de fokker niet in te ichten! Dit kan voor eventuele fok plannen in de toekomst van hun misschien van belang zijn sls jij weet wat het is. Verder heeft die misschien goede ideeën qua mogelijke oorzaken ivm het ras wat je hond is

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 16:46

Vannochtend om 9:00 gebeld, ging al een stuk beter met hem!
Om 13:00 konden we hem ophalen en dat natuurlijk ook gedaan. Vannochtend is hij nog een keertje onderzocht en daarbij zijn ze erachter gekomen dat hij ook oorotsteking heeft, daar heeft hij nu een gel voor gekregen. Verder een prednison kuur voor 7 weken en dan per week afbouwen. Beginnen met 2 pillen per dag tot uiteindelijk een kwart of halve (weet even niet meer wat er op het recept staat) om de dag in de laatste week. Verder is het nog steeds afwachten op de uitslag van het bloed en liquor onderzoek voordat we weten wat hij nu echt heeft.
Volgende week check up bij onze eigen dierenarts.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 00:13

Hoe gaat het nu?

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 14:49

Jorinda schreef:
Hoe gaat het nu?

Dankzij de prednison heeft hij geen pijn meer en loopt weer goed, maar de bijwerkingen van prednison zijn ook wel erg aanwezig. Veel drinken en honger hebben. Normaal laat hij het eten dat hij 's ochtends krijgt altijd staan en eet het dan in de middag wel eens een keertje op, maar nu kan hij niet wachten vaak. Deze bijwerkingen zijn niet erg, de meest vervelende is nog wel dat hij niet echt meer wil spelen en in het geheel wat tammer lijkt. Hij is nog wel super blij om je te zien als je thuis komt of als hij mee mag, maar het is anders, niet helemaal hem. Ik heb ook het idee dat hij meer slaapt. Misschien ook nog bijwerkingen van de narcose, maar dat zou ik verder niet weten. Nog niet gebeld met uitslagen, dus we weten nog steeds niet 100% zeker dat het hersenvliesontsteking is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:53

He bah zo naar om je hondenvriendje zo te zien. Verwen hem maar lekker!
Veel binnenshuis, knuffelen, zoekspelletjes, karton scheuren, koekjes verstoppen etc. En met wandelen lekker steeds met de auto naar een andere plek rijden voor een wandel rondje van 10 minuten ipv iedere keer hetzelfde rondje in de wijk. Al rij je maar ff ergens heen om te snuffelen. Hij is ziek dus helaas niet zo fit. Ieder uur hem zo te zien is natuurlijk teveel, maar wij mensen zijn ook wel eens zomaar 2 maanden uit de running. Geef het tijd :)

Sterkte, en ik hoop dat de bloeduitslagen meevallen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:57

denk dat het minder spelen en meer slapen vnl weerslag is van de narcose. De honden op Prednison in mijn omgeving zijn even speels/actief als voorheen. Alleen de verhoogde eetlust is opvallend. Honden die vaak hun eten lieten staan en nooit iets vh aanrecht gepikt hebben, die plots schrokken en bedelen voor meer en als je niet oplet alles wat eetbaar is van het aanrecht of tafel snaaien...

Gelukkig voelt je hond zich verder wel beter.

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 20:35

Inmiddels uitslagen van de bloedonderzoeken terug. Het is (ernstige) hersenvliesontsteking, maar er moet nog onderzocht worden of het idd de auto-immuun versie is. Dat kan 3 weken duren voordat we dat te horen krijgen. Moest ook naar een ander lab etc.

Hij heeft zondag die narcose gehad, zou hij daar dan nu nog steeds zulke bijwerkingen van kunnen hebben?

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:37

Hier ook veel actiever door prednison.

Jullie hebben een beenmerg punctie laten doen? Hebben ze ons ook voorgesteld toen alleen wij vonden de risico's te groot.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:31

Onze beagle van net 2 heeft hersenvliesontsteking gehad anderhalf jaar geleden en nog zitten we met de nasleep ervan.
Hij staat op 1 tablet prednison per dag en er ligt hier altijd tramadol klaar voor als hij weer een terugval heeft. Paar weken terug heeft hij er weer een gehad. Dan ligt hij te rillen en wil niet lopen, als hij loopt kromt hij zijn rug. Durft zijn nek niet te bewegen en tegen de 40 graden koorts aan.
Van de dierenartsen moeten we steeds proberen af te bouwen met de prednison maar dat gaat een paar weken goed en dan is het weer helemaal mis.
Dus nu staat in zijn dossier dat hij 1 tablet prednison per dag in neemt en we altijd tramadol op voorraad moeten hebben, zo kunnen we bellen om de tabletjes op te halen zonder dat ze moeilijk doen.

Het duurde een tijd voor we er achter waren wat hij had.
De dierenarts had het nog nooit meegemaakt, en mijn moeder is na speuren op internet hersenvliesontsteking tegengekomen en vroeg dat aan de dierenarts. Die ging het opzoeken en nog voor wij thuis waren had ze al terug gebeld en de volgende dag is op goed geluk zijn behandeling gestart en die sloeg aan.

De eetlust van de prednison is aan hem ook te merken. Nu is het al een beagle dus staat er al om bekend, maar sinds hij op de prednison staat is het nog erger.
Plassen valt bij hem dan weer mee, op deze dosis. Als we de dosis verhogen vanwege een aanval is het wel gelijk te merken.

Heel veel sterkte met jullie hondje en hopelijk slaat de behandeling aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:36

Wat sneu voor je hondje. Ik heb nog nooit gehoord van een hersenvliesontsteking bij een hond en kan je dus niet adviseren maar ik hoop dat je hondje snel opknapt.
Is er bekend hoe een hond aan hersenvliesontsteking komt?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:41

hetzelfde als bij mensen, bacteriëel of viraal en soms dus auto-immuun. Dit laatste kan wel getriggerd worden door een enting (dacht die van weil of leptospirose).

TS: volgens mij zien ze "niks" in het ruggenmerg als het de auto-immuunversie is. en virale vorm zou veel erger moeten worden met prednison als mijn redenering klopt.
Bij de hond van mijn vriendin is het echt het ene moment, slome op sterven-na-dood hond en eenmaal een piekdosis prednison en hij is een half uur later alweer levendiger en de dag nadien zie je er niks meer aan.

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 22:03

petitparis schreef:
TS: volgens mij zien ze "niks" in het ruggenmerg als het de auto-immuunversie is. en virale vorm zou veel erger moeten worden met prednison als mijn redenering klopt.

Ze kunnen aan de hand van ruggenmerg, of in elk geval het vocht in het ruggenmerg wel bepalen of hij SRMA (dus de auto-imuunversie) heeft. (Als ik onderstaand stukje goed bergrijp)
De dierenarts in de kliniek vermoedde sterk dat Loki de auto-immuunversie heeft en door middel van die punctie zouden we dan in elk geval zekerheid krijgen of het hersenvliesontsteking was en welke vorm dan.

''De diagnose van SRMA wordt gesteld door middel van de klinische symptomen, bloedonderzoek en het onderzoek van het cerebrospinaal vocht. (= spul uit het ruggenmerg)
Uit het bloedonderzoek komt meestal een ontstekingsbeeld met een linksverschuiving van de perifere neutrofielen en soms een verhoogde bezinkingstijd van de rode bloedcellen. Een verhoging van de IgA concentratie in het serum (>122 microgram/ml, normaal 10-100 microgram/ml) is sterk indicatief. Het onderzoek van het CSV vertoont een veralgemeende vermeerdering van het aantal witte bloedcellen, waarbij in de acute fase de neutrofielen domineren, maar waarbij er in de atypische fase een milde verhoging is van de mononucleaire leucocyten. Er is een licht tot sterk verhoogde toename van eiwitten in het CSV, waarbij een toename van de IgA concentratie (>0.8 microgram/ml, normaal <0.2 microgram/ml) weer sterk indicatief is.
Bacteriële (aëroob/anaëroob) en schimmelkweken van CSV, bloed en urine zijn negatief. Vooral de combinatie van verhoogde IgA concentraties en serum en CSV is nuttig in atypische gevallen, daar andere soorten ontstekingen van de hersenvliezen enkel een stijging van IgA in het hersenvocht laten zien.''
(voor de bron zie de link die in mijn beginpost staat onder SRMA)

@Spaikey
Onze hond is juist minder actief nu, maar ik weet niet of dit door de prednison komt of door gevolgen van de narcose. Wij hebben inderdaad een punctie laten doen om 100% zeker te zijn wat hij heeft. De kliniek waar we zijn ontvangen staat ook erg goed aangeschreven en alles is gelukkig ook helemaal goed gegaan.