Hoe reageert jouw hond op vuurwerk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hoe reageert jouw hond op vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 13:56

Hoe reageert jullie hond op vuurwerk?
Onze witte herder is erg bang voor knallen, dus ik gok dat ze ook angstig op vuurwerk zal reageren.
We zijn onlangs verhuisd vanuit Den Bosch naar een rustig dorpje, dus ik denk dat het hier wel zal meevallen. Uit voorzorg heb ik wel een halsband gekocht waardoor ze wat rustiger zou moeten worden (volgens mij de Adaptil? Ik ben het merk even kwijt).
Ze gaat het liefste in een hoekje van de kamer zitten en daar laten we haar dan ook maar (geven er verder geen aandacht aan om het niet te bevestigen).

Vuurwerktraining of wegsturen naar een pension is voor haar verder geen optie.
Hoe pakken jullie het aan? En met uitlaten? Soms valt het niet te ontwijken helaas -O-

mika11

Re: Hoe reageert jouw hond op vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:59

Hier 2 honden die niet echt reageren op vuurwerk, bang zijn ze er niet voor.
Ook wonen we hier in een rustige omgeving, wat achteraf.
Dus op dagen dat er veel vuurwerk wordt afgestoken blijven we hier in de buurt om uit te laten.
En voor lange wandelingen naar het bos waar je sowieso niets hoort.

Het zal ander zijn als je in een woonwijk woont, waar je gewoon niet kan ontkomen aan vuurwerk omdat het op elke hoek van de straat wordt afgestoken.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:13

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:15

Die van ons vind het gelukkig allemaal oké. Als pup regelmatig op gewerkt (ballonnen laten knallen op training, alarmpistool op training, in de tuin gaan trainen als er onweer aan de gang is, buiten spelen tijdens het vuurwerk... En op die momenten trainen op enthousiasme, spelen, rollebollen,touwtjetrekken), waardoor die nu niet beter weet dan knallen te associëren met 'spelen'. Heel handig!

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:16

Mijn vorige hond, ook een witte herder, was panisch. Dit komt omdat hij als pup zijnde uitgelaten werd door mijn schoonmoeder en jongens hun passeerde en vuurwerk naar hem gooide. Dit resulteerde in 5 maanden straatvrees. Elke wandeling ging 1 van ons of de buurvrouw buiten staan met wat lekkers en steeds een stukje verder weg staan. Na 5 maanden was zijn straatvrees voorbij maar met oud en nieuw was hij bang. Bleven altijd thuis voor hem, negeerde zijn angst en lieten hem voor het laatst om 19 uur uit in de bossen, ver weg van geknal. En dan s'nachts wanneer de meeste knallen voorbij waren, even snel laten plassen.

Mijn huidige hond loopt er zonder problemen door heen en dat is zo fijn!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:26

Tot nu toe kijkt hij enkel op als er geknald wordt met een blik van 'oh, daar komt dat geluid vandaan' :+, maar hij is bijna 11 maanden dus nog ff afwachten wat hij met de jaarwisseling gaat doen.
Al is hij behoorlijk stabiel en verwacht ik geen angst oid.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:29

Onze hond is er helaas ook bang van.
Wij wonen achteraf maar op oudjaarsdag is hier van alle kanten donder en 'geweld' ivm het carbid schieten.

Ik zet altijd de radio iets harder aan als normaal en geef hem de ruimte om te gaan liggen waar hij zich veilig voelt (meestal gaat hij onder de eettafel liggen).

Wbt uitlaten, normaal loopt hij gewoon zelf rondom het huis/erf maar op oudjaarsdag lijn ik hem aan daar hij anders van schrik de weg op rent.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 29-11-17 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:31

Hier hebben we een hele bange hond. Op een bepaald punt weigert hij zelfs savonds te gaan wandelen.

Sinds vorig jaar ben ik bezig gegaan met counter conditionering en man dat was een verademing. Hij word nog altijd angstig maar ik kan hem er nu ver genoeg uit krijgen om verder te wandelen. Zelfs oud en nieuw zijn wij vorig jaar goed doorgekomen, om 11 uur met veel aanmoediging is hij ook nog gaan plassen in de tuin.
Helaas staken onze buren recht voor ons huis vuurwerk af dus tot dat weg was heb ik met hem op de grond gezeten om hem af te leiden, kunstje vragen en snoepje er in. Voor mij een drukke oud en nieuw maar wel fijn voor de hond.

Dit jaar begon het vuurwerk al vroeg en hij reageerde er erg slecht er op. Gelukkig snapt hij weer hoe het werkt nu en kan ik hem afleiden zodat zijn angst zakt.
Ik heb besloten dat als er savond te veel word afgestoken, dit is meestal het punt waarop hij savond niet meer wilt wandelen, we het wandel schema om gaan gooien. Dan verschuiven we de avondwandeling naar half vijf als het dus nog licht is. Savonds doen we dan een kleine ronde zodat hij hopelijk een positief gevoel houd bij het vuurwerk door de counterconditionering.

Ik heb heel lang zijn angst genegeerd zodat ik het niet zou voeden maar dit hondje had precies het tegenovergestelde nodig.

Adaptil halsband gaan wij binnenkort ook bestellen als extra hulp.
Zo een thunderjacket hebben we ook geprobeerd maar zowel hij als ik vonden dat niks.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:35

Is wel eens een prullenbak opgeblazen terwijl ik over de galerij van mijn flat liep. Echode enorm.
Ik sprong bijna tegen de verdieping boven me aan van schrik, de hond keek me aan alsof ik gek geworden was.

Beest geeft niets om vuurwerk en slaapt er rustig doorheen of gaat gewoon mee plassen. Ik geef haar wel mee met mijn vriend, ik kom met oudjaar niet buiten als het niet perse moet :Y)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:37

Hond 1 laat zich plat op de vloer vallen en blijft zo liggen... Hij wil zelfs niet plassen.
Hond 2 gaat vol in de aanval en knalt bijna door de ramen heen.

We gaan dit jaar in ons nieuwe huis zitten (achteraf in de polder). Vorig jaar bij mijn vader (ook achteraf in de polder) en het jaar daarvoor zaten we gezellig op een parkeerterrein langs de snelweg. Dat was wel de meest rustige O&N ooit. :') :')

Adaptil doet hier helemaal niks. Hopelijk werkt het voor jou wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:39

Mijn hond gaat middernacht mee naar buiten naar het vuurwerk kijken. Ze vindt het fantastisch.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:48

De honden die ik tot nu toe gehad heb zijn allemaal nooit bang geweest voor vuurwerk.
De katten ook niet, al vinden ze het niet heel fijn, geen paniek ofzo.
De honden wilden zelfs opgetild om mee te kunnen kijken door het raam. :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:50

Die gaat rustig mee naar buiten, gaat er ook wel bijstaan bij het afsteken. :+

Hond bij mijn vriend thuis die durft dan niet eens naar buiten. :(:)

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:02

mijn boxer was tot vorig jaar zomer niet bang.......
Toen hebben we een blikseminslag gehad...........
Er is in huis in de meterkast iets geknapt die was helemaal zwart!
En we hebben in de ligboxenstal een vuurbal gehad........
Sindsdien is ze heel bang voor geknal, niet alleen vuurwerk maar helaas ook onweer.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:03

Hond reageert niet echt op vuurwerk. Maar helaas is ie wel enorm bang voor carbid wat voor huis afgeschoten wordt...

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:15

Hier helaas ook 1 die bang is.

Zij vliegt het hele huis door en nog net niet door de ramen. Wij hebben al verschillende dingen geprobeerd en hebben haar vorig jaar flink onder de pillen gezet. Maar dat is ook niet de oplossing.

Dit jaar hebben wij oorbescherners aan geschaft in de hoop dat ze dan de knallen niet meer hoort.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:24

Wij hebben ook witte herders. Ècht bang zijn ze niet, maar ze reageren er wel op en helemaal relaxed zijn ze dus ook niet te noemen. We hebben een grote achtertuin, en aan de achterkant alleen maar bollenvelden (=dus geen risico op vuurwerk dat in of vlak bij de achtertuin terecht komt) dus met oud en nieuw hoeven ze van mij niet mee op wandeling, mogen hun behoefte in de tuin doen en mogen naar eigen believen naar buiten of naar binnen. Wel heb ik gemerkt dat het ons teefje (die iets angstiger is dan onze reu) helpt als we haar romp strak inbakeren. Op de één of andere manier geeft die sensatie van stevige druk haar heel veel rust.

edit: linkje
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 29-11-17 15:27, in het totaal 2 keer bewerkt

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:25

Ik heb 2 Border Collies.
1 van 4 jaar oud deze is heel erg bang voor vuurwerk, onweer en harde geluiden. 1 ste jaar ging het nog best goed. Veel geoefend enzo. 2de jaar hadden ze bij ons in de straat van die knallen die niet legaal kunnen zijn en dan tussen de huizen voor onze deur. Ruiten stonden te trillen in de kozijnen. Vind je het gek dat die hond bang is. Gelukkig gaat hij echt steun zoeken bij mij. En als ik er niet ben bij mijn vriend. Uiterste geval kruip hij achter onder de tafel. Hij gaat vreselijk liggen hijgen en trillen. Hoop echt dat het dit jaar mee gaat vallen.

de 2de is nu iets meer dan een half jaar oud dus word zijn eerste oud en nieuw.

Ik heb pet remedie in huis voor in het stopcontact op basis van valeriaan. Heb ook nog een extra vernevelaar voor moeilijkere momenten en ook nog de spuitbus die spuit ik op zijn tuig als er veel geknald word buiten of als de hond al bang is en we echt naar buiten moeten. Verder heb ik nog Bach remedie besteld. Die ga ik straks mee beginnen begin December.
Eventueel heb ik nog een Tunder Shirt liggen maar heb niet echt het idee dat die helpt bij de oudste hond.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:26

Cayenne schreef:
Ze gaat het liefste in een hoekje van de kamer zitten en daar laten we haar dan ook maar (geven er verder geen aandacht aan om het niet te bevestigen).

Hier geloof ik nooit zo in. :) Onze hond is hartstikke bang bij onweer en vuurwerk, en hij wordt echt rustiger als ik dan naast hem ga zitten. Tuurlijk kan je angst vergroten als je er zelf groot drama van maakt en echt overdreven doet, maar als mijn hond hijgt en bibbert van angst vind ik het zielig om hem te negeren. Ik doe wel normaal hoor, niet alsof hij zooo zielig is, gewoon wat tegen hem aan kletsen en even contact maken. Voel ik me zelf ook prettiger bij. :)

Op oudejaarsavond krijgt hij altijd een beetje advocaat. Net genoeg om de scherpste kantjes er vanaf te halen. Niet iedereen vindt dat een goede oplossing maar het werkt bij ons wel. Van de medicijnen hoor je ook wel dat honden hun remmingen verliezen, en met een voedselgerichte hond met 'n lage bijtgrens durf ik dat niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:29

Hier reageren ze er totaal niet op. Zelfs niet op het zware illegale vuurwerk.

Doen gewoon rustig hun ding. En met uitlaten moet ik oppassen dat ze niet achter het vuurwerk aangaan.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:33

Onze hond kijkt de eerste knallen verbaasd op en gaat daarna weee slapen.
Uitlaten hebben we nooit echt problemen mee gehad. Er wordt wel veel afgestoken in de buurt, maar iedereen heeft gelukkig nog wel respect voor de dieren. Wel hou ik onze hond veel dichter bij me dan normaal.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:34

Hier ook echt een drama -O- het wordt ook ieder jaar erger....

Nu hoor ik van verschillende mensen op de shiba facebookpagina dat zij goede ervaring hebben met een thundershirt. Wij hebben het nog niet geprobeerd, maar misschien een idee??

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:38

Van eentje weet ik het niet, dit word haar eerste oud en nieuw bij ons. De andere vind het als we bij visite zijn spannend. Buiten reageert ie er niet op. En binnen thuis ook niet. Sterker, als het losgaat staat ie op de vensterbank naar buiten te kijken :')

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:04

Mijn hond vind leuk en gaat dus op oudjaar ook mee naar buiten :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:04

Florenc schreef:
Die van ons vind het gelukkig allemaal oké. Als pup regelmatig op gewerkt (ballonnen laten knallen op training, alarmpistool op training, in de tuin gaan trainen als er onweer aan de gang is, buiten spelen tijdens het vuurwerk... En op die momenten trainen op enthousiasme, spelen, rollebollen,touwtjetrekken), waardoor die nu niet beter weet dan knallen te associëren met 'spelen'. Heel handig!

Ik wil het ook zo gaan aanpakken zodra de knallen beginnen, positief en blij doen bij knallen. Maar ik heb wel geregeld dat we op de avond zelf naar een vriendin gaan die buitenaf woont en waar paarden staan dus daar wordt niets afgestoken. Was ik niet naar die vriendin gegaan dan had ik een plekje voor haar in een vuurwerkvrij pension (maar achteraf kan ik het toch niet over mijn hart verkrijgen om haar een nacht in zo'n hok te laten zitten dus daarom maar naar de vriendin al wilde ik eigenlijk liever thuisblijven)

Ze is in de zomer bij mij gekomen als pupje dus ik weet helemaal niet of ze bang is/wordt, maar ik wordt ZELF al nerveus van die halve oorlog bij mij voor de deur op de dag zelf en ik wil dat niet aan haar overgeven.