Ik heb een Australian Cattle Dog die in mei twee wordt. Via via ben ik er achter gekomen dat hij uit de broodfok komt (ik ben zijn derde eigenaar). Hij is vrolijk, actief en speels.
Maar ook: te dun, geeft vaak over (gal en maaginhoud), slechte ontlasting en buikpijn tijdens het eten. Ook heeft hij standaard verhoging bij de dierenarts (en daar zijn we vaak).
Hij wordt altijd netjes ontwormd, krijgt geen vlooien of tekenspul, geen rare snacks (een hertengewei en af en toe een veilig bot), eet onderweg eigenlijk nooit iets en ook geen gras. Zijn eetlust is goed (te goed... altijd honger) en hij drinkt prima.
Ik heb tig merken gevoerd, allemaal minsten zes weken lang geprobeerd. Zonder kip, zonder rund, zonder graan, licht verteerbaar, biologisch, 'troep'/'goedkoop'. Op alles reageert hij anders en op alles reageert hij slecht. Van het ene valt hij enorm af, van het andere gaat hij overgeven, hiervan gaat ie aan de diarree en daarvan poept hij dagen niet.
We hebben laatst bloedonderzoek laten doen en daaruit kwam dat alles goed is. Enkel was zijn alvleesklier iets verhoogd (meen dat dit 35 moet zijn en hij had 42), maar niks om direct actie voor te ondernemen of het als oorzaak aan te wijzen. Ook is zijn ontlasting helemaal goedgekeurd.
Op Carnis ging het enkele maanden goed. Totdat meneer elke ochtend spontaan ging overgeven. Langer dan +- zes uur kon er niet tussen zijn voerbeurten zitten. Zelfs op maagzuurremmers ging hij vrolijk door. Terwijl voorheen twaalf uur geen probleem was. Hij krijgt nu zelfs vier keer per dag eten. Recentelijk zijn we dus gewisseld naar Biofood High Energy, deze had ik namelijk nog niet geprobeerd. Dit ging ongeveer twee weken 'goed'. Hij liet wel enorm veel scheten en zijn ontlasting was onregelmatig, maar soit. Het kan erger. Tot ongeveer een week terug. Sindsdien heeft hij enkel nog diarree. En niet zo'n beetje ook, hij stroomt praktisch leeg.
Dan nog een stukje medische geschiedenis. In minder dan een jaar tijd heeft hij heel veel troep gegeten: dekbedden, pennen, schaakstukken, medicijnen, halsbanden, kippenbotten, hele pizza's, noem maar op. Uiteraard elke keer overleg gehad met de dierenarts wanneer het weer raak was.
Ook heeft hij antibiotica gehad voor: castratie, ontsteking in darmen (niet duidelijk wat), ontsteking in teen, ontsteking na beet in bil (na de laatste keer heeft hij ook probiotica gekregen). En hij heeft eenmaal met een spuitje moeten overgeven toen hij medicijnen en twee pizza's had gegeten.
Nu zou ik natuurlijk elke week bij de dierenarts kunnen zitten voor een nieuw onderzoek maar mijn portemonnee heeft ook zo zijn beperkingen. En daarbij, waar zoek je precies naar?
Momenteel raadt de dierenarts aan hem even niks te geven behalve voer. Maar van voer gaan we nu dus wisselen want dit gaat niet goed. We hebben besloten deze keer voor Wooof zalm te gaan omdat zijn broertje het hier goed op doet en we de populaire merken wel voorbij zijn.
Anders raadt de dierenarts aan om hypoallergeen voor te proberen. Maar van 80€ per 12 kilo word ik niet heel blij... Dus mocht het anders ook opgelost zijn probeer ik liever dat. Vers vlees raadt de dierenarts af vanwege het toch wele hogere aantal bacteriën en de eventuele reactie en weerstand van mijn hond.
En nu jullie, wat raden jullie aan, wat zijn jullie adviezen en analyses? Brand los!
Edit: ik ga trouwens de adviezen die ik het proberen waard vind verzamelen en overleggen met de dierenarts. Ik ga niet zomaar wat proberen. Maar al jullie adviezen worden gelezen en gewaardeerd