Situatieschets: Friese Stabij, nu 1 jaar oud, bij ons gekomen toen hij 9 weken oud was. En het lukt me niet hem zindelijk te krijgen. Hij staat zo op tijd dat als je een keer 5 of 10 minuten later bent hij al in zijn kennel gescheten en/of gezeken heeft.
En ja mijn honden, heb er 2, zijn kennelhonden. Komen dus niet in huis, maar omdat ik heel veel buiten ben zijn de honden ook heel veel los op het erf en bij mij. Ze hebben beide hun eigen ruimte in huis, met slaapbank en er is verwarming die niet te warm staat. De andere helft is een oud Duitse Herder van 3 jaar en ik heb de honden voor erfbewaking.
Maar de Herder, en de voorganger daarvoor (border collie) en daarvoor (friese stabij) hebben nooit dit probleem vertoont en staan en stonden ook geen van allen zo op tijd zoals deze Fries doet.
5 minuten te vroeg geeft/gaf overigens ook problemen, dan wil hij gewoon nog niks buiten doen. Ja plassen maar niet poepen. Dan kan je echt heel lang met hem buiten zijn maar dr komt niks. Afleiding is ook een punt, zodra er iets is wat hem afleidt doet hij ook niks. Ik heb ook al periodes de honden apart van elkaar uitgelaten omdat zodra de herder iets deed wat interessant was hij weer vergat zijn behoeftes te doen.
Ik heb van begin af aan steeds zolang met hem buiten gelopen tot hij wat deed. En echt er waren avonden (zeg maar rustig nachten) dat ik meer dan 2 uur met hem buiten liep omdat hij het verdomde. Als hij dan wat deed ook super beloont en nog met hem spelen enz enz. Hij heeft dus altijd positieve respons gehad als hij zijn behoefte buiten deed. En in het begin heb ik dat bevuilen van zijn kennel ook maar genegeerd. Later hem met zijn neus erin gedrukt om duidelijk te maken dat het vies is en niet daar hoorde, maar niks helpt dat hij het even ophoudt en wacht tot hij buiten is om zijn behoeftes te doen.
Ook met die tijd spelen heb ik al geprobeerd. Dus express te vroeg of te laat ze uitlaten/op andere tijden uitlaten dan zijn norm is, en dit werkt nu wel redelijk voor overdags en savonds (dus niet altijd) maar niet voor de ochtend. Zelfs savonds heel laat (zeg maar gewoon snachts om 1 uur oid) helpt niet om hem smorgens ook wat later te krijgen.
En nu heb ik een extra probleem. Zo leuk he dat ze de klok verzet hebben vanwege wintertijd, maar dit betekend nu dat ik nog eerder eruit moet omdat hij op die zomertijd blijft staan. Half 9 is voor hem half 10 en dus te laat. En echt ik ben nu bijna in staat hem een teletac om te doen en een camera in hun kamer te installeren en hem een knal te geven op het moment dat hij gaat zitten. Want hier word ik helemaal gestoord van. Ik moet mijn dagen indelen op zijn schema. Dat gaat meestal wel, maar als het een keer niet gaat is het gelijk weer mis. Of als meneer smorgens iets hoort en vindt dat er iemand is en hij eruit wil (dus voor zijn tijd) doet hij het ook. Die laatste valt wel een beetje onder de noemer nijd van zin niet krijgen (weet em even niet beter te omschrijven, maar hij is wel een beetje een dominant typetje).
Nu is hij ongeveer 4 weken geleden gecastreerd. Na de castratie heeft hij zon body/rompertje/geef het ding een naam

En nu gaat vermoedelijk de situatie dat ik mijn dagen op hem kan indelen ook nog veranderen (van huisvrouw terug naar werkende). Dan kan ik niet meer elke keer op "zijn tijd" met hem eruit, en gaat het echt een probleem worden. Iemand nog tips/ideeen om te proberen hem "van tijd" af te krijgen, en dan met name smorgens??? Want ik weet echt niks meer te verzinnen.