Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Julia schreef:Wij geven ook vers vlees, maar zijn door de DA met geadviseerd hierbij geen brok te geven omdat dit op een heel andere manier verteerd wordt en de zuurtegraad van de maag ontregeld kan raken..
Daarnaast wordt geadviseerd om dan 5 verschillende soorten vlees te geven, maar dat is onbewerkt vrij lastig te verkrijgen is mijn ervaring.
Vandaar dat wij er ook graag een geperste brok naast zouden willen geven om eventuele tekorten te voorkomen.
Ben heel benieuwd naar verhalen van anderen, dus ik lees even mee.
Mizora schreef:Roompie, eigenlijk ben ik het met geen enkel punt van je voeding eens.
Afvallen heeft te maken met de calorie-inhoud, niet met de toevoegingen an sich. Wat je nodig hebt om van een brok een brok te maken is een beetje zetmeel, niet eens veel. En daar is niets mis mee, mits het meegerekend wordt in de kcal en voldoende ontsloten is (en daar is RC juist heel goed in). Er zit ook vaak bietenpulp en vezels in, dat is inderdaad iets wat een hond niet kan verteren, hoewel de darmflora er wel voordeel van heeft, maar het zorgt er wel voor dat een hond een meer verzadigd gevoel van heeft. Dat zie je overigens wel terug in de hoeveelheid poep, maar dat is eigenlijk hetzelfde als boontjes geven voor de vulling, daar poepen ze ook meer van.
Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat brok + vlees niet samen gegeven kunnen worden, wel heel veel praktijkbewijs dat het prima kan. Alleen voor mensen die barf geven met hard bot is het niet ideaal en zou ik inderdaad de botmaaltijd niet combineren met brok. Maar zelfs daar heb ik nooit verhalen uit eerste hand gehoord qua problemen (wel van honden die ziek waren en met de weerstand flink onderuit gegaan waren die, ondanks dat ze gewend waren volledig rauw te eten, bij het eten van flink bot opeens last van verstoppingen kregen. Vandaar dat ik daar wel een veilige marge inbouw, maar dat is eigenlijk een andere situatie).
Farmfood is de fabrikant die is begonnen met roepen dat alleen geperste brokken met vlees gecombineerd mogen worden, en dat is heel slim van ze, want in die tijd waren de meeste brokken nog geëxtrudeerd omdat honden dat vaak beter verteren.
Als je per se geen bewust light brok wilt kiezen, kies dan voor een brok met een hoog eiwitgehalte (±30%) met een laag vetgehalte (10%) en bij voorkeur een hoog vezelgehalte (10+%) waarvan je alsnog weinig hoeft te voeren. Maar eigenlijk vind ik het onverstandig. Een mineralentekort is niet alleen bij mensen een serieus probleem, maar ook bij dieren, zelfs al kunnen zij de klachten een stuk minder duidelijk aangeven. En zolang voeding aangepast is op een % van het lichaamsgewicht, betekent minder voeren dan het % van het lichaamsgewicht ook dat je daarmee tekorten creëert. En het hangt van de voeding af hoe groot deze tekorten dan zijn, want sommige producten hebben meer reserve dan anderen (zeker goedkope brok zit vaak erg aan het randje) maar minder dan 75% van de aanbevolen hoeveelheid voeren geeft vrijwel altijd tekorten en bij kvv zie je sowieso al dat er een hoop producten zijn die hun mineralen niet op orde hebben en zou ik het dus al helemaal niet bij doen.
Honden zijn niet gemaakt voor vlees eten, honden zijn gemaakt voor afvaleters. De oerhond at de resten van de mens en voorkwam daarmee ongedierte (eigenlijk waren zij in het begin zelf het ongedierte). Tot 50 jaar terug aten ze gewoon met de pot mee, en dat betekende zo af en toe een stukje vlees en verder wat ze zelf vingen en aardappelen met groenten en bonen en brood. De spijsvertering van een hond is ook echt meer ingericht op het verteren van koolhydraten dan dat van een wolf.
Wesco schreef:Ik voer Simpsons brok eend aardappel.
Beschrijving product
Simpsons Premium Sensitive Adult - Eend & aardappel is een evenwichtig graanvrij hondenvoer, ideaal voor volwassen honden met gevoelige huid en/of spijsvertering. T Ook geschikt voor junior-honden, die geen graan verdragen. Het holistische voer is bereid met totaal 43% eend en is zeer goed verteerbaar en zeer lekker van smaak, en zo ook ideaal voor kieskeurige eters. Uitstekend voer voor honden, die moeite hebben in gewicht toe te nemen.
Alle Simpsons Premium producten droog hondenvoer zijn samengesteld met alleen de beste kwaliteit ingredienten, zijn hypo-allergeen, vrij van tarwegluten, zuivel- en sojaproducten. Veel gezondheidsproblemen, zoals huidallergie en voedselintolerantie, kunnen worden toegeschreven aan een lage kwaliteit voer.
Simpsons Premium Sensitive Adult - Eend & Aardappel in één oogopslag:
hypo-allergeenholistisch en natuurlijk hondenvoer
graanvrij
hoog vleesaandeel
geen gen-gemanipuleerde ingredienten
No GMO ingredients
zeer goed verteerbare ingredienten betekenen minder voer - zeer spaarzaam
bevat glucosamine, chondroitine, MSM, prebiotica, en cranberries
Ingredienten:
eend (min 43% - ontbotte eend, gedroogde eend, eendenvet), aardappel (min 26%), bietenpulp, biergist, lamjus, gedroogd ei, zalmolie, mineralen, lijnzaad, vitaminen, Yucca-extract, cranberries, nucleotiden, mannan-oligosacchariden (MOS), fructo-oligosacchariden(FOS), glucosamine, MSM, chondroitine.
Ninx schreef:Ik geef mijn honden een combinatie van vers vlees en geperste brok van Farmfood.
1 hond doet het er goed op, sowieso doet hij het overal wel goed op...
De ander is er nog niet zo lang en heeft sneller last van oververvulde anaalklieren en wordt snel te dun.
Ik vraag me af of er een echt goede kwaliteit brok bestaat zonder bende? Biologisch? Zonder graan? Hoef ook geen groot/ commercieel merk te zijn... liever niet eigenlijk.
Ik ben wel gaan zoeken, maar zie door de bomen het bos niet.
Tips?
dingogirl schreef:wijslander, riverwood brok zitten geen aardappel en / of rijst in.
ik voerde eerst jaren dog lovers gold. maar sinds de samenstelling stilzwijgend veranderd is in minder vleesmeel en o.a. 40% rijst , ben ik gaan zoeken naar een andere brok. vandaar nu riverwood.
1 hond krijgt al jaren vers vlees. de andere hond kan hier niet tegen. ( wordt er incontinent van dus weer terug op brok en dat gaat prima)
keona schreef:Acana , orijen, taste of the wild, jachtinstinct, wolffsblut heb ook nog een link van brokken die dus volledig geanaliseerd zijn door een labo. Want als bv eiwitten op de zak staan is bv belangrijk of het dierlijke of plantaardige zijn, want met laatste kan hond zeer weinig. Ik geef je de link