Muis in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Muis in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 21:15

Toen er laatst een muis uit mijn pak couscous sprong hoopte ik nog dat het eenmalig was, maar toen er vanmorgen drolletjes lagen moest ik toch concluderen dat er muizen in huis zijn. Yak :r

Ze zijn bijna niet buiten te houden want het betreft een heel oud huis met overal gaten en kieren, maar goed, wat binnen komt of zit moet nu dus dood. En ik houd er niet van om iets dood te maken.
Dan kom je uit bij muisvriendelijke muizenvallen, maar eigenlijk heb ik daar ook geen zin in, want dan moet ik weer tijd en energie stoppen in het vrijlaten van het beestje. Lijmplankjes zijn een no go. Een klapval kan, maar zowel mijn vriend als ik willen hem er niet uithalen :') Gif? Is dat heel effectief?

Kortom: ok dat het beest dood moet is een feit, maar hoe? Zie ik opties over het hoofd?

Siggislief

Re: Muis in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:17

Wat ik begreep van de buren dat een ouderwetse muizenval met een stukje kaas nog het beste werkte.

Happie

Muizen zijn in de meeste gevallen met de hele familie helaas... Wat dacht je van een kat? Een andere optie is gif maar dan is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat er nergens meer in huis eten is waar ze bij kunnen. Zodat hun buikje niet vol zit als ze langs het gif lopen...

Yv_

Hier hetzelfde probleem, ik had muisjes in de schuur maar doordat het een oud huis is, hoorde ik ze dus ook 's nachts over het plafond van mijn slaapkamer tippelen waardoor ik nachtenlang rechtop heb gezeten :'). En ze konden blijkbaar ook in 1 keukenkastje komen.

Vallen geprobeerd in de schuur, maar werkte niet en uiteindelijk overgestapt op gif. Her en der wat van die bakjes neergezet, in de schuur, via een gaatje ergens bovenop geplaatst en 1 helemaal achterin het keukenkastje. Slaap nu al maanden rustig :). Bakjes die op die rare plaatsen gepropt waren staan er nog want ik kan er niet meer bij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 21:18

Happie schreef:
Wat dacht je van een kat?

Ah, ik vergat te melden dat ik 2 katten heb. Je begrijpt dat die volkomen nutteloos zijn...... :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:19

Diervriendelijke vallen zijn sowieso waardeloos. Ze komen terug, of je moet ze zo ver weg plaatsen dat ze de weg niet meer weten en dan verhongeren ze.
Hier werkte een val met pindakaas het beste. Verder is het helaas dweilen met de kraan open als je overal kieren hebt helaas. In dat geval zou ik ook gif gaan neerzetten. Kans is groot dat muis al een nest heeft achtergelaten en straks weer 20nieuwe muizen je huis als hun huis zien.
Kieren goed dichtmaken zou de beste oplossing zijn.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:19

Wij hadden ook overlast van muizen in de schuur, en hebben een goede gif geplaatst en waren binnen no time van ze af. Er wel om denken dat er geen andere dieren bij het gif kunnen komen :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:20

Pindakaas, dat werkt nog het best. Die klapvallen werken nog het best en die kosten bijna niets. Ik zag het ook niet zitten om muis er uit te halen dus gooide ik de muis met val en al weg.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:20

Geef die katten dan eens wat minder eten ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 21:21

Het is gelukkig niet dweilen met de kraan open. Ik woon hier nu 7 jaar en heb weinig last. In de wat koudere winters hoor ik ze tussen de muren lopen, maar dan komen ze niet binnen. Ik heb ze nu in de keuken, dat is eerder nog niet gebeurd. Alles dichtmaken gaat niet, het is een huis uit de jaren '20, er zijn altijd kieren.

Gif lijkt me het makkelijkst, maar dat heeft toch ook weer gevolgen voor de dieren die de muizen eventueel opeten?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:22

Wij hadden ook een muis in huis, ik heb er achter aan moeten rennen.
Heb hem niet meer kunnen vangen, na dat ie over mijn voeten heen was gerend. :')

Maar toen zijn we over gegaan naar lijm vallen maar hebben eigenlijk niks gevangen.
(niet echt diervriendelijk, maar dan had ie niet in huis moeten komen of een muis moeten worden.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:24

Neem een siamees. Die van mij vangen er minstens twee per dag als ze de kans krijgen. En ze vreten ze nog op ook. Niks is veilig voor die loeders. Ze mogen nu ff niet meer naar buiten omdat ze ook aan konijnen begonnen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:24

Goof schreef:
Happie schreef:
Wat dacht je van een kat?

Ah, ik vergat te melden dat ik 2 katten heb. Je begrijpt dat die volkomen nutteloos zijn...... :')

:+ :+ :+

Had ik meer mazzel, ik wist niet dat ik muizen had, totdat mijn BINNEN kat er 1 gesloopt had en vervolgens nog een paar. (ik toen hele huis ondersteboven gezet nergens muizensporen gevonden).
De rest van de muizen vermoorde ze overigens niet, ettertje.. ging ze mee spelen, dat vond ik nou ook weer zielig, dus werden dat vangacties van gestresste muizen. Kat en baas samen onder de kast en bank :D :') .
Buren hebben duiven, dus tja.. en tel daar bij op jaren 30 woningen..

Voor jou ik zou gaan voor de klasieker, goede degelijke muizenval (niet die van 2 kwartjes) en dan pindakaas erin (Geen kaas, daar komen ze echt niet voor uit bed). Wil je meeste kans dat val effectief hele muis in 1x doodslaat, dan je val in een lege schone jampot/pindakaaspot stoppen zodat hij er echt alleen maar netjes recht in kan lopen als ik pats gaat.
Beste plek voor je vallen, langs muren, plinten, keukenkastjes (looppaden zeg maar langs kanten) etc.

En gewoon omdat deze altijd leuk blijft..
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 30-10-17 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:25

Siggislief schreef:
Wij hadden ook een muis in huis, ik heb er achter aan moeten rennen.
Heb hem niet meer kunnen vangen, na dat ie over mijn voeten heen was gerend. :')

Maar toen zijn we over gegaan naar lijm vallen maar hebben eigenlijk niks gevangen.
(niet echt diervriendelijk, maar dan had ie niet in huis moeten komen of een muis moeten worden.)

Waarom zon beest langzaam laten sterven in een lijmval en niet gewoon in 1 klap dood maken met een klem?

Hier hebben we ook muizen, zo nu en dan zit er een in de klem en dan is het meestal ook weer even rustig. In de schuur hebben we ratten, dat is nog veel vervelender -O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 21:26

Die reclame is briljant ja. Dank voor de tip om de val recht in een oude pot te plaatsen! +:)+

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:34

Je hebt ook van die soort van zoomers die wij niet kunnen horen maar de muizen vreslijk vinden. Toen wij destijds muizen op zolder hadden. Deze in meerdere stopcontacten geplaatst en weg muizen familie. Destijds bij de welkoop gekocht

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:35

judith__ schreef:
Je hebt ook van die soort van zoomers die wij niet kunnen horen maar de muizen vreslijk vinden. Toen wij destijds muizen op zolder hadden. Deze in meerdere stopcontacten geplaatst en weg muizen familie. Destijds bij de welkoop gekocht

Zou je dan niet alle dieren inclusief honden en katten wegjagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:37

Katten en honden schijnen die geluiden inderdaad ook te horen....

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:37

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 14-07-22 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 21:39

safina schreef:
Katten en honden schijnen die geluiden inderdaad ook te horen....

Dat is dan sowieso geen optie.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:40

Wij hebben nu ook veel last van muizen in huis, denk dat ze binnenkomen omdat het kouder wordt. Maar ik ga ze echt niet doodmaken, zulke mooie beestjes. Ze kunnen er ook niks aan doen dat ze muis zijn en willen ook gewoon overleven.
Ik vang ze in muisvriendelijke vangkooitjes of in een grote voerton met een wipwapconstructie erboven en wat stro erin. 's ochtend kun je gewoon de ton dichtdoen, meenemen en alle gevangen muizen een eind verderop loslaten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:41

zandvangers schreef:
Wij gebruiken altijd de , Supercat Muizenval .
Werkt hier erg goed , en ja wij hebben ook af en toe een muis binnen .
Bij ons komen ze vaak gewoon via de tuindeur :o
Daar zetten we normaal altijd een plank voor maar de kinderen vergeten dat nogal eens -O-

Het enige nadeel aan de Supercat Muizenval is dat je hem aan een touwtje vast moet maken .
Heb 1 keer gehad dat alleen het puntje van de staart er tussen zat en we alsnog met de hele familie achter de muis aan moesten rennen :o

Maar ik lees hier het idee van @Sjolvir met een potje en die ga ik als het nodig is ook maar toepassen :D

Is bij ons zo gekomen met potjes omdat we buiten bij de konijnen ook muizen hadden die via de regenpijp en dakgoot huis in gingen en we wel muizen wouden vangen, maar geen mussen.... Vandaar de potjes en scheelde scheef in val zittende muizen (dat is zo sneu als ze half klem zitten).

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:44

Wij hebben in de volière ook last van muizen.
Wij hebben ook van die klapvallen maar het meest effectieve zijn de plankjes met lijm.

Je hebt een stukje plank en doet daar speciale muizen lijm op. Kan je wel een foto laten zien als je wilt van plankje en de lijm zelf.
Muisje loopt over plankje en zit vast. Kan geen kant op en gaat dood..

Absoluut niet vriendelijk maar werkt super
Laatst bijgewerkt door JesdaJinn op 30-10-17 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 21:45

JesdaJinn schreef:
Wij hebben ook van die klapvallen maar het meest effectieve zijn de plankjes met lijm.

Je hebt een stukje plank en doet daar speciale muizen lijm op. Kan je wel een foto laten zien als je wilt van plankje en de lijm zelf.

Ik heb geen interesse, ik vind dat vreselijk sneu om eerlijk te zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:47

JesdaJinn schreef:

Alleen wel illegaal in Nederland.