Pup plast in huis voor aandacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Pup plast in huis voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 20:03

Waarschijnlijk zal ik een hele hoop mensen over me heen krijgen die het niet mee eens zijn, maar zoals het in de topic titel staat, is de situatie geloof ik ook gewoon.
We hebben sinds deze zomer Eve in huis, ze is nu bijna een half jaar.
In de nacht is ze altijd zindelijk, als ze een paar uur alleen thuis moet blijven ook.
Ze plast dus alleen in ons bijzijn in huis.. het begint met ijsberen, waarmee ze toen ze jonger was aangaf dat ze 'moest'. Dit doet ze nu echter wel ieder half uur. We negeren het altijd als ze een kwartier daarvoor al naar buiten geweest is, maar soms plast ze daarna dus gewoon in huis. Soms is het ook 'vals alarm' en hoeft ze helemaal niet te plassen.
Als ik zie dat ze aanstalten wil maken om te gaan zitten, ga ik gauw naar buiten met haar. Maar als ze wel in huis plast, krijgt ze dus weer aandacht omdat we haar ofwel meenemen naar buiten, ofwel NEE roepen en het daarna opruimen (zonder dat ze het ziet).

Verder is Eve echt een ontzettend leuke hond, alleen dit punt wordt dus wel steeds vervelender. Vooral mijn man zit zich helemaal op te vreten als ze weer eens begint te ijsberen en snuffelen door de kamer.

Iemand een idee hoe we dit op kunnen lossen?
Laatst bijgewerkt door Aranel op 28-10-17 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Re: Pup plast in huis voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:06

Stress die ze merkt dat je man zich opvreet.. Medisch al uitgesloten.. Klinkt raar maar er zijn genoeg gevallen waar het dan s'nachts goed gaat. Bewust plassen voor aandacht geloof ik niet in dar een hond niet zo denkt tenzij het door jullie (onbewust) is aangeleerd. :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:07

En hebben jullie al eens geprobeerd om haar dan buiten te zetten- maar dan wachten tot ze iets doet? Al duurt dat een half uur (en je stiekem kijkt, dus niet meegaan)?

wellicht heeft ze toch wel echt een plas-prikkel

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:08

Al op een blaasontsteking laten testen?
Beestje zal niet voor niets aangegeven dat ze moet.

KarmaChansy

Lastig hoor, snap dat het nu wel vervelend wordt. Mijn opvang hondje deed het ook totdat ik meer games met haar deed (mentale stimulatie) en meer wandelen. Ze heeft nu een zusje en die heeft hetzelfde probleem thuis doet ze het gewoon omdat ze het makkelijk vind (3 maanden nu) en hier doet ze het niet meer binnen.

MoppieFilou

Misschien kan je eens proberen om ze hoe dan ook te negeren en het plasje pas 5 minuten later op te ruimen. Zo krijgt ze zeker geen aandacht.

Edit: Want zelfs het NEE roepen is een vorm van aandacht, ook al is het negatieve aandacht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:11

Wilawander schreef:
Stress die ze merkt dat je man zich opvreet.. Medisch al uitgesloten.. Klinkt raar maar er zijn genoeg gevallen waar het dan s'nachts goed gaat. Bewust plassen voor aandacht geloof ik niet in dar een hond niet zo denkt tenzij het door jullie (onbewust) is aangeleerd. :)

Dit dus.

Ze is een half jaar, een puppy... Het diertje moet nog van alles leren zindelijkheid is er dus duidelijk één van.

Belonen jullie nog uitgebreid als ze buiten plast en poept?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 20:12

hummer14 schreef:

Maar dat is het dus, ze moet echt niet altijd als ze begint met scharrelen/ijsberen in huis. En dan ook niet als ik haar wel mee naar buiten neem, dan kan ik een groot rondje rond het grasveld met haar lopen en doet ze nog niets. Plus dat ze dus wel zindelijk is als ze alleen thuis of bij de oppas is.. ik vrees dus dat wij haar dit gedrag toch onbewust aangeleerd hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:12

Kan het echt geen medische oorzaak hebben?

Wat doet ze als jullie haar iedere keer buiten laten zodra ze aangeeft dat ze moet plassen? Plast ze dan ook echt iedere keer?
Als jullie een grote ronde met haar lopen, hoevaak plast ze dan gemiddeld? En drinkt ze wel normaal of drinkt ze erg veel?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:14

Aranel schreef:
hummer14 schreef:

Maar dat is het dus, ze moet echt niet altijd als ze begint met scharrelen/ijsberen in huis. En dan ook niet als ik haar wel mee naar buiten neem, dan kan ik een groot rondje rond het grasveld met haar lopen en doet ze nog niets. Plus dat ze dus wel zindelijk is als ze alleen thuis of bij de oppas is.. ik vrees dus dat wij haar dit gedrag toch onbewust aangeleerd hebben.

Juist dat duid op blaasproblemen. De aandrang hebben maar niet kunnen of hooguit een drupje. Dan is de druk voor even weg. Door stress voor iets waar ze niks aan kan doen word het alleen maar erger.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:15

Ze begint ook al wel tegen de pubertijd aan te komen, en de meeste honden beginnen dan te doen alsof ze niks van regels kennen, en dan kan je "opnieuw" beginnen met de opvoeding.. Misschien is het zoiets?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:16

Lijkt mij juist medisch dit. Test laten doen en afwachten. Daarna pas denken aan opvoedkundige dingen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 20:20

Delphi schreef:
Kan het echt geen medische oorzaak hebben?

Wat doet ze als jullie haar iedere keer buiten laten zodra ze aangeeft dat ze moet plassen? Plast ze dan ook echt iedere keer?
Als jullie een grote ronde met haar lopen, hoevaak plast ze dan gemiddeld? En drinkt ze wel normaal of drinkt ze erg veel?

Ze plast niet iedere keer als we haar meenemen naar buiten als ze begint te ijsberen.
Een groot rondje is voor haar zo'n 20 minuten met vrijwel de gehele route gras tot haar beschikking. Dan doet ze eigenlijk altijd aan het begin van de ronde 1 grote plas en daarna niet meer. Ze drinkt een normale hoeveelheid vind ik.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 20:21

Oké, ik snap dat jullie eerste reactie is te denken dat het medisch is, maar soms is ze de hele dag bij de oppas waar ze 3/4 keer wordt uitgelaten en dan is er niks aan de hand. Dan zou ze daar toch ook de aandrang moeten hebben?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:24

Een hond doet dit niet bewust grwoon even urine inleveren bij de dierenarts. Loopt ze los op de wandeling? Hoe vaak laten jullie haar uit. Is ze al loops geweest? Ga gewoon even voor eencheckup naar de da. En verder niet straffen als het gebeurd. Zoals gezegd negeren en later opruimen. En als ze gaat dralen gewoon in de tuin deur dicht en even daar laten. Maar als allereerste urine checken op blaasontsteking

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:26

Ik denk niet dat ts meteen naar de DA moet lopen, het is een jonge hond, die dit gedrag alleen vertoont als hij bij ts thuis is wanneer zij ook thuis is (en niet bij de oppas bv).

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:28

Kleine moeite even plasje inleveren. Dan is het uitgesloten. Ik begrijp het probleem niet. Anders ga je straks gedrag corrigeren wat voortkomt uit pijn of aandrang. Kost niet veel is zo gebeurd hondje hoeft niet mee. Verantwoording nemen. Als het uitgesloten is dan verder kijken

Maar ts 1 ding nooit straffe voor dit. Werkt niet

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:33

MoppieFilou schreef:
Misschien kan je eens proberen om ze hoe dan ook te negeren en het plasje pas 5 minuten later op te ruimen. Zo krijgt ze zeker geen aandacht.

Edit: Want zelfs het NEE roepen is een vorm van aandacht, ook al is het negatieve aandacht.

En als het niet medisch is, zou ik dit dus ook zeker niet vergeten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:35

Onze hond van bijna een half jaar doet dit ook. Ik denk dat ze de link gelegd heeft dat ze naar buiten mag (lees: spelen) als ze begint te drentelen/voor de deur gaat zitten. Bij ons kunnen ze gewoon alleen naar buiten en dus ook spelen.

Misschien is het bij jullie ook zoiets? Dat ze gewoon alleen maar naar buiten wil omdat buiten leuk is?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:36

Onze pup bleef s nachts maar piepen om te plassen ook toen ze ouder werd. Ze deed het niet in huis dus dat is wel anders. Tip gekregen om haar dan naar buiten te dragen, helemaal niets te zeggen en haar plasje te laten doen en zonder iets te zeggen weer naar binnen tillen. Dus compleet negeren verder. Misschien dat dit bij jullie ook helpt, dus de tip van moppiefilou, helemaal niets zeggen. En als ze wel buiten plast nog steeds enorm belonen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 20:40

Diablo schreef:
Onze hond van bijna een half jaar doet dit ook. Ik denk dat ze de link gelegd heeft dat ze naar buiten mag (lees: spelen) als ze begint te drentelen/voor de deur gaat zitten. Bij ons kunnen ze gewoon alleen naar buiten en dus ook spelen.

Misschien is het bij jullie ook zoiets? Dat ze gewoon alleen maar naar buiten wil omdat buiten leuk is?

Dat denk ik dus inderdaad. Ze krabt ook vaak aan de achterdeur (we gaan altijd via de voordeur naar buiten om haar uit te laten, achterdeur is echt alleen om in de tuin te komen) als ze gaat drentelen in huis. Toen ze klein was (dat is ze nu niet meer te noemen met 23 kilo :+ ) zetten we haar namelijk ook regelmatig in de tuin als ze moest plassen en de afgelopen weken heeft ze weer wat vaker in de tuin gespeeld en dat vindt ze inderdaad fantastisch.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:42

Aranel schreef:
Diablo schreef:

Dat denk ik dus inderdaad. Ze krabt ook vaak aan de achterdeur (we gaan altijd via de voordeur naar buiten om haar uit te laten, achterdeur is echt alleen om in de tuin te komen) als ze gaat drentelen in huis. Toen ze klein was (dat is ze nu niet meer te noemen met 23 kilo :+ ) zetten we haar namelijk ook regelmatig in de tuin als ze moest plassen en de afgelopen weken heeft ze weer wat vaker in de tuin gespeeld en dat vindt ze inderdaad fantastisch.

Dan lekker gewoon naar buiten laten als ze dat zo leuk vindt?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:44

Hoe dan ook, de eerste stap is het laten onderzoeken door een dierenarts. En dan kun je het op gedragsniveau gaan beoordelen. Daar is het nu nog te vroeg voor

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:08

Ik zou zelf niet direct denken aan een medische oorzaak, anders zou ze het tenslotte bij de oppas ook doen.

Hier ook een tijdje gehad dat het tijdens het alleen thuis blijven goed ging en als we thuis waren nog wel is mis ging.
Verschil was dat als hij alleen was in de benche zat en die plek bevuilde hij niet.

Ik zou sowieso als ze in huis plast ook geen nee roepen gewoon 0,0 aandacht aan schenken

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:10

Kan het niet zo zijn dat ze inmiddels spanning heeft en juist daarom blijft plassen binnen?