Kat heeft diarree. Tips???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BiBiQ

Kat heeft diarree. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 21:06

Een paar weken geleden kregen we de mogelijkheid om een ontzettend leuke Ragdoll over te nemen. <3

Een gecastreerde kater van april 2015. Hij was al honden en kinderen gewend, dus we hebben de gok genomen dat het met onze poes ook goed zou gaan.

Het was even wennen tussen de poezels, wat logisch was, maar het gaat nu goed. Geen geblaas meer, maar verder negeren ze elkaar.

Waar het nu om gaat is het volgende. Hij heeft al vanaf dat hij bij ons is diarree. Al 3 weken dus. Eerst dacht ik dat het door de stress van verhuizing kon komen, maar hij was al snel op z'n gemak.

Bij de vorige eigenaar kreeg hij brokjes van Jumbo eigen merk.
Hiervan zijn we afgestapt en over gegaan op een beter merk. Profine indoor adult lam en rijst. Goed voor gevoelige darmen en weinig granen erin.

Vorige eigenaar weet eigenlijk niet hoe de ontlasting daar was gezien hij eigenlijk altijd buiten liep.

Uiteraard is hij ontwormd toen hij bij ons kwam. Ook gecheckt op vlooien en even gewassen omdat hij wat "muffig" was.
Verder toont hij niet ziek. Is alert en normaal actief, maar lekker lui. Tandvlees is mooi roze, oogjes en neus schoon, eet en drinkt goed, zit goed in z'n vacht en komt al wat aan (hij was wat aan de dunne kant).

Op advies van de dierenarts zijn we begonnen met het andere voer en geven we nu een paar dagen diarreeremmers. Maar dit haalt helaas niets uit. Hij heeft nog steeds diarree.
Ik vind het zo sneu voor het beestje. :(

Uiteraard ga ik weer een afspraak met de dierenarts maken, maar ik vroeg me af of er hier nog tips waren.

Afbeelding

BigOne

Re: Kat heeft diarree. Tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:19

Die kijkt echt niet fit van zich af. Ik zou de ontlasting laten onderzoeken en bij de dierenspeciaalzaak/petsplace kun je van rodi bevroren rondjes halen. Dat geef ik meestal wanneer ze diarree hebben maar hier zal waarschijnlijk een diepere oorzaak achter zitten. Vind hem zo niet echt op een ragdoll lijken trouwens.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:22

Dit kan van alles zijn. Van een parasiet als Giardia tot een infectie/ ontsteking van de darm tot voedselallergie. De enige die je hierover duidelijkheid zou kunnen geven is de dierenarts. Maar ik lees dat je daar al heen gaat. Heel veel beterschap voor je mooie kat!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:23

Mijn inmiddels overleden maine coon had ik vanwege dit probleem op RC Sensible.
Dat was het enige wat hij verdroeg.

Maar ik denk dat de poep even laten nakijken wel een goed plan is.

Ben benieuwd naar de uitslag.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 21:25

@bigone Hoezo kijkt hij niet fit? De foto is dat hij hier net een uur is.
En het is toch echt een Ragdoll. Een mitted sealpoint. Als je er op googled is het precies die kleurstelling. Hier zie je z'n pootje ook op:
Afbeelding

Ik ga niet nu nog meer ander voer geven. Daar constant van wisselen lijkt me ook niet bevoordelijk.

Dierenarts gaan we uiteraard een afspraak mee maken.

Edit: link en foto

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:33

Je kan kip koken en geven. Dit helpt ook goed tegen diarree. Kreeg ik op advies van de da toen mijn kat diarree had maar voor de rest helemaal gezond. Binnen een week was het helemaal weg

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:18

Wanneer mijn katten zo uit de ogen kijken dan ben ik extra alert want dan lijken ze wat onder de leden te hebben , vandaar mijn opmerking.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:22

bigone schreef:
Wanneer mijn katten zo uit de ogen kijken dan ben ik extra alert want dan lijken ze wat onder de leden te hebben , vandaar mijn opmerking.

Dacht ik ook inderdaad. Als je een beetje de vliesjes van de ogen ziet, is er meestal iets niet helemaal ok. Ik denk ook direct aan giardia. Zeker met veel buiten komen.. lopen ze dat zomaar op. Mijn kat was verder ook helemaal niet ziek maar wel aan de diarree daarvan. Even ontlasting opvangen van 3 dagen dus en inleveren bij de DA.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 00:03

bigone schreef:

Ik ben het ook met je eens, was ook mijn gedachte. De ogen zijn niet helemaal helder en de vliezen horen eigenlijk niet zichtbaar te zijn. Kat kan wel veel darmparasieten hebben oid.
Prachtig dier trouwens.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 00:13

Idd terug naar dierenarts, bloedonderzoek kan ook heel wat uitwijzen.. Intussen evt wat gekookt rijst geven(neemt vocht op)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 12:30

Ik heb even telefonisch consult gehad met de d.a.
Deze gaf aan dat er vaker bij dit soort raskatten een bacterie in de darmen zit. Deze is lastig te behandelen en over het algemeen heeft de kat er geen last van en is er niet ziek van.
Bij behandeling (met antibiotica) kunnen er blijvende gevolgen optreden. Vaak met stress kwamen de klachten alsnog terug (de diarree)

Ik kon inderdaad even 3 dagen ontlasting opvangen en op de kweek laten zetten. Maar zij dacht eigenlijk aan 1 bepaalde bacterie.

Ze raadde me voer aan van Hill's (I/D) of Royal Canin (Intestinal). Optie was ook nog Prins voor gevoelige darmen.

Zal zo even zeggen welke bacterie ze nou aan dacht en wat de blijvende gevolgen nou waren.

Ik ga er sowieso wat mee doen natuurlijk. In ieder geval om te weten of het echt die ene bacterie is of toch iets anders.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:36

Lastig! Wij hadden dit probleem ook, en het vermoeden is een allergie. Onze kat krijgt nu Concept for life, sensitive. Binnen een week begon hij echt op te knappen. Dus mocht het die bacterie niet zijn, kan het misschien nog een allergie zijn.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 13:44

Bacterie is: tritrichomonas foetus.

Hij kan bij behandeling zenuwverschijnselen krijgen die dus niet meer weg gaan. Wel iets om je achterhoofd te houden voor je de behandeling kiest.

Citaat:
Behandeling Tritrichomonas

Afwachten: Omdat de meeste katten vanzelf genezen en niet echt ziek zijn van de diarree, is het de vraag of alle katten met Tritrichomonas behandeld moeten worden met medicijnen.

Dieet: Soms is een goed verteerbaar dieet met extra vezels voldoende om de klinische klachten draaglijk te maken.

Ronidazol: Het enige medicijn dat het aantal parasieten reduceert is Ronidazol. Het medicijn is niet geregistreerd voor gebruik bij de kat. Het poeder is erg bitter. Bij het MCD gebruiken we daarom capsules of tabletten die de smaak verhullen. Bij de apotheek van de faculteit diergeneeskunde kunnen dierenartsen een drankje bestellen.

Mogelijke bijwerkingen van Ronidazol zijn:
- sloomheid
- braken
- neurologische klachten

Bron: https://www.mcvoordieren.nl/tritrichomonas

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:06

Ik zou je aanraden om van tenminste 3 dagen ontlasting op te vangen en te laten testen op Giardia en Tritrichomonas zodat je weet of het 1 van deze twee is.
De behandeling van Giardia is intensief en alle dieren in je huishouden moeten worden behandeld.
Bij de ander zijn de meningen verdeeld wel of niet behandelen want voor de mens zijn de medicijnen daartegen ook schadelijk.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:27

Ik vind de kat op de eerste foto ook echt niet fit ogen hoor, maar de tweede foto is al veel beter ;)

Wat betreft de info van de dierenarts: Ik zou de ontlasting wel opvangen en op kweek laten zetten. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
De medicatie voor tritrichomonas klinkt inderdaad niet fijn, maar wat veroorzaakt de tritrichomonas zelf zonder behandeling wanneer het niet vanzelf geneest? Dat zouden toch wel dingen zijn die ik tzt af zou wegen tegen elkaar, want ook alleen de diarree is natuurlijk niet goed voor de kat.

Ik hoop dat het snel weer helemaal goed komt!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:50

Ragdolls hebben ook gevoelige darme. Ik kon mijn meisje niet eens kattensnoepjes geven, gelijk diaree!
Ander voer? Gelijk diaree, stres? Diaree!

Heb nu een kruizing ragdoll mainecoon lopen.. Idem, zodra het voer wisseld, diaree.

Het is dus ook zeker wel beetje ras eigen.. Dat het zo lang aanhoud natuurlijk zeker niet!! Maargoed je bent bij de dierenarts zdus dat komt vast goed. Ik wou je iedergeval even laten weten dat het bij ragdolls wel vaker voorkomt..

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:39

Ragdolls hebben niet perse gevoelige darmen, dat is per kat verschillend.
Daarbij zijn er zoveel dingen van invloed, dat het niet reeel is omdat op een specifiek ras te schuiven.

Tritri is iets wat elke kat kan krijgen, daarbij heeft deze kat buiten gelopen en daar is ook genoeg aan bac. en virussen op te doen.

Voor de ts, er is op facebook een groep voor mensen die een kat hebben met tritri, misschien een bezoekje waard.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:53

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje gek/laks dat de dierenarts zegt zonder maar iets te controleren/onderzoeken te zeggen doe maar niks. Als het mijn dier was zou ik zeker willen weten waar de diarree doorkomt aangezien er veel meer oorzaken van diarree zijn. En ik zou ook wel willen weten of er meer risico voor je andere kat is als het triti is ? Wel een enorm schattig katje ! Succes !

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 16:12

Corientjuh94 schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje gek/laks dat de dierenarts zegt zonder maar iets te controleren/onderzoeken te zeggen doe maar niks. Als het mijn dier was zou ik zeker willen weten waar de diarree doorkomt aangezien er veel meer oorzaken van diarree zijn. En ik zou ook wel willen weten of er meer risico voor je andere kat is als het triti is ? Wel een enorm schattig katje ! Succes !

Dat heeft de dierenarts niet gezegd.

Ik zou haar laten weten wanneer we en of we het ontlastingsonderzoek laten doen.
Ze heeft gezegd dat als het die bepaalde bacterie is de behandeling risicovol is ivm de bijwerkingen die ook na stop medicatie niet verdwijnen. Dat ik me daar goed bewust van moest zijn.

En... zoals je ook op internet dus naleest, meestal verdwijnt het wel weer. Los daarvan was het wel goed om te onderzoeken of het echt díé ene bacterie was.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:18

BiBiQ schreef:
Corientjuh94 schreef:

Dat heeft de dierenarts niet gezegd.

Ik zou haar laten weten wanneer we en of we het ontlastingsonderzoek laten doen.
Ze heeft gezegd dat als het die bepaalde bacterie is de behandeling risicovol is ivm de bijwerkingen die ook na stop medicatie niet verdwijnen. Dat ik me daar goed bewust van moest zijn.

En... zoals je ook op internet dus naleest, meestal verdwijnt het wel weer. Los daarvan was het wel goed om te onderzoeken of het echt díé ene bacterie was.

Sorry dan heb ik te snel gelezen. Maar het is nog steeds niet zeker dat dat het is dus ik zou voor de zekerheid het wel laten doen, voor het katje is niet veel extra stress. Succes !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 18:22

coccidia kan het ook zijn, vooral omdat hij ook buiten kwam.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 15:14

Afbeelding
Vind 'm wel steeds helderder uit z'n ogen kijken vergeleken 3 weken terug.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:32

Dit toont wel heel anders inderdaad. Ik hoop dat het op te lossen is.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:06

Tritrichomonas is kneiter besmettelijk, kan dus ook een reden zijn geweest om m weg te doen (er vanuit gaande dat t een fokster was, al zie ik die niet vaak jumbo brokken geven). Snap niet dat een dierenarts adviseert om dat niet te behandelen, alsof altijd diarree zo'n feest is met een langharige kat.. Traject is erg kostbaar ivm steeds moeten hertesten, maar absoluut de moeite waard. Elk middel heeft kans op bijwerkingen, maar de kans op neurologische schade is bij ronidazol zeer zelden volgens de bijsluiter dus dat risico zou ik wel nemen als t mijn kat was.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 18:07

Nee hij komt niet bij de fokker vandaan. Maar bij een vage kennis. Hij wist hier niks van.

Hij heeft verder geen last van viezigheid in z'n vacht ondanks de diarree.

D.a. heeft dus wel die ervaring met de medicatie.