Kat kijkt niet meer om naar kittens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Kat kijkt niet meer om naar kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 20:57

Ik hoop dat bokt wat tips heeft..

Bijna 4 weken geleden heeft onze kat kittens gekregen. Alles ging goed en de kittens zijn levendig en zijn zeker niet te dun.

Maar zo ineens kijkt onze kat er niet veel meer naar om.. We hebben haar vandaag al weinig gezien.. De kittens beginnen nu wel langzaam geweekte kittenbrokjes te eten & toen we net wat kittenmelk aanboden, dronken ze met z'n 4en dat wel op.
Ik heb de moederpoes gelokt met schaaltjes (daar voerde wel blikvoer op) en bij de kittens gezet, maar liep direct weer weg. Daarna blikvoer gegeven en bij de kittens gezet en toen ze er aan kwamen lopen ging ze weer weg :'). De kittens begonnen toen wel aan de blikvoer..

Maar ze eten/drinken dus al wel redelijk zelfstandig, maar ze miauwen te hele dag door :'). Moeten we het nu gewoon laten, of toch zorgen dat de moederpoes er bij gaat?

Leandra

Re: Kat kijkt niet meer om naar kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:16

Kan de poes naar buiten? Zo ja, dan kan het zijn dat ze alweer krols is en katers op bezoek heeft.

Probeer wel zoveel mogelijk de moeder erbij te zetten maar dwing haar niet.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 21:19

Leandra schreef:
Kan de poes naar buiten? Zo ja, dan kan het zijn dat ze alweer krols is en katers op bezoek heeft.

Probeer wel zoveel mogelijk de moeder erbij te zetten maar dwing haar niet.

Ze loopt inderdaad wel gewoon buiten, maar ze zit nu aan de poezen-pil, dus alsgoedis komen er geen nieuwe kittens. En als het kan, word ze direct gesteriliseerd.

Maar is het erg als de mams er minder bij zit? Aangezien de kittens redelijk zelf iets eten.. maar ze moeten niet doodgaan omdat ze melk missen ofzo :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:22

Het lijkt mij lastig de moederpoes te dwingen er bij te blijven, binnen houden kan eventueel wel zodat mams wel een beetje in de buurt is :D Gelukkig eten en drinken de kittens al wel aardig zelf. Wat je eventueel wel kan doen is even een dierenarts bellen en vragen of ze nog speciale kittenmelk nodig hebben (niet dat van de dierenwinkel), aangezien ze nog zo jong zijn. Dan kun je dat eventueel zelf aanbieden zodat ze voldoende goeie voedingsstoffen binnenkrijgen om te groeien.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:23

xPearl schreef:
Ik hoop dat bokt wat tips heeft..

Bijna 4 weken geleden heeft onze kat kittens gekregen. Alles ging goed en de kittens zijn levendig en zijn zeker niet te dun.

Maar zo ineens kijkt onze kat er niet veel meer naar om.. We hebben haar vandaag al weinig gezien.. De kittens beginnen nu wel langzaam geweekte kittenbrokjes te eten & toen we net wat kittenmelk aanboden, dronken ze met z'n 4en dat wel op.
Ik heb de moederpoes gelokt met schaaltjes (daar voerde wel blikvoer op) en bij de kittens gezet, maar liep direct weer weg. Daarna blikvoer gegeven en bij de kittens gezet en toen ze er aan kwamen lopen ging ze weer weg :'). De kittens begonnen toen wel aan de blikvoer..

Maar ze eten/drinken dus al wel redelijk zelfstandig, maar ze miauwen te hele dag door :'). Moeten we het nu gewoon laten, of toch zorgen dat de moederpoes er bij gaat?

Poes is dus alweer buiten? Weet je dat nest na nest is ontzettend ingrijpend en zwaar is voor een poes? Dikke kans dat ze nu alweer krols is zoals Leandra zegt en dan is ze waarschijnlijk alweer gedekt -O- . Laat haar alsjeblieft castreren binnenkort!

Ik zou de moeder niet meer naar buiten laten. Voor het dekken is het waarschijnlijk al te laat, maar dan kun je haar in ieder geval vaker even bij haar kittens zetten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:31

Gdg er staat dat de poes aan de pil is

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 21:39

@Dani
We hebben nog 3 andere katten ( :') ) + kattenluiken.. En dat zijn ook echt wel 3 katten die veel buiten zijn en alleen binnen komen om te eten. Dus mama-poes binnen laten word lastig.. Maar ze blijft wel in de buurt. Ze ligt nu ook buiten op de tafel haha
DA daar voor bellen is zeker een goede! Dat gaan we doen :)

@GDG
Goed gelezen ook :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 23:15

De pil is verradelijk iets. Poezen kotsen regelmatig haarballen. Een uitgekotste pil werkt niet... dus naast dat de pil zeker bij een kat die op straat komt niet 100% safe is , is de pil ook nog eens erg gevaarlijk qua gezondheid van de kat. Ik zou ze gisteren nog laten steriliseren ipv de pil geven en wachten...

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 00:09

dierenfan schreef:
De pil is verradelijk iets. Poezen kotsen regelmatig haarballen. Een uitgekotste pil werkt niet... dus naast dat de pil zeker bij een kat die op straat komt niet 100% safe is , is de pil ook nog eens erg gevaarlijk qua gezondheid van de kat. Ik zou ze gisteren nog laten steriliseren ipv de pil geven en wachten...

Het lijkt me niet handig om haar nu te laten steriliseren als er nog kittens bij drinken (ik hoop namelijk dat ze er soms nog wel bijligt..)? Mn moeder had de DA laatst al aan de telefoon & die adviseerde ons dus die pil & laten steriliseren als de kittens weg zijn..
De DA zou t wel weten lijkt me?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 00:28

Ik ga je geen preek geven over het overschot aan kittens, want dat is toch al te laat. Goed dat de poes straks gecastreerd wordt (dat kan zodra de kittens volledig zelfstandig eten).

Er is maar één manier om te weten of ze nog genoeg melk binnen krijgen van mamapoes (en/of zelf voldoende weten binnen te smikkelen): elke dag op hetzelfde tijdstip wegen. Ze moeten 10-20 gram per dag aankomen in gewicht. Als ze eens één dagje niet zijn aangekomen, nog geen paniek, alleen even goed in de gaten houden of er de volgende dag wel gewicht bij is gekomen. Is een kitten afgevallen? Dan mag je wel lichtjes in paniek raken, dan moet je zelf bijvoeren om de 2-3 uur en het kitten heel goed in de gaten houden (en naar de DA als ie lusteloos wordt).

Wegen kun je met een nauwkeurige keukenweegschaal.

Qua voeding: ofwel natvoer in een kittenvariant (bij voorkeur zelfs in een babyvariant, zoals RC Babycat), ofwel speciale kittenmelk (géén kattenmelk uit de supermarkt, wél kittenmelk van bij de dierenarts die geschikt is als flesvoeding). Je kunt de melk mengen met het natvoer, en dan langzaam steeds wat minder melk erbij zodat de voeding vaster wordt. Maar vooral elke dag wegen! Ik heb opvangkittens gehad die heel fanatiek door hun papjes lagen te stofzuigen, maar stiekem helemaal niks binnenkregen, ook al leek het wel zo.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 00:37

Als je de kittens elke dag weegt en ze komen goed aan, zal ik mij geen zorgen maken. Op een gegeven moment worden de kittens namelijk wat zelfstandiger, vooral inderdaad wanneer ze zelfstandig naar de bak gaan, zelfstandig gaan eten en zelfstandig gaan drinken. Dan laat de moederpoes de jongen langer en vaker alleen. Dat hebben wij ook altijd als wij nestjes hebben.
Kan natuurlijk ook dat de poes weer krols is, dan is ze ook wat afweziger. Wij laten onze poes nu ook te pas en te onpas even op de gang lopen (normaal zit ze met de kittens in de woonkamer en buiten komt ze niet). Soms ligt ze nu uren te slapen op de gang. Vooral als ze krols is. En dan meldt ze zich weer en komt ze weer even kijken bij de kittens. De drinkmomenten bij moeders nemen sowieso erg af, af en toe een paar slokjes en dan loopt mama voor de kittens uit naar de voerbak en gaan ze allemaal samene kittenbrokjes of zacht voer eten.

Let op, je kan het beste zowel kleine kittenbrokjes als zacht voer speciaal voor kittens aanbieden. Onze kittens eten over het algemeen het makkelijkst het eerst kittenbrokjes, zacht voer eten ze met lange tanden. Dat willen ze vaak pas later, als ze een stuk groter zijn.

Dus: Goed elke dag wegen en de poes de ruimte geven. Al zou ik haar niet buiten laten zo lang ze kittens heeft (ook wat betreft virussen die ze mee kan nemen dan).

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 01:22

Probeer inderdaad moeder poes meer binnen te houden. Wellicht kun je ze op een aparte kamer oid opsluiten? Of misschien kun je van iemand een grote hondenbench lenen en ze zo een paar keer per dag daar in te doen met zn allen.

Verder wat hierboven staat, wegen is weten.
Als je mama niet binnen kunt houden kun je zelf melk bij gaan voeren bij wat ze nu al eten. En dan idd wel echte kittenmelk zoals bv van kmr.
Op zooplus vind je heel veel van de juiste merken kittenvoer waar genoeg voedingsstoffen voor de kittens inzitten. Royal canin valt meestal wel in de smaak!
Ik heb er afgelopen zomer ook nog kittenmelkpoeder gekocht, zat in handige 2kg verpakking. Dan heb je meteen een lekker voorraadje.
Had 1 kitten die wat achter liep op de rest, goed bijgevoerd en helemaal goed gekomen! Hij is nu zelfs bijna zn grote broer voorbij geschoten! :D
Kittenvoer is vaak ook erg handig voor de zogende moeder, ze vallen soms erg af en hebben dan wel baat bij de extra voedingsstoffen die daar in zitten.
Ik moest ons sterk vermagerde (en uiterst kieskeurige) moedertje bijvoeren met kittenmelk, zo'n beetje het enige wat mevrouw bliefde waar ze tenminste wat aan had.( Ik deed de verhouding poeder in het water wat hoger, zodat ze extra bij kreeg)

Veel succes met ze!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 12:53

Nou. We hebben extra kittenvoer meegenomen en kittenmelk. Aangezien ze al redelijk zelfstandig eten en ook redelijk netjes al op de kattenbak gaan, hoefden we niet meeegaveel melk geven. De brokjes weken we in water, zodat ze het goed kunnen eten. En dat doen ze redelijk goed :). Al eet de 1 natuurlijk wel wat meer dan de ander.

@Celine
Dankje voor de tips :). Binnen laten voor ons word erg lastig & in een aparte kamer kan niet. Aangezien we geen kamer over hebben haha. Maar ze is wel veel binnen hoor! Dan ligt ze op de bank/stoel etc Maar ze gaat zeker niet bij de kittens liggen. De kittens lopen ook vaak los door het huis als we thuis zijn, maar ze loopt dan gerust weg..

@Catnip
Top. We hadden ze al eens gewogen, maar gaan ze nu zeker elke dag wegen :).

@Faline
Zoals ik hier boven zij, word een aparte kamer niks. Opsluiten met z'n allen word denk ik ook niet heel gezellig. Meestal doet ze alles voor blikvoer, maar toen ik dat bij de kittens zette & ze kwamen er aan waggelen, liep ze direct weg..
Wij hebben nu ook van dat poeder wat je moet mengen met water, voor de kittens.
Moeder eet inderdaad ook wel de kittenbrokken! Op de plank waar het voer staat (Onze katten (en honden) hebben altijd voer ter beschikking. En ze zijn zeker niet te dik :') ) word ook gewoon kittenvoer voor haar neergezet :).
Verder is de moederpoes gelukkig al lekker aangekomen en ook niet te dun :).

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:41

Citaat:
Verder is de moederpoes gelukkig al lekker aangekomen en ook niet te dun :).

Weet je zeker dat ze al niet zwanger is?? want het is niet erg gebruikelijk dat een moederpoes met een nest kittens aankomt.
Meestal hebben ze alle moeite om op gewicht te blijven want ik neem aan dat ze de kittens de eerste tijd wel heeft verzorgd en de bevalling en lactatie vergt alles van een moederpoes.
Ook zal ze niet zomaar haar kittens afwijzen dan zit er toch een onderliggende oorzaak zoals krols,zwanger enz.
Het klopt wat andere zeggen ze maakt de kittens wat zelfstandiger naarmate ze ouder worden maar ze zal ze wel blijven verzorgen en wijzen hoe het allemaal in zijn werk gaat en opvoeden waar nodig met spelen b.v. dat je elkaars grenzen leert kennen.
Ondanks wat je DA ook zegt en je telkens herhaalt ze kan niet binnen blijven zeg ik ook binnenhouden!! want waar een wil is is een weg dus zullen ook de andere katten en jij door de zure appel heen moeten bijten.
Maak deze week nog een afspraak bij de DA voor castratie( zowel baarmoeder als eierstokken) mocht ze al zwanger zijn dan is dat ook opgelost.
Wees niet eigenwijs en luister naar de vele tips die je krijgt en wuif dat niet lacherig weg!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:45

Protip: allemaal meenemen naar de DA, allemaal castreren (indien je DA bedreven is in vroegcastratie, even navragen). Is de meest prettige manier voor allemaal, die kleintjes rennen dezelfde dag alweer rond en hoeven niet eenzaam bij de DA te zitten op latere leeftijd

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 20:50

@Gaby
Dat lijkt me niet. Maar ze is ook niet dik hoor. Maar ze was wat dunnetjes toen ze de 4 kittens kreeg en dat is nu ietstie bijgetrokken. Al is ze altijd wel slank geweest. Maar ze is nog niet zo 'dik' zoals het hoort hoor ;). En ze heeft de eerste 3,5e week er actief bij gezeten.
Ik weet ook niet of ze er helemaal niet bijligt. Ik ben ook niet nonstop thuis en mn ouders werken ook. Maar voor zover wij zien, is ze er overdag niet bij. Ze ligt nu ook op de bank terwijl de kittens rondlopen door de woonkamer.
Verder probeer ik ook aan de tips te werken. Maar ik ga de moederpoes ook niet dwingen om er bij te liggen. Dat gaat niet werken. En wat moet ik dan? Ze op mijn slaapkamer opsluiten? Nee fijn. Ik woon thuis, dus moet alles met mijn ouders overleggen wat te doen ;). Wij hebben niet direct een ruimte waar ik ze op kan sluiten.
En als onze DA ons de pil meegeeft voor mama-poes, ga ik er ook niet van uit dat ze nu al wil castreren/steriliseren. Anders had ze dat wel gezegd. Ze zei dat we maar moesten komen als de kittens weg waren.
Er word altijd geroepen dat je naar de DA moet gaan (Of het nu een paard of hond of konijn is) & dan luisteren we naar de DA over de pil/castreren/steriliseren, is het weer niet goed..

@Magrathea
We zijn al 3 kittens kwijt van de 4, dus ik denk niet dat mijn ouders er mee eens zijn dat we die nu ook laten castreren/steriliseren. En ik weet ook niet of onze DA dat doet met kittens. Aangezien ze ook zei dat de moederpoes gesteriliseerd/gecastreerd kan worden als de kittens weg zijn.

Verder doen de kittens het wel goed. We hebben kittenmelk staan, geweekte kittenbrokjes & we voeren ze nog melk bij met een flesje. En ze gaan allemaal al best netjes op de kattenbak. Heb ze net even weer gewogen zodat we ze morgenavond op dezelfde tijd weer kunnen wegen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:46

Hoe gaat het nu?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 21:47

Goed!
We wegen ze nu elke avond & ze groeien als kool haha! 1 was wel iets afgevallen, maar die is weer goed bijgetrokken. Die hadden we extra de fles gegeven en vaker bij de drink/voerbak gezet.
Ze eten ook allemaal super goed de (geweekte) brokjes en drinken ook melk. Zijn ook lekker actief.
2 liggen nu op de grond de spelen en mn vader heeft er 1 op zn schouder liggen en 1 op zn been _O-

Afbeelding

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:37

Wat een schatje!
Fijn dat het zo goed met ze gaat.
Wast de moederpoes de kittens nog wel? Voor de zekerheid zou je na het eten nog even bij de kittens over hun buikje kunnen wrijven. Normaal gesproken doet de moederpoes dat als ze ze wast, maar als ze dat niet meer doet dan is het geen overbodige luxe om het over te nemen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:09

Poezenpil is helaas niet zo gezond, er zitten kankerverwekkende stoffen in die ook doorgegeven worden aan de kittens nu als ze nog bij haar drinken. Ik zou de kat dus gewoon binnenhouden en stoppen met de pil. Dat is niet gezond voor moederpoes en niet voor kittens.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 14:17

@Oscar
Nee, dat doet ze ook niet. Maar ze gaan allemaal naar de kattenbak en poepen/plassen daar ook gewoon na het eten en tussendoor. Ze lopen er vanzelf al heen. Is het dan ook nog nodig...?

@laptopmuis
De kittens drinken al een week niet meer bij de mama-poes omdat ze er niet mee bij ligt. Ze kijkt er echt niet meer naar om. Als er een kitten naar har toe huppelt, rent ze gelijk weg. Verder word de poes ook zo gauw als mogelijk gecastreerd/gesteriliseerd en dan word er natuurlijk gestopt met de pil.
Wanneer dat precies is weet ik niet. Mijn ouders regelen dat met de DA. Maar dat zal niet lang meer duren.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:20

Ze hebben mij ooit verteld dat dat likken niet zozeer is om te poetsen/schoonmaken, maar vooral ook om de spijsvertering goed op gang te houden. Het is eigenlijk een soort massage. Ik weet niet precies tot hoe oud je dat zou moeten doen, maar misschien weet iemand hier dat wel, of je zou het even na kunnen zoeken.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:18

Oscar schreef:
Ze hebben mij ooit verteld dat dat likken niet zozeer is om te poetsen/schoonmaken, maar vooral ook om de spijsvertering goed op gang te houden. Het is eigenlijk een soort massage. Ik weet niet precies tot hoe oud je dat zou moeten doen, maar misschien weet iemand hier dat wel, of je zou het even na kunnen zoeken.

Klopt ja, dat likken is vooral ook om de ontlasting op te wekken, die moederpoes de eerste weken nog ‘opruimt’.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:26

Kittens kunnen inderdaad niet zelf plassen en ontlasten in het begin, de moederpoes likt hun buik en achterste, waardoor dit opgewekt wordt. Moederloze kittens moeten dus gemasseerd worden (met tissues) om hun plasjes en poepjes te kunnen doen. Vanaf 3 à 4 weken kunnen ze het zelf.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 16:11

Oke. Maar dan is het nu dus niet meer nodig? Want ze gaan allemaal op de bak (We hebben ze allemaal op de bak zien zitten) en zijn nu 4,5e week oud :)