Operatie kanker hond; ervaringen en bij narcose willen zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Operatie kanker hond; ervaringen en bij narcose willen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 20:29

Ik ben een beetje nerveus voor vrijdag. Dan moet mijn hondje Szia onder het mes.

Vorige week ben ik naar de DA gegaan voor haar allergie. Ik was al een tijdje bezig met KVV eliminatie dieet, maar het duurde me allemaal te lang en ze had ineens weer heel erg jeuk en had zichzelf op verschillende plekken kapot gebeten. Bij controle naar deze plekken zag ik ook een vreemd bultje bij haar anus. Niet groot, nog geen centimeter, maar alles bij elkaar, genoeg reden voor een dierenarts bezoek.

Ze kreeg een spuit tegen de jeuk, een kap mee en hypoallergeen voer. Daarnaast heb ik meteen cellen van het bultje op laten sturen naar het lab. Ondanks dat het niet groot was, bultjes groeien niet zomaar. Dus spuit erin om er wat uit te halen en die cellen zijn opgestuurd.

Helaas kreeg ik twee dagen later het bericht dat het kwaadaardig is. Ze gaan het vrijdag operatief weghalen en opsturen naar het lab om te kijken wat voor soort kanker het is, zodat ze gericht kunnen zoeken op uitzaaiingen.

Dat is al met al niet leuk, maar hoe meer vrijdag dichterbij komt, hoe onrustiger ik word. Ik heb vandaag gebeld of ik bij de narcose mag zijn, maar daar doen ze niet aan. Ik moet haar om half 9 brengen en dan word ze in de loop van de ochtend onder narcose gebracht en dan kan ik haar 's avonds ophalen. Ik vind dit niet erg fijn. 1 van de 7 honden blijft in de narcose zitten. Er zitten risico's aan. Het is dan toch niet heel vreemd dat ik gewoon er bij wil zijn als ze haar in slaap brengen? Ik wil gewoon niet dat ze omringd is met alleen maar vreemden.

Ze zeiden dat het best kan dat ze haar pas om half 11 opereren, afhangende van hoe de andere operaties gaan en hoelang die duren, of er spoedgevallen zijn etc. Ik heb aangegeven dat ik me dan wel vermaak in de wachtkamer. Ja, maar ze willen de narcose tijd zo kort mogelijk houden, dus ook meteen na de narcose meteen door. Ik heb gezegd dat ik meteen weg ga als ze onder is, dus dan is er in principe geen enkele vertraging.

Ze gaat morgen overleggen, maar echt een voorstander was ze niet.

Ik heb een andere dierenarts gebeld in de buurt over hoe zei het doen en daar zou ik bij een narcose wel erbij mogen zijn.

Ik zit nu serieus te denken om dan ergens anders de operatie te laten doen, als ik morgen hoor dat ik er niet bij mag zijn.

Ik weet dat sommige mensen het dom vinden dat men hun dieren hun kindjes noemen :'), maar ze is echt mijn kindje en een kind laat je in het ziekenhuis toch ook niet alleen onder narcose gaan.

Of stel ik me nu ontzettend aan?

Ik ben gewoon zo ontzettend nerveus dat het fout gaat. Dat ze er niet uit komt.. En dan was ik er niet op het laatste moment. Ik zou niet met mezelf kunnen leven dan.

Sowieso deze hele situatie is al drama genoeg. Kijk, ze weten nog niks verder. Misschien is het wel helemaal niet uitgezaaid en is het weghalen van die plek voldoende en leeft ze nog vele jaren verder.. Maar misschien zit zit ze binnenin helemaal vol.

Die onzekerheid vreet me echt op.

Was het alleen dat bultje oké, maar ze had eenzelfde lijkend bultje op haar tong. Toen ben ik niet heen gegaan want het leek een blaasje. Ik dacht, misschien sneetje op de tong en daar blaasje over gekomen of korstje. Ook omdat ze die dag ervoor met haar bek een egel had proberen op te pakken. Die was ook met een week verdwenen; eraf gevallen. Maar als ik het bultje op haar tong vergelijk met die bij haar anus, ze zien er exact hetzelfde uit... En dan zou het dus al wel verspreid zijn.

Bah.

Hoe dan ook. Ik zou graag ervaringen willen horen van mensen die kanker hebben gehad bij hun hond en dat wel of niet hebben overleefd.. En ervaringen van mensen wiens hond om wat voor redenen dan ook geopereerd moesten worden en hoe dat dan ging bij de narcose.

Mijn poepske vorige week met haar vriendinnetje
Afbeelding

Vorig jaar. Toen was ze nog wollie :D
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Operatie kanker hond; ervaringen en bij narcose willen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:34

Wat vervelend dat er kanker is geconstateerd!
Ik denk dat de dierenarts ook vanuit het oogpunt van jouw hond redeneert.
Je zegt zelf al dat je erg nerveus bent voor de operatie (logisch!), maar dat zul je onbedoeld ook overdragen op je hond. Het is zeker voor een operatie juist belangrijk dat ze rustig blijft. Dan vind ik het juist slim van de dierenarts om de eigenaar niet bij de hond te laten.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 20:40

Ja, dat snap ik helemaal. Dat zei ze ook, dat sommige eigenaren emotioneel worden en daardoor stress overbrengen op de hond. Ik zie hun kant dus ook zeker wel. Maar ik weet hoe ik ben en dat ik dat prima te baas kan op dat moment zelf. Nu merkt ze ook nergens wat van, dat ik ermee zit. Ze word alleen wat meer verwend :')

Ik wil ook het beste voor mijn hond en dat is zonder stress onder gaan. Ik wil er gewoon zijn om haar gerust te kunnen stellen. Ze raakt al zo snel in paniek als ik haar alleen laat met anderen, ook al zijn dat mensen die ze kent. Zo snel ik wegloop is het stress. Daar ben ik dus een beetje bang voor.

Daarom zoek ik toch een beetje naar ervaringen. Misschien kan ik het dan wel (of juist niet :p ) loslaten. Hebben mensen het ook meegemaakt, narcose van een dier en wel of niet erbij blijven.

Ik weet dat het in sommige praktijken wel mag en kan.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 23-10-17 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:41

Bij ons op de praktijk blijven de eigenaren altijd bij hun hond totdat deze slaapt. Eigenaren gaan dan weg en wij tillen de hond mee naar achteren. Als we een druk operatie programma hebben dan bellen wij een halfuur voordat we verwachten klaar te zijn met de voorgaande operatie, zodat mensen een half uur hebben om naar ons toe te komen. Ze zitten dan wel thuis te wachten op het telefoontje, maar dat lijkt niemand erg te vinden.

Veel sterkte gewenst met je hond!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 20:44

Kijk, dat is fijn! Denk ook dat niemand het erg vind om te wachten, als ze er dan bij kunnen zijn. Al moet ik de hele ochtend in de wachtkamer zitten of thuis wachtend op een belletje. Geen enkel probleem.

Zijn er ook eigenaren die ervoor kiezen om er niet bij te zijn? En is er dan enig verschil met stress van het dier?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:47

Ik blijf er ook altijd bij, geen DA die mij gaat vertellen dat dat niet mag bij MIJN hond :evaw:
Mijn DA vind dat prima maar ik heb ook wolfhonden, die smorgens afleveren en een tijd moeten wachten voor ze aan de buurt zijn... daar word niemand gelukkig van de DA al helemaal niet :')

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:48

We vragen ze dan om in ieder geval bij het prikje te blijven, als steun voor hun hond. Ze hoeven dan niet te zien dat het dier in slaap valt (sommigen krijgen dan nare herinneringen boven van een vorige hond die geëuthanaseerd is). Verschil is er dan niet echt, omdat de hond dan sowieso niet eerst bij ons achter zit, maar gewoon vanuit de wachtkamer met de eigenaar komt en dan eigenlijk al heel snel in slaap valt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 20:50

@Van: Nou, zo dacht ik er ook over. Maar aan de andere kant allemaal mensen om me heen dat het niet zo'n ramp is om er niet bij te zijn, dus ik begon wel aan mezelf te twijfelen of ik me aanstelde of niet.

@BrittS: Dus jullie hebben liever dat ze er dus wel bij zijn eigenlijk. Omdat dat beter is voor de hond? Szia krijgt als ze aankomt al wel een prikje als roesje, waar ze loom van word, maar de narcose later. Is dat normaal?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:53

Weet je, ik heb vroeger de hond en ook katten , konijnen, best veel dieren..wel laten opereren aan tumoren, en andere zaken, ook sterelisatie van de poezen natuurlijk
maar heb er helemaal niet aan gedacht om er bij te blijven.
Maar komt ook omdat onze hond en de vroegere katten de dierenarts wel aardig vond.
dus ga ik er vanuit dat het wel goed komt.

Liet altijd de dieren gewoon achter,dikke knuffel en en krijgen wel telefoon hoe het gegaan is.
Heb helemaal geen stress verschil gemerkt.

Maar je stelt je niet aan hoor, het is jouw gevoel en als jij je geruster voelt om net even in het begin er bij te zijn dan vind ik dat dat moet kunnen :j

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:53

Onze hond is laatst onder narcose gegaan ivm het verwijderen van een dubbele tand, bij onze DA is het heel normaal dat je er bij blijft. :=

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:57

Ja klopt, ik weet niet beter dan dat het zo gedaan wordt. Is toch fijner voor de hond, die zoeken altijd wel steun bij de baas. Van te voren al een prikje om loom te worden dat ken ik niet, lijkt mij dat als ze dan moet wachten dat ook wel weer uitwerkt? En houdt iemand er dan een oogje op dat het wel goed blijft gaan? Ik heb enkel nog op mijn huidige plek gewerkt, dus hoe andere praktijken het doen weet ik niet (al deden mijn stageadressen het allemaal vergelijkbaar als met hoe het gaat waar ik nu werk).

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:58

Ik heb van de zomer ook een kankerbultje weg moeten halen bij mijn bernersennen, gelukkig was dit een bultje van de bovenste huidlaag en goedaardig. Maar ik kreeg de keus of ik er bij wou zijn of niet. Ik heb toen gekozen omdat niet te doen, omdat ik bang was dat ik mijn zenuwen over zou brengen op hem. Achteraf heb ik daar wel spijt van gehad, omdat de assistente mij al heel gouw naar de operatie belde, dat hij wakker was en zij niks met hem kon beginnen. Terwijl het helemaal geen bange hond is.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:01

Ik heb als dierenartsassistente echt de ervaring dat honden (vaker) blijven vechten tegen de narcose en in de stress raken als hun baasje erbij is. Ze voelen toch vaak spanning.. Dus ik ben er persoonlijk geen voorstander van!
En gelukkig blijft écht niet 1 op de 7 honden in de narcose hangen hoor.. Dat zou wat zijn :=
De kans dat een relatief gezonde hond overlijdt aan narcose is ongeveer 0.43%.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 21:05

Dat zei de DA vandaag aan de telefoon, daar heb ik het van. Ja, daar dacht ik ook aan, dat het misschien juist stress oplevert. Maar wat als het wel fout gaat. Dan het idee dat haar laatste momenten 'alleen' was, daar kan ik niet echt helemaal over uit.

@BrittS: Ze zit dan gewoon in de achterkamer, in de kennel, dus denk dat er wel oog op is. Maar vond dat ook vreemd, dat ze dan van te voren al een prikje krijgt. Misschien om haar rustig te houden. Maar dat idee bevalt me ook niet, dat ze misschien van half 9 tot half 11 daar half verdoofd zit.

Ik zit toch echt serieus te denken het bij het dierenziekenhuis te laten doen ipv bij mijn DA. Daar maak je gewoon een afspraak en is om zo laat gewoon de operatie en word er niet vanaf in de ochtend een lijst afgewerkt, niet wetende hoe laat het dan ongeveer word.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 23-10-17 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:05

Onze dierenarts wil zelfs liefste dat wij erbij zijn (mijn hond is behoorlijk angstig bij dierenarts). Zou zelf ook niet anders willen en zou voor mij idd reden zijn om naar andere dierenarts te gaan :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:17

Mijn hond is ook bang bij de dierenarts. Ik laat haar niet alleen daar achter. Onlangs was het even de vraag of er een keer röntgenfoto's gemaakt moeten worden van de schouder. Bij mijn dierenarts is het dan normaal dat je de hond 's morgens vroeg brengt en haar dan eind van de ochtend weer op haalt.

Dat is dus iets wat ik absoluut niet doe. Mijn hond heeft nog nooit van d'r leven in een bench gezeten, dus ik ga haar niet de hele ochtend daar op laten sluiten op een plek die ze doodeng vind. Ik denk dat mijn dierenarts er wel begrip voor heeft. Hij kent mij en weet dat ik hem en zijn team verder niet in de weg zou staan. Als hij het er niet mee eens zou zijn, ga ik naar een kliniek waar dat wel kan.

Uiteindelijk was het niet meer nodig, maar voor mij is het dus echt een harde eis. Ook met een operatie. Ik blijf erbij tot ze in slaap is.

Ik vind het dus heel normaal. Mijn vorige hond was gek op de dierenarts en die liet ik ook makkelijker achter daar. Doe vooral waar jij je goed bij voelt. Er zijn vast praktijken die wel met je mee willen gaan hierin.

Sterkte, hopelijk is het allemaal weer zo voorbij.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 21:48

Vriendin moest ook laatst foto's laten nemen van haar hond (andere dierenarts dan de mijne) en ook zij mocht daar gewoon bij zijn toen ze er naar vroeg. Ze mocht haar ook brengen en later ophalen, maar gaf aan liever te willen blijven. Was ook geen enkel probleem. Maar met mijn kat met foto's maken bij deze dierenarts, vorig jaar, mocht ik er niet bij zijn. Wat ik toen niet heel erg vond trouwens, maar als ik erover nadenk, joh, die optie moet er toch gewoon zijn, als je dat wilt.

Maar inderdaad, Szia is niet super bang voor de dierenarts, maar het staat me heel erg tegen dat ze miscshien enkele uren in een bench daar moet zitten alleen op haar beurt te wachten, met een al soort van roesje.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:55

Ik laat de operaties in een dierenkliniek doen en ben altijd erbij om ze onder narcose te brengen. Dan zijn ze net rustiger omdat hun baasje bij hen is. Mijn hond zocht echt troost bij mij, ze voelen ook aan dat er wat op til is en hebben daar nood aan. Toen ze als pup aan haar navelbreuk moest geopereerd worden mocht ik zelfs bij de operatie zelf blijven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:00

dat je bij de operatie zelf niet mag bijzijn dat kan ik wel begrijpen. Maar zou er ook niet mee kunnen lachen als ik mijn hond 's morgens vroeg moet afzetten en dan pas 's avonds mag gaan halen.
Bij mijn DA-praktijk kom je op afspraak, gaat mee binnen als ze de hond onder zeil brengen en dan dragen ze hem weg naar de OK, ik mag er ook altijd al bij als ze ontwaken. Mijn 2 oudste honden zijn echt panisch bij de DA zonder mij erbij. Dus dan ga ik er rustig bij zitten, honden blij iedereen blij. (kleinste had de volledige kooi onder gescheten) en de grootste bleef de hele tijd blaffen en grommen, ook al kon hij amper zijn kop optillen...)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:00

Eerst dacht ik, stel je niet aan en houdt je aan de regels van de DA. Maar daarna, gelijk daarna zelfs, heb ik me bedacht. Ik zou er ook bij willen zijn. Niet om een eventueel laatste moment, maar gewoon voor het dier zelf. Ter geruststelling. Dus ja, zorg dat je er bij bent. Dan maar bij een andere DA, jouw dier, jouw verantwoording en keuze.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:06

Ik vind dat het in goed overleg ook gewoon moet kunnen. Als je inderdaad heel emotioneel of zenuwachtig bent kan ik me voorstellen dat de dierenarts je er liever niet bij hebt, maar als je er gewoon op een sterke manier mee om kan gaan zal je de hond (of kat) enkel maar steun geven.

Ik zou het trouwens ook prima vinden om uren te wachten hoor, met mijn hond. Desnoods ga ik buiten op de stoep met d'r zitten tot ze aan de beurt is. Beter dan alleen daar in de bench...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 22:13

Ja, inderdaad, al moet ik er uren zitten met haar, geen enkel probleem. Liever dan haar daar alleen.

@patitparis: Dat is ook fijn, dat je bij het ontwaken mag zijn!

zorro schreef:
Eerst dacht ik, stel je niet aan en houdt je aan de regels van de DA. Maar daarna, gelijk daarna zelfs, heb ik me bedacht. Ik zou er ook bij willen zijn. Niet om een eventueel laatste moment, maar gewoon voor het dier zelf. Ter geruststelling. Dus ja, zorg dat je er bij bent. Dan maar bij een andere DA, jouw dier, jouw verantwoording en keuze.

Ik dacht eerst ook, toen ik het vanochtend hoorde hoe het zou gaan, van nou gewoon doen, niet miepen. Maar hoe meer uren er voorbij gaan hoe meer het me gewoon heel erg tegen gaat staat dat ik er niet bij mag zijn.

Morgen maar even andere DA's bellen, hoe zij hiermee om gaan. Ik voel me er eigenlijk na deze berichten nog minder gerust om om haar daar te laten opereren :'). Ik vraag me alleen af of ze dan het medisch dossier wel willen doorsturen en de test resultaten van het lab.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:25

Wat vervelend voor je hondje zeg!
Mijn honden zijn ook mijn alles, maar toch blijf ik er niet bij. Ik wéét dat ze daar gewoon in goede handen zijn. Dat geeft mij genoeg rust. Ze bellen me altijd als ze bij aan het komen zijn en dan mag ik vrij snel al hun kant op komen.

Succes!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:30

Ik snap je wel. Volg je gevoel!

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:52

Vervelende uitslag en alvast sterkte met de operatie voor beide :o

Op mijn werk doen we eigenlijk voornamelijk standaard operaties. Denk aan gebitten, steriliseren en castreren. Vaak zijn de eigenaren hier niet bij. Dieren worden gebracht om 9 uur en tussen 3 en 4 weer opgehaald. Nu moet ik er wel bij vertellen dat bijna alle dieren ontzettend op hun gemak zijn bij ons dus is er eigenlijk bijna nooit enorme stress. Gebitten zijn vaak oudere dieren en dan vinden mensen het fijn erbij te zijn. Vaak geen probleem.

Indien de eigenaar erbij wil zijn is dat bijna altijd mogelijk ( in overleg ivm planning). Wij merken alleen écht dat dieren veel minder stress ervaren zonder eigenaar. Dan zoeken ze steun aan de gene die het dier toch al vast heeft tijdens het toedienen van de middelen. Katten staan vaak lekker in de vensterbank terwijl de dierenarts ze los prikt. Geen enkel probleem.

Narcose/roesje geven voor de operatie ken ik niet. Doen wij ook niet en de klinieken waar ik stages heb gelopen ook niet. Lijkt me risicovol? Onze nazorg is ontzettend strak en antagoneren de narcose altijd direct zodra de operatie klaar is.

Geef gewoon je eisen/wensen aan. Meld wel optijd je OK af. Het is niet tof om als kliniek ineens een lege ochtend te hebben. Over het doorzenden van je gegevens: het zijn jouw gegevens. Sta op je punten.