Cavia of andere kleine grazers in de tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Cavia of andere kleine grazers in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 17:07

Ik was vandaag in wildlands en daar hadden ze een fantastische verblijf met cavia's!

Afbeelding

Toen dacht ik meteen, dat wil ik ook! :+

Oke, nu even sirieus, zo impulsief ben ik gelukkig niet, maat vond het zeker een leuk idee!

Wij hebben een flinke achtertuin, met een grasveld van 7 meter bij 7 meter minimaal!

Onze schutting is hoog, aan de onderkant helemaal dicht gemaakt en aan de bovenkant afgewerkt met stroomdraad om de katten binnen te houden.

Inderdaad katten.. Ik heb dus 2 katten. 1 onwijs lieve rustige kater uit het asiel, hij heeft ook samen geleefd met losvliegende vogels en met een hamstertje, doet het allemaal niks. Dan heb ik ook nog een jonge raskat, hij is zeker wel een jagertje, maar kent het ook niet.

Afijn, door het stroomdraad en dichte schutting geen last van andere indringers in de tuin.

Nou lijkt met mij eigenlijk wel heel erg leuk om beestjes te houden op dat grote grasveld, iets wat niet graaft, vaste ontlasting heeft, of zelfs zindelijk is ivm schoonhouden en wat het gras ook kort houd.

Er kan wel een laag hekje om het grasveld heen, maar een kat springt er gewoon overheen en volgens mij kan een cavia ook prima springen ;)

Een goed geïsoleerd buitenhok, moet gewoon te maken zijn en is geen probleem!
Ze mogen ook best los door de hele tuin heen, dat is ook prima.

Wie heeft er ideeën en denkt met ons mee?
Hoe is dit haalbaar, wat voor dier(en) past in ons beeld, en hoe kunnen we dit van het voorjaar als het weer warmer word het beste aanpakken?

MarlindeRooz

Re: Cavia of andere kleine grazers in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:08

Ivm katten lijken grotere konijnen mij een beter idee. :P Als je die een zandbak geeft graven ze misschien niet. :P

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:13

Naar mijn weten zijn cavia's niet winterhard, dus dat is niet heel praktisch. Konijnen zijn dat wel, maar zullen waarschijnlijk gaan graven.

En verder gaat mijn knaagdieren kennis niet (in het formaat dat je zoekt ivm katten)

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:14

Mooi verblijf idd!
Ik kan je verder alleen geen tips geven,

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:14

Denk aan marters en vossen. Ik durf alleen nog maar cavia's buiten te houden die ik 's nachts veilig kan opsluiten, nadat waarschijnlijk een marter er 11 in één nacht heeft weggehaald.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:15

kippen kun je ook heel leuk daar op houden

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:21

Ik denk alleen in de zomer haalbaar :)
Cavia's kunnen niet zo goed tegen onze natte koude winters.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:33

Wij hebben konijnen in de achtertuin :) overdag los, s nachts in het hok, ivm marters (is al eens gebeurd toen mijn man ze vergeten was binnen te doen..)

Is erg gezellig hoor, met het gespring door de tuin! Ze sjezen soms de tuin door en kunnen ook 'bokken' :+

Ze zijn trouwens redelijk zindelijk, ze poepen op 2 vaste plaatsen dus dat is goed bij te houden. En graven gebeurt gelukkig weinig!

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:05

Cavia's zijn hele geschikte en makkelijke dieren! Ze zijn overigens vrij winterhard hoor, ze moeten wel gelegenheid hebben om uit de wind (en met name tocht) en nattigheid te kunnen zitten. Dit kun je al vrij makkelijk doen door het hok uit de tocht te zetten en veel hooi en een schuilhokje in het hok te zetten zodat ze daar in kunnen schuilen. Sowieso moeten ze ruim de tijd hebben gehad om te wennen aan de kou (ivm de wintervacht). Hier zijn ze van de winter gewoon buiten geweest, ging prima maar we hebben dan ook geen strenge winter gehad (met echt vriezen gaan ze wel naar binnen). Maar je kunt ze van de winter natuurlijk ook binnenshuis houden, maar dan moet je wel rekening houden met de geur. Vroeger deden we om de 3 dagen het hok verschonen met 3 cavia's.

Als je ze los op het gras doet, zou ik wel een hekje plaatsen, anders heb je ze door de hele tuin lopen :+. Ze kunnen inderdaad springen, maar zomaar over een hekje doen ze niet hoor :D . Ik wil ze van het voorjaar ook weer houden, met een stuk grasveld erbij, van de winter ga ik een rennetje maken (mijn kat is wel een jager en vind dat idee zelf fijner) en van het voorjaar hoop ik dat ze kunnen intrekken :D

Overigens weet ik hoe ze in de dierentuin gehouden worden, dus mocht je daar nog vragen over hebben mag je altijd een pb sturen :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 19:23

Wow wat een reacties al!

Ik ben in onze tuin niet bang voor marters, zou niet weten hoe ze erin moeten komen!
Rijgers daarintegen zitten hier wel veel, (zouden die ook knaagdieren eten?) en soms een verdwaalde roofvogel omdat we dicht bij de bosrand zitten, zou misschien kunnen. Maar deze nog niet gezien!

Met konijnen toch wel bang voor graaf gedrag! Ben zelf erg gecharmerd van het franse hangoor ras! En dat ze zindelijk worden natuurlijk helemaal top :o
Maargoed, ik heb geen zin in gaten in mijn net aangelegde gazon... En verder bestaat onze tuin alleen uit steen, natuurlijk kunnen we een zandhoek maken voor ze, wat waarschijnlijk ook als kattenbak gebruikt zal gaan worden.. Dus of dat zo prettig voor ze is?

Maar dan nog steeds konijnen, graven..

Het hoefen niet perse cavia's te wezen, en ook niet perse knaagdieren overigens! Maar wel iets wat mijn gras kort houd ;) (scheelt mij weer maaien :p) en wat ook beetje leuk tam te maken is en samen kan met onze 2 katten! (waarvan 1 jager)

Kippen is echt een no go! Kippen schijten mijn hele terras onder en ik vond het zielig om ze terug in hun ren te stoppen dus die zijn ergens anders heen gegaan waar ze vrij rond konden lopen.. ;)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 19:28

gerpiegorp schreef:
Cavia's zijn hele geschikte en makkelijke dieren! Ze zijn overigens vrij winterhard hoor, ze moeten wel gelegenheid hebben om uit de wind (en met name tocht) en nattigheid te kunnen zitten. Dit kun je al vrij makkelijk doen door het hok uit de tocht te zetten en veel hooi en een schuilhokje in het hok te zetten zodat ze daar in kunnen schuilen. Sowieso moeten ze ruim de tijd hebben gehad om te wennen aan de kou (ivm de wintervacht). Hier zijn ze van de winter gewoon buiten geweest, ging prima maar we hebben dan ook geen strenge winter gehad (met echt vriezen gaan ze wel naar binnen). Maar je kunt ze van de winter natuurlijk ook binnenshuis houden, maar dan moet je wel rekening houden met de geur. Vroeger deden we om de 3 dagen het hok verschonen met 3 cavia's.

Als je ze los op het gras doet, zou ik wel een hekje plaatsen, anders heb je ze door de hele tuin lopen :+. Ze kunnen inderdaad springen, maar zomaar over een hekje doen ze niet hoor :D . Ik wil ze van het voorjaar ook weer houden, met een stuk grasveld erbij, van de winter ga ik een rennetje maken (mijn kat is wel een jager en vind dat idee zelf fijner) en van het voorjaar hoop ik dat ze kunnen intrekken :D

Overigens weet ik hoe ze in de dierentuin gehouden worden, dus mocht je daar nog vragen over hebben mag je altijd een pb sturen :)

Bijten cavia's ook beetje van zich af dan? Want zit ook met mij ras kat, die wel zin heeft in een jacht spelletje...

Heb 2 jaar geleden 2 cavia's van een vriendin opgevangen in onze voliere (zijn verhuisd, voliere is weg) dus ik weet wel het 1 en ander van ze af. Maar of ze ook beetje van zichzelf af bijten?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:51

Nadiine__x schreef:
Wow wat een reacties al!

Ik ben in onze tuin niet bang voor marters, zou niet weten hoe ze erin moeten komen!

En daar vergis je je flink in. Marters komen bijna overal in. Kunnen prima klimmen en graven. Hier hebben ze snachts de voliere leeg geroofd. De buitenvoliere was met gaas van 1x1 cm en tegels op de grond. Het binnenhok had een beton vloer. Daar was een gat in gebeten en alle vogels weg. Op 1 valkparkiet en een grasparkiet na. Onde het hok had hij eeb lange tunnel gegraven. Later zat er ook een gat in het gaas van de konijnenren. Wat het geweest is? Geen idee. Een marter of bunzing.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:54

Hartstikke leuk! En kan zeker met cavia's, al zal de ene cavia meer buiten rondlopen als de andere.

Een tocht en windvrij binnenverblijf is inderdaad wel belangrijk. Niet noodzakelijk, maar mijn cavia's hadden in de winter ook een warmtemat, voelde voor mij wat beter.
Omdat ze ook veel binnen zullen verblijven is het leuk een ruim hok te maken, waar je ook zicht op hebt.

Mijn buitenverblijf destijds;
[BB] De cavia's hebben nu een echte caviavilla!

In de laatste post zie je een ruime buitenren en binnenhok van een caviaopvang (ren gaat 's nachts dicht). Daar lopen ook een kat, hond en kippen geregeld door de ren. Gaat prima, maar bij een jagende kat zijn voldoende schuilplekken wel handig en hopen dat de kat ze snel als medebewoners ziet in plaats van jachtmateriaal. Want een jagende kat zal stress geven.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:59

Mijn konijnen zijn trouwens de baas over mijn katten :P ze jagen ze gewoon over de schutting

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:07

Naast katten en marters zijn er ook roofvogels die wel een hapje knaagdier lusten. Een overkapping, bijvoorbeeld een ren, lijkt me raadzaam.
Wel een leuk idee.
(Knaagdieren in een klein hok of kooi vind ik niks.)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:17

Ik denk dat cavias nog het makkelijkst zijn. Als je ze vanaf begin zomer buiten laat kunnen ze prima buiten blijven in de winter, als je maar een tochtvrij, windvrij, en droog hok heb. Qua koud kunnen ze wel wat hebben, hebben zelf in ieder geval altijd de cavias buiten gehouden. Wbt marters en dergelijke, die breken overal in. Zou dus daarom je beesten snachts goed opsluiten, wat het ook gaat zijn. Katten kunnen cavias ook erg interessant vinden, cavias vluchten en bijten niet van zich af. Aan onze cavias is helaas een einde gekomen door onze ingebroken kat. Met groot jachtinstict, ook al zag ze die cavias elke dag, ze beet ze dood en at ze op.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:19

Ik heb er ook een stuk of 10 los rondlopen, zomers buiten in een grasveld en in de winter in de stal binnen, hier vooral last van roofvogels, dit jaar een net eroverheen gespannen en dat hielp, hou er wel rekening mee dat ze evengoed hardvoer met vitamine c nodig hebben, anders overleven ze het niet. Ik vind het altijd heel gezellig en kan er ook wel de hele dag naar kijken:D

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 21:03

Brokjes met. Vit c wist ik inderdaad, hooi zullen ze ook gewoon krijgen, en natuurlijk een lekker warm. Nest en vers water.
Heb dierverzorging gedaan, dus gelukkig wel de nodige kennis :)

Maargoed dan nog probleem kat. Periode in huis? Laten wennen onder begeleiding?
Bedoeling is toch dat de katten en cavia's 24/7 beide in de tuin kunnen..

Katten zittwn nu nog veel binnen, maar we willen graag een kattenluik de tuin in, dus dan ben je er niet altijd meer bij..

Uiteraard genoeg schuil plekken, wellicht wat buizen oid erbij!
Maar dat ze wegvluchten is wel een dingetje natuurlijk, dat is alleen maar leuk!

We hebben een flinke grote rietstruik waar ze onder kunnen schuilen, en ook een overkapping in de tuin, inc dan de. Nodige eigen schuilplekken, kunnen ze dan dus zeker uit zicht van vliegende roofdieren. Met de kippen iedergeval nooit last gehad afgelopen jaar!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:24

Wat marters betreft (in het bijzonder de bunzing). Marters zijn echte schemerjagers. In principe jagen ze niet overdag, tenzij je ze daar een goede reden voor geeft. Maar uit allerlei onderzoeken blijkt dat ze pas actief worden als het donker begint te worden. Dus je moet zorgen dat ze dan binnen zitten.

Overigens als de katten ze met rust laten, dan kan dat ook helpen tegen indringers. Marters, reigers en vossen zullen niet zomaar in een tuin landen waar katten zitten (uitzonderingen daargelaten).

De opmerking over de winter(hardheid) is ook niet helemaal relevant, want dan groeit het gras ook amper en is er dus ook minder werk voor de knagers :-). In de winter kun je ze dus ook in een schuur zetten. Binnen zou ik niet doen vanwege temperatuurverschillen.

Overigens zou ik met de katten kiezen voor volwassen cavia's uit bijvoorbeeld een opvang. Een cavia van 1 kilo maakt toch meer indruk van een jong dier van 300 gram. Maar zal echt van de katten afhangen hoe het gaat.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:48

Ik heb ook 20 cavia's in m'n tuin rond hobbelen. ZE hebben een mega grasveld en een heel groot regen en winddicht nachthok. Ik heb een buis vh hok naar het grasveld. ZE gaan zelf naar binnen of buiten. Snachts zitten ze uit zichzelf altijd binnen en ook als de zon schijn zie je ze niet buiten. Verder houden ze het gras mooi kort. Mn katten liggen er gewoon tussen te slapen. Gebeurt niets. Heb wel een aantal lange buizen in het gras dat als er iets spannends is ze daarin weg kunnen kruipen. Verder hebben ze een leven als god in Frankrijk haha

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 09:11

Beert, bedankt!
Uit een opvang is eigenlijk best een goed idee, zo krijgen ze een goed thuis bij ons :)

Ik zat zelf te denken aan jonkies, begin voorjaar, in huis, tam maken, kennis met de katten enz en daarna als warm genoeg is en ze gewend zijn naar buiten.

Maar inderdaad zo grote cavia verdiend misschien wel eerder het respect van de katten, als zo'n kleine uk! En we hebben ook een afdak in de tuin, wellicht daar tijdelijk hun "winterverblijf" plaatsen zonder dat ze eruit kunnen en ze zo laten wennen aan de katten en de katten aan hun in mijn aanwezigheid.

Alles wat ik hier lees over bunzingen, laat mij meer denken dat het allemaal geen donder uitmaakt. Hoe ik ze snachts huisvest, want als ze willen komen ze er toch wel bij..

In huis wil ik ze niet, ik zou graag een grotere groep willen, zodat ze samen echt een kolonie gaan vormen, dus in huis moeten ze in een hokje, dus dat vind ik een no go!
Wil ze echt in de tuin houden, een mooi goed geïsoleerd winterhuis ik heb meerdere stroompunten in de tuin dus wellicht is zo'n warmte dekentje ook wel een idee!
Maar hoe doe je dat dan met de kabel? Daar gaan ze toch aan knagen? En dan heb ik een gat in mijn geïsoleerde hok, waar kou doorheen komt met tocht...

Tinkermuts, dat klinkt echt super!!
Die buizen zijn inderdaad een super goed idee, gewoon wat dingen waar hun in kunnen en de rovers niet. (al kan een bunzing overal in, maar de katten iedergeval niet)

Heben jullie misschien foto's van jullie winter hokken en buiten verblijven?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:20

Wij hadden vroeger cavia's in een hok buiten. S ochtends deden we het deurtje open en konden ze lekker door heel de tuin, s avonds zetten we ze weer binnen.
Als het echt vroor buiten verhuisden we ze altijd met hok en al naar de garage. We hadden het idee dat ze dat prettiger vonden, anders verstopten ze zich bijna de hele dag diep in het stro in hun hokje.
Iets anders waar je misschien niet aan gedacht hebt is dat het wel muizen aantrekt. Wij hadden regematig een muis in het caviahok zitten, zaten ze gezellig met zn allen uit de voerbak te eten :+

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:42

Bij ons hupsen zes konijnen. Ik vind het prachtig om naar ze te kijken, al die verschillende karakters en hoe ze elkaar wassen en samen slapen <3

Ik heb geen verstand van cavia's maar vind ze zo kwetsbaar ogen. Ook op roofdiergebied..

Mijn ervaring met konijnen is dat de bangste het snelst gepakt wordt. Die rennen in paniek weg en daar gaat de rover dan juist achteraan. Dan heb ik het over hond/kat. Dus ik probeer altijd de wat grotere, koelere konijnen uit te kiezen. Ik kan me voorstellen dat dat met cavia's ook zo werkt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:11

Je kan ook kiezen voor een combinatie. Dus wat oudere cavia's en een paar jonge dieren. Ook voor de cavia's kan dat fijner zijn als ze niet allemaal als "pupjes" bij elkaar gezet worden, maar ook wat volwassen dieren erbij die ze 'de weg wijzen'. In het wild leven ze ook met jong en oud door elkaar.

In een opvang kun je vast ook wat rustigere cavia's zoeken die niet zo onder de indruk zijn van katten. Het is vaak het vluchtgedrag dat de kat interessant vindt.

Wat de marters betreft. Ik heb zelf een fret (= gedomesticeerde bunzing) buiten en die kan het hok ook niet uit, dus je kan zeker een hok maken dat marterproof is hoor. Ze worden soms ook wel voorgesteld als superrovers :-). En hoewel het ook goede rovers zijn, kunnen ze niet alles. Zo zijn het roofdieren en geen knaagdieren. Het zijn goede gravers, maar geen geweldige gravers en ze kunnen klimmen, maar zijn lang niet zo lenig als katten of ratten. Kortom, ze kunnen van alles wat. Belangrijkste is dat je ze geen ruimte geeft om in te breken, want het zijn doorzetters. Investeer dus in goed gaas. Veel van die kant-en-klare hokken hebben van dat slappe gaas of kippengaas (zeshoekig). Dat is veel slapper dan vierkant gaas en ook makkelijker om te slopen voor een marter. Je hebt ook van die budgetkooien voor binnen met slap gaas dat je met je vingers al kunt buigen. Laat dat soort hokken staan en investeer in kwaliteit.

Gezond verstand gebruiken dus, goede materialen en aan alle kanten dicht. Ik ken ook verblijven in de vorm van een huis, dus helemaal van hout met raampjes erin (met plexiglas).

Vroeger heb ik ook cavia's gehad, maar die hadden geen warme dekentjes hoor, gewoon grote laag hooi/stro en ze houden elkaar ook warm. Gaten moet je ook wel hebben, anders condenseert het en wordt de boel vochtig. Die fout heb ik weleens gemaakt voor mijn fretten die ik een warm huisje aanbood. Ging dus schimmelen, omdat er geen frisse lucht bij kwam.

Dit verblijf bedoel ik: http://www.kinderboerderijgouda.nl/index.php/cavia-s

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:25

Konijnen zijn ontzettend leuke beestjes, en omdat de mijne nu veel ruimte hebben gekregen, graven ze eigenlijk bijna niet :) . Maar dat kan bij andere konijnen anders zijn natuurlijk.