Kat laat kittens in de steek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emoe

Kat laat kittens in de steek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 06:55

Gistermorgen is onze poes bevallen van een (ongepland) nestje kittens. Ze heeft op 1 juni een nestje gehad, en we wilden haar daarna laten helpen. Nu was dit een nestje van 6 kittens, waardoor ze erg af was gevallen. Ik wilde haar eerst weer wat bij laten komen, en wachten met castreren totdat de kittens weg waren, zodat ik niet te veel van haar lichaam zou vragen. (Dit was mijn theorie erachter, achteraf natuurlijk dom). In de tussentijd is ze toen de kittens 8 weken waren weer zwanger geworden, precies in die ene week dat wij op vakantie waren. We hebben dus niet gemerkt dat ze krols is geweest, anders hadden we haar binnen kunnen houden. Helaas, toen de laatste kitten weg was werd het ons duidelijk dat ze weer zwanger was. Vervelend, maar ik was van plan om ook voor dit nestje weer goed te gaan zorgen.

Gisternacht zijn ze geboren. 4 kittens, om half 7 waren ze er allemaal. Dacht ik... Toen ik om half 12 naar buiten ging vond ik daar nog een babytje. Ik ben gelijk naar binnen gegaan om een zakje te pakken om het beestje op te ruimen, in de veronderstelling dat ze dood was. Wonder boven wonder merkte ik toen dat ze nog een heeel klein beetje bewoog. Ze was niet schoongelikt, maar duidelijk onderweg verloren door moeders op weg naar binnen. navelstreng was ook gewoon geknapt ipv afgebeten. Gelijk de dierenarts gebeld voor advies, deze adviseerde om haar in het nestje te leggen met een warmtelamp erbij. Langzaam warmde ze op en werd ze net zo levendig als de andere 4. Een wonder na 6 uur in de kou.

Intussen had moederpoes maar weinig belangstelling voor het nest, ze keek niet naar haar verloren baby'tje of naar de anderen om. Ze heeft ze eerst wel allemaal afgelikt en gevoed, maar is er daarna bij weggelopen. Toen de kittens na een paar uur aangaven dat ze honger hadden, heb ik moederpoes geroepen en al aaiend haar naar het nestje begeleid, waar ze toen de baby'tjes ging voeden. Dit een aantal keer herhaald want uit zichzelf deed ze dit niet. Nu is dit bij mijn weten gistermiddag voor het laatste gebeurd, daarna kreeg ik het niet meer voor elkaar. Ze kijkt niet naar de kittens om. Terwijl ze bij het vorige nestje super beschermend was en er de eerste dagen de hele dag bij was.
Ik zit nu met mijn handen in het haar.. het is zo frustrerend. Een nestje vol mooie kittens en mama doet gewoon haar eigen ding :( wie kan me helpen en tips geven over hoe ik nu het beste verder voor de kittens kan zorgen?

Ik zou het fijn vinden als mensen hun (negatieve) kritiek voor zich zouden houden, ik weet nu dat ik achteraf niet slim gehandeld heb door te wachten met steriliseren. Maar het was met de beste bedoelingen :(
Tips over hoe ik nu het beste kan handelen zijn heel welkom!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 06:57

Oei, waarom heb je de kittens niet laten weg halen toen het nog kon? Twee keer een nest zo enorm kort achter elkaar is heel slecht voor haar gezondheid.
Zo te horen is het gewoon veel te veel voor haar. Je schrijft dat ze flink is afgevallen na het eerste nest. Zo te horen heeft ze geen energie voor het tweede nest. Je zult de kleintjes dus zelf moeten helpen.

Hoe oud is de moederpoes?

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 06:59

Misschien is een pleegmoeder een goede optie? Wat ook nog wel eens werkt is voeren in het nest met de kittens (zodat moeder minder reden heeft om ze achter te laten).
Sondevoeding kan ook nog, maar is onwijs veel werk en niet zo makkelijk...

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:02

Wat vervelend! Gelukkig heb je wel direct de da kunnen inschakelen. Als de kittens al zo lang niks meer op hebben en de moeder wil er niks van weten snel langs de dierenarts voor melk en een spuitje. Je zal ze zelf inderdaad moeten gaan voeden.... Let op, dit is heel intensief.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:04

Je kan nog altijd de dierenambulance bellen.
Hier liep jaren terug een wilde kat die dat ook zo deed. Legde een nestje bij onze boerderij en daarna zag je haar niet meer. Tot 3 x toe heb ik het nestje groot gebracht, 4x heb ik de dierenambulance gebeld en die heeft mijn een adres gegeven waar ik ze kon heen brengen. Kittenopvang.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:08

Zelf voeden is idd heel intensief. Je zult het wekenlang dag en nacht om de paar uur vol moeten houden en je moet je leven om de kleintjes heen bouwen.
Ik zou echt voor een pleegmoeder of kittenopvang gaan.
En mams uiteraard zo snel mogelijk onder het mes.

Taffje

Re: Kat laat kittens in de steek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:16

Als je het zelf wil doen moet je snel naar de da een kittenpakketje halen, kitten melk en flesjes..
zorg dat het gaatje niet te groot is want dan kunnen ze verdrinken. Dit kan per kitten verschillen afhankelijk van de zuigreflex.
De eerste 2 weken moet je elke 2 uur voeden en dat langzaam afbouwen.
Ik had ze in een mand en nam ze overal mee naar toe, werk, stal, enz om maar elke voeding op tijd te kunnen doen.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:19

Wij gebruikten vroeger KMR melk en een glazen flesje met losse speentjes. Als ze nog goed zuigen, werkt dat prima. Duim op het gat en dan zuigen ze vanzelf de fles vacuum en hebben ze precies genoeg druk!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:26

Met de moeder naar de dierenarts, niet voor niets wil ze ze niet verzorgen. Kan bv baarmoeder ontsteking zijn.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:29

kohtje schreef:
Met de moeder naar de dierenarts, niet voor niets wil ze ze niet verzorgen. Kan bv baarmoeder ontsteking zijn.

Dit maar neem de kittens ook mee. Wij hebben dit ook wel eens gehad en toen bleken de kittens niet helemaal gezond. In de natuur stoten ze ook de zwakkere af, of zoals hier boven ze zonderen zich af als ze zelf wat hebben.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:55

Cayenne schreef:
Oei, waarom heb je de kittens niet laten weg halen toen het nog kon? Twee keer een nest zo enorm kort achter elkaar is heel slecht voor haar gezondheid.
Zo te horen is het gewoon veel te veel voor haar. Je schrijft dat ze flink is afgevallen na het eerste nest. Zo te horen heeft ze geen energie voor het tweede nest. Je zult de kleintjes dus zelf moeten helpen.

Hoe oud is de moederpoes?

Ik ga mee met Cayenne. Arme poes dat ze zo snel achter elkaar twee nestjes heeft (op jonge leeftijd?) terwijl ze nog niet eens bijgekomen was van het eerste nest.

Je moet héél snel gaan flesvoeden, ik mag hopen dat je daar inmiddels mee begonnen bent aangezien ze nu al bijna 24u niet meer gedronken hebben?

Heb je inmiddels ook een afspraak met de DA staan voor vandaag? Lijkt me wel heel verstandig.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 12:01

Ik heb ze inmiddels voor werktijd naar een opvang gebracht waar er goed voor ze gezorgd wordt. Ben nu aan het werk dus kan even niet uitgebreid reageren. Vanmiddag dierenarts bellen voor afspraak voor moederpoes. En ik vind het zelf ook erg sneu dat het zo is gelopen. Maar dat was al wel duidelijk denk ik.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:11

Emoe schreef:
Ik heb ze inmiddels voor werktijd naar een opvang gebracht waar er goed voor ze gezorgd wordt. Ben nu aan het werk dus kan even niet uitgebreid reageren. Vanmiddag dierenarts bellen voor afspraak voor moederpoes. En ik vind het zelf ook erg sneu dat het zo is gelopen. Maar dat was al wel duidelijk denk ik.

Als eerste fijn dat er nu voor de kittens tenminste word gezorgd.
Met moederpoes deze dag nog naar de DA laat je niet afschepen dit is niet goed en dient nagekeken te worden en snel eigenlijk vanmorgen al!
Hou je ze wel binnen nu want ze zal heel snel weer krols gaan worden nu zonder haar kittens, waarom heeft de opvang moederpoes ook niet mee genomen?

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 16:47

Omdat de moederpoes niets meer van de kittens wilde weten.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 17:41

Emoe schreef:
Omdat de moederpoes niets meer van de kittens wilde weten.

Dat doet ze niet zonder rede zeker omdat ze de eerste keer ze wel goed verzorgde, meestal is er dan wat aan de hand met moeder.
Er kan nog een kitten in haar baarmoeder zitten, ze kan een beginnende baarmoederonsteking hebben enz enz dus met spoed naar de DA.
Het is ook vreemd dat er een kitten buiten lag want geloof mij ze moeten er flink op persen om ze uit te drijven die verliezen ze niet zomaar, kon ze wel naar binnen? Maakte ze geen aanstalten om het kitten buiten te halen?
Al met al dingen die mijn alarmbellen doen laten rinkelen en ik heb genoeg ervaring met zwangerschap,bevallingen en moederpoezen met kittens het laatste nest zelfs d.m.v. een keizersnede ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:57

Hoe is het nu met de poes? Heeft de DA nog iets kunnen vinden? En hoe gaat het met de kittens?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:18

Hoe is het nu met de moederpoes? En hoe was het bij de dierenarts?

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 13:59

Excuus voor late reactie! Had nog geen tijd om te reageren. De kittens zijn nu bij een opvang in de buurt, dus heb de zorg volledig aan hen overgegeven. Moederpoes doet het goed. Ze eet goed, is net zo actief als anders en laat verder geen symptomen van een evt baarmoederontsteking zien. Ik houd haar natuurlijk goed in de gaten. Ze wil graag naar buiten maar ik houd haar voor de zekerheid nog even binnen. Zo heb ik er ook controle op of er geen vuiligheid uit de baarmoeder komt.

De dierenarts vond het niet nodig om nu langs te komen met moederpoes, omdat ze verder goed in dr doen is. Ik heb over anderhalve week een afspraak gepland om haar te laten helpen, eerder wilde de dierenarts niet omdat haar baarmoeder dan nog niet weer in normale toestand was.

PS. Ik sta er zelf achter om nu niet naar de dierenarts te gaan, mijn keuze. Als ik een onderbuik gevoel heb dat er iets niet goed zou zijn, is de da snel genoeg gebeld.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:43

Laat je haar tot die tijd niet naar buiten?

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 14:58

Na een paar dagen wel weer, ben bang dat we anders een heel ongelukkig poesje gaan krijgen.. Mocht van de dierenarts ook gewoon.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:07

Dan komt ze dus binnenkort weer zwanger terug..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:16

jeetje ts laat haar niet naar buiten dat zou namelijk een erg domme actie zijn'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:20

Ja laat haar neem ik aan pas nadat ze geholpen is weer naar buiten?

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 15:24

Misschien dan beter idd. Maar als ze krols wordt, zou ik dat dan niet op tijd merken?

Ik zou het wel fijn vinden als er gewoon op een vriendelijke manier gepost kan worden. Niet dat het nu al heel erg onvriendelijk werd, maar ik weet dat dit soort dingen nogal gevoelig liggen op bokt, en terecht.. Maar het voelt nu namelijk een beetje als 'jeetje, hoe kun je zo dom zijn'. Terwijl ik denk dat ik dat zou merken als ze krols wordt.. ben verder gewoon thuis en ze blijft nooit lang weg.
Laatst bijgewerkt door Emoe op 13-10-17 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:24

Emoe schreef:
Na een paar dagen wel weer, ben bang dat we anders een heel ongelukkig poesje gaan krijgen.. Mocht van de dierenarts ook gewoon.

Laat haar alsjeblieft niet naar buiten tot ze geholpen is..
Dan maar een paar dagen wat ongelukkiger maar iig niet weer zwanger..