Hond: wond geneest niet (>2 jaar)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Evendi

Hond: wond geneest niet (>2 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 20:17

Hoi bokkers,

Na lang twijfelen open ik toch maar dit topic.
Allereerst maar even de mededeling dat onderstaande hond meerdere dierenartsen heeft gezien, dus tips als: ''Ga langs de dierenarts'' zijn vrij overbodig.

Het zit zo:
Onze hond, een kruising jack russel x kooiker teefje van 13 jaar, heeft al ruim 2 jaar een wond op haar achterpoot die niet geneest.
Het is een ronde kale plek van ca. 1,5 cm in doorsnede. De wond zelf is zo'n 0,5 cm groot en is niet helemaal dicht maar momenteel ook niet echt open.
We zijn zoals eerder gezegd al meerdere keren langs verschillende dierenartsen geweest. Allen gaven zij andere zalfjes die helaas weinig tot geen resultaat gaven.
Onze vaste dierenarts gaf aan dat de wond eventueel uitgesneden kan worden, in de hoop dat de plek dan beter geneest, echter biedt dit geen garantie en bovendien is het geen optie omdat dit onder volledige narcose zou moeten gebeuren en dat kan onze hond i.v.m. haar leeftijd en conditie niet meer aan.

Ik weet dat (de meeste) bokkers geen dierenarts zijn, maar ik ben wel benieuwd of mensen bekend zijn met dit soort wonden en eventueel tips hebben voor zalfjes o.i.d.

Nb: De hond loopt niet mank en lijkt niet echt pijn te hebben, hoewel ze het nagenoeg niet toelaat dat iemand aan haar achterpoot zit. Ze rent, speelt en doet alles nog als voorheen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kim_Evendi op 07-10-17 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:19

Ik wilde net vragen of je een foto hebt, maar ik zie dat je die waarschijnlijk in je openingspost wilde zetten alleen hij doet het niet. Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet :j

Kim_Evendi

Re: Hond: wond geneest niet (>2 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 20:20

Ik zie het. Ga het even vanaf de laptop proberen. Vanaf mijn telefoon pakt ie niet.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:20

De foto doet het niet.. maar zou het mogelijk een doorligplekje kunnen wezen? Dat ze altijd in dezelfde houding ligt en het daardoor niet de kans krijgt om dichtbte groeien?

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 20:38

keshia schreef:
De foto doet het niet.. maar zou het mogelijk een doorligplekje kunnen wezen? Dat ze altijd in dezelfde houding ligt en het daardoor niet de kans krijgt om dichtbte groeien?

Foto's zijn aangepast.
Een doorligplekje is het niet. Ze kan altijd heel zacht liggen op het kleed of op een kussen o.i.d. Daarbij ligt ze vaak met haar poten gestrekt of anderszins, ze ligt niet met die poot onder zich.
Wat ze wel doet ik eraan likken. Maar met een aantal weken een kapje om ging het ook niet over.... :/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:39

Is het geen extreme vorm van hotspot?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:41

Heb je al honingzalf geprobeerd/gehad van de dierenarts?

Op de foto linkt het meer een schaafplek/geïrriteerde haarloze huid

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:42

Ik zit ook aan een hotspot te denken. Hou eens goed in te gaten hoeveel de hond eraan likt. Doordat ze er steeds aan blijft likken krijgt goede korstvorming geen kans.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:44

Propolis tinctuur geven. Gewoon over het voer.
Goeie kans dat het dan wel dicht gaat met een paar weken.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:44

Zie je je hond er wel eens aan likken/bijten?

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:56

Als ze er ook aan likt en het daarmee geïrriteerd houdt: Hier hele goede ervaringen met groene leem! Erop smeren en hond in het oog houden tot de leem droog is. Vanaf dat moment niet meer eraf halen maar elke dag beetje bijsmeren tot de wond weg is. Deed echt wonderen bij onze hond met een vergelijkbare wond!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:05

Mesitran zalf halen bij gewone apotheek en smeren

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:06

Dat heet een likgranuloom... komt door langdurig likken, vaak als reactie op pijn of stress.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 21:08

Ze bijt/likt er met name aan als we er iets opsmeren.
Honingzalf hebben we al geprobeerd, gaf geen resultaat.
Propolis tinctuur heb ik net gegoogled, lijkt het proberen waard als ik het zo lees! :)
Groene leem hebben we ook geprobeerd maar ook dat likt/knaagt ze eraf of het nu nat of droog is :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:11

Is er al eens een röntgenfoto van het pootje gemaakt?
Het kan zomaar zijn dat er een botsplinter zit wat hem irriteert of dat het botvlies beschadigd is en dat een irritatie geeft.
En is de hond getest of hij geen diabetes heeft? Dan willen wonden vaak ook niet goed helen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:14

Hier een hond gehad die meer als een jaar met een wond heeft rondgelopen. Het enige wat daar hielp was Prontosan gel en inpakken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 23:10

Toch echt voorkomen dat ze eraan kan likken, anders kan dit nooit helen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 21:52

Ik wilde ook propolis aanraden, ik gebruik het ook voor mijzelf :) verder zou ik toch eens goed kijken wat je kan doen om te voorkomen dat ze er aanzit, zodat het echt volledige rust heeft :) heb je al zo'n opblaas band geprobeerd? daar kunnen ze toch nog veel mee :j

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:10

Is de hond getest op diabetes? Dit kan ook een oorzaak zijn van slechte wondheling.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:21

ik will niet jou moed naar beneden halen Maar dit heeft mijn hond ook gehad, dit is tot zijn dood nooit Meer dicht gegaan, maakt niet uit wat we er op gesmeerd hadden.

ik hoop voor je dat jij jou oplossing voor jou hond vind, helaas hebben wij die niet gevonden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:26

Mijn hond had dit ook..
En ook al zie je het niet.. Je hond houd dit zelf open.. het irriteert namelijk licht.. dus likken ze eraan.. Ze weten vaak dat het niet mag.. dus wachten ze tot je uit beeld bent..

zet m maar eens een paar weken in een kap zolang je er niet bij bent.. en ondertussen behandelen met een liteken verzachtende creme.. voor mensen zou ik zeggen calendulazalf.. zelf even bij DA navragen of dit mag voor een hond.

maar het is dus feitelijk wildgroei van het litteken, omdat je hond er zelf steeds aan likt/knabbelt..

ik wil niet zeggen absoluut, maar in mijn ogen is dit likgranuloom, zoals al eerder genoemd is.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:27

Is er al een biopt genomen? Wondjes die niet genezen blijken regelmatig tumoreus te zijn.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:30

Dit is inderdaad een likgranuloom. Het enige wat helpt is zoals al eerder gezegd voorkomen dat de hond eraan kan likken.
Alles wat je erop smeert zal niet helpen zolang ze er aan likt.

Overigens lijken de meeste honden er verder weinig hinder van te hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:53

ikzelf heb alleen goede ervaringen met honingzalf op wondes. Maar bij de honden wel altijd in combi met goed inpakken om likken en/of buiten te voorkomen.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:02

de hond van mijn ouders heeft hetzelfde. Die blijft ook maar liggen en bijten..
Nu heeft mijn moeder er vaseline op gesmeerd en is het overgegaan. En kap omdoen zodra ze weer begint met likken.