hondje flink gepakt door andere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennanne

hondje flink gepakt door andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 15:41

hey mensen,

ik ben gisteren voor mijn studie naar een stad in het buitenland verhuisd. Vlak bij mijn nieuwe woning is een hondenveldje (groot grasveld met hek eromheen, speciaal voor honden waar ze dus los kunnen lopen) en het leek mij leuk om mijn hondjes daar naar toe te nemen aangezien ze al een flinke reis achter de rug hadden.

Het was al wat later en donker en op het hek stond dat het rustig moest zijn van 22-06. Dus ik ging rustig naar binnen en deed het hek zachtjes dicht om niemand te storen.
Er was iemand bezig met haar honden (stuk of 20 meter het veld in) en ik wist dus niet zeker of het okee was om mijn hondjes los te laten. Dus ik liep een stukje naar haar toe om te vragen of mijn honden ook los mochten.

En toen begon het. Ik heb werkelijk nog nooit zo iets verschrikkelijks meegemaakt. Maar een van haar honden ging dus achter mijn hondje aan en beet hem en sleurde hem mee. Mijn hond janken en piepen en krijsen totdat hij bijna leveloos in zijn bek hing. De andere vrouw probeerde haar hond los te krijgen, maar het lukte niet helemaal. Ik was echt helemaal in paniek omdat ik dacht dat Fredje dood was.

Uiteindelijk kwam hij los. Geen idee hoe en hoe lang dat duurde, omdat ik totaal in shock was. Hij rende meteen weg en probeerde naar huis te komen, maar ik kon hem vrij snel in mijn armen krijgen en troosten.

Het eerste wat die vrouw was is tegen mij zeggen dat ik had moeten aankondigen dat ik op dat veldje zou komen. Ik was zo kwaad op haar. Hoe had ik kunnen weten dat haar hond zo reageerde? Ik had expres mijn honden niet los gelaten omdat ik haar wilde vragen of dat okee was. Ik ga niet schreeuwen, midden in de nacht, omdat er dat bordje staat. En ik ben dit soort gedrag van honden echt niet gewend. In Nederland houden de meeste baasjes hun honden echt wel aan de riem. Tenminste, waar ik vandaan kom. Het was letterlijk mijn eerste uur in een nieuwe stad en een nieuwe omgeving en een nieuw land. Dan weet je de 'regels' nog niet.

Ik heb haar verder niet uitgescholden oid (het enige heftige wat ik heb gezegd is: "don't give me this oliebol", want ik was vooral bezig met Freddie. Godzijdank heeft hij geen grote wonden en was hij vandaag heel vrolijk. Mijn andere hond is ook zeer lief voor hem. Maar man, wat ben ik pissig op haar. Ze vertelde dat haar hond vroeger een paar keer is gebeten en dat hij daarom zo reageert op andere honden. Ze zei letterlijk dat die hond psychisch gestoord is. Mijn vraag is dan; waarom laat je dat beest überhaupt los op een openbaar veldje waar iedereen gewoon binnen mag komen..?? Ben ik echt zo gek??

Ik had eigenlijk om haar telefoonnummer oid moeten vragen. Want ook al heeft hij geen heftige verwondingen, hij is natuurlijk wel gewoon aangevallen door die hond van haar. Toen ik ze net uitliet en ze een andere hond zagen wilden ze eigenlijk onmiddelijk terug naar huis. Zelfs Sisi keerde om, de hond die dus niet gebeten is. De andere hond was niet eens in hun buurt en ze waren er al doodsbang voor.

Kortom, dit gaat even een flinke training worden om mijn (beide!) honden weer okee te krijgen met andere honden. En ik zweer je, mijn honden zijn/waren de meest sociale honden op de hele wereld. Ze konden letterlijk met elke hond omgaan, zelfs honden die sociaal awkward zijn. Ze waren helemaal dol op andere honden! Dus als ze nu zo reageren op andere honden betekent dit écht wat.

Ik wil haar eigenlijk nog een keer aanspreken hierop. Maar ik heb geen telefoonnummer of naam. En misschien is het ook eigenlijk helemaal niet slim om haar te proberen op te zoeken..

Wat denken/vinden jullie wat ik moet doen?

PS
Mijn vriend was hier overigens bij. Die heeft ook alles van een meter afstand meegemaakt.
Hij is ook helemaal in shock nog...

Palmera

Re: hondje flink gepakt door andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:56

Heel vervelend.... :(:) En fijn dat je hondje met de schrik is vrijgekomen.

Ik weet niet in welk land je woont. Maar als geëmigreerd persoon zie ik echt een verschil tussen omgang honden/baasjes in verschillende landen.

Misschien is die vrouw daar wel 's avonds laat omdát ze een probleemhond heeft. Misschien is er wel een bepaalde regel m.b.t jezelf aankondigen die jij nog niet weet. Misschien en meer misschien.

Ik raad je aan je nu eerst goed te informeren hoe het zit met het gebruik en de regels van/op dat terrein.
Het is gelukkig met een sisser afgelopen en gewoon ervoor zorgen dat zoiets niet meer kan gebeuren. En dat kun je het beste door te informeren en andere gebruikers van dat veldje te leren kennen.

Veel succes ermee! :)

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 16:04

Ik woon voor mijn studie nu in Wenen. Dacht dat ze hier ook wel redelijk hetzelfde omgingen met honden. Maar misschien ben ik net de verkeerde tegengekomen.

Wat me eigenlijk vooral irriteert is dat ze gewoon niet eens sorry heeft gezegd..

En voorlopig ga ik sowieso niet meer naar dat veldje, aangezien mijn honden daar helemaal bang van worden :( gelukkig zijn er wel andere parkjes in de buurt :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:04

Mijn grootste nachtmerrie....
Ben je wel met je hond naar de dierenarts geweest?? Er hoeft maar een open bijtwondje te zijn en dat zou flink kunnen gaan ontsteken!

Ik snap niet dat je inderdaad zo'n hond zo los laat lopen. Als het dan zo donker is, doe dan bijvoorbeeld je riem om het hek, dat iemand van te voren alvast bedankt dat die niet 'zomaar' naar binnen kan -O-

Sterkte met je hondje!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:05

jeetje zeg, ik weet niet waar je heen bent gegaan maar ik merk ook wel verschil net zoals Palmera. Hoewel hier tot nu toe iedereen het netjes vraagt voor het hek :j

Ik zou gewoon er ook eens heenlopen zonder hondje kan je mensen vragen wat normaal gebruikelijk is. Ook wil ik je adviseren om echt met je hondje daar naar terug tegaan en het negatieve om te zetten in positieve.

Mijn border is ook gegrepen door een klote labradoor en die was zo bang op het hondenveld, dat heeft een paar weken geduurt voordat hij weer op het gemak was.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:09

Da's geen goed begin in je nieuwe woonplaats. Maar ik denk niet dat ze er in Oostenrijk zo'n vreemde gewoontes op na houden, eerder dat je echt pech gehad hebt. Zoals Palmera zegt gaan mensen met probleemhonden vaak op pad op momenten dat ze denken dat er niemand anders komt. Alleen kunnen de andere mensen dat uiteraard niet weten en leidt dat vaak tot ongelukken.
Gelukkig is jouw hondje er met de schrik vanaf gekomen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:26

Wat klote zeg!

Ten eerste: ga toch even met je hond naar de dierenarts. Op het oog heeft hij misschien niks, maar dadelijk heeft hij een interne bloeding en dan ben je de sjaak.

Mijn eerste hond is doodgebeten door een andere hond. We hebben uiteindelijk wel aangifte gedaan, maar daar heb je niks aan. Ze liepen allebei los en mijn hond had een kronkel in zijn kop en was vreselijk dominant. Die zette meteen zijn haren op als hij andere honden zag, vooral reuen. Mijn vader had hem los lopen (ook hartstikke stom) en hij dacht dat hij de ander wel aankon. Dat was een Mastino en die van mij een Beaglekruising. Ze hebben hem nog geprobeerd te opereren maar hij was vanbinnen helemaal kapot.

Mijn huidige hond is ook al een paar keer gegrepen. Ik heb een sharpei en dat is schijnbaar nogal een uitdagend type. Ze is een keer in het pension gebeten omdat er een labrador door de tralies greep. De eigenaar van die hond heeft de operatie van mijn hond betaald en de labrador is ingeslapen (bleek niet te sporen). Mijn hond is als ze los loopt ook echt bang voor andere honden, gaat ze uit de weg. Maar ik ben wel altijd bang dat er iets gebeurt, dus ik hou haar liever bij andere honden uit de buurt. Vorig jaar ben ik een keer bij het hondenzwemmen geweest en dat was ook te absurd voor woorden. Stuk of 50 honden op een klein perceel, een wonder dat het goed ging.

Verder sluit ik me wel bij Palmera aan, wie weet was ze daarom zo laat. De volgende keer goed van te voren checken. Maar het is een lastige kwestie, ik ben van mening dat mensen met een agressieve hond op moeten letten. Maar goed je hebt er mensen bij...

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 16:48

Ik heb net gekeken, en er is een dierenarts een paar meter verderop :) denk dat het inderdaad slim is om even langs te gaan morgen!

Ik heb nu inderdaad geleerd om altijd maar even te checken daar.
Het is gewoon zo stom dat ik extra rustig en voorzichtig deed vanwege dat bordje dat er geen geluidsoverlast moet zijn 's nachts.

En nu voel ik me zo schuldig naar Freddie toe dat hij dit heeft meegemaakt na zo'n lange reis in een vreemd land.

Maar goed..hij krijgt extra veel aandacht en knuffels nu en hij lijkt dat wel heel leuk te vinden :)

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:58

Wat vervelend wat er gebeurd is en de reactie die daarop volgde, bah. :\

De volgende keer bij het betreden van zo'n veldje toch even contact zoeken met degene die al binnen is. Juist op zo'n tijdstippen zie je vaak mensen met minder sociale honden op zo'n plekken omdat het dan rustig is. :(:)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:35

Tja een zeer vervelend leer moment. Die baas wilde haar a sociale hond vrijheid geven op raar tijdstip in omheind veld. Waarschijnlijk vaste grwoonte en kent iedereen haar of komt er nooit iemand anders en was haar aandacht verslapt.

Jij doet heel stil hoewel een "hoi" altijd handig is voor je ergens naar binnen gaat ;) dus valt niet op.
Moet een losse hond op omheind veld sociaal zijn? Ik vind van niet maarrrrr ik heb zelf ook zo'n aso naast 5 sociale honden. Ik zou denk ik wel extra band om poortje doen als hij los zou zijn zodat poortje sowieso niet open gemaakt kan worden. Loop met hem en de rest ook in omheind losloopgebied hij zit gekorft aangelijnd als er nog meer honden zijn en bij teveel drukte ga ik weg. Is er niemand dan mag hij los met korf met de rest vd roedel spelen en hou ik scherp de omgeving in de gaten. Is groot onoverzichtelijk gebied dus kan niet los zonder korf ;)
Hij is niet te vertrouwen maar geen moordwapen en met korf heb ik sltijd extra stukje veiligheid mocht ik toch wat missen. Gelukkig piept toegangspoort behoorlijk dus je hoort wel mensen het terrein op komen ;)

Gelukkig lijkt het goed te zijn af gelopen. Hopelijk vergeten ze het ook snel!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:49

Als ik met mijn hond een wat later in het bos ben dan normaal is het ook al snel een gestoorde uurtje. Heel veel mensen hebben dan hun hond niet aangelijnd terwijl ze dit wel moeten zijn, en dan heb ik het gewoon om gevaarlijke honden voor zowel mens als dier.

Hoe vaak ik niet de heuvel overloop en dan iemand zie schrikken en hun hond zien vastgrijpen en wegsleuren. Of dat ze hem met twee man sterk vastgrijpen.

Prima als je hond niet zo fijn is naar andere honden, geen probleem mee. Maar houd hem dan opzij minst aangelijnd.

Ik hoop dat je hondje er niks aan overhoud, onze vorige hond werd een twee jaar geleden ook gegrepen door een herder, hele oksel lag open konden recht op het bot kijken. Met die hond is het naar andere honden ook nooit meer hetzelfde geworden. Bleef voorzichtig of onwijs defensief zeker naar herders.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 01:51

Gelukkig is het goed afgelopen.

Ik heb 2 niet sociale werkhonden die heel sociaal met elkaar zijn. Ik ga vaak om 23.00uur naar zo'n veld met ze zodat ze ff samen kunnen rennen en overdag is het daar erg druk. Ik hou wel altijd in de gaten of er toch nog iemand komt.
1x gehad dat ik daar met 5 mechelaars was en iemand zo binnen kwam en haar dalmatier losliet. Gelukkig waren onze honden wel onder apel.

Over het algemeen kan je inderdaad beter eerst vragen of je erbij kan voordat je naar binnen gaat, maar dat is mosterd na de maaltijd. Gelukkig lijkt alles goed te zijn met je hond!

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 03:08

Ik vind het vrij apart dat mensen verwachten dat je op een openbaar uitlaatveld toestemming moet vragen om je hond los te laten. Als je hond niet sociaal genoeg is om andere honden niet meteen bij de strot te grijpen hebben ze (iig zonder muilkorf om) niks op zo'n uitlaatplek te zoeken. Hou ze dan aan de riem tenminste. Maar zoals gewoonlijk moeten de goeden zich weer aanpassen aan de aso's.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 03:57

Ik vind het wel zo sociaal om even te vragen of je hond erbij los kan. Dat is hier in ieder geval heel normaal.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 05:06

Mijn hondentrainer zegt dat hondenparken tegenwoordig meer vecht parken zijn met mensen die het als een vrijbrief nemen hun hond Los te laten of zelfs voor een paar uur te stoppen en later terug te komen. (Ik zit in Australie) en ze zegt vermijd die parken liever tenzij je de honden kent.

Vervelend wat er gebeurd is met jou. Flink schrikken.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:01

Heel erg naar voor jou maar ik vind eigenlijk ook dat je het niet heel handig hebt aangepakt.
Sowieso zou ik mijn honden nooit op een nieuwe plek in het donker voor het eerst loslaten, je hebt zelf minder overzicht, ziet niet of die plek wel oké is.
Hier is ook wel eens iemand in het donker de onverlichte kant van het veldje op gekomen, de honden op het veld zijn allemaal super sociaal maar schrokken zich dood toen er ineens een rennende vlek op hun af kwam. Plus als baasje heb je dan 0,0 overzicht over wat er gebeurd en kunt veel minder snel ingrijpen. Ook hier is het zo dat laat meestal de honden komen die niet goed met andere honden kunnen omdat het dan inderdaad rustig is.
Ik zou zelf nooit een uitlaatveldje met onbekende honden oplopen zonder te vragen of het oké is. Sommige honden kunnen nou eenmaal niet met reuen of een bepaald type hond mogen de ze daarom maar niet op een veldje? Ik vind het altijd juist super ergerlijk als onbekende mensen hun hond zomaar op het veld flikkeren. Zowel voor mijn honden maar ook voor die van hun mijn pup en hond kunnen nogal samen er op af gaan en beide kunnen erg druk zijn dus laat ik ze liever een voor een kennis maken met een nieuwe hond dan ze als een intimiderende stormwals er naar toe te laten gaan.

Voortaan zou ik altijd even contact maken met de mensen op het veld en toch nog even naar de dierenarts gaan, aan de buitenkant kan er niet veel aan de hand zijn maar de huid kan loszitten, helemaal als er met je hond geschud is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:25

_Micha_ schreef:
Heel erg naar voor jou maar ik vind eigenlijk ook dat je het niet heel handig hebt aangepakt.
Sowieso zou ik mijn honden nooit op een nieuwe plek in het donker voor het eerst loslaten, je hebt zelf minder overzicht, ziet niet of die plek wel oké is.
Hier is ook wel eens iemand in het donker de onverlichte kant van het veldje op gekomen, de honden op het veld zijn allemaal super sociaal maar schrokken zich dood toen er ineens een rennende vlek op hun af kwam. Plus als baasje heb je dan 0,0 overzicht over wat er gebeurd en kunt veel minder snel ingrijpen. Ook hier is het zo dat laat meestal de honden komen die niet goed met andere honden kunnen omdat het dan inderdaad rustig is.
Ik zou zelf nooit een uitlaatveldje met onbekende honden oplopen zonder te vragen of het oké is. Sommige honden kunnen nou eenmaal niet met reuen of een bepaald type hond mogen de ze daarom maar niet op een veldje? Ik vind het altijd juist super ergerlijk als onbekende mensen hun hond zomaar op het veld flikkeren. Zowel voor mijn honden maar ook voor die van hun mijn pup en hond kunnen nogal samen er op af gaan en beide kunnen erg druk zijn dus laat ik ze liever een voor een kennis maken met een nieuwe hond dan ze als een intimiderende stormwals er naar toe te laten gaan.

Voortaan zou ik altijd even contact maken met de mensen op het veld en toch nog even naar de dierenarts gaan, aan de buitenkant kan er niet veel aan de hand zijn maar de huid kan loszitten, helemaal als er met je hond geschud is.

Haar honden waren nog aangelijnd toch?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:41

Maar de honden van de andere mevrouw niet, dus als die op haar afrennen kan de hond van TS geen kant op.
Daarom is het handig om vooruit te denken en te anticiperen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:20

Ja het is een openbaar veld, waar TS ook mag komen... ik kan me echter wel voorstellen dat de mevrouw met dit soort honden juist een rustig tijdstip had gekozen. Wellicht was zij bekend in de buurt en is ze daar een periode alleen ofzo, geen idee?

maar, die hond rende weg met jouw hondje, terwijl je hondje aangelijnd was.. dat is echt wel naar zeg, als je hondje zo uit je handen getrokken wordt :\

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:49

Wat ontzettend vervelend voor jou, maar eerlijk gezegd snap ik de reactie van die vrouw wel.

Bij ons in de buurt staan ook een boel van die omheinde veldjes (toch wel minstens 5 op loopafstand). Deze worden juist gebruikt door mensen met honden die niet verantwoord losgelaten kunnen worden of niet sociaal zijn. Dan kunnen ze toch even rennen zonder dat dat risico's voor derden meebrengt. Wil er iemand anders in, dan gaan deze mensen er weer uit met hun hond.

Ik moet er niet aan denken dat iemand zijn honden zomaar bij de mijne zou pleuren. Het is hier dan ook gebruikelijk het te vragen voordat je het hek opendoet.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:58

Geen idee hoe de 'regels' daar zijn, maar hier weet ik ook niet beter dan dat je altijd even checkt of het kan voor je een veldje opgaat met je honden. Rot dat het zo is gegaan, veel beterschap voor je hondje!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:20

Cayenne schreef:
Maar de honden van de andere mevrouw niet, dus als die op haar afrennen kan de hond van TS geen kant op.
Daarom is het handig om vooruit te denken en te anticiperen.

Daar ben ik het ook zeker mee eens, ik reageerde op het stukje honden in het donker op een vreemd terrein loslaten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:27

Er staat dat de ts richting de honden liep om te vragen of haar honden los konden.En toen ging het fout.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:28

Ligt er misschien ook aan hoe groot dat veldje is... Als je het gewoon met een stemverheffing af kan, prima. Maar als je 700 meter roepend moet overbruggen is het ook weer zo wat, s avonds laat...

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 10:33

Cer schreef:
Ligt er misschien ook aan hoe groot dat veldje is... Als je het gewoon met een stemverheffing af kan, prima. Maar als je 700 meter roepend moet overbruggen is het ook weer zo wat, s avonds laat...

dat was het ook, ze stond zelf behoorlijk ver weg dus ik had letterlijk moeten schreeuwen.

Bovendien stond ik daar al een paar minuten en ze zag mij gewoon niet. Dus liep ik een stukje haar richting op om contact met haar te kunnen maken. En toen kwam haar hond dus keihard op de mijne afgerend..

dus @_Micha_, zou even niet weten hoe ik het anders had moeten aanpakken? Heb mijn honden dus absoluut niet los gelaten, dat heb je even verkeerd begrepen ;)

EDIT: Ik had ook gewoon nooit verwacht dat honden zo kunnen zijn. Heb al bijna 10 jaar honden en zoiets is nog nooit voorgekomen. Dus ja, dan bedenk je dit gewoon niet