Via deze weg ben ik opzoek naar advies over mijn hond. Onze hond wordt 16 oktober 1 jaar, het is een golden retriever. Erg vriendelijke en intelligente hond. We zijn actief met hem bezig en trainen 1x in de week op de hondenschool, dit vinden we beide erg leuk. Heeft nooit geen vlieg kwaad gedaan, en we zijn dolgelukkig met hem.
Nu lopen we al een tijdje tegen het een en ander. Eerst even een situatieschets: we kregen onze pup met 12 weken, we hebben hem toen een hele poos vers vlees gegeven. Dit vond hij heerlijk en hij deed het er goed op. Uiteindelijk met een maand of 6/7 hebben we gekozen om de overstap te maken naar brokken (i.v.m. praktische redenen). Hond at de brokken wel, maar met een stuk minder plezier als het vlees, liet ze af en toe wel liggen.
Intussen had hond een voorhuidontsteking, dit ging gepaard met enorm rode huid, overal jeuk en heel de dag overal aan likken. Ik meteen naar de dierenarts, daar kreeg ik een antibiotica kuur en werd er gezegd dat het vanzelf wel weg zou trekken en dat het een veel voorkomend probleem is bij reutjes van deze leeftijd. Zelf met een onderbuik gevoel, dus ik stond een week later weer op de stoep. Dierenarts gaf aan dat hond dan aan de voorhuid likt, dan weer op een andere plaats en de bacteriën eigenlijk de hele tijd verspreid. We kregen toen een kap mee naar huis, zodat hij er niet aan kon likken en de huid rust kon geven. Wederom antibiotica kuur, maar ik ging niet met een tevreden gevoel weg. Ondertussen ging hond veel minder eten, viel hij af, kreeg nog meer jeuk en zijn huid was overal vuurrood. Op internet het een en ander opgezocht en toen heb ik ervoor gekozen om naar een andere dierenarts te gaan.
Dierenarts 2: Inmiddels nu 8 weken bij deze praktijk. In eerste instantie kreeg ik het advies om hond te castreren; het zou kunnen zijn dat alle klachten zouden verdwijnen en dat het alleen door de voorhuidontsteking zou komen. We moesten hem castreren om dit dus te kunnen uitsluiten. Meteen afspraak gemaakt, hond gecastreerd en toen kreeg ik weer een antibioticakuur mee. Na 10 dagen op controle geweest, hechtingen eruit, maar de huid was nog steeds vuurrood (voorhuidonsteking was inmiddels weg). Dit ging nu ook gepaard met onstoken oren aan beide kanten en een hond die de hele dag last had van jeuk, het was enorm zielig. Dierenarts heeft aangegeven dat dit een voedselallergie zou kunnen zijn. Meteen gestopt met brokken en álle tussendoortjes etc. en gestart met een zelfkookdieet. Dit bestond uit tofu, aardappelen en wortels. In totaal 1200 gram per dag, maar hond viel natuurlijk in een keer veel af (het was ong. 3.5 kg). Weer terug naar dierenarts en toen moesten we de hoeveelheid verdubbelen naar 2,4 kg per dag en verdelen over 4 voerbeurten. Dit netjes gedaan, en op eigen verzoek ben ik iedere week terug geweest naar de dierenarts omdat ik me zo zorgen maakte om de hond. Halverwege het zelfkookdieet, op de 3e week, bleef het onveranderd. Ik heb van de dierenarts wederom een antibiotica kuur gehad van 3 weken, anti-jeuk tabletjes voor 14 dagen en een oorspoeling tegen de ontstoken oren.
We zitten nu op week 7 van het zelfkookdieet. In eerste instantie moest ik 6 weken koken, en dan over op een hypoallergene voeding. De huid is nu 99% rustig, maar hond heeft nog steeds heel veel jeuk en rode oren. Afgelopen donderdag weer bij de dierenarts geweest, die heeft gezegd dat ik moet blijven koken tot dat alle klachten weg zijn en dat ik dan zelf een hypoallergene voeding mag uitzoeken en hier stapsgewijs mee opstarten.
Nu heb ik over dit hele verhaal, gewoon echt een onderbuikgevoel. Ik ben gewoon opzoek naar iemand die me advies kan geven, wat vinden jullie van het advies van de dierenarts? Komt dit vaker voor? Kan het zijn dat het iets anders is? Dit is overigens ook mijn eerste hond, en ik ben zeker bereid om alles te proberen, als hij zich maar beter voelt straks....
Vanaf het moment dat wij zijn gestart met het zelfkookdieet vertoont onze hond ook vreemd gedrag, zoals onzindelijkheid in huis. Dierenarts had aangegeven dat hij wel veel meer zou kunnen plassen, omdat er meer vocht in deze voeding zit. Nu plast hij zeker 1x per uur, hij kan het gewoon niet ophouden. Het is nu dus 7 weken dat hij gewoon abrupt in huis plast, steeds op dezelfde plek. Ik ben nog nooit boos op hem geworden hierover, maar iedere keer als ik naar beneden loopt en hij heeft geplast, dan kruipt die voorzichtig naar zijn mand. Dus hij weet ergens wel dat het fout is. Hoe zouden jullie met dit gedrag omgaan?
Een groot raadsel dus... Ik hoor graag tips / adviezen. Maar houd het graag netjes, ik doe erg mijn best om het op te kunnen lossen, maar ben nu even ten einde raad.
Brand los