Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 12:52

Wij zijn bezig met de puppy cursus met onze 5 maanden oude pup. Het is een reu, Duitse dog. Hier trainen ze met beloning dus wij hebben altijd een zakje met brok/snoep/koek bij voor de hond. Helaas op de cursus is hij totaal niet geïnteresseerd in de koekjes. Dus het is heel lastig oefenen want na 2x iets gehad te hebben ja het de 3e x niet meer interessant. Heb al vanalles geprobeerd, z'n ochtend maaltijd halveren zodat ie honger heeft, stukjes frikandel, stukjes gedroogde kip. Ook snoepjes die hij nooit gehad heeft en alleen op de cursus krijgt, het maakt niks uit hij is niet geïnteresseerd. Thuis gaat het wel heel erg goed dan doet ie alles. Maar daar is dus geen afleiding. Iemand een idee wat ik kan doen? Volgende week heb ik examen en daarna willen we gehoorzaamheid 1 gaan doen.

khirshanta

Re: Pup (5 mnd) nauwelijks geinteresseerd in koek training

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:56

Ik denk dat je misschien gewoon even niets anders moet doen, en de hond moet laten wennen aan drukte. Sommige honden zijn, en blijven daar lang door afgeleid, en zijn niet zo gefocust op voer.

Belangrijk is dat je je pup thuis goed voert, halveringen in eten zodat hij op de cursus snoepjes aanneemt, heeft persoonlijk mijn voorkeur niet.

Het is en blijft een pup, en die aandacht vasthouden is daarbij soms moeilijk; er is zóveel interessants te doen en te zien!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:01

Geduld hebben. Er is zoveel te zien en te ruiken. Dit kost tijd. Hij is nog maar 5 maand.

Ben het wel met khirshanta eens, ik zou ook niet zijn voer halveren dit heeft hij nu nog heel hard nodig.

Het komt vanzelf thuis doet hij het al dus dat is belangrijkste.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:02

Sommigen zijn blijer met een knuffel of even met een speeltje spelen. Ik train zonder voer omdat de mijne super allergisch is en een ongezonde interesse in eten heeft (labrador :+ ). En dat gaat ook prima. Hij is graag een brave hond dus een knuffel en complimentje doen het goed bij hem.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:04

Dat is een beetje inherent aan het ras. Dat zijn geen honden die 100x hetzelfde willen doen...
Misschien wil ie wel spelen?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:05

Honden die stress hebben eten niet.. (positieve of negatieve stress)
Neem eens wat meer afstand van de anderen en kijk of hij dan minder afgeleid is en wel voertjes aanneemt.
Oefen je wel eens op andere plekken dan thuis? Bijvoorbeeld tijdens het wandelen, aandacht vragen, zitten/liggen kun je ook onderweg oefenen. Een oefening aanleren is niet zo moeilijk, een oefening laten generaliseren zodat hij het overal doet is een stuk moeilijker. Honden leren plaatsgebonden, dus je zult ook op andere plekken aan de slag moeten om te zorgen dat hij overal luistert.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:08

Ik denk de pup is overvoerd met prikkels....

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 13:11

Ja tijdens het wandelen vraag ik zeker zijn aandacht, dan gaat het ook prima.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:25

stap terug doen, je hond is nog jong.
Waarschijnlijk wordt hij overprikkeld/stressig en dan is voer niet meer interessant.
En anders een andere manier van belonen zoeken, bijv in de vorm van een bal/speeltje, je stem en lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:31

Hoelang duurt de puppycursus?

Ik zelf train ipo. En met puppen ben ik max. 5 minuten bezig met appèl. Dan is concentratie op.

Als ze ouder zijn max. 20 minuten. En dan merk ik dat concentratie ook weer minder word.

En ik train alleen maar met ballen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 12:04

Van 11 tot 11.45 dus 3 kwartier.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:16

Mijn labradors werken met alle plezier voor wat lekkers. Mijn Duitse Herder echt niet. Ja hooguit binnenshuis maar daar heb ik weinig aan. Hij doet echt alles voor een tennisbal. De clou is dat je gaat zoeken naar datgene wat jouw hond motiveert. En dat kan heel specifiek zijn. Want meneer doet het alleen voor een tennisbal. Al het andere speelgoed of soorten ballen niet of veel minder.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:24

Misschien vind je pup trainen met ballen leuker. Pak een oude sok, stop daar een tennisbal in en ga lekker spelen. Trainen met voer doe ik allang niet meer en bevalt me veel beter. Ligt natuurlijk wel aan het ras of de voorkeur van je hond.
En inderdaad niet te lang trainen met een pup. Max. een kwartiertje.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:25

Laat je hond zelf zijn speeltje oid uitzoeken.
Leg in de tuin diverse speelgoed en voer bij elkaar neer, kijk wat het eerste zijn aandacht trekt en ga daar mee oefenen.
Wij voeren de honden nooit voor een training, zo gaan ze werken voor hun voer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:28

Ik heb een 3-jarige witte herder teef met hetzelfde probleem.
We hebben haar nu pas een paar maanden en bij de vorige eigenaar heeft ze weinig opvoeding gehad en weinig sociale prikkels mee gekregen.
Tijdens de training reageert ze ook niet op eten of op spelen. We hebben al van alles geprobeerd (zelf snoepjes of ander lekkers uit laten zoeken, niet voeren voor de training, etc etc), maar ze raakt zo overprikkeld dat ze zichzelf totaal blokkeert.
Gewoon thuis is er trouwens niets aan de hand. Heel frustrerend dat het dan met trainen nog niet wil lukken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:29

fjordjes schreef:
Van 11 tot 11.45 dus 3 kwartier.

Zijn er dan heel veel pauzes? Drie kwartier indrukken op doen is enorm veel. Je kunt het vergelijken met een kind van 1,5-2 jaar, dat je iets probeert te leren; die aandachtsspanne is er nog niet.

Ik ben benieuwd hoe zo'n les gaat bij jullie. Kan perfect ingevuld worden natuurlijk, ik ben puur en alleen benieuwd; elke school pakt het anders aan.

Wat is de leeftijd van de andere hondjes? En pakken die het geheel beter op? (even los van de aandacht en voer focus die die honden wellicht wel op training hebben, maar die jij misschien alleen thuis haalt)

Als ze de oefeningen net zo goed doen als het bij jou thuis lukt, komt je hond net zo goed mee, en is alleen de locatie wat moeilijker.

Een examen is maar een kleine peiling die soms niet even goed weergeeft welke commando's de hond al begrijpt :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 12:43

Leeftijd van de andere honden zijn ongeveer hetzelfde, een aantal zijn een maandje ouder. Tussendoor mogen we ze belonen met spelen/even gek doen. Ik heb ook een speeltje bij mij waarmee we dan spelen.

Naar mijn idee pakken de andere honden het inderdaad beter op dan de mijne. Tuurlijk het gaat ook wel eens mis maar zo afgeleid als de mijne? Nee dat niet.

Thuis lukt het wel idd. Dan doet ie alles. Dan doet ie echt een moord voor z'n koekjes. Maar op cursus totaal geen interesse.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:47

Dit had mijn bull Beer ook. We gingen samen een stuk buiten de groep trainen, de prikkels waren te veel voor hem. Een balletje aan touw werkte wel, dat is zo'n beetje zijn obsessie. Voer is hij nooit in geïnteresseerd geweest. Als hij thuis wel alles doet, prima, ik zou er niet te veel druk op leggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:47

Klinkt echt als mijn hond. Die doet thuis alles op commando en staat dan qua niveau ook gelijk tot boven de trainingsgenootjes, maar eenmaal op locatie is ze zichzelf echt helemaal kwijt. Ze is gewoon hyperalert en ziet zoveel om zich heen dat je haar niet meer kunt bereiken. Niet met eten en ook niet met speeltjes.
Heel soms komt een fysieke beloning nog weleens aan, maar vaak ook niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:55

fjordjes schreef:
Leeftijd van de andere honden zijn ongeveer hetzelfde, een aantal zijn een maandje ouder. Tussendoor mogen we ze belonen met spelen/even gek doen. Ik heb ook een speeltje bij mij waarmee we dan spelen.

Naar mijn idee pakken de andere honden het inderdaad beter op dan de mijne. Tuurlijk het gaat ook wel eens mis maar zo afgeleid als de mijne? Nee dat niet.

Thuis lukt het wel idd. Dan doet ie alles. Dan doet ie echt een moord voor z'n koekjes. Maar op cursus totaal geen interesse.

En buiten in het bos/met wandelen, heb je dan ooit problemen? Komt hij niet als er andere honden/mensen zijn? HOe is hij als je bijv. naar het dorp gaat en daar commando's vraagt?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:13

Mijn hond luistert helemaal prima, alleen niet op de hondencursus. Wij hebben inderdaad ook echt alles geprobeerd maar niets hielp, we hebben nog wat prive lessen gehad en nu gaat het helemaal prima. Hij is gewoon snel overprikkeld en eet dan niet. Nu is hij sowieso niet heel erg voergericht, als je hem geen eten geeft wat hij lekker vindt eet hij gerust anderhalve week niet...

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:16

Wij hebben thuis een ex straathond die ook heel snel overprikkeld is en dan geen voer wilt. Zelfs thuis heeft het maanden geduurd voor hij een stukje vlees aannam. Met hem doe ik dus veel met de clicker en heel sterk ruikend vlees ( frikandel of een andere worst ) en volg ik geen gehoorzaamheidstraining, maar lekker Flyball doen of een andere actieve sport. Hoe blij is je hond als je gaat rennen met hem? Dus even na goed gedrag een sprintje trekken. Dit heb ik met mijn straathond en onze andere rescue hond gedaan ipv spelen met een balletje of brokje.

Mijn akita is dan weet helemaal weg van vis beloning en die haal ik voor de training wat verse vis bij de visboer. Kleine stukjes snijden en ze vergeet spontaan dat ze liever niet met andere honden op een training staat.

Onze rescue shiba heeft dan weer het probleem dat ze compleet dichtslaat op het veld. Haar neem ik dus iedere training mee met de 2 grote honden, maar zal haar nooit echt iets laten doen. Eerst eens ontspannen met hersenwerk op het veld voor we actief gaan zijn.

Bij de ene hond werkt bewegen tijdens training super en de andere hond moet je gewoon met rust laten en in een bench naast het veld zetten zodat ze kunnen kijken en rust kunnen vinden. Is het niet mogelijk om eens wat privé lessen te volgen of een wat actievere cursus? Hooper training is zo'n cursus die geschikt is voor jonge honden. Gehoorzaamheid komt er in voor, maar ze mogen veel meer bewegen tussendoor en hoeven zich niet te concentreren op het rustig zijn.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:22

Mijn 7 maanden oude HH pup vindt eten ook niet altijd even bijster interessant. Zeker als er nieuwe prikkels zijn dan kan ik op mn kop staan en dan doet het hem werkelijk waar niks. Even de omgeving in zich op laten nemen en dan iets vragen werkt al beter. Daarnaast is hij beter te porren voor lekker even samen sjorren en een trekspelletje spelen dan opdrachtjes uitvoeren in ruil voor voer. Denk dat je thuis even moet uitzoeken wat hem triggert. Het ene spelletje is het andere spelletje ook niet.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:30

Toen wij op puppycursus waren werd kleine mini stukjes salami geadviseerd, werkte uitstekend bij onze beagle.

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:41

Wij hebben thuis een mechelse herder van nu 1 jaar oud. We zijn met haar vanaf 9 weken oud naar de hondenschool gegaan en hadden net hetzelfde probleem als jou. Eten interesseerde haar echt niets, ze was de hele tijd gefocust op het speelgoed in het midden van het veld en er was veel te veel afleiding voor haar... Ook thuis vond ze snoepjes niet geweldig en was ze best snel afgeleid, maar het ging hier wel net iets beter dan op school. Wij zijn dan ook vooral thuis beginnen oefenen en hebben de hondenschool even gelaten voor wat het was tot ze wat ouder was. Ondertussen is ze helemaal gek op eten/snoepjes en kan ze zich veel beter concentreren. Ik denk dat je puppy gewoon wat tijd nodig heeft en dan komt dat vast wel inorde :j wij gebruikten thuis wel ander (iets minder lekker) snoep dan op de hondenschool, zodat het daar toch nog net iets specialer was.