Voorhuidontsteking reu

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Voorhuidontsteking reu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 15:18

Ik ben sinds een aantal maanden eigenaresse van een lief chihuahua reutje van 7 jaar.

Nu kreeg hij in Juni voor het eerst een voorhuidontsteking. Ondanks dat hij niet gecastreerd is heeft hij hier nooit eerder last van gehad. Hij komt nu wel veel meer buiten als vroeger en ruikt natuurlijk ook overal loopse teefjes. Ik denk dus dat hij nu veel meer met zijn ding naar buiten loopt als vroeger :+ . Dus opzich niet zo gek.

Goed, naar de dierenarts geweest en die heeft het eenmalig uitgespoeld met een soort zoutoplossing geloof ik. Dat leek te helpen. Helaas was het na een week terug.

Toen ben ik begonnen met zijn zaakje uit te spoelen met afgekookt water. Een week volgehouden en toen was het weg.

Helaas na 2 weken weer terug en nog veel heviger als eerst -O- .
Terug naar de dierenarts dan maar. Ik kreeg een antibiotica kuurtje voor hem mee. Helaas kreeg ik die pilletjes met geen mogelijkheid naar binnen. Niet met wat lekkers er rond en ook niet door hem in de houdgreep te nemen en ze gewoon in zijn bek te stoppen. Meneer heeft een hekel aan pilletjes en krijgt ze op de meest onmogelijke manieren weer terug uitgespuugd.

Toen dus maar een fles prepusol? Gekocht. Netjes volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt en eindelijk leek hij van de ontsteking af te zijn *\o/*

Helaas... sinds gisteren avond is het terug. Niet meer zo heftig dat er letterlijk overal groene spetters in huis liggen maar het is er wel. Ondertussen begint de huid op zijn buikje ook geïrriteerd te raken van alle pus. Ik probeer het zo goed mogelijk schoon te houden maar dat valt niet mee met zijn lange haren.

Inmiddels weet ik echt niet meer wat te doen en overweeg ik zelfs castratie. Mijn dierenarts had dit ook geopperd maar later kwam ze daar toch een beetje van terug.

Iemand hier ervaring mee en wat was de oplossing?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:19

Naar wat ik vernomen helpt alleen castratie echt hiertegen. Ik zou dit dus serieus overwegen.

XxDiandraxX

Re: Voorhuidontsteking reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:24

Als je geen fokplannen hebt met hem zou ik zeker kiezen voor castratie. In 99% van de gevallen is het daarna weg.

Ben je een beetje bang voor de eventuele (gedrags)veranderingen zou je ook kunnen kiezen om eerst chemisch te castreren en bij gewenst effect daarna definitieve castratie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:38

Helaas werkt castreren hier lang niet altijd tegen. Misschien is chemisch castreren inderdaad een optie om het te proberen.

http://www.medpets.nl/zoeken/voorhuidon ... ontsteking
Misschien zit hier iets tussen wat werkt?
Eventueel kun je misschien monnikspeper proberen ( provarium breeding) ik lees ook vaak dat het toch iets hormonaals is. Misschien dat je dat dan weer op orde kan brengen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:42

Hoe steek je het pilletje in zijn mond?
Want als je het diep genoeg in zijn keel duwt,kunnen ze dat toch echt niet meer naar buiten werken?(of ze moeten overgeven,maar dat doen honden niet expres)

Hier bv ook een hond die momenteel aan de pilletjes zit.
Gewoon bek open en diep genoeg in zijn keel duwen en hop,weg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:44

Suzanne F. schreef:
Naar wat ik vernomen helpt alleen castratie echt hiertegen. Ik zou dit dus serieus overwegen.

Ik ken alsnog gecastreerde reuen die er wel last van houden.

Mijn ongecastreerde reu heeft/had er soms wel eens last van. Voor hem maak ik een mengels van echinicea en water, wat ik met een spuitje er in spuit. Dit moet ik dan een paar dagen herhalen en daarna is hij er weer een tijd van af. (Dit jaar heb ik het bijvoorbeeld nog maar 1 keer hoeven doen)

Ik heb wel eens echte schoonmaakmiddeltjes van de DA en medpets gebruikt, maar daar werd het eerder erger van? Het kwam in ieder geval steeds terug. Nu doe ik dus wat hierboven staat. Oh en ik knip de lange haren daar weg :=

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:48

Hhhmm,geen idee,maar bij mannen die dit vaker hebben,al gehoord dat ze een soort besnijdenis doen,stukje voorhuid weghalen en probleem is opgelost.

Zou zoiets bij honden ook geen mogelijkheid zijn?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:58

ik ken het probleem,mijn reu heeft er ook veel last van zeker in de tijd vd loopse teven.
het heeft echt te maken met het vlaggen wat ze doen(steeds kleine plasjes)
ik laat hem er niet voor helpen want mn gecastreerde reu had het ook.
ik heb ook regelmatig geholpen reuen op tafel staan(trimster) die het nog hebben.

enige wat hier helpt is een kuur prepusol en daarna 1x per week herhalen.
ik had ook van de groothandel een literfles voorhuid cleaner meegenomen maar deze helpt er niet voor,ook niet als ik het vaker doe.

dus mocht er een andere oplossende tip langs komen zou ik het ook zeker proberen,dus lees mee ;)

heb overigens wel eens gelezen dat je het ook van binnen uit kunt tegen gaan met druppels maar weet even niet meer welke en dat wisselde ook per hond of het werkte of niet.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:06

Mijn hond had het ook, en bij hem was het wel na castreren meteen over en nooit meer problemen gehad.
Ik heb eerst voorhuidcleaner geprobeerd en dat hielp altijd maar heel even.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 16:08

Bedankt voor de reacties allemaal!

Heb geen fok plannen met hem. Ik zit inderdaad nog met het stukje gedragsverandering en verandering van vacht wat plaats kan vinden bij castratie. Hij heeft veel jeuk en schilfers gehad. Nu gaat het goed en dat zou ik graag zo houden.
Iemand die zijn/haar reu heeft laten castreren op latere leeftijd en veranderingen in vacht/gedrag opgemerkt?

Chemische castratie is ook nog een eerste optie inderdaad maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

Monnikspeper ga ik ook bekijken.

Over pilletjes toedienen, hij krijgt het zelfs voor elkaar om ze er bij de DA op tafel uit te werken als ze een pillen schieter gebruikt, zonder overgeven. Was voor haar ook nieuw :+

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:27

denk dat monnikspeper een ramp wordt voor je als pilletjes al niet lukt.

castratie doet heel vaak wat met de vacht van een hond zie het heel veel in de salon en heb het met mn border zelf ook zo ervaren,deze maakte ineens een bizarre ondervacht aan en dus sneller klitten.
mn teef (naakthond) kreeg ook meer haar.

mn naakthond reu heb ik 1x chemisch laten castreren omdat hij een periode had toen hij puber was dat hij dacht dat hij geen oren had in de loopse teven tijd.
hij ging helaas vanuit het niets uitvallen naar andere reuen en toen zn chip was uitgewerkt deed hij dit niet meer en liep ook niet meer weg dus het heeft wel geholpen in die tijd maar heeft me wel doen besluiten hem niet liet castreren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:32

cinniz123 schreef:
denk dat monnikspeper een ramp wordt voor je als pilletjes al niet lukt.

castratie doet heel vaak wat met de vacht van een hond zie het heel veel in de salon en heb het met mn border zelf ook zo ervaren,deze maakte ineens een bizarre ondervacht aan en dus sneller klitten.
mn teef (naakthond) kreeg ook meer haar.

mn naakthond reu heb ik 1x chemisch laten castreren omdat hij een periode had toen hij puber was dat hij dacht dat hij geen oren had in de loopse teven tijd.
hij ging helaas vanuit het niets uitvallen naar andere reuen en toen zn chip was uitgewerkt deed hij dit niet meer en liep ook niet meer weg dus het heeft wel geholpen in die tijd maar heeft me wel doen besluiten hem niet liet castreren.

Want? Dat is een poedertje, en een chi heeft daar echt maar weinig van nodig als ik de dosering er bij pak. Hond/kat < 10 kg tot helft 3 ml.
Een maatschep gevuld tot 3 ml bevat 1.7 gram

Onze reu krijg je pilletjes er ook niet in, maar met een beetje natvoer is monnikspeper echt geen punt. En die krijgt toch wel een beetje meer.. :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:43

Mijn beide reuen ook gehad .uiteindelijk gecastreerd, en er vanaf gelukkig. Al hoor ik ook van sommigen dat castratie niet persé hoeft te helpen. In mijn nabije omgeving heeft het in ieder geval wel geholpen.
Geen last van de vacht of Anders raars..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:44

de lucht/smaak.
shet hengst kreeg 5gr maar hij vertikte het echt gewoon :(

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:24

cinniz123 schreef:
de lucht/smaak.
shet hengst kreeg 5gr maar hij vertikte het echt gewoon :(

Denk dat dat echt per dier verschilt. Onze reu is echt een zeikert, maar monnikspeper boeit hem niks.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:37

2 reuen gehad en de een laat gecastreerd met 5,5 jaar en die was er ook gelijk vanaf.
De andere met een jaar en die was er ook vanaf.
Qua gedrag en vacht geen veranderingen hier.
Dit betrof rottweilers

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 20:03

Is een lastig probleem waar bijna alle reuen last van hebben, de één alleen erger dan de ander.
Een pupkoper van ons heeft een reu van ons, inmiddels 4 jaar oud en laten castreren, voornamelijk ook hierom.
Heeft helemaal niets geholpen, alleen maar erger geworden. Zou zo ook geen oplossing weten.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 21:32

Heel erg wisselende reacties wat betreft castratie dus...

Ik ga maandag nog eens langs de dierenarts en om te beginnen eens chemische castratie aankaarten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:35

Onze had het als puppy een beetje maar hij is er over heen gegroeid denk ik. Maar hij had het niet heel erg.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 05:54

Mijn reuen hadden het ook, m'n huidige reu zo extreem dat hij er echt pijn van had. Allemaal laten castreren en nooit geen last meer gehad. Geen vacht verandering maat zijn rottweilers dus best kort haar , wel gedrags verandering maar wel heel positief, zijn veel milder tegen sekse genoten en gewoon stuk relaxter en stabieler.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 05:56

Huidige reu wel eerst een tijdelijke gehad en dat hielp goed dus na een jaar definitieve castratie

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:08

Ik heb mijn chihuahua ook laten castreren vanwege de voorhuid ontstekingen. Daartegen heeft het inderdaad goed geholpen. Hij heeft nooit meer last. Maar zijn vacht is helaas "ontploft". Ook verhaart hij nu het hele jaar door. En het ergste is dat hij van de lucht dik wordt nu... Hij mag dus nog maar heel weinig eten en heeft dus vaak honger/trek, ondanks de sperziebonen die ik er vaak bij geef.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 22:30

Jennyxx schreef:
Ik heb mijn chihuahua ook laten castreren vanwege de voorhuid ontstekingen. Daartegen heeft het inderdaad goed geholpen. Hij heeft nooit meer last. Maar zijn vacht is helaas "ontploft". Ook verhaart hij nu het hele jaar door. En het ergste is dat hij van de lucht dik wordt nu... Hij mag dus nog maar heel weinig eten en heeft dus vaak honger/trek, ondanks de sperziebonen die ik er vaak bij geef.

Oei dat is ook wel echt een beetje waar ik bang voor ben met de vacht... moeilijk... dik worden is ook wel een dingetje. Daar heeft hij nu al aanleg voor maar met voldoende beweging blijft hij netjes op gewicht nu.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:21

Mijn Jack Russel reu van 6 jaar heeft dit ook regelmatig.. Ik spoel hem 2 keer per week met Prepusol als hij er last van heeft en anders standaard 1 keer per week.
Dit helpt wel redelijk, vorig jaar jaar heb ik m chemisch later castreren en dat werkte echt perfect! Geen last meer gehad van de ontsteking of overmatig likken, ik zit nu echt te denken om m toch te castreren

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:25

Voor de irritatie op de huid zou ik de vacht voor de penis kort knippen. Een lange vacht is inderdaad extra lastig om het schoon te houden. Als je de zijkanten intact houdt valt het vaak best mee met hoe zichtbaar het is (afhankelijk van de exacte vacht uiteraard).