Rattengif en ernstig zieke hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lolotjeh

Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 20:07

Het titel zegt het al...

Bij mij op stal was een muizen plaag en heeft de stal baas gif gekregen wat moeilijk tot niet in Nederland te verkrijgen is wat al genoeg zegt dat het verboden in Nederland is om te gebruiken....
Ik neem regelmatig mijn 2 jarige Jack Russel terriër mee zo dat hij zijn energie ook lekker kwijt kan en ook lekker kan spelen met de hond van stal.
Hij gaat tevens ook graag achter de muizen aan jagen en neemt ze graag te grazen en maakt er een snelle dood van.
Ben een poosje op vakantie geweest en in tussentijd heeft de stalbaas gif gekregen van iemand en het in lege boter kuipjes en lege ijsbakjes met een gat er in over de hele stal verspreid er staat zelfs 1 bij de stal van mijn paard achter een houten plank verscholen...
Ben er achter gekomen dat de soort niet meer te verkrijgen is in Nederland en dus verboden troep is.
Mijn hond is net als altijd vrolijk mee gegaan vertrouwen dat het terrein veilig is voor mijn hond en paard..
Mijn hond heeft zo'n bakje kunnen vinden omdat hij muizen ruikt daar in en heeft dus van dat gif gehad.
Toen ik hoorde is hij aan de actief koolstof gezet om het te neutraliseren maar heeft niet volledig zijn werk gedaan... En is de toch ernstig ziek geworden door de gif hij zit onder de bloed uitstortingen en is accuut op zeer dure medicatie gezet om hem te redden.
In 1 week tijd heb ik al tegen de €400 aan dierenarts kosten de hond leeft met de dag op en is stabiel verklaard door de dierenarts maar gevaar is nog niet geweken het kan ook zo weer omslaan en elke blauwe plek die hij krijgt kan letterlijk zijn dood worden.
Ik heb tegen de stal baas gezegd dat ik hier over wil praten en hij zegt gelijk dat hij niks wilt vergoeden...
Ik ben bang dat ik mijn paard moet verkopen om de kosten van de dierenarts te betalen.. Maar daar zit ik niet op te wachten omdat het 1 met een verleden is...
Meerdere mensen om mij heen zijn met mij eens dat hij de kosten moet vergoeden en zijn het eens dat ik ook voor de veiligheid van paard vrees.
Nu probeer ik via deze weg advies in te winnen van hoe ik dit het beste moet aanpakken...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:12

Ik denk dat je beter contact op kan nemen met een jurist dan het op bokt te vragen.
Heeft hij niks gezegd over het gif? ik zou denken eigen risico, maar ik ben zeker geen jurist en heb geen idee wsat wettelijk wel en niet mag op zijn eigen terrein.

Over de betaling, kun je geen regeling treffen met de kliniek.

En is het niet handig om een potje te maken met spaargeld als een rekening van 400- euro al zou betekenen dat jij je paard moet verkopen omdat je er het geld niet voor hebt?

Beterschap voor jouw hond

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:20

Ik persoonlijk ben niet van mening dat de stalbaas moet dokken. Jij hebt niet op JOU hond gelet op ZIJN erf.

Het was iets anders geweest als een van de paarden het had gegeten was het een ander verhaal geweest.

Ik denk dat je blij mag zijn dat de hond überhaupt mee mag.

In ieder geval Beterschap voor de hond!

Storm

Re: Rattengif en ernstig zieke hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:22

Over zoiets lastigs zou ik maandag naar het juridisch loket stappen of je rechtsbijstandverzekering.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:26

Jeetje wat erg,

Persoonlijk zou ik niet op al te hoge poten naar de stalbaas gaan. Jij neemt je hond mee dus jij moet er op letten. als er een rat vergiftigd was bij de buren en je hond werd daarvan ziek kan je ook niet bij hem aankloppen.

Verder nog als tip om een betaalregeling met je Da te maken, en leg een spaarpotje aan. Met 2 honden en een paard kan je altijd voor onverwachte kosten staan en een paar 100 euro moet je toch achter de hand hebben

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:29

Van 1 keer vergif eten gaat een dier zelden dood.
Ook niet van buitenlands. Dit omdat de rat het dan niet meer eet.
In die zin heb je dus vaker niet op he hond gelet.
Ik zou dus de rekening niet bij de stalbaas onder de neus schuiven.

Daarnaast vind ik het wel merkwaardig dat jij bij 400€ je paard al moet verkopen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:34

KimD schreef:
Ik persoonlijk ben niet van mening dat de stalbaas moet dokken. Jij hebt niet op JOU hond gelet op ZIJN erf.

Het was iets anders geweest als een van de paarden het had gegeten was het een ander verhaal geweest.

Ik denk dat je blij mag zijn dat de hond überhaupt mee mag.

In ieder geval Beterschap voor de hond!

Hier ben ik het mee eens

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:35

Bruintje dan heb jij nog nooit een hond dood zien gaan aan rattengif.
TS heeft geluk gehad dat de hond waarschijnlijk niet veel heeft binnen gekregen en direct is behandeld. Over t algemeen bloeden ze gewoon dood.

TS ik denk dat je geen poot hebt om op te staan helaas, beterschap met je hond!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:41

Mosterd na de maaltijd, maar hoop toch dat je niet alleen actieve kool aan je hond hebt gegeven, maar meteen naar de DA bent geraced. Zo te horen zit je hond voorlopig aan de vitamine K, kan duur zijn ja.

En ja, ze kunnen er wel degelijk aan dood gaan afh van de hoeveelheid die ze gegeten hebben, aangezien de bloedstolling niet meer functioneerd. Zo te horen heeft jouw hond aardig wat gegeten uit bakje wat hij heeft gevonden.

Overigens zijn er in NL nog steeds gifsoorten met dezelfde werking te verkrijgen (of staan er nog uit het verleden). Ken 2 honden die afgelopen jaar hetzelfde hebben gehad, 1 op stal (elders) en 1 bij de buren op visite gif gesnoept, beiden hebben het overigens overleefd maar zijn herlaaldelijk behandeld met vitamine K en bloedwaardes gecontroleerd, dus ja, flinke rekening. (was gewoon legaal gif, echter is tegenwoordig wel de regel meen ik, dat je buiten allen lokdozen mag zetten (geen gif dus) en binnen wel gif mag neerzetten. En dan is de discussie is in een stal binnen? Denk het wel, aangezien als we paard de wei uit halen en binnen zetten, we hem in een stal zetten. )

Boer waar ik sta heeft ook her en der gif liggen en heeft zelf hond en stalkatten en er lopen honden van klanten rond (en ja, de mijne ook). Hoop altijd maar dat ie het snugger weg gezet heeft maar hij legt aan ons ook geen verantwoording af over waar het staat en wat er staat). Ken trouwens eigenlijk geen stallen waar geen gif staat her en der op het erf, afh. van de eigenaar slechter of beter verstopt voor andere dieren en KINDEREN. Ik ga er altijd van uit dat er op iedere stal ongedierte zit en dat iedere staleigenaar hier gif voor heeft staan, dus als ik mijn hond los laat heeft dat zeker risico... Maar dat heeft het wegje langs stal ook.

Rekening geen idee... Zijn erf, jouw hond, los met jouw toestemming en de zijne. Juridisch loket zoals hier al wordt aangeraden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:47

Ik sluit me aan bij de meerderheid. Hoe verdrietig dit ook is: jouw hond loopt los op zijn terrein en het is aan jou om hem in de gaten te houden. Nee, verboden gif mag niet maar dit is een heel ander verhaal. Ieder ander rattengif is tevens giftig voor o.a. honden dus was het gif legaal geweest dan was je hondje mogelijk evengoed ziek geworden.
En voor de toekomst wil ik je toch aanraden om een spaarpotje te maken of je te verdiepen in een verzekering voor je hond voor dit soort onvoorziene kosten.
Dat jij deze kosten mogelijk niet kunt dragen en hierdoor je paard moet verkopen is natuurlijk niet de schuld van de staleigenaar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:54

Natuurlijk kunnen ze er aan dood gaan. Maar zelden door 1 dosis.
De rat is zo slim dat ze het aan haar jongen voert. Gaan die dood eet ze het zelf niet meer.
Daarom is er 50 jaar terug al gif gemaakt dat dus bij 1 dosis geen dood geeft.
De rat denkt dan dat het veilig is en eet het gif wel.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:00

Bijzonder dat je zo weinig geld hebt te besteden met een hond en paard, 400 is een bedrag wat zo weg is als een dierenarts moet komen. Als jou hond daar overal loopt te scharrelen en je houd hem niet in de gaten kan zoiets gebeuren, neem aan dat het niet zo zijn neus stond. Het is vervelend maar niet de schuld van de eigenaar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:25

Dat is inderdaad een goed punt over die buffer, als dit je al zo in de problemen brengt dan is er iets niet op orde in je financiën. Misschien eens goed op een rijtje zetten en kijken wat je opzij kunt zetten voor dit soort dingen? Of als je paard ziek wordt?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:33

Eerlijk gezegd vind ik het ook eigen verantwoording. Jij neemt je hond mee naar iemand anders terrein jij moet hen dan in de gaten houden dat er niks gebeurt.
Als ik het zo lees was je op de hoogte dat het gif er stond dus dan extra opletten.

En weet niet of het door omstandigheden is dat je geen spaarpotje hebt op dit moment dat kan natuurlijk . Maar ik zou zelf als ik een paard en een hond heb behoorlijk stress hebben als ik geen 400 euro heb staan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:36

bruintje123 schreef:
Natuurlijk kunnen ze er aan dood gaan. Maar zelden door 1 dosis.
De rat is zo slim dat ze het aan haar jongen voert. Gaan die dood eet ze het zelf niet meer.
Daarom is er 50 jaar terug al gif gemaakt dat dus bij 1 dosis geen dood geeft.
De rat denkt dan dat het veilig is en eet het gif wel.

Honden gaan er wel degelijk gemakkelijk dood aan. Ook bij 1 portie ook bij een beetje..... dus geen idee hoe jij aan het idee komt dat ze best 1x wat gif kunnen eten? Honden gaan zelfs dood aan slakkengif... moet je na gaan hoe klein slakken zijn maar een vergiftigde slak eten kan dodelijk zijn.

Zeker gif zoals ratten en muizen gif in combinatie met bijv. Ruw spel, stoten of vallen ivm dat het bloed niet meer (goed) stolt.

Denk echt nooit te makkelijk over gif het heet niet voor niets gif!!

Ja rattengif is niet gelijk.dodelijk maar binnen bepaalde periode van uur/uren. Dit idd vanwege dat ze zo slim zijn en hopend dat ze zo de link niet leggen tussen eten van gif en dood gaan ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:55

Nou dan zal de ratten verdelger die hier ooit kwam wel een sukkel zijn en van niets weten.

Een rat is slim. En daarom bestaat er al erg lange tijd geen gif meer dat direct dood omdat je dan de ratten niet kunt verdelgen. Daar heb je een keer of drie voor nodig.
Wat bij honden hetzelfde werkt.
En dan heb je het over dagen tot wel ruim een week.
Vul je gif niet goed bij en ze eten niet regelmatig genoeg blijven ze leven

Maar als je anders Wilt geloven prima.
Maar dan klopt je informatie niet.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:59

Nee ik denk dat jouw informatie niet klopt, sterker nog ik weet t wel zeker.
De laatste hond die ik hier aan dood heb zien gaan, was namelijk dit voorjaar nog en wel binnen 24 uur. Bakje was die ochtend op t erf gezet, op een plek waar de hond normaal nooit kwam, en de volgende ochtend heeft ie nooit gehaald.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:59

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:00

Leuke link, maar een hond is geen rat. Dus t zal best zo werken bij een rat, maar een hond is toch net ff een ander verhaal.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:03

Strychnine hoeft een hond maar 1x binnen te krijgen, onze buurhond is er aan overleden. Al wel lang geleden.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:07

Het rattengif waar het waarschijnlijk om gaat is een vitamine K antagonist, zoals bijvoorbeeld Warfarine. Helaas is deze ook gewoon dodelijk bij 1 keer eten. Het hangt dan wel af van de binnen gekregen dosis natuurlijk.
De werking van dit soort gif Is erop berust dat het het "hergebruiken" van een bepaalde stof verstoord die nodig Is voor bloedstolling. Na inname van het gif, krijgt het dier dus overal kleine bloedingen die uiteindelijk fataal worden. Dit kan inderdaad een langere tijd duren zodat de andere ratten niet meer de link leggen. Maar het is zeker niet waar dat een dier meerdere doseringen nodig heeft om eraan te kunnen overlijden. Helaas geld dit ook voor honden!

On topic, ik hoop dat je hond er snel weer bovenop komt! Het is inderdaad een dure behandeling, maar de enige die hem nog de kans geeft om er boven op te komen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:12

Zucht. Bij een hond werkt het zelfs minder snel. Bewezen feit.
Of ze moeten wel zulke grote hoeveelheden vreten.
En nee binnen 24 uur gaan ze ook niet dood. Dit is pas na dagen.
Geen enkel rattengif is dodelijk na 1 keer. Google zelf maar.
Al sinds de vorige eeuw al niet meer.

Maar prima. Geloof wat je Wilt.
Ik geloof bij een zieke hond dat de hond vaker dan eens een onoplettende baas heeft gehad.

Succes met je hond ts.
Maak een spaarpot. Wel zo verstandig en beterschap met hem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:14

Bruintje, de second generation rattengiffen zijn anders behoorlijk lethaal voor honden hoor.
Minder dan 1mg/kg in 1 dosis is al genoeg voor sommige middelen.
Een Jack zit daar al snel aan.

Aangezien de boer het blijkbaar via via heeft zal het wel niet het modernste toegaten middel zijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:16

bruintje123 schreef:
Nou dan zal de ratten verdelger die hier ooit kwam wel een sukkel zijn en van niets weten.

Een rat is slim. En daarom bestaat er al erg lange tijd geen gif meer dat direct dood omdat je dan de ratten niet kunt verdelgen. Daar heb je een keer of drie voor nodig.
Wat bij honden hetzelfde werkt.
En dan heb je het over dagen tot wel ruim een week.
Vul je gif niet goed bij en ze eten niet regelmatig genoeg blijven ze leven

Maar als je anders Wilt geloven prima.
Maar dan klopt je informatie niet.

Ik weet precies over welke gifsoort dit gaat, die kan ik als ik wil gewoon kopen bij de spaanse variant van de welkoop.

Deze gifsoorten zijn er inderdaad op gemaakt dat de rat niet direct dood neervalt, want de rest van de ratten is dan slim genoeg dat niet meer te eten. Dit gif veroorzaakt langzame inwendige bloedingen zodat de rat langzaam sterft.

Afhankelijk van de hoeveelheid gif en het gewicht van de hond kan hij er wel degelijk dood aan gaan. Maar ook langzaam, net als de rat.

Zelf heb ik voor de zekerheid vitamine K injecties liggen en check ik twee keer per dag het tandvlees van mijn honden. Mocht dat ooit spierwit zijn spuit ik direct en gaan we vervolgens met spoed naar de DA.
Die injecties heb ik trouwens liggen omdat het hier een heel groot probleem is met huisdieren.

TS: veel sterkte, het kán goed komen maar besef wel dat inwendige bloedingen niet niks is en dat je hond lang erg kwetsbaar kan blijven :(:)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:02

Ach wat vreselijk sneu voor je hond! Ik hoop dat hij het redt :(:) .

Bij mijn weten mag je muizen-/rattengif niet meer zomaar ergens neerzetten en moet het altijd in een doosje oid. Maar goed, dat heeft de stalbaas dus ook gedaan, al zij het een boterkuipje. Of dat afdoende is is maar de vraag, voor jouw hond in elk geval niet. Voor kinderen natuurlijk ook niet en ik gok zomaar dat de PH in geval van een kind zéker aansprakelijk zou zijn.

Maar het is natuurlijk belangrijker te weten hoe het dan toch wettelijk zit, dus misschien even contact opnemen met het juridisch loket?