Hond en kat samen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marinke182

Hond en kat samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 14:12

Hoi allemaal,

Sinds eind april hebben wij een gecastreerde, driejarige herderreu in huis. Begin april is hij vanuit Spanje naar Nederland gekomen. Het is een schat van een beest, maar in het begin snapte hij niet zoveel van het gezinshondleven. Gelukkig doet hij het nu al een stuk beter!
Voordat hij bij ons kwam, heeft hij twee weken in een pleeggezin gezeten. Daar hadden ze enkele katten die al gewend waren aan honden. Het pleeggezin heeft ons verteld dat hij prima met katten kon. Hij kon wel af en toe enthousiast zijn, maar hij liet ze met rust.
Wijzelf hebben ook nog een poesje uit het asiel die nog niet aan honden gewend is.
Doordat wij hadden verwacht dat de hond de kat met rust zou laten, hebben wij ons in het begin niet echt verdiept in de introductie van de hond. We hadden verwacht dat het vanzelf wel goed zou uitpakken (ja, achteraf heel dom inderdaad).
De eerste kennismaking liep dus niet echt zoals het eigenlijk zou moeten. De kat was in de kamer toen de hond binnenkwam. Ze wist niet hoe snel ze weg moest rennen. Jammer genoeg heeft de hond een behoorlijk jachtinstinct, waardoor hij haar wel heel interessant vond.

Nu leeft poes eigenlijk boven. Zodra ze op de trap zit, begint de hond rondjes te draaien, te janken/piepen en te blaffen. Als hij bij haar kan komen en ze blijft stil zitten, weet hij niet zo goed wat hij moet doen. Hij uit dit dan door te gaan blaffen, waardoor poes er weer vandoor gaat. Op het moment dat ze rent, gaat hij wel achter haar aan.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Ze hoeven niet samen in een mandje of beste vriendjes te zijn, maar het zou erg fijn zijn als de kat ook weer beneden op schoot kan zitten, zonder dat de hond gek wordt.

De terrorbeesten:

Afbeelding

Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:24

Oei, dat is niet zo mooi dat hij steeds achter haar aan mag jagen! En dat jullie hem zo wild laten worden als hij haar ziet.

Stap 1 is zorgen dat hij nooit, maar dan ook echt nóóit meer achter haar aan kan jagen (dus hoe je dat voorkomt maakt niet uit, maar je móet het voorkomen).

Ik zou heel langzaam beide dieren laten wennen aan de aanwezigheid van de ander. In RUST. Dus: hond krijgt niet de kans om te jagen (door bench/riem) en kat krijgt niet de kans om te rennen (door op schoot te houden, of ergens hoog te plaatsen).

Dan ga je ervoor zorgen dat de fixatie die de hond op de kat heeft eruit gaat. Ik zou dit doen door counterconditioning (uitleg is wel op internet te vinden, in het kort: kat zien = koekjesregen). Dat kan echt wel een lange adem kosten, je begint met de dieren op grote afstand van elkaar en maakt vervolgens de afstand kleiner en geeft daarna ook de kat meer bewegingsruimte.

Als dit goed gaat dan ga je de hond héél streng en consequent aanleren dat de kat VERBODEN terrein is voor de hond. De hond heeft niets, maar dan ook NIETS met de kat te schaften! Echt inpeperen (en vergeet hem hierbij niet aan de riem te houden in eerste instantie). Dat betekent dat de hond níet naar de kat mag lopen Nooit. Wegwezen. Hij mag ook niet meer fixeren.

Nu is het echt wel mogelijk om dit in goede banen te leiden maar ten eerste lukt het toch niet altijd en ten tweede denk ik niet dat ik ze zonder toezicht bij elkaar zou durven laten.

BigOne

Re: Hond en kat samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:34

Bij ons ging het ook zo toen we een hond kregen, onze katten waren ook geen hond gewend. Na een poos pamperen en zoeken heb ik voor de harde methode gekozen. Doos met gat er in, felste kat er in en de hond er bij gelaten. Hond heeft één tik over de neus gehad en vervolgens dertien jaar samen in harmonie en met respect naast elkaar geleefd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:51

Oei, ik zou ook voorkomen dat de hond zo met de kat bezig is. Wordt hij nu gecorrigeerd? Het klinkt alsof hij gewoon mag fixeren en achter de kat aan mag namelijk.
Bij mij ging het overigens ook zo toen de hond erbij kwam. Katten in paniek en hond wilde er maar achteraan. Ik heb uiteindelijk de hond 1x een schop onder haar hol verkocht (heel pedagogisch ja, ik weet het) en sindsdien leven ze al 10 jaar in lieve vrede naast elkaar.
Het grappige is trouwens dat mijn hond en 1 van de katten elkaar altijd opzoeken. Ze raken elkaar nooit aan, maar liggen vaak ergens samen naast elkaar en als de hond of kat buiten is geweest en weer binnenkomt begroeten ze elkaar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:08

Wat hier eerder gezegd wordt zijn wel handige tips.

Overigens kwam hier nieuwe hond in mijn huis bij kat die hele leven honden gewend was. De hond zat in opvang bij katten, was maar goed ook, aangezien mijn kat, de hond bijna aanvloog bij de 1e x het huis binnen komen, die had ik nou ook net niet verwacht. Ik heb toen heel onpedagogisch de kat de trap op gevoetbald (nou ja, weggejaagd met mijn been en ze rende trap op en begon vanwege halverwege de trap nog lelijker te doen, nooit kunnen raken, maar toen durfde hond tenminste het huis in :+ )

Jouw hond weet nu dat jouw kat fun is om te jagen want die schiet weg, jouw kat is nu bang voor je hond.
Wat al eerder gezegd is dus proberen te gaan realiseren, kat zonder vluchtmodus, dus met legio verstop plekken (dozen met gaten erin, wel kunnen kijken niet gezien worden, dingen waar kat op kan etc.) en hond mag niet fixeren.

Best lastig probleem, mijn hond en kat zijn ondertussen vrienden, nou ja, dat wat je je daar van voor kan stellen. Ze liggen wel eens samen, vaak niet.. Kat kan gewoon langs hond lopen soms niet en hond langs kat, soms niet. Echter bij de oppas weet de hond precies aan welke van de 2 katten ze echt NIET Moet komen en welke je leuk het huis door kan jagen. Dus de reactie van de kat speelt wel degelijk mee. (Op stal idem, 2 stalkatten.). Kortom hier tikt de kat de hond wel eens en de hond drukt kat wel eens met overbijten op de grond, maar doorgaans is het verder gezellig. Kat en hond lopen dan ook niet voor elkaar weg.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 13:56

Dus de hond in de bench en de kat in huis? De hond gaat dan wel als een gek herrie maken en rondjes draaien, de kat zal denk ik wel wegrennen en op een stoel onder de tafel gaan zitten.
Kunnen we de kat het beste haar eigen ding laten doen of misschien in een transportkoffertje?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:10

Lijkt mij dat je rust wilt, als je een van de twee opsluit en ongewild de ander erbij zet zal je veel onrust creëren.

Staat de hond onder appèl? Kan je hem corrigeren? Op tijd uit zn fixatie halen? Ik zou eerst daar aan gaan werken eigenlijk. Jij moet de situatie controleren in zo ver dat je dat kan.

Hoe reageert de hond op bv de geur van de kat? Mandje laten ruiken oid.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:15

marinke182 schreef:
Dus de hond in de bench en de kat in huis? De hond gaat dan wel als een gek herrie maken en rondjes draaien, de kat zal denk ik wel wegrennen en op een stoel onder de tafel gaan zitten.
Kunnen we de kat het beste haar eigen ding laten doen of misschien in een transportkoffertje?

Nee. Eérst de ergste fixatie eraf halen (dmv bijvoorbeeld counterconditioning)! Voordat je dat gedaan hebt kun je zoiets natuurlijk niet op die manier aanpakken. Mocht je wel gelijk met een bench beginnen dat ze je die bench op een zodanige afstand dat de hond níet reageert. Als dat buiten is, dan is dat buiten.

Maar zolang jouw hond niet bereikbaar is valt er niet te trainen, dus zorg dat je de omstandigheden zo inricht dat hij bereikbaar is.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 08:48

Ik ben op zoek gegaan naar meer info over dat counter conditioning. Het lijkt me alleen zo gek om hem min of meer te belonen voor het gedrag waar wr juist vanaf willen (piepen, janken, blaffen, rondjesdraaien, naar de kat toe gaan).
Legt hij dan niet juist de link slecht gedrag=hapjes?

De hond staat goed onder appèl, zolang er geen ander dier is waar hij achteraan kan jagen :') .

Gisteren geprobeerd om de hond in de bench te doen en de kat in de kamer. Poes vluchtte meteen de tafel op. Als ze gewoon stilzit, vindt hij het prima. Maar zodra ze beweegt of zodra wij tegen haar gaan praten, wordt hij gek. Ik heb hem geprobeerd af te leiden aan de riem door allerlei oefeningen te doen en hem daarvoor te belonen. Hij doet de oefening dan wel, maar blijft gefocust op de kat.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 15:22

Hoihoi,

Nu al weer bijna een jaar verder, maar helaas nog altijd een kat boven en een hond beneden.
Ik ben op een gegeven moment maar gestopt met proberen, omdat het voor allebei er stressvol was.

Nu ben ik sinds twee weken weer opnieuw begonnen. We gaan nu als volgt te werk:
- kat in reismandje en in de woonkamer zetten (als de hond buiten is)
- hond aanlijnen en richting de kat lopen
- elke keer als de hond uit zichzelf naar de kat wil / blaft heel hard NEE zeggen en een correctie met de riem
- proberen de hond aandacht voor mij te laten hebben: naam = oogcontact = beloning
Deze stap gaat eigenlijk al een stuk beter. Meru heeft zijn aandacht bij mij en laat zich sturen. Hoewel hij nog wel eens uit het niets blaft als hij niet meer weet wat hij moet doen, lopen we nu langs poeslief zonder gek te worden.

Maar ja, dan nu verder... Ik heb geen idee wat nu een goede stap zou zijn. Zolang de kat niet beweegt en in dat ding zit, weet hij zijn enthousiasme te beheersen. Ik ben bang dat als ik haar los in de kamer laat, dat Meru weer helemaal gek wordt en we weer terug bij af zijn.
Hij kan het trouwens ook niet hebben als we tegen haar praten. We hoeven ons poezenstemmetje maar op te zetten en hij gaat als een gek op zoek naar haar/rondjes rennen/ piepen / blaffen (zelfs als ze er niet eens is). We doen de trainingen nu dan ook nog in stilte.

Zouden jullie kunnen helpen? Zijn we toe aan een nieuwe stap? En welke stap zou dat dan zijn?

Alvast bedankt!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:41

Ik denk dat je met de kat opsluiten en met de hond er heen lopen de angst van de kat alleen maar verhoogd.

Heb je geen hondentraining met de hond? Want daar lijkt het probleem te liggen naar mijn idee. Als je je hond onder appel hebt staan en zijn fixatie er uit krijgt met goede training, dan zal de kat zichzelf ook langzaam aan meer laten zien gok ik. Al denk ik dat deze situatie nu al veel te lang duurt en het mogelijk nooit meer perfect gaat zijn.

Hoe gaat je kat er mee om, want eigenlijk komt alle stress op haar te liggen. Er is namelijk een indringer in haar territorium.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 19:57

Vorige hondentrainimg gaf ons hier eigenlijk weinig hulp mee.
We zijn nu gestopt en lopen bij een gedragstherapeute voor zijn gedrag naar vreemde mensen. Ik heb het haar nog niet gevraagd, maar zal dat komend weekend doen!

Het probleem is een beetje dat we fixatie er niet uit krijgen zonder de kat te gebruiken. En dat gaat ook maar mondjesmaat. Hij luistert in principe naar alle commando's, maar hij is zo opgewonden, dat het allemaal een beetje rommelig gaat. Zit en kijk = zitten, naar mij kijken, naar kat kijken, naar mij kijken, tussendoor een beetje op de hurken (of hoe zeg je dat bij een hond :Y) ), en tussendoort gaat z'n staartje alle kanten op.

De kat ontwijkt de hond gewoon zo veel mogelijk. Als hij echt te dicht bij is, haalt ze wel uit. We zouden heel graag zien dat ze hem even flink pakt, zodat hij weet dat hij afstand moet houden. Ze is echter veel te lief/onzeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 20:06

Ik denk eerlijk gezegd dat je met blijven proberen alleen maar meer stress creëert voor zowel kat als hond.. Met alle respect hoor bedoel het niet lelijk en ben ook zeker geen expert hierin maar in mijn ogen is het wel gewoon zo dat niet alle katten en honden samen kunnen.
Ik denk als ik het zo lees dat beide dieren niet de beste start ooit hebben gehad, kat uit het asiel, hond uit het buitenland, en ik denk eigenlijk dat doordat je blijft proberen, nu al een jaar lang dit speelt, hun leven er niet prettiger op maakt. In ieder geval voor de kat die dus weg vlucht voor de hond.
Het is moeilijk je bent nu al een jaar verder dus doet niet zo even afstand van een van de twee, maar als ik het zo lees zou ik hier wel serieus over gaan nadenken..
Je kan geen dingen gaan afdwingen, mijn beste vriendin heeft ook een hondje, ik heb 2 katten, met de oudste is de hond beste maatjes geworden, maar de jongste rent of een hoekje/andere kamer in of als ze buiten zijn en ze hoort hem de hoek nog maar om komen rent ze weg en komt ze pas weer als de hond weg is.
Ja het is allemaal al gebeurd maar ik zou voor een proeftijd gegaan zijn met de hond en anders toch weer afstand doen. Heb zelf ook een hond uit het buitenland willen adopteren die kon zogenaamd wel met katten, maar was stikjaloers en kon er echt niet mee, terwijl mijn katten juist wel toenadering zochten. Toen was het jammer dan, mijn katten zijn hier al langer, hoe zeer dat ook doet..

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 20:17

Misschien dat je eroverheen hebt gelezen, maar ik heb eigenlijk heel lang niks meer geprobeerd. Omdat we nu weer intensief bezig zijn met trainen, leek me dit een mooi moment om 'opnieuw te beginnen'.
Ik geloof ook wel dat ik ze nu stress bezorg, maar ik zou niet weten hoe ik ze aan elkaar kan laten wennen zonder stress. Ik lees eigenlijk overal dat je juist de ruimte van één van de dieren moet beperken en proberen de hond zijn aandacht op jou te laten vestigen.

Weg gaan ze niet, zeker niet nu we ze allebei al langere tijd hebben. De hond is ontzettend aanhankelijk en ik ben dol op hem. De kat heeft volgensmij ook niks te klagen, als ik zie hoe ze heerlijk op onze bedden ligt. Huis is groot genoeg om elkaar te ontwijken (alleen als poes naar buiten wil ziet de hond haar) en ze hebben allebei hun quality-time momentjes. Maar snap wel dat je het voorstelt.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 15:40

Ondertussen zijn we weer een paar dagen verder. Het deurtje kan ondertussen open, maar je ziet hem echt in tweestrijd met zichzelf. Ook kan ik poes aaien in de transportbox terwijl hij toekijkt.
Maar de volgende stap weet ik niet zo goed. Kat uit het mandje op het dressoir en dan met Meru erlangs lopen en zijn aandacht vragen? Of kat op schoot op de bank?
Hij vindt het het allermoeilijkst als ze beweegt of als wij liefkozende kattengeluidjes maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:09

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo eerlijk tegenover de dieren. Een kat uit het asiel en een hond uit Spanje, dat klinkt niet alsof ze een goede start hebben gehad. Toen heb je eerst de kat genomen, die zich thuis is gaan voelen. Kat was er eerst. Dan neem je er een hond bij waardoor de kat uit angst naar boven wordt verdreven, en een hond die zichzelf bijna niet kan beheersen als hij de kat ziet. Lijkt me voor beide dieren veel stress geven, ik snap eerlijk gezegd niet waarom je het blijft proberen en niet gewoon een keuze maakt die voor beiden dieren eerlijk is; ze kunnen duidelijk niet samen.

Ik bedoel dit uiteraard niet vervelend of naar, maar dit is een beetje hoe ik dit zie...

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:10

Wat lastig zeg!
Kunnen jullie de gedragsdeskundige niet thuis uitnodigen?

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:39

Ik heb een Mechelse herder, en wou dolgraag poezen.
Wat ik gedaan heb is als de hond in huis was, deed ik de poezen in een grote bench,hond gewoon los in de kamer elke dag een paar uurtjes samen dus eigenlijk, op een gegeven moment verliest de hond de aandacht omdat het steeds gewoner werd en deed ik het deurtje open op een kier, zodat de poezen eruit konden maar de hond er niet bij in, en in het begin was het natuurlijk wel eens feest voor de hond om er achter aan te gaan maar bij vaak doen werden de poezen steeds brutaler en sloegen ze de hond soms ook zo over de neus, dus hond werd vervolgens ook wat voorzichtiger. En nu loopt alles los bij elkaar, 1 poes is dikke maatjes met de hond ze spelen zelfs, de andere blijft nog wat voorzichtiger en komt de hond te dicht bij dan haalt hij uit, hond weet nu dat ze afstand moet houden.
Dus het is mogelijk!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:46

Ik vind het ook een sneu verhaal zo resistance.

Ts je bent er zo mee bezig dat je het spannende alleen maar benadrukt. Kat los, hond aan de lijn en verder geen aandacht schenken. Gewoon koffie drinken op de bank ofzo. Als de hond er op af wil vliegen kan je hen vastpakken en weer in de mand leggen. En klaar. Niet tutten en je kat ergens neerzetten en geforceerd met je hond langs komen lopen.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 19:17

sanowa schreef:
Wat ik gedaan heb is als de hond in huis was, deed ik de poezen in een grote bench,hond gewoon los in de kamer elke dag een paar uurtjes samen dus eigenlijk, op een gegeven moment verliest de hond de aandacht omdat het steeds gewoner werd en deed ik het deurtje open op een kier, zodat de poezen eruit konden maar de hond er niet bij in, en in het begin was het natuurlijk wel eens feest voor de hond om er achter aan te gaan maar bij vaak doen werden de poezen steeds brutaler en sloegen ze de hond soms ook zo over de neus, dus hond werd vervolgens ook wat voorzichtiger. En nu loopt alles los bij elkaar, 1 poes is dikke maatjes met de hond ze spelen zelfs, de andere blijft nog wat voorzichtiger en komt de hond te dicht bij dan haalt hij uit, hond weet nu dat ze afstand moet houden.
Dus het is mogelijk!

Zulke verhalen geven mij hoop! Zeker omdat ik zelf ook al duidelijk verbetering merk.
Bleef de hond niet continu om de bench heen springen? Negeer je dat dan gewoon?

Het klopt inderdaad dat ik er misschien iets te bewust mee bezig ben. Ik wil voorkomen dat er iets gebeurt, waardoor we een paar stappen terug zijn. Misschien dat ik er zelf inderdaad ook wat 'gewoner' over moet doen. Ik wil natuurlijk niet dat hij alleen de kat negeert als ik wat lekkers in mijn hand heb.

Bedankt voor jullie meningen en adviezen!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:31

Heb je de optie om bijv. de kat 'los' in de keuken te laten, en de hond zelf aan de lijn in de kamer te hebben? Maar dan een traphekje/gaas-iets tussen de kamer en keuken te hebben?
Zodat je wel de hond kan corrigeren, en écht kan voorkomen dat hond bij kat komt. Maar kat we meer kan gaan bewegen. als kat er oké mee is kan je voer neerzetten bij het 'hek' zodat de kat daar kan eten in zicht v.d. hond. Zo kan je langzaamaan de hond leren dat hij niets bij de kat te zoeken heeft, en de kat leren dat ze gewoon kan rondbewegen wanneer de hond er is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:35

Je hond onder apel zetten en zorgen dat jij bepaalt wat er gebeurt in huis.
Een hond die een kat aanblaft of jankt en er achteraan gaat jagen staat niet onder apel, begin daarmee.
De hond moet leren dat wat de kat ook doet, hij het dier met rust laat. Gewoon rustig op zijn plaats blijft liggen.

Kijk uit met de tip van voeren in zicht van de hond bij voormalig straathonden, dat kan juist een trigger zijn voor een hond, en zeker als deze niet onder apel staat, gevaarlijk zijn voor de kat.

Succes!

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:40

Resistance schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo eerlijk tegenover de dieren. Een kat uit het asiel en een hond uit Spanje, dat klinkt niet alsof ze een goede start hebben gehad. Toen heb je eerst de kat genomen, die zich thuis is gaan voelen. Kat was er eerst. Dan neem je er een hond bij waardoor de kat uit angst naar boven wordt verdreven, en een hond die zichzelf bijna niet kan beheersen als hij de kat ziet. Lijkt me voor beide dieren veel stress geven, ik snap eerlijk gezegd niet waarom je het blijft proberen en niet gewoon een keuze maakt die voor beiden dieren eerlijk is; ze kunnen duidelijk niet samen.

Ik bedoel dit uiteraard niet vervelend of naar, maar dit is een beetje hoe ik dit zie...

Mee eens.. Vind het niet erg eerlijk tegenover beide dieren. Je kat is weggejaagd uit zijn territorium en ondervind waarschijnlijk behoorlijke stress wanneer je met hem aan het trainen bent. (In de zin van hond aan kat laten wennen)
Ik zou er een gedragsdeskundige/trainer bijhalen die je bij je thuis kan komen helpen, zelf vogelen heeft vooral voor je kat niet een erg leuke uitkomst en het lijkt me dat je dit gewoon snel opgelost wilt hebben voordat je weer een jaar verder bent of een van de twee weg kan doen..

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:36

marinke182 schreef:
sanowa schreef:
Dus het is mogelijk!

Zulke verhalen geven mij hoop! Zeker omdat ik zelf ook al duidelijk verbetering merk.
Bleef de hond niet continu om de bench heen springen? Negeer je dat dan gewoon?

Het klopt inderdaad dat ik er misschien iets te bewust mee bezig ben. Ik wil voorkomen dat er iets gebeurt, waardoor we een paar stappen terug zijn. Misschien dat ik er zelf inderdaad ook wat 'gewoner' over moet doen. Ik wil natuurlijk niet dat hij alleen de kat negeert als ik wat lekkers in mijn hand heb.

Bedankt voor jullie meningen en adviezen!

Ja in het begin wel, maar wij gaven er niet teveel aandacht aan want dat maakte haar alleen maar jarloerser op de katten, ik denk dat na ongeveer 1,5 week we de bench op een kier hebben gezet.
En de poezen in de bench daar had ik wel een krappaal bij in gezet met do.n huisje erin, waar ze in het begin zich konden verstoppen omdat het voor hun eerst ook eng was, maar echt met geduld komt het goed

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:51

Arme kat! Ik had al lang een ander plekje voor 1 van de dieren gezocht..