Met mensschuwe kitten naar de DA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mano88

Met mensschuwe kitten naar de DA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 19:39

Sinds kort heb ik een kitten in huis. Zijn leventje is niet al te best begonnen. Hij is gevonden op straat en is daardoor erg schuw voor mensen. Nu moet hij naar de DA voor zijn 2e inenting. Sinds zijn aankomst in mijn huis, staat de reismand in de woonkamer en hij slaapt er regelmatig in. Daarnaast is hij gek op kip, dus ik dacht hem met kip het mandje in te lokken. Dat ging aardig, totdat hij er toch nog snel uitglipte. En zoals te verwachten zit hij nu onder de bank en blaast hij alleen al als hij me ziet.

Probleem is, hij moet die enting ergens in de komende week krijgen. De afspraak staat opnieuw voor morgen, maar ik vrees een beetje dat hij dan nog steeds niet heel erg van plan is om vrolijk in de reismand te gaan zitten. Is er een bokker met de gouden tip?

Ladygiroc

Re: Met mensschuwe kitten naar de DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:41

Gewoon pakken, in de reismand en op naar de DA??

Ken maar weinig katten die voor hun lol in een reismand gaan zitten..

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:42

Probeer hem zo rustig mogelijk te benaderen, laat hem goed kennis maken met het mandje en laat hem daaraan wennen. De enting zal toch nodig zijn en een (goede) dierenarts houdt echt wel rekening mee dat jouw katje mensenschuw is :)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 19:43

@ladygiroc, misschien heb je over 'mensschuw' heen gelezen? Dwz, als ik al verkeerd naar hem kijk, schiet hij weg. Even naar hem toelopen en gewoon oppakken zit er niet in. Hij is zo vlug als water en doordat hij nog zo klein is, past hij in een hoop hoekjes en gaatjes waar ik niet bij kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:44

Heb je al geprobeerd om met een speeltje te lokken?
Mijn katten zijn nog steeds wel bang voor vreemde mensen ,maar een schoenveter vinden ze onweerstaanbaar.
Of een veer van een vogel...door het spelen vergeten ze hier sneller de angst

Verder moesten ik die van mij echt vangen,was even niet anders.
Dierenarts was doodeng, de hele dag boos op mij geweest,maar trok later wel weer bij :j

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:50

Loesje88 schreef:
@ladygiroc, misschien heb je over 'mensschuw' heen gelezen? Dwz, als ik al verkeerd naar hem kijk, schiet hij weg. Even naar hem toelopen en gewoon oppakken zit er niet in. Hij is zo vlug als water en doordat hij nog zo klein is, past hij in een hoop hoekjes en gaatjes waar ik niet bij kan.

Nee daar heb ik niet over heen gelezen. Maar wachten tot ie zelf in de reismand gaat is geen optie. Desnoods vang je hem als ie naar de kattenbak gaat. Hij zal toch moeten.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 19:50

ellepel schreef:
Heb je al geprobeerd om met een speeltje te lokken?
Mijn katten zijn nog steeds wel bang voor vreemde mensen ,maar een schoenveter vinden ze onweerstaanbaar.
Of een veer van een vogel...door het spelen vergeten ze hier sneller de angst

Verder moesten ik die van mij echt vangen,was even niet anders.
Dierenarts was doodeng, de hele dag boos op mij geweest,maar trok later wel weer bij :j

Hij is helaas nog niet zo ver dat een speeltje hem over de streep trekt. De kip wel.. maar doordat hij dus kon ontsnappen zit hij nu ergens waar ik er niet bij kom. Voor vannacht en morgen overdag laat ik hem maar bijtrekken, maar moet morgen toch weer íéts proberen. Ben overigens ook alleen, dus heb geen extra paar handen.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:53

Kun je hem wel aaien? Zoja al ruim van te voren rustig op de grond zitten en kijken of je hem kunt lokken met een speeltje of wat lekkers. Dan moet hij misschien wel iets langer in het kooitje zitten maar heb je hem wel.

Kun je hem al niet eens aaien kijk of je hem dan in een kleine ruimte kunt krijgen (wc oid) en dan eventueel mocht je hem met de hand niet kunnen pakken, een deken of handdoek erover heen, em dan zo met doek in het mandje stoppen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:54

Leverworst? Dat wil nog wel eens wonderen doen. Ruikt sterker dan kip.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:56

Ik denk dat je hem inderdaad voor nu even met rust moet laten, dan kan hij ook even bijkomen. Als hij merkt dat hij gewoon zichzelf mág zijn, zal hij eerder vertrouwd raken dan wanneer er constant iemand hem probeert te lokken. Dus laat hem even met rust en probeer het over een dag of 2 weer. En desnoods zet je ergens een bakje kip neer ofzo en laat je hem met rust, misschien komt ie dan toch wel even spieken bij de kip. Laat hem ook dan nog even met rust, zodat hij niet meteen weer geconfronteerd wordt met hem ''vangen'' want dan linkt hij de kip straks ook aan iets negatiefs..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:57

Die van mij laat ik in lege kamer waar ze nergens in kunnen zodra de katten en honden te voorschijn komt zijn ze al verdwenen gelukkig passen ze niet meer achter de koelkast.

Tegenwoordig laat ik de dierenarts aan huis komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:59

Kun je niet wachten tot hij in het mandje gaat slapen (uit de OP maak ik op dat hij dat af en toe doet) en dan het deurtje dichtdoen?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:07

Komt 'ie wel naar je toe voor z'n eten? Dan zou je hem gewoon wat later kunnen voeren morgen, (uurtje voor je afspraak) en als het bijna op is, aaien oppakken en in z'n mandje doen.

Wel slim dat je die gewoon in de kamer hebt staan! Werkt hier ook prima (op de lange termijn ;) ). Gewoon ervoor zetten en met een snoepje en/of duwtje lopen ze er zelf in. Tipje voor thuiskomst (of misschien is dat al bekend): pas het deurtje losdoen als 'ie rustig is voor goede associatie. Lokken met een speeltje/kip werkt ook goed, dan gaan ze ergens naar toe ipv weg te vluchten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:08

Probeer hem morgenochtend in de wc te lokken met kip, tonijn of de leverworst.
Je kunt hem vangen met een grote handdoek en dan met handdoek en al in de mand stoppen.

Succes ik weet hoe lastig het is.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 20:13

Aaien laat hij nog niet toe. Als hij eet kan ik ook niet dichterbij komen dan maximaal een halve meter.

Cowgirl schreef:
Probeer hem morgenochtend in de wc te lokken met kip, tonijn of de leverworst.
Je kunt hem vangen met een grote handdoek en dan met handdoek en al in de mand stoppen.

Succes ik weet hoe lastig het is.

Ik denk dat ik dit morgen ga proberen...

Hij is inmiddels toch weer onder de bank vandaan gekomen *\o/*

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:33

Smeerkaas!!! Zijn alle katjes gek op. Beste lokmiddel ever

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:42

Voeren in het reismandje.

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:46

Tegenwoordig komen zijn er steeds meer dierenartsen die aan huis komen. Zelf werk ik bij een dierenarts die alleen maar visites aan huis rijdt. Misschien een idee om eens te zoeken in de buurt? Dan katje op tijd in een kleine (lege) ruimte opsluiten zodat je er redelijk goed bij kunt.. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:51

Onze half wilde katten gingen mee in een wasmand met klep.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:01

Ik heb ook een mensenschuwe kat gehad. Ik gaf leverworst op een pol lepel. En dan steeds iets dichterbij tot ik hem kon pakken

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:13

En een dikke jas en handschoenen aan :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:19

Lok het een kamer in waar ie moeilijk kan verstoppen
Of idd als het gaat slapen in dat mandje

Hoop overigens dat je dat dier nog kunt tam krijgen

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:22

Lokken in een kleine kamer, daar in opsluiten, mand er in zetten en eerst proberen bijvoorbeeld met kip of ie er in wil. Als ie dat niet wil grote doek pakken en er over heen gooien en in mandje doen :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:29

Tam krijgen komt meestal wel in orde. Heb ook zo'n kat in huis, eerste maand kon ik nog niet in dezelfde ruimte komen zonder dat het blazen, grommen en totale paniek was. Nu struikel ik erover omdat ze constant rond m'n benen loopt te flemen. Die heeft ook gewoon vaccinatie en sterilisatie overleefd zonder blijvend trauma.

Voor nu is het even doorpakken. Kat idd in een lege (niet te grote) kamer zetten met reismandje, kattenbak, voer en water.
Morgen kijken of hij toevallig in mandje zit, indien niet werkt de vangtechniek met handdoek het beste.

Dierenartsen hebben wel ervaring met schuwe/wilde/bange katten. Kat zal het niet leuk vinden maar komt wel in orde.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:30

Mijn kat is als kitten ook komen aanlopen en was doodsbang voor mensen, hij blaasde en zat wekenlang onder de bank.

Ik had verwacht dat hij bij de dierenarts ook gek zou worden maar doordat deze mensen veel ervaring hebben met dieren en heel rustig zijn viel het heel erg mee.

Mijn kat is overigens nog steeds bang voor mensen die hij niet kent, tegenover mensen die hij wel kent is hij nu een mega knuffel.

Ik zou je katje dus gewoon meenemen en hem daarna de tijd geven om het te verwerken.

Ik zou zijn voer in de reismand zetten en vervolgens het deurtje dicht doen als je kat erin zit.