Dit is Spike, een Engelse springer spaniël, en oo zo onschuldig

Hij is een reutje van bijna een jaar oud, en super lief!
Thuis luistert hij goed (bij de puppycursus meestal ook wel, maar daar wordt hij snel afgeleidt), alleen vergeet hij alles om zich heen als hij een spoor heeft geroken, of als er mensen op straat lopen, en al zeker met een hond, dan is hij vaak niet meer te houden. Even voor de duidelijkheid: wij wonen in het buitengebied, waar het heel rustig is, met een best grote tuin (paarden staan ook achter het huis) en een straat(je) voor het huis, en aan een kant van de tuin, die licht een beetje onder ons, zodat spike heel goed kan kijken wanneer er weer mensen aan komen. Soms rent hij heel enthousiast naar wandelaars toe, en hoe lief hij ook kan zijn, ik snap helemaal dat zij daar niet van gediend zijn, dan haal ik hem ook op en zeg ik dat het me heel erg spijt, hoewel de meeste mensen het niet zo erg vinden.
Maar nou was het dus ook al twee keer gebeurd dat hij helemaal naar het dorp was gerend, wij de hele tuin doorgezocht, en met de fiets naar het dorp toegegaan, hebben we hem wel een kilometer van huis gevonden. En dat is zoo vervelend, zeker voor mensen met honden die dat helemaal niet fijn vinden

Hij zit bijna altijd op het terras vast aan de longeerlijn, maar soms als we de paarden voeren, of bijvoorbeeld naar de moestuin even gaan, is het fijn voor hem om hem even mee te nemen, en dan kijk je even niet en soms is hij dan al weg! Ik snap helemaal dat wij hem dan ook gewoon vast moeten maken, en dat doen we ook eigenlijk altijd, maar soms is hij ons net iets te snel af

Nu was dus mijn vraag of jullie ervaring hebben met zoiets, en wat hebben jullie er dan aan gedaan?
De hele tuin afzetten is nu nog gewoon even geen optie, dat is zoveel werk, en kost best veel geld, en daar hebben we nu gewoon even geen tijd voor.
We dachten al aan een anti wegloop band, zo een die eerst een piepje geeft, en dan een schok, hebben jullie daar misschien ervaring mee? of zou castreren het beste zijn? (want hij is nogal... op de teefjes gericht zal maar even zeggen

Gr. Sophie