Kleurtest hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Kleurtest hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 17:24

Wij hebben een pup in huis die vanuit de Raad gewoon een "Blue merle" is omdat Maltese merle in het ras niet voorkomt. Dat het een Maltese is, is vastgesteld door de fokker.

Echter twijfel ik hier behoorlijk aan, ik ben goed bekend met merles, hun mutaties en defecten. Maar toch laat deze mij twijfelen.

Maltese merles staan erom bekend dat ze blauw of rood zijn zonder de duidelijk merle kenmerken, dat maakt het ook gelijk gevaarlijk om ze in te zetten voor de fok. Mensen zonder kennis kunnen perongeluk een double merle fokken.

Anyway, zij heeft duidelijke merle kenmerken, haar kraag is merle, haar hoofd, ze heeft twee merle vlekken op haar heup en heeft donkere merle vlekken in de grote vlek, haar staart heeft merle en op de poten zijn de merle kenmerken ook terug te vinden. Kortom, duidelijke merle vlekken. Om die reden twijfel ik of het niet toch een gewone blauwe is die een extreem grote merle vlek heeft.

Nu wil ik haar eigenlijk op kleur laten testen, dus een volledig gespecificeerd rapport met de kleuruitslag. Zelf heb ik dit nog nooit laten doen en weet dus niet of dit particulier kan, of dat dit via de Raad of via de DA moet.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

De dame in kwestie:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KimD op 17-08-17 17:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Re: Kleurtest hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:28

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:28

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 17:32

Mizora schreef:
Is Maltese Merle hetzelfde als Phantom Merle?

Hier valt het te testen, je kunt als particulier hier ook testen aanvragen.
https://www.vhlgenetics.com/Webshop/Tes ... Merle.aspx

Phantom of Cryptic merles zijn nog net iets anders. Die zijn vaak helemaal effen waardoor ze met een hele andere kleur verwacht worden. Die zijn nóg gevaarlijker.

Bedankt voor de link! Ik was al op die site terecht gekomen, Maar had de test voor alleen merle nog niet ontdekt. Wel de combinaties (locus).

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:20

Biofocus en Labokin zijn volgens mij op het moment de enige die ook op Ma testen

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:26

Als je wil testen zou ik idd voor Biofocus gaan zoals Van zegt. De meeste labs testen nog niet op Ma en Mc maar alleen op gewoon merle. Ik weet niet of je lid bent van de coat color and genetics groep op facebook? Daar zitten een aantal mensen die die test hebben laten doen dus die kunnen er je zeker meer over vertellen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 08:36

TeSzZz schreef:
Als je wil testen zou ik idd voor Biofocus gaan zoals Van zegt. De meeste labs testen nog niet op Ma en Mc maar alleen op gewoon merle. Ik weet niet of je lid bent van de coat color and genetics groep op facebook? Daar zitten een aantal mensen die die test hebben laten doen dus die kunnen er je zeker meer over vertellen.

Thanks voor de tip! Dan ga ik daar eens even kijken.

Het is inderdaad belangrijk dat ook Mc etc getest kan worden, ik wil uiteraard een zo volledig mogelijke uitslag.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:44

Hmm dit lijkt me inderdaad een moeilijke qua kleur. Ik heb bij mijn reu die ook tussen 2 kleuren lijkt in te zitten bij VHL genetics een combipacket vachtkleur laten doen, kost niet veel meer dan 1 kleur te testen, en dan heb je ene volledig rapport. Ik zou deze week of begin volgende week de uitslag krijgen. Je kan het via speeksel of via bloed doen, ik heb bloed gekozen. Tijd dat je moet wachten is ongeveer 2 weken. Mijn border collie reu komt uit Chocolade X lilac. Op het oog is hij chocolade, maar zijn broek en staart zijn lilac. Ik schoof het eerst af op een bleke ondervacht, maar toen zag ik een genetisch geteste blauwe nakomeling uit dezelfde vader. Die hond was volledig zwart en staart was blauw, genetisch was ie blauw. Gezien mijn reu voor de fok is dus een kleurtest gedaan.
Ik geloof dat ik net geen 70 euro voor alle kleuren heb betaald (+ de DA kosten voor bloed afnemen)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:56

Sorry dat ik kom inbreken.
Is er een reden dat bij honden de kleur getest wordt via speeksel of bloed, maar bij paarden via de haren?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:00

haren kan volgens mij ook, maar is moeilijker te verzamelen, moet je de haarzakjes mee hebben dacht ik.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:04

Zoe_97 schreef:
Hmm dit lijkt me inderdaad een moeilijke qua kleur. Ik heb bij mijn reu die ook tussen 2 kleuren lijkt in te zitten bij VHL genetics een combipacket vachtkleur laten doen, kost niet veel meer dan 1 kleur te testen, en dan heb je ene volledig rapport. Ik zou deze week of begin volgende week de uitslag krijgen. Je kan het via speeksel of via bloed doen, ik heb bloed gekozen. Tijd dat je moet wachten is ongeveer 2 weken. Mijn border collie reu komt uit Chocolade X lilac. Op het oog is hij chocolade, maar zijn broek en staart zijn lilac. Ik schoof het eerst af op een bleke ondervacht, maar toen zag ik een genetisch geteste blauwe nakomeling uit dezelfde vader. Die hond was volledig zwart en staart was blauw, genetisch was ie blauw. Gezien mijn reu voor de fok is dus een kleurtest gedaan.
Ik geloof dat ik net geen 70 euro voor alle kleuren heb betaald (+ de DA kosten voor bloed afnemen)
VHL test niet op alle variaties van merle en aangezien het juist om merle gaat bij deze pup is VHL geen handige keuze.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:06

maar als ik eht goed begrijp wil TS weten of de pup "gewoon" blauw is of toch merle en blauw. Dat komt wel uit de test of hij merle draagt dacht ik. de soort merle idd niet. (sorry als ik verkeerd ben, zo diep heb ik me niet in merle verdiept)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:11

Nee ze wil weten of de pup gewoon blue merle is of maltese merle. Dit heeft niks met blauw(dd) te maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 09:14

Zoe_97 schreef:
maar als ik eht goed begrijp wil TS weten of de pup "gewoon" blauw is of toch merle en blauw. Dat komt wel uit de test of hij merle draagt dacht ik. de soort merle idd niet. (sorry als ik verkeerd ben, zo diep heb ik me niet in merle verdiept)

Ik wil in detail weten wat haar kleur is. Dit is belangrijk voor een eventueel nest en of ze überhaupt verantwoord kan worden gebruikt daarvoor.

Ik vermoed dat het een blue merle is, zo staat ze ook op haar stamboom. Ze staat echter zo op het stamboom omdat in haar ras geen Maltese merle voorkomt, dus dan schrijft de Raad een blauwe uit.

Ik twijfel echter weer aan het oordeel van de fokker omdat bij Maltese vaak hele andere kenmerken zijn, of eigenlijk het gebrek aan de kenmerken.

Naarmate de weken vorderen krijgt Dana steeds meer Blue merle kenmerken waardoor ik dus twijfel aan het Maltese zijn.

Om die reden kan ik het veter laten testen en het zeker weten in plaats van gokken. Want fokken is al gokken, maar zeker als er onduidelijkheid is in dr merle, merle brengt namelijk risico's met zich mee.

Omdat het geen duidelijke merle betreft moet ik wel een test hebben die volledig is, dus ook Mc & Ma etc meetest.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:20

De maltese merles die ik gezien heb bij border collies hadden als pups wel wat zichtbare merle maar dat was al heel snel niet zichtbaar meer en leken al snel gewoon blauw. Jouw pup heeft idd wel echt duidelijke merle, dus ik snap dat je eraan twijfelt. Testen is iig nooit fout, en voor jezelf ook interessant om te weten.

Fokken hoeft natuurlijk qua kleur geen probleem te zijn zolang je zeker weet tegen die tijd dat de reu die je gebruikt sowieso niet merle is. Maar als het wel atypical/maltese is en dat is bij haar pups minder duidelijk zichtbaar dan bij haar loop je later het risico dat een ander daar fout mee gaat. In dat geval zou ik dus iig alle twijfelachtig gekleurde pups als merle laten registreren op de stamboom.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:28

Het is iig een merle. Maar de basiskleur kan ik zo niet beoordelen. Het lijkt zoals ze dat bij de border collies noemen slate. Of het is, om het nog wat lastiger te maken een een seal met merle. Het zal me iig niets verbazen als deze hond seal is.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:37

voor seal heb je dominant zwart nodig wat deze pup duidelijk niet is.
Slate is blauw(dd), maltese merle heeft de eigenschap om de hond blauw(dd) te laten lijken terwijl dat dus niet zo is. Volgens mij komt blauw(dd) niet voor bij de schotse collie?

Ze lijkt inderdaad maltese te zijn maar zou dan niet die duidelijk merle plekken moeten hebben

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:01

Ik vind deze foto's heel lastig de basiskleur te beoordelen

Afbeelding

deze hond is ook seal :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:05

pup heeft hele duidelijke tan points wat de pup die jij plaatst niet heeft :Y)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:07

De basiskleur is idd lastig te beoordelen. Op de onderste foto van TS haar pup vind ik de neus wel meer zwart dan blauw lijken, en ben er idd vanuit gegaan dat dilute niet voorkomt bij de kortharige collie. Maar als je toch laat testen kan je dat natuurlijk altijd meenemen.

Ben t met Van eens dat seal me niet waarschijnlijk lijkt. Ze zijn er nog niet 100% uit hoe dat ontstaat maar voor zover ik weet gaan ze er idd vanuit dat seal honden iig dominant zwart zijn. Aangezien deze pup tan heeft is ze dat sowieso niet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:08

Dus tan kan niet samengaan met dominant zwart? Dat staat toch los van elkaar? Of kan seal niet samengaan met tan? Tan kan volgens mij prima bij dominant zwart?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:12

Even nagevraagd -> tan gaat niet samen met seal, maar tan gaat uitstekend samen met dominant zwart.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:13

dominant zwart en tan gaat niet samen. Wat dominant zwart namelijk doet is de A locus "verstoppen" en black/tan ligt op de A locus. Een dominant zwarte hond hoort volledig zwart te zijn.
Een seal is een dominant zwarte hond waarbij een nog onbekend gen ervoor zorgt dat de A locus gedeeltelijk zichtbaar is. Een seal die black/tan op de A locus is(ghost tan) zal wel tan points laten zien maar deze zijn nooit zo duidelijk te zien als bij deze pup.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:14

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:15

Machie schreef:
Even nagevraagd -> tan gaat niet samen met seal, maar tan gaat uitstekend samen met dominant zwart.
Uhmm nee dus