Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sourire schreef:Ze eet dus geen brokjes maar wel natvoer? Opzich snap ik dat, natvoer vinden ze vaak veel lekkerder. Ik zou het onbeperkte natvoer weghalen en onbeperkt brokken geven en bijv in het weekend twee keer een portie natvoer. Natvoer is geloof ik ook nog eens niet heel goed voor het gebit. En anders misschien overstappen op andere brokken?
[edit]
Andere brokken dus niet.
Mizora schreef:Sourire schreef:Ze eet dus geen brokjes maar wel natvoer? Opzich snap ik dat, natvoer vinden ze vaak veel lekkerder. Ik zou het onbeperkte natvoer weghalen en onbeperkt brokken geven en bijv in het weekend twee keer een portie natvoer. Natvoer is geloof ik ook nog eens niet heel goed voor het gebit. En anders misschien overstappen op andere brokken?
[edit]
Andere brokken dus niet.
Natvoer zou ik wel minimaal 2x per dag geven, want het is niet slecht voor het gebit mits er geen koolhydraten in zitten en het vocht dat erin zit is wel heel belangrijk voor de nieren. Veel katten leven op het randje van uitdroging en dat is één van de redenen dat katten zo vaak nierproblemen krijgen in de loop van hun leven.
Ik zou me er dus niet druk om maken, mits je natvoer voert zonder/vrijwel geen koolhydraten. Dat kan je gemakkelijk uitzoeken door de percentages van de analyse op te zoeken.
Hierbij de analyse van Animonda carny multi-vleescocktail, deze voer ik graag vanwege de betaalbaarheid gecombineerd met de kwaliteit:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ees/556631
ruw eiwit 11.5 %
ruw vet 6.5 %
ruwe vezel 0.5 %
ruwe as 1.8 %
vocht 79.0 %
100-79-11.5-6.5-0.5-1.8 = 0.7% koolhydraten. Dit valt ruimschoots in de categorie "Vrijwel geen koolhydraten" en is dus niet slecht voor de tanden. Als je dit naar droge stof (ds) omrekent, dan kom je op 3.3% koolhydraten
Dit is Felix Elke dag feest
ruw eiwit 13.0 %
ruw vet 3.0 %
ruwe vezel 0.5 %
ruwe as 2.2 %
vocht 80.0 %
100-80-13-3-0.5-2.2 = 1.3% koolhydraten. In ds is dit 6.5%. Dit valt al buiten de categorie "vrijwel geen koolhydraten", dit is vrijwel het dubbele van animonda carny en zou ik dus niet voeren als ze geen brokjes eten (los van de kwaliteit), hoewel het nog wel zou kunnen.
Felix Sensations
ruw eiwit 11.5 %
ruw vet 2.5 %
ruwe vezel 0.1 %
ruwe as 2.5 %
vocht 81.0 %
100-81-11.5-2.5-0.1-2.5 = 2.3% koolhydraten. In ds is dit 12.1%, dat is dus nog eens het dubbele en raad ik dus absoluut af zonder brokjes.
Edit: een kat mag absoluut niet 24 uur of langer niets eten! Dat is ontzettend slecht voor hem: https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/kat-niet-eten
Mizora schreef:Ik heb nu deze gekozen, maar ze hebben ook een juniorvariant. Toch maak ik me daar niet te druk om want dat hoeft zeker niet per se. Als ik hun informatie goed begrijp ( http://www.animonda.de/de/detailseite/&cid=1446# ) is de gedachte dat kleine katten tot zo'n 6 a 7 maanden junior krijgen en grote katten (volwassen gewicht boven de 4.2kg) nog zo'n 2 maanden langer. Wat vroeger adult-voer geven geeft over het algemeen niets, dus ik zou gewoon de adult-variant gebruiken.
Wij voerden een blikje van 200g per dag en bewaarden het in de bijkeuken waar het altijd koel bleef, dus het stond buiten de koelkast. Als je langer dan een dag doet over een blik zou ik het inderdaad in de koelkast bewaren.
dieseltje schreef:Onze kitten is gek op Animonda Carny, echt helemaal verkikkerd erop. Ik heb deze besteld:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ten/159617
Bewust om eerst eens te kijken wat hij goed eet aan smaken en welke misschien minder of niet. Nu eet hij dus alle smaken en heeft geen voorkeur, dus bij mijn volgende bestelling ga ik grotere blikjes proberen.
Onze kitten is nu 15 weken, hij krijgt 2 keer per dag nat natvoer. Ik verdeel nu zo'n blikje van 200 gram over 5 beurten omdat ik het anders teveel vind in 1 keer.
Onze andere kat lust helemaal geen natvoer, soms een beetje tonijn maar verder wil hij er niks van weten. Ik heb onbeperkt brokjes staan, een mix van Orijen en Purizon op dit moment. Gaat goed. Purizon De kittenbrokjes van Purizon zijn trouwens heel erg klein, je zou eens een zakje van 400 gram kunnen proberen. Misschien vindt je katje die heel kleine brokjes in eerste instantie prettiger om te eten.