Problemen met kat en cavia's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Problemen met kat en cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:46

Ik heb een probleem met de kat en mijn cavia's en ik weet even niet wat ik moet doen.
Ik fok zo af en toe een nestje cavia's en tot een paar weken geleden was er niets aan de hand.
We hebben een kat van 2 jaar, die met de cavia's is opgegroeid. Tot een paar weken geleden vond hij de cavia's absoluut niet boeiend.
Maar een paar weken geleden had ik een nestje van mijn cavia en toen dat jong bijna een week oud was, heeft de kat hem uit het hok gehaald en opgegeten.
Ik heb toen gaas voor de hokken gehangen (ik heb een flat met plexiglas). Maar een dag later heeft de kat een beertje van 5 weken gepakt door de tralies heen (de beren zitten in traliekooien). Dit beertje had ik net aangekocht voor de fok.

Twee weken geleden had ik een ander nestje van 2 weken oud. De kat heeft het toen voor elkaar gekregen om het gaas van het hok te slopen. Hij heeft 1 van de jonkies opgegeten en de moeder doodgebeten. Dus toen zat ik met 3 weesjes.
Gelukkig deden ze het alle drie heel goed.

Maar nu heeft de kat vanmorgen vroeg toch weer een jong zeugje gepakt. En dit is gelijk het probleem.
De kat is van mijn ex, maar hij zou bij mij blijven wonen tot mijn ex geschikte woonruimte heeft waar de kat mee kan.
Maar de kat is inmiddels onmogelijk bij de cavia's. Hij maakt deuren open en hij blijft net zo lang door gaan tot hij wat te pakken heeft.
Als ik even naar boven ga of weg ga, moet ik de deur dicht binden met een touw.
Maar mijn ex is hier makkelijker in. En hij is hier ieder weekend in huis voor de kinderen.
Dus ik kwam vanavond thuis en kreeg een onaangename verrassing. Meneer had de deur niet goed dicht gedaan, dus de kat had zijn gang kunnen gaan. Weer het gaas van het hok gesloopt.

Ik weet niet wat ik hier nu mee moet. Ik ga er kapot aan als ik steeds mn beestjes verlies aan die kat. Ik heb gezegd dat mijn ex voor een oplossing moet zorgen, maar dat weigert hij. Hij vindt dat de kat te makkelijk het gaas open kan krijgen, dus het is mijn schuld.
Ik wil die kat eigenlijk niet meer in huis hebben, maar ik wil het ook niet hierdoor in een vechtscheiding laten ontaarden.

Wie heeft er tips?
Ik heb trouwens geen kamer over waar de cavia's zolang zouden kunnen staan. Alleen een open zolder, maar die is dus helemaal niet af te sluiten voor de katten.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:51

Kan de kat niet bij iemand anders of desnoods tijdelijk in pension? Als je daardoor ruzie zou krijgen met je ex zou ik de cavia's tijdelijk wegbrengen, nu hij het doorgeeft kan het niet anders dan nog eens fout gaan. Vreselijk dat hij al zoveel cavia's te pakken heeft gekregen :(:)
Laatst bijgewerkt door melody7 op 13-08-17 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:51

Ach gut wat enorm sneu :( kan je niet (al dan dreigen met) hem een termijn van bv. een week gevem om iets te regelen voor de kat, dat je anders als er dan nog niks geregeld is zelf gaat kijken voor een plekje om de kat te herplaatsen?

Wat een l*l de behanger ook zeg, beetje begrip tonen voor het feit dat je al zo veel beestjes hebt verloren door zijn kat mag ook wel...

Anoniem

Re: Problemen met kat en cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:00

Je cavias tijdelijk ergens onderbremgen. Of de kat. Meer opties zijn er niet denk ik.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:09

De kat bijvoorbeeld natspuiten met een plantenspuit telkens als hij in de buurt komt? Of heeft dat geen effect?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:28

Ik heb wel een redelijk katproef cavia hok omdat ik weet dat mijn alles sloopt. Ik vertrouw mijn kat niet helemaal 100% met de pagina's. We hebben vaak de plantenspuit gebruikt. Maar wat ik een beetje uit jou verhaal opmaak ben jij wel klaar met de kat en mag die vrij snel weg. Ik zou dan een ander huisje voor hem zoeken

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:30

Dat beest was bij mij het asiel ingegaan. Ik snap niet dat er eerst tig beestjes dood moeten voor er actie ondernomen wordt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:35

melody7 schreef:
Kan de kat niet bij iemand anders of desnoods tijdelijk in pension? Als je daardoor ruzie zou krijgen met je ex zou ik de cavia's tijdelijk wegbrengen, nu hij het doorgeeft kan het niet anders dan nog eens fout gaan. Vreselijk dat hij al zoveel cavia's te pakken heeft gekregen :(:)

Ik heb ook al gezegd dat hij anders een logeeradres moet zoeken voor de kat, maar dat wil hij niet.

Renee_S schreef:
Ach gut wat enorm sneu :( kan je niet (al dan dreigen met) hem een termijn van bv. een week gevem om iets te regelen voor de kat, dat je anders als er dan nog niks geregeld is zelf gaat kijken voor een plekje om de kat te herplaatsen?

Wat een l*l de behanger ook zeg, beetje begrip tonen voor het feit dat je al zo veel beestjes hebt verloren door zijn kat mag ook wel...

Dit heb ik ook al gezegd, dat hij een oplossing moet zoeken of dat ik anders een plekje voor hem zoek. Maar hij zegt dat hij dan de cavia's de deur uit zet. En hij zit hier nog ieder weekend in huis voor de kinderen, tot hij zelf een woning heeft.

TrIjNiE__ schreef:
De kat bijvoorbeeld natspuiten met een plantenspuit telkens als hij in de buurt komt? Of heeft dat geen effect?

Hij doet het als we er niet bij zijn. En het probleem is dat hij nogal vindingrijk is en bijna alles open krijgt.

De cavia's tijdelijk ergens anders heen is ook nog niet zo makkelijk met 7 cavia's. Maar ik denk dat ik ze anders toch maar naar mijn slaapkamer verhuis. Ook al heb ik ze liever beneden.
Mijn slaapkamer kan op slot, dus dat is de meest veilige optie denk ik.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:41

floorsil schreef:
Ik heb wel een redelijk katproef cavia hok omdat ik weet dat mijn alles sloopt. Ik vertrouw mijn kat niet helemaal 100% met de pagina's. We hebben vaak de plantenspuit gebruikt. Maar wat ik een beetje uit jou verhaal opmaak ben jij wel klaar met de kat en mag die vrij snel weg. Ik zou dan een ander huisje voor hem zoeken

Ik ben idd wel klaar met hem ja. Terwijl het verder een heel lieve kat is. Maar mn ex wil hem perse houden.

Tazzey schreef:
Dat beest was bij mij het asiel ingegaan. Ik snap niet dat er eerst tig beestjes dood moeten voor er actie ondernomen wordt.

Dat is wel makkelijk gezegd. Zoals je kunt lezen is de kat van mijn ex, en hij wil hem echt niet weg doen.
En er is wel degelijk actie ondernomen zodat de kat niet meer bij de cavia's kan. Maar mijn ex is hier helaas erg makkelijk in. En hij is hier ieder weekend in huis voor de kinderen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:47

Een open zolder zeg je he is het dan ook een opentrap ?? Is een traphek er om heen dan een idee je hebt ook lange traphekken en eventueel dan een constructie er op bouwen die schuin richting de trap hangt zodat de kat er noet over heen kan. Of heel hard een stroom draadje

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:50

Kat binnen en caviaas naar buiten.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:58

Relien schreef:
Een open zolder zeg je he is het dan ook een opentrap ?? Is een traphek er om heen dan een idee je hebt ook lange traphekken en eventueel dan een constructie er op bouwen die schuin richting de trap hangt zodat de kat er noet over heen kan. Of heel hard een stroom draadje

De zolder en de trap zijn open inderdaad. Het is inderdaad wel een idee om te kijken of ik dat op een redelijk makkelijke manier katproof kan krijgen. Er zit een hek met smalle spijlen, waar hij sowieso niet door kan. En ik heb nog wel een traphekje staan die ik daar op kan hangen. Dan moet ik alleen iets verzinnen/maken dat hij er niet overheen kan.

marleen_usar schreef:
Kat binnen en caviaas naar buiten.

Dat is geen optie. Ik wil ze niet buiten hebben, zeker niet met jongen. En ik heb ook geen geschikte hokken voor buiten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:08

Paar gaaspanelen kopen en op maat maken. Met tiewraps zitten die snel vast.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:14

TinkerTreas schreef:
Hij doet het als we er niet bij zijn. En het probleem is dat hij nogal vindingrijk is en bijna alles open krijgt.

De cavia's tijdelijk ergens anders heen is ook nog niet zo makkelijk met 7 cavia's. Maar ik denk dat ik ze anders toch maar naar mijn slaapkamer verhuis. Ook al heb ik ze liever beneden.
Mijn slaapkamer kan op slot
, dus dat is de meest veilige optie denk ik.

Nou dan lijkt dit me de beste oplossing. Bij alle andere oplossingen maak je je afhankelijk van je ex of zet je de precaire relatie die je nu met hem hebt onder druk.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 23:02

GDG schreef:
TinkerTreas schreef:

Mijn slaapkamer kan op slot
, dus dat is de meest veilige optie denk ik.

Nou dan lijkt dit me de beste oplossing. Bij alle andere oplossingen maak je je afhankelijk van je ex of zet je de precaire relatie die je nu met hem hebt onder druk.

Voor nu is het de beste oplossing ja. Maar ze kunnen niet te lang op mijn slaapkamer staan. Ik heb namelijk astma, dus dat is niet zo goed voor me.

Maar ik ga ze morgen maar naar boven verhuizen. En dan kan ik volgende week rustig kijken of ik de zolder afgesloten krijg. Dan zijn de kinderen weer naar school, dus dan kan ik rustig aan rommelen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:26

De kat in een bench als er niemand thuis is of desnoods heel de tijd???

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:35

En slot op de deur maken? Is zo gedaan.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:36

maximuss schreef:
De kat in een bench als er niemand thuis is of desnoods heel de tijd???

Kom op zeg. Die kat moet niet de dupe worden van zijn instinct lijkt me. Een kat 24/7 in een bench. Hoe bedenk je het.

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:40

Glas of iets anders tijdelijk voor het hok zetten waar de kat niet doorheen komt geen optie??

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:45

TinkerTreas schreef:
Voor nu is het de beste oplossing ja. Maar ze kunnen niet te lang op mijn slaapkamer staan. Ik heb namelijk astma, dus dat is niet zo goed voor me.

Maar ik ga ze morgen maar naar boven verhuizen. En dan kan ik volgende week rustig kijken of ik de zolder afgesloten krijg. Dan zijn de kinderen weer naar school, dus dan kan ik rustig aan rommelen.

Cavia's in jouw slaapkamer met deur op slot. En kan jij dan niet tijdelijk op de zolder gaan slapen?
En stel je ex een ultimatum. Hij maakt nou gewoon misbruik van de situatie dat jij de boel niet op de spits wil drijven.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:47

De kat heeft eenmaal bloed geproefd, die gaat niet meer stoppen. Ik denk dat er niks anders op zit dan ze uit elkaar te halen door de kat of de cavia's naar een andere locatie te verhuizen. Kat kan er niks aan doen, het is zijn instinct, maar de cavia's zijn echt weerloos zo in een hok. :(

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 07:57

@ nabster: heb jij een andere oplossing? Of vind je dit een normale situatie?

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:18

Ik snap niet hoe een kat gaas kapot krijgt. Als je gewoon kippengaas neemt, daar kan geen poot en geen cavia door, en dat met een deel krammen vast slaat, kan de kat er toch nooit aan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:23

Cat fence aanschaffen. Stroomdraad om de cavia hokken en kat stroombandje om.
Net zoals je de paarden met stroomdraad binnen de wei houdt, kan je de kat zo buiten de omheining van de cavia's houden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:45

Wat een rot reactie van je ex. Het is toch zijn kat? Waarom haalt hij die kat niet op? Zeker nu de kat de cavia's vermoord lijkt het mij dat hij die kat gewoon asp ophaalt.

Ik zou hem zelf een ultimatum stellen. Kat binnen een week ophalen en anders naar het asiel. Dat is misschien wel hard, maar ik zou geen cavia's meer willen verliezen aan de kat.