Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
tengeltje11 schreef:Alles hangt natuurlijk af van je hond en je eigen eisen.
2dehands kan je prima benchen kopen voor prikjes,een dure is natuurlijk hoe groter,hoe duurder(en kosten al vlug wel wat)
Een halsband,leiband,....kan van budget en heel simpel tot luxe.
Een verzekering vr een hond,nog nooit van gehoord,zou ik persoonlijk niet vlug doen,en eerder dat bedrag zelf maandelijks aan de kant zetten,kom je meestal een pak goedkoper uit.
Citaat:Ik wil binnenkort een hond aanschaffen, een herplaatser, wsl een kleinere hond maar als de best passende hond een groot formaat heeft sta ik daar ook zeker voor open.
Zonnetje81 schreef:Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Bedoel je alleen voor de aanschaf of ook onderhoud?
Ook zijn er sites waar de gemiddelde kosten van een hond pj opstaan.
Dubbeltje op zijn kant zegt altijd dat een kat 400 euro pj kost. Ik heb daar eens aan zitten rekenen en dat kan wel kloppen. Maar dan kan het nog goedkoper en ook duurder ivm merkvoer en hoe vaak is je dier ziek, koop je vaak (nieuwe) spulletjes.
Ik zou uitrekenen wat het dier ongeveer op eet per jaar aan de hand van wat je voert, entkosten + een extra dierenarts bezoekje per jaar 100 euro. En dan nog de aanschaf en spulletjes. Marktplaats is your best friend.
kiwiwitje schreef:Wij voeren vers vlees, en wisselen een beetje in brok wat in onze ''smaak'' zit en wat bijvoorbeeld in de aanbieding is. Zo hebben ze daarin afwisseling, en kunnen we regelmatig nieuwe dingen proberen.
Het meeste voer wat we hebben zit op zo'n 4/5 euro per kg, (graan vrije varianten, denk aan applaws, wolf etc.) en kvv zit op 2.30 per kg. (kivo).
Teefje krijgt 110/120 gram kvv + ongeveer 30/40 gram brok per dag
Reu krijgt 170/200 gram kvv + 60 gram brok per dag.
Dus aan kvv voor de honden zitten we tussen de 0,60 en 1,00 per dag.
Brok, uitgaande van 4,50 per kg, ongeveer 40 cent.
Dan krijgen ze nog kauw spul;
een zakje hoefjes van 10 stuks voor 2,50.
Kophuid; 8 euro per kilo.
Runderoren; 25 stuks voor 15,-
* Met 4 hoefjes doen ze ongeveer een week, dus ongeveer 1/1,50 per week.
* Runder oren krijgen ze 1 of 2 keer per week, dus zo'n 2,5 euro
* Kophuid krijgen ze maar soms, 1x per maand ofzo, doen ze dan wel echt 2 dagen mee. gewicht van die
dingen verschilt.
* Buffelhuid kauwstaven, ze zijn momenteel op, maar volgens mij zitten die dingen rond 0,60 per stuk. Krijgen
ze dan naast de hoefjes ook beide 1, dus 1,20 per week denk ik.
*Koekjes, die simpele doosjes van de jumbo. ongeveer 0,80cent per kg. 2 pakken per maand?
* ''koekjes'' zachte botjes van smulti, 1,80 per potje van 500 gram dacht ik doen we zeker een maand mee, afhankelijk hoeveel we trainen en grote wandelingen maken.
Speeltjes, ja meestal touw enzo van de action of cranenbroek. Maar ze krijgen meestal iedere maand wel eens iets van speeltjes. varierend van Kong tot action, kartbanden van power dog supplies, laatst hebben ze toevallig een spring pole geregen, ding koste 65,-
Maar zeker met speeltjes net hoe gek je het maakt.
Spaarpotje doen we niet structureel aan eigenlijkMaar in geval van nood is daar genoeg voor aanwezig.
Aranel schreef:Wij hebben sinds een maand een pup, ik kan de kosten wel ff op een rijtje zetten
Aanschaf hond: 500
Bench: 40
Voer: 1,40 per dag
Enting: 70
Enting 2: 60
Enting 3: ook rond de 70
Hartecho: 96
Speelgoed: 25 (botten, speeltjes van Action)
Nu is dit wel een pup, dus duurder in aanschaf en eerste entingen. Wij hebben geen verzekering voor haar.
kiwiwitje schreef:GDG; je kan dus altijd sparen als je een verzekering af kan sluiten. Dat geld gewoon op een rekening zetten, of van mij part in een dichte spaarpit.
lor1_1984 schreef:kiwiwitje schreef:GDG; je kan dus altijd sparen als je een verzekering af kan sluiten. Dat geld gewoon op een rekening zetten, of van mij part in een dichte spaarpit.
Met elke maand dat bedrag opzijzetten heb je niet in bijv 2 maanden €1000,- op je rekening staan, stel dat je hond een poot breekt zit je dan alsnog.
Vandaar de overweging om zorgplan of verzekering te nemen én te sparen omdat je vaak moet voorschieten bij een verzekering.
GDG schreef:Als je maar een klein inkomen hebt en niet veel kunt sparen dan is een verzekering wat mij betreft wel een must als je de verantwoording en dus zorg voor een dier op je wil nemen. Een paar keer naar de dierenarts en je bent honderden euro's verder. Als je van jezelf weet dat je dat niet op kunt hoesten dan vind ik het héél verstandig dat je je dier verzekert.
Faruba schreef:Wat leuk dat je een hondje neemt,je zal er hopelijk veel plezier aan beleven.
Tegen de tijd dat je hem krijgt en weet hoe groot hij is mag je me een berichtje sturen,ik heb hier nog nieuwe halsbandjes en lijnen liggen in verschillende maten. Ik zal het je kosteloos toe sturen. Geen idee waar je woont maar zou het te doen zijn voor je. Voerbakken en benches heb ik ook staan.
xdniesje schreef:Denk ook bijvoorbeeld aan opvangkosten. Als je op vakantie gaat, kan de hond dan mee? Anders moet je een opvangadres vinden. Hoe lang zal de hond overdag alleen thuis zitten als je bijvoorbeeld moet werken? Dan kan je een uitlaatservice of dagopvang regelen.
lor1_1984 schreef:Faruba:
Dank je voor het aanbod, tegen die tijd zal ik zeker contact met je opnemen.
Kiwitwitje:
Ik zie het.
Bedankt voor je aanvulling.
Ik heb helaas al ervaring met hoge kosten terwijl het dier er net is, vandaar dat ik liever een potje heb voor de aanschaf en ik wil in de basis beginnen met een gezond dier.
Ook hierom dus de afweging om verzekering of zorgplan af te sluiten, maar eerst even kijken of het dier nog te verzekeren valt (2 van de hondjes die ik op het oog heb zijn 12) en wat de kleine lettertjes zeggen.
Natuurlijk is en blijft het een levend wezen wat altijd wat kan (gaan) mankeren, maar na een paar keer een ongezond dier wat al bij aanschaf ongezond bleek is het fijn om eens een rustige start te krijgen.xdniesje schreef:Denk ook bijvoorbeeld aan opvangkosten. Als je op vakantie gaat, kan de hond dan mee? Anders moet je een opvangadres vinden. Hoe lang zal de hond overdag alleen thuis zitten als je bijvoorbeeld moet werken? Dan kan je een uitlaatservice of dagopvang regelen.
Ik ga niet op vakantie en ik werk niet (volledig afgekeurd), ben wekelijks (ruim gerekend) zo'n 5 uurtjes weg waarbij de hond niet mee kan, maar dat gaat om max 1u per dag, vaak minder.
Vriendin van me wil evt wel oppassen en als de hond in haar roedel mee kan kan hij ook hele dagen daarheen indien nodig.
Zo niet is oppas/pension zo geregeld, idem voor een uitlaatservice oid.