Nieuwe vis..voel me zo stom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

Nieuwe vis..voel me zo stom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 18:26

Normaal lees ik me altijd in voordat ik een dier koop. Echter is mijn dochter al zo lang gek op vissen kijken dat ik nu dacht..spontaan..we kopen een vis.

Ik heb aan de medewerker aangegeven het beste te willen voor de vis wat betreft ruimte, voer en plant en wel/niet een soortgenoot.

Nu ben ik naar huis gestuurd met een, achteraf gezien, veel te klein aquarium met maar 1 plantje en maar 1 goudvis. En ik voel me zo schuldig. Impulsief iets kopen vind ik geen punt maar ik had minstens even een boek kunnen open slaan daar.

Ik wil morgen gaan proberen om het aquarium terug te mogen brengen en nog twee visjes bij halen in een grotere bak.

Eigenlijk had ik het kunnen weten want ze zei me letterlijk dat al die weetjes onzin zijn, gemaakt door een dierenactiviste. Waarom luister ik niet gewoon naar MN gezonde verstand :(

khirshanta

Re: Nieuwe vis..voel me zo stom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:28

ik weet niet precies wat je met dit topic wil bereiken, maar; goed van je dat je voor een betere toekomst van de vis wilt gaan!

Ik heb helaas geen tips over waar je extra op kunt letten

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:30

Urion schreef:
Waarom luister ik niet gewoon naar MN gezonde verstand :(

Ja, waarom niet?

Suusie22

Dan moet je er ook voor zorgen dat je een filtertje in de bak plaatst. Dit zorgt voor zuurstof in het water en het filtert het water. Dan hoef je 1x in de week maar een beetje water uit het aquarium te halen en nieuw water toe te voegen (met watervoorbereidingsmiddel). Succes morgen en goed dat je t toch anders wilt doen

Magrathea

Wat voor visje heb je? Misschien even een foto maken als je niet weet welke? :)

Edit: ik weet niet waar je woont maar ik heb hier nog een potentieel goed aquarium staan. Als je hem kan komen halen in Delft mag je hem meenemen.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 09-08-17 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Eerste tip....een aquarium moet eerst een aantal weken "indraaien". Nooit direct de visjes erin doen.

Je krijgt namelijk te maken met een ammoniak en nietrietpiek en dan gaan je vissen dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:31

Gelukkig krijgt je vis een goed leven.

En voel je niet schuldig. Wij eten vis vanavond. Kweekzalm nog wel. Da's nog veel erger. :+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:31

Heb je een tuin? Dan kan je een vijvertje maken. 2de vis erbij en iedereen happy !

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:32

Goudvissen hebben inderdaad veel ruimte nodig, liefste en vijver. Je kan eel het aquarium houden en garnalen of een kemp vis erin zetten of een iets grotere en bv guppys of mollys erin zetten. Daarbij moet een aquarium eerst 2 weken indraaien voor er vissen inkunnen

BaileyMix

"Verzonnen door een dierenactiviste " :wow: Ik zou ook maar even een mooie klacht indienen. Belachelijk.

Suusie22

safina schreef:
Gelukkig krijgt je vis een goed leven.

En voel je niet schuldig. Wij eten vis vanavond. Kweekzalm nog wel. Da's nog veel erger. :+

_O- eetsmakelijk :Y)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:33

NatasjavE schreef:
Eerste tip....een aquarium moet eerst een aantal weken "indraaien". Nooit direct de visjes erin doen.

Je krijgt namelijk te maken met een ammoniak en nietrietpiek en dan gaan je vissen dood.

Dit dus... hier gaan wel een paar weken overheen.
Jammer dat het zo is gelopen, ik zou kijken of het visje naar iemand toe kan die er wel goed voor kan zorgen nu (niet dat jij dat niet kan, maar zonder ingedraaide bak, planten, vriendjes etc. gaat je visje geen leuk leven hebben) en dan je spullen morgen terugbrengen en anders verkopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:34

Sommige visjes zijn hartstikke hard... Ivm stress lijkt het me ook niks voor het visje om gelijk terug te gaan. Ik heb vroeger mijn goudvissen en guppies elke week helemaal schoongemaakt en eentje is er zelfs door de kat gegrepen en die hebben jaren geleefd. Gelijk terugbrengen zou ik niet doen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:36

Een nitrietpiek van een opstartende bak vindt plaats tussen de 10e en 14e dag.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 18:36

Het is een goudvis, kan niet missen. Suusie ik lesles wat gemixte ideeën over zo'n waterpomp. In vissen kommen niet, in een aquarium dus wel? Ik vind het zo stom dat ze me dit nier gewoon had aangesmeerd, had gewoon geld bij..eigenlijk dom van dr dus.

Zoek zo nog wat info over de pompjes.

Klacht is al gemaakt, haha. Heb gelijk gemaild naar de overkoepelende organisatie, of Joe je het noemt.

Leuk die sarcastische berichten ertussen, die sla ik even over ;)

Volgens de medewerker was een half uur in het water in de bak voldoende
Volgens internet hoort een vis niet in gewoon kraanwater. Jullie denken dat het beter is om de vis terug te doen? Iemand zoeken die er een vis bij wil lijkt me lastig, ik ken geen mensen met vissen.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:38

Goudvissen...ik hoop sluiers...minstens vijftig liter per vis....ja...echt waar. Gewone goudvissen..in de vijver. Je kunt je dochter beter een kempvis kopen. Hebben niet zoveel ruimte nodig en zien er mooi uit.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:38

In een kom moet je sws geen vis willen houden. Een kom loopt taps toe wat het zuurstofoppervlak al ontzettend beperkt. Een pomp is beter voor vissen en het bespaard je veel schoonmaakwerk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:40

Vis naar een vijver brengen. Lid maken van aquarium groep op Facebook en eerst laten indraaien. Je hebt echt wel een filter nodig. Wat woon je? Ik heb een 54 ltr bak perfect voor beginners.

Heb je een ronde kom? Leuk als vaas maar mishandeling voor elke via dan ook

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:40

er moet altijd voldoende zuurstof in de tank zijn, dat is in de meeste kommen niet zo (of die hebben een overdaad aan planten en zuurstof steentjes).

Daarnaast moet een aquarium zonder filter anders schoongemaakt worden, vandaar dat een filter vaak handig is.

Terugbrengen... tja...is ook weer zowat. Misschien even in dat water bewaren waar hij nu in zit, en met watervoorbereider daar steeds een beetje (voorbereid) water bij doen?

Geen idee- ik weet er wát vanaf, maar niet veel :)

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:41

En laten we ophouden met verkleinwoorden. Het is een vis en je hebt voor een goudvis gewoon een serieuze pomp/filter nodig. Het maakt het niet minder erg door het te verkleinen. Ik heb nu zo'n 35 jaar vissen. Je mag me altijd pb-en voor advies.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 18:43

Geen kom was ik al uit, al werd me de cognac vormige kom wel als optie gegeven voor als de vis is gegroeid.

Het is een gewone goudvis. Ik vind het ook zielig om hem terug te doen waar ie dan misschien alsnog in een kom terecht komt. Gekke vraag, kun je ze "uitzetten" (bij de vraag alleen al denk ik nee trut..denk na haha)

Bedankt voor de tip nabster, ik zal uitkijken naar zoiets. Nu eerst maar kijken wat we met deze vis moeten doen en een ander aquarium kopen en voorbereiden alvorens nog een vis te kopen.

Ik heb nu een klein aquarium, geen kom. En ik woon in Barendrecht.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:44

Urion schreef:
Geen kom was ik al uit, al werd me de cognac vormige kom wel als optie gegeven voor als de vis is gegroeid.

Het is een gewone goudvis. Ik vind het ook zielig om hem terug te doen waar ie dan misschien alsnog in een kom terecht komt. Gekke vraag, kun je ze "uitzetten" (bij de vraag alleen al denk ik nee trut..denk na haha)

Bedankt voor de tip nabster, ik zal uitkijken naar zoiets. Nu eerst maar kijken wat we met deze vis moeten doen en een ander aquarium kopen en voorbereiden alvorens nog een vis te kopen.

Ik heb nu een klein aquarium, geen kom. En ik woon in Barendrecht.

ZoMaar uit zetten is geen goed idee. Geen buurtbewoner met eenvijver?

Jammer. Afstand te ver tot hier ivm de bak.

Hoeveel ltr is je bak? Google eens op kemp vis. Die is mooi en moet alleen gehouden worden en kan ook in kleinere aquaria
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 09-08-17 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:45

Ik had wel iemand geweten met een vijver (en vissen), maar dat is helaas een paar honderd km van je vandaan :+

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:48

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 18:51

Ik ga even een oproep je plaatsen op facebook groepen voor deze vis. Lees later terug