hond moet nog 10 kg afvallen, loopband?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bcd94

hond moet nog 10 kg afvallen, loopband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 00:09

Hoi bokkers,

Wij hebben een hond geadopteerd uit het asiel met zwaar overgewicht.
Hij is inmiddels sinds hij bij ons is al zeker 17 kg afgevallen maar hij moet nu nog zo n 8 a 10 kg afvallen.
Nog heel wat kilo's te gaan dus!

In het begin kregen wij trouwens begeleiding van een dierenarts, het beestje kon amper nog vooruit komen. Doormiddel van heel weinig voer en steeds meer rustige beweging ging hij afvallen,het mocht niet te snel gaan maar eigenlijk was er ook wel weer haast bij omdat zulk extreem overgewicht natuurlijk gewoon echt niet gezond is.

Het probleem is alleen dat het afvallen in het begin heel erg goed ging, het ging er wel steeds langzamer af op een gegeven moment maar dat is opzicht niet heel gek. Maar vandaag hebben we hem weer gewogen en is hij weer ietsje aangekomen. Ook valt hij de laatste tijd amper tot niet meer af.

Hij krijgt 400 gram kvv per dag, dit krijgt hij vanuit een Kong zodat hij er wat langer mee doet (alsnog heeft hij een Kong echt super snel leeg maar als ik het in zijn bak doe is het helemaal bizar hoe snel het op is) hij krijgt ook dagelijks een hand sperziebonen voor een vol gevoel. Hij krijgt nu meestal verse sperziebonen en af en toe wel is uit de diepvries, nu las ik op internet dat uit blik beter zou zijn? Hier zit toch juist zout in?
Verder krijgt hij iniminie koekjes tijdens het trainen, ik droog zelf wat vers vlees en zorg dat dit echt hele kleine stukjes zijn, meestal doe ik dit van kipfilet.
We oefenen dagelijks en dagelijks krijgt hij hier dus wat van maar hij krijgt alleen een stukje als hij iets heel goed uitvoert of bij het aanleren van een nieuwe oefening.

1x in de week gaan wij naar de hondenschool en op die dag gebruik ik meestal wat meer koekjes dan op de andere dagen, daarom geef ik hem die dag ongeveer 50 gram kvv minder om het te compenseren.

Op dit moment wandelen we zo n 2 uur per dag waarvan hij 1,5 uur los loopt. (Dit is verspreid over meerdere wandelingen per dag)
Ook loopt hij om de dag een kwartier naast de fiets, dit wil ik verder uitbouwen maar dat moet wel rustig aan gebeuren.
In de tijd dat hij losloopt zwemt hij ook altijd, het is een echte waterrat.
Ik gooi nu ook dagelijks met de bal in het water zodat hij nog meer gaat zwemmen.

En toch lijkt het afvallen op het moment echt stil te staan.
Een bekende rade mij aan om hem extra beweging te gaan geven door hem op een loopband te laten lopen, zij heeft hier goede ervaringen mee en haar hond is hier veel kilo's mee kwijt geraakt.
Wat vinden jullie van een loopband?
Aan de ene kant lijkt het me niks en vooral erg saai voor de hond.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel een extraatje en komt hij verder voldoende buiten.
Ook zal hij toch echt verder moeten afvallen en op de loopband kan ik hem wel in rustig tempo laten lopen (lang op laag tempo, duurtraining = goed voor de vetverbranding)
Of is dit gewoon een heel slecht idee?
Nu ik dit type voel ik mezelf al een luie eigenaar :o
Althans dat was mijn eerste gedachten, dat is voor luie eigenaren.
Het is overigens niet zo dat ik niet meer met hem wil lopen maar om op een plek te komen waar hij los kan lopen moeten wij een kwartier met de auto (enkele reis)
Dit doen wij dan ook 2x per dag en dan lopen wij zo n 3 kwartier met hem, nog een keer naar het gebied toe rijden gaat hem kwa tijd niet worden. En ook mijn portemonnee gaat dit niet leuk vinden,ik tank al vaak genoeg :o
In de wijk aangelijnd meer lopen is een optie echter raakt hij hier behoorlijk snel overprikkeld van (hier word aan gewerkt maar het beestje heeft nou eenmaal het een en ander meegemaakt dus dit is iets waar veel tijd in gaat zitten)
Afgelopen weekend ben ik 3x per dag naar dat gebied gegaan maar doordeweeks gaat dat hem helaas niet worden.
En ook in het weekend slokt het meer tijd op dan dat ik zou willen (vooral de reistijd ernaartoe bedoel ik dan, een retourtje is een half uurtje dus als ik 3x ga ben ik al een kleine 1,5 uur kwijt alleen maar aan reistijd)
Langer lopen per wandeling is ook een optie, maar dit is meer voor op de langere termijn. Sowieso voor de hond zelf om op te bouwen, maar zelf zit ik momenteel met een knie probleem (van tijdelijke aard gelukkig, zal nog zo n 2 a 3 maanden zijn voor ik echt alles er weer mee kan) en als ik langer achter elkaar wandel gaat die knie dus opspelen..

Hij mag trouwens ook mee naar stal, helaas is hij daar echt super bang waardoor hij nu niet zo vaak meegaat, hij gaat nu gemiddeld 2x per week mee, op de dagen dat mijn paard een rustdag heeft.
Als ik echt iets met mijn paard wil doen kan ik de hond er op het moment niet bij hebben vanwege zijn angst, je moet hem of vast houden aan de lijn wat eigenlijk ook zielig is omdat hij weg wilt (dit past ook niet echt bij de cursus die we doen, we volgen een BAT cursus) of steeds halen bij de auto..
Ik probeer hieraan te werken maar het verbeterd nog maar weinig, als hij hier niet zo bang zou zijn zou hij hier lekker rond kunnen hobbelen in de tijd dat ik met mijn paard bezig ben.

Hij weegt nu trouwens 38 kilo en het is een kruising waar sowieso labrador inzit, wat er nog meer inzit weten we niet maar het stukje dol zijn op eten waar de meeste labradors last van hebben heeft meneer ook :j

Respect als je heel het verhaal gelezen hebt, het is nogal lang geworden _/-\o_

Ik hoor graag jullie mening over de loopband en als jullie nog andere tips hebben hoor ik dit ook graag!
Voeradviezen mogen natuurlijk ook gegeven worden.

Wesco

Re: hond moet nog 10 kg afvallen, loopband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:27

Ik zou zelf het fietsen opbouwen en geen loopband doen. Het lijkt mij saai voor een hond. Een bal gooien daar lopen honden ook veel bij.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 00:34

Wesco schreef:
Ik zou zelf het fietsen opbouwen en geen loopband doen. Het lijkt mij saai voor een hond. Een bal gooien daar lopen honden ook veel bij.

Met een balletje gooien doen we al maar na een tijdje begint hij dan moe te worden en dan kan je er zelf achteraan.
Het fietsen opbouwen zijn we mee bezig,dit gaat wel erg langzaam, ik wil het fietsen nu ook nog niet te gek lang doen omdat ik denk dat dit toch wel een flinke belasting is met nog zoveel overgewicht. Het fietsen doen we ook nog niet zo super lang, in het begin kon hij niet rennen dus toen was het sowieso geen optie.
We laten hem draven naast de fiets maar zelf gaat hij liever in galop, dit vind hij makkelijker denk ik ?
Loopband zal zeker saai voor hem zijn maar hierop kan hij wel in 'stap' tempo lopen om even in de paarden gangen te blijven

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:43

Een loopband zou ook niet mijn keus zijn ik vraag me ook af of een wat angstige hond dit wel gaat doen?
Ook ik zou het fietsen gaan uitbreiden, je zou jet zwemmen ook kunnen uitbreiden dit is ook erg goed voor de vetverbranding.

Is het een reu of een teef trouwens? Heb je ook een foto? Voor een grote reu is 38 echt niet belachelijk veel. Maar ik kijk zelf sowieso liever naar de hond ipv het gewicht.

Edit; ik weet niet of je het weet, maar galop gang voor een hond aan de fiets is echt niet goed voor de gewrichten.

Om het minder belastend te maken kun je ook op een zachtere ondergrond met hem fietsen, zandgrond bijvoorbeeld.
Ik weet niet of je zelf sportief bent (ik totaal niet :)) ) maar je kunt ook met hem joggen.
Laatst bijgewerkt door _Micha_ op 04-08-17 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:46

Galop is belastend voor de gewrichten. Draf is het beste tempo voor een hond naast de fiets. Ik weet dat je vlees voert maar heb je wel eens aan light brokken gedacht?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:46

Afvallen zit vaak op een bepaald punt even stil.

Je kunt kijken of een loopband leuk gevonden wordt, maar blijf je er dan ook zelf bij de hele tijd?

Anders zou ik het persoonlijk eng vinden, loopbanden zijn niet mijn favoriet

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:49

Balletje zou ik niet gooien bij een hond met overgewicht. Is al heel belastend voor een gezonde hond, daarom ook het advies om pups zo min mogelijk met een bal te laten spelen.

Loopband is een optie, zeker omdat hij niet moe wordt door indrukken, maar door lichamelijk werk.
Zwemmen is het beste, weinig belasting voor gewrichten.

Is terug gaan naar de dierenarts niet een optie? Eten verstoppen door het huis+tuin ipv in de kong zal ook weer wat winst kunnen geven qua verzadigd gevoel en beweging

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:53

Is 400g trouwens niet heel erg weinig? 400g per dag is normaal gesproken voor een hond van 20 kilo. Ik weet niet precies of/hoe je ook de inname versus verbruik van een hond kan bepalen. Maar als dat er echt ver onder ligt kan het ook zo zijn dat hij nu juist alles opslaat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 01:03

Ik vind een loopband best een idee hoor, zeker als je erbij op telt dat je hond snel overprikkelt is, dan vind ik het een prima optie.
En inderdaad niet op snel, maar doorlopen en inderdaad a'la cardio.
Als je het doet ben ik ook wel benieuwd naar het resultaat!

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 01:14

_Micha_ schreef:
Een loopband zou ook niet mijn keus zijn ik vraag me ook af of een wat angstige hond dit wel gaat doen?
Ook ik zou het fietsen gaan uitbreiden, je zou jet zwemmen ook kunnen uitbreiden dit is ook erg goed voor de vetverbranding.

Is het een reu of een teef trouwens? Heb je ook een foto? Voor een grote reu is 38 echt niet belachelijk veel. Maar ik kijk zelf sowieso liever naar de hond ipv het gewicht.

Edit; ik weet niet of je het weet, maar galop gang voor een hond aan de fiets is echt niet goed voor de gewrichten.

Om het minder belastend te maken kun je ook op een zachtere ondergrond met hem fietsen, zandgrond bijvoorbeeld.
Ik weet niet of je zelf sportief bent (ik totaal niet :)) ) maar je kunt ook met hem joggen.

Ik heb echt geen idee of hij hier op gaat lopen, hij is met sommige dingen echt angstig en van sommige dingen maakt hij geen probleem.
Dat zou een kwestie van uitproberen zijn.
Het fietsen wil ik sowieso gaan uitbreiden, ik wil het sowieso dagelijks gaan doen en dan langzaam aan steeds iets langer en op een gegeven moment het tempo iets opvoeren.
Meer zwemmen is denk ik wel erg goed voor hem, hij zwemt nu al behoorlijk wat moet ik zeggen, tijdens wandelingen ligt ie echt heel vaak in het water en ik gooi dan ook zijn bal regelmatig in het water.
Misschien toch maar vaker naar het strand gaan met hem, dat doen we nu gemiddeld 2x per week afhankelijk van het weer en of het hoog water is, dan is er namelijk geen strand te bekennen.

Hij wilt aan de fiets het liefst in galop maar dit laat ik niet toe, we hebben een klein stukje (100 meter ongeveer) waar hij op gras kan rennen en daar mag hij in galop verder alles in draf.
Verder helaas geen zandpaden ofzo in de buurt op fietsafstand.

Joggen gaat hem nu sowieso niet worden ivm knie blessure, maar als dat weer over is ga ik ook niet heel ver komen denk ik haha.

Het is een gecastreerde reu, foto zou ik moeten maken, heb net een nieuwe telefoon, mn vorige is in de sloot gevallen tijdens het uitlaten van de honden :+ dus staat nog niet veel op. Maar hij is echt veelste zwaar hoor. Hij is kleiner dan een gemiddelde maat labrador en zijn ribben zijn onmogelijk te voelen ook niet als je hard duwt..
Laatst bijgewerkt door bcd94 op 04-08-17 01:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 01:17

Ik zou wel eens een foto willen zien van een hond die 27 kg moet afvallen....

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 01:21

Wesco schreef:
Galop is belastend voor de gewrichten. Draf is het beste tempo voor een hond naast de fiets. Ik weet dat je vlees voert maar heb je wel eens aan light brokken gedacht?

Ik laat hem ook draven naast de fiets maar als hij zelf zou mogen kiezen zou hij het grootste gedeelte in galop lopen. Er is hier een klein graspaadje van zo n 100 meter daar mag hij in galop en de rest op het asfalt moet hij draven.

Light brokken zouden mogelijk wel een optie zijn, ik ga is kijken wat het aanbod hierin is, ik ben niet tegen brokken maar wil geen voer geven met veel rotzooi erin.
Verder doet hij het prima op vlees.
Mijn andere honden krijgen ook vlees dus met voeren zal dat nog wat gaan worden, ik denk niet dat hij het er mee eens is als hij geen vlees krijgt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 01:27

dit klinkt me haast ongelofelijk dat ze zo zwaar zou zijn ook zit er labrador in. Ook ik zou nog een keer langs de dierenarts en kijken of je een dieetvoer voor hem kan vinden wat er speciaal voor is genaakt ipv vers vlees. dan zou je hem de dosis van zijn streefgewicht voeren niet zijn huidige. Verder als koekje zal ik misschien vloeken in de kerk maar heel veel honden vinden wortels heerlijk en is puur water. als je je zorgen maakt om belasting met fietsen,dat is gegrond maar een loopband heeft dit net zo goed. zwemmen lijkt mij het beste. gaat het om een reu of teef die geholpen is? in dat geval adviseren wij altijd vanaf dan 1/3 ( best veel) minder te gaan voeren.
Laatst bijgewerkt door unihorses op 04-08-17 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 01:30

khirshanta schreef:
Afvallen zit vaak op een bepaald punt even stil.

Je kunt kijken of een loopband leuk gevonden wordt, maar blijf je er dan ook zelf bij de hele tijd?

Anders zou ik het persoonlijk eng vinden, loopbanden zijn niet mijn favoriet

Het heeft ook mijn voorkeur niet, ik had er eigenlijk ook nog niet echt eerder aan gedacht tot ik er dus op gewezen werd. Toch zie je het ook wel is op tv bij Caesar Milan bijv (niet dat ik van zijn manieren fan ben maar dat is een andere discussie)
Ik heb er ook naar gegoogled en kwam wel wat filmpjes tegen van honden die er duidelijk met plezier opgingen maar ook filmpjes van honden die er volgens mij geen drol aan vinden.
Maargoed hij hoeft ook niet alles altijd leuk te vinden, ik vind de sportschool ook niet zo leuk haha.

Sowieso zou ik hem natuurlijk niet alleen laten terwijl hij erop zou lopen!!

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 01:39

StonedRomy schreef:
Balletje zou ik niet gooien bij een hond met overgewicht. Is al heel belastend voor een gezonde hond, daarom ook het advies om pups zo min mogelijk met een bal te laten spelen.

Loopband is een optie, zeker omdat hij niet moe wordt door indrukken, maar door lichamelijk werk.
Zwemmen is het beste, weinig belasting voor gewrichten.

Is terug gaan naar de dierenarts niet een optie? Eten verstoppen door het huis+tuin ipv in de kong zal ook weer wat winst kunnen geven qua verzadigd gevoel en beweging

Ik gooi de bal bewust veel in het water, zodat hij erachteraan moet zwemmen maar hij rent er ook echt wel is achteraan.
Misschien kan ik beter alleen nog maar het water in gooien.
De loopband heb ik in overweging maar ik ben er nog niet overuit of ik dit wel of niet ga proberen.

Ik ben verhuisd en de dierenarts die ik dus eerst had is nu tever weg.
Naar mijn huidige dierenarts terug gaan is wel een optie maar nu is het vooral een kwestie van minder eten meer bewegen zegmaar.
In het begin toen hij zo extreem zwaar was werd er ook steeds lichamelijk onderzoek gedaan.

Eten door het huis en de tuin verstoppen gaat alleen met brokken, ik ga geen vers voer door heel het huis verstoppen. Ook is het dan lastig te beoordelen hoeveel hij precies binnen krijgt (ik heb nog 2 honden)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 01:59

unihorses schreef:
dit klinkt me haast ongelofelijk dat ze zo zwaar zou zijn ook zit er labrador in. Ook ik zou nog een keer langs de dierenarts en kijken of je een dieetvoer voor hem kan vinden wat er speciaal voor is genaakt ipv vers vlees. dan zou je hem de dosis van zijn streefgewicht voeren niet zijn huidige. Verder als koekje zal ik misschien vloeken in de kerk maar heel veel honden vinden wortels heerlijk en is puur water. als je je zorgen maakt om belasting met fietsen,dat is gegrond maar een loopband heeft dit net zo goed. zwemmen lijkt mij het beste. gaat het om een reu of teef die geholpen is? in dat geval adviseren wij altijd vanaf dan 1/3 ( best veel) minder te gaan voeren.

Toch is het zo, momenteel weegt hij nog 38 kilo. Hij is de kleinste van het stel hier thuis maar toch echt de zwaarste. Hij luistert dan ook goed naar zijn bijnaam: dikke deur.

Light voer zou een optie kunnen zijn maar dit hoeft van mij niet perse van de dierenarts afkomstig te zijn ik vind het niet erg om geld aan zijn voer uit te geven en het hoeft echt niet het goedkoopste te zijn maar het voer wat ze mij eerst mee wilde geven (bij mijn nieuwe dierenarts) vond ik toch echt te duur. Wellicht is dit ergens anders wel goedkoper te vinden of is er een ander merk wat ook goed is, ik ga het is uitzoeken. Overigens vind ik dieet producten niet altijd perse gelijk goed omdat het er voor gemaakt is, bij mensenvoedsel zijn ook zeker niet alle Light dingen goed maar ik ga me erin verdiepen.
Over 3 weken moet hij geeent worden dus als ik dan toch met hem bij de dierenarts ben zal ik het ook nog is overleggen.
In wortels zit toch ook suiker? Rauwe wortel eet hij trouwens niet, hij heeft het wel is gestolen bij de cavia's vandaan maar hij at het niet op. Misschien vind hij gekookte wortel wel lekker.
Het klopt dat fietsen belasting geeft daarom deed ik het tot nu toe ook maar beperkt met hem.
Ik denk zelf wel dat een loopband minder belasting geeft dan over het asfalt naast de fiets omdat je hem op de loopband makkelijk in 'stap' kan laten lopen en naast de fiets loopt hij constant in draf over het asfalt.

Zwemmen wil ik nog meer met hem gaan doen zeker nu de temperatuur van het water nog goed is.

Het is een gecastreerde reu, dat honden zoveel aankomen na castratie heb ik zelf geen ervaring mee, inmiddels totaal 5 andere reutjes gehad en laten castreren of werden gecastreerd voor herplaatsing maar bij deze honden niet echt gewichtstoename gemerkt eigenlijk maar dat zal per hond wel wisselen.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 02:02

Kuggur schreef:

Ik zal is opzoek gaan of ik nog een foto heb van toen we hem net hadden, ga morgen op de laptop kijken.
M n oude telefoon met foto s is gesneuveld tijdens het uitlaten van de honden, de dikke deur kon de sloot niet uitkomen dus ik hielp hem eruit en daar ging mn telefoon, viel uit mn zak en plons..

Hij kon in ieder geval amper lopen van zijn mand naar de waterbak was al een hele opgaven

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 02:04

Kuggur schreef:

Ik zal is opzoek gaan of ik nog een foto heb van toen we hem net hadden, ga morgen op de laptop kijken.
M n oude telefoon met foto s is gesneuveld tijdens het uitlaten van de honden, de dikke deur kon de sloot niet uitkomen dus ik hielp hem eruit en daar ging mn telefoon, viel uit mn zak en plons..

Hij kon in ieder geval amper lopen van zijn mand naar de waterbak was al een hele opgaven

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 03:20

nu de temperatuur van het water nog goed is? Bal op het droge is niet geschikt voor een hond met overgewicht.. Maar in het water perfect.. enige dat jij hoeft te doen, is rijlaarzen aan tzt, in het water lopen tot zover je voeten droogblijven (zodat de hond niet volledig kan gaan) en de hond weer rechtsomkeert achter bal/stok aan te laten gaan.. Zo zwemt hij veel actiever dan dat jij meezwemt.. Ik weet natuurlijk niet hoe goed jouw zwemmen is, maar een gemiddelde hond in vuur van spel zwemt menig gevorderde recreatieve zwemmer eruit.. Ik had een parsson jack, maar ik hield haar echt niet bij in het water als er een bal/stok gegooid werd en ik toen op dat moment een niet onaardige tijd van 1.20 m op de 100m vrij (speels een keer getimed in het zwembad... ruim 20 jaar daarvoor was ik gestopt met wedstrijdzwemmen, dus zo af en toe wil ik nog wel eens een keer timen voor de lol).

aangename watertemperaturen zegt weinig over hoe lang een hond te water kan.. ik ken honden die tot aan het eerste ijs met plezier de plomp in gaan (dat kon de mijne niet, die had niet genoeg vet.. maar tot eind oktober ging ze zeker).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 03:28

Onze hond, goede slag kleiner, moest ook vrij flink afvallen.
Zij krijgt nu metabolic brokken, duur maar wel werkzaam.
Pas op dat je je hond niet gewoon ondervoert, zeker met zo'n overgewicht heeft het lichaam wel voeding nodig voor verbranding.
Meer lopen zou ik niet doen, beestje zijn gewrichten worden daar met zulk overgewicht niet beter van.. Wellicht inderdaad in het water uitbreiden?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 05:14

Wat voer je qua merk vlees? Je kan natuurlijk ook barf gaan voeren. Ik gaf mijn snel re dikke x labrador regelmatig een runderstrot of penslap. Beiden zit bijna niets in qua voedingswaarde. Ook regelmatig flink knaagwerk.

Door kvv deed ik water echter dan zul je uit bak moeten voeren. Wat je ook kan doen is in kong proppen en terug invriezen. Hoewel terug invriezen misschien niet goed is voor het vlees. Dan zou ik iets met karnemelk invriezen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 06:28

_Micha_ schreef:
Is 400g trouwens niet heel erg weinig? 400g per dag is normaal gesproken voor een hond van 20 kilo. Ik weet niet precies of/hoe je ook de inname versus verbruik van een hond kan bepalen. Maar als dat er echt ver onder ligt kan het ook zo zijn dat hij nu juist alles opslaat.

Nee hoor, onze teef van 19kg krijgt 210gram, onze andere teef van 17kg 270gram. En onze reu van bijna 24 kg krijgt 500 gram.

Het is afhankelijk van de hond hoe je moet voeren.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 06:55

Daar heb je natuurlijk gelijk in dat het per hond wisselend is, maar ik ging even uit van de richtlijn. Omdat TS zegt dat hij niet meer afvalt vroeg ik me af of het misschien zou kunnen zijn dat hij te weinig voedingstoffen krijgt om te verbranden.

Ik denk ook dat het lastig bepalen is hoeveel voeding je zo'n veel te dikke hond moet geven, je weet immers niet wat normaal gesproken de ideale hoeveelheid voor het beest zou zijn. Te hoog zal je niet snel zitten met een hond die moet afvallen maar wanneer is het te laag?

Edit; nog even op internet gesnuffeld en ik lees toch wel dat meestal 2-3% van het (gewenste) lichaamsgewicht gevoerd word. Of wanneer de hond gewicht moet verliezen 1,5%. En omdat de hond nog ruim 1/4 van zijn lichaamsgewicht moet verliezen kun je misschien zelfs beter in etappes werken.

Verder handig; verschillende smaken en merken verschillen onderling erg in het vetpercentage misschien ook iets om naar te kijken?

Hier wat info
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=130954

http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=44865
Laatst bijgewerkt door _Micha_ op 04-08-17 07:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 06:59

Top dat je deze hond in huis hebt genomen!

De opvanger uit mijn onderschrift is ook heel veel afgevallen. Veertien kg, dat was bijna de helft van zijn lichaamsgewicht. Ik voerde Hill's Metabolic Mobility. Daarnaast veel wandelen en als hij eens een extraatje te snoepen kreeg, dan kreeg hij minder voer.
Wij hebben de mazzel dat we buiten een beetje ruimte hebben waar de honden lekker los kunnen. En naarmate Rico slanker werd, werd hij daar steeds actiever. Hij is het hele traject keurig wekelijks bijna 2% van zijn lichaamsgewicht afgevallen en is nu goed op gewicht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-17 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic/reclame gedeelte verwijderd

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 07:04

_Micha_ schreef:
Daar heb je natuurlijk gelijk in dat het per hond wisselend is, maar ik ging even uit van de richtlijn. Omdat TS zegt dat hij niet meer afvalt vroeg ik me af of het misschien zou kunnen zijn dat hij te weinig voedingstoffen krijgt om te verbranden.

Ik denk ook dat het lastig bepalen is hoeveel voeding je zo'n veel te dikke hond moet geven, je weet immers niet wat normaal gesproken de ideale hoeveelheid voor het beest zou zijn. Te hoog zal je niet snel zitten met een hond die moet afvallen maar wanneer is het te laag?

Over te laag hoef je je meestal niet zo snel zorgen te maken. Het is wel belangrijk dat de hond alle voedingsstoffen, mineralen en vitaminen binnenkrijgt, ongeacht de hoeveelheid voer die hij krijgt.

TS, wat ik wel zou doen als ik jou was is zelf beloningssnoepjes gaan maken. Die wat in de winkel te krijgen zijn zitten vaak ook in suiker, koolhydraten en zout.

Als je ze zelf maakt kun je dit echt veel verminderen en vaak vinden de honden het net zo lekker!