De aanleiding is helaas heel wat minder

We hadden tot eergisteren 4 kriel kuifhoenders. Ze hebben een nachthok met ren maar lopen heerlijk los in de tuin. Dit gaat al maanden prima en de dames vermaken zich prima.
Eergisteren liepen ze los in de tuin en zijn we van 17 tot 20 uur weggeweest. Toen wij terug kwamen lag het hele grasveld vol met veren en één van de kippetjes op haar rug met haar buik open. Gezien het tijdstip en de manier hoe ze aan haar einde is gekomen is het volgens de kenners een kat geweest.
Wij vermoeden dit ook omdat wij een paar keer de katten van de buren van het kippenhok af hebben gehaald. Ze zaten dan vanaf het dak naar de kippen te loeren. We hebben de katten steeds keurig terug gebracht naar de buren met het verzoek hun katten weg te houden omdat ze het op de kippen hadden voorzien. De reactie was zoals van katten mensen te verwachten... katten horen buiten te lopen en hun kunnen er niet voor zorgen dat ze niet gaan jagen. Hun reactie op het vooral was net zo laconiek. Ik vind daar van alles van maar dat is een andere discussie.
We hebben nu tijdelijk onze twee herders bij de kippen lopen maar dat is geen permanente oplossing. Het zijn binnenhonden, ik wil ze niet in weer, wind en met name de winter in de tuin houden.
Zodoende heeft mijn vriend mij aangenaam verrast door een grote volière te willen laten maken. De afmetingen zullen 13 x 3,5 x 2m worden met een dak erop. Ons bestaande kippenhok zetten we hierin. Omdat dit erg veel ruimte is voor mijn krielkipjes ben ik aan het bedenken wat er eventueel nog meer bij zou kunnen.... andere kipjes is natuurlijk een optie maar ik zat ook te denken aan vogels...maar welke vogel(achtige?) kunnen bij mijn kipjes?
Een aantal dingen zijn belangrijk; er moet genoeg leefruimte overblijven voor alles wat erin rond loopt, mijn huidige kipjes moeten gewoon in rust door kunnen blijven leven, het maakt mij niet uit wat ik eventueel nog aan hokken, bodembedekking of bijvoorbeeld stroom aan moet leggen of aan moet schaffen... zijn de beestjes happy dan zijn wij het ook.
Ik ben heel erg benieuwd welke goede ideeën er zijn op bokt