Hond op de foto laten zetten met +-18 maanden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Hond op de foto laten zetten met +-18 maanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 20:30

In hoeverre raden jullie het aan om de hond volledig of deels op de foto te laten zetten met een leeftijd van +-18 maanden?

Het gaat in dit geval om een 15 maanden oude Australian Cattle Dog die ik via via uit de broodfok heb. Ik ben van plan om vrij fanatiek te gaan schapendrijven, frisbee en/of agility te gaan doen. Voor nu doen we slechts af en toe een lesje agility.

Mijn hond zit enorm lekker in zijn vel, heel bewegelijk en altijd vrolijk. Het is dus niet dat ik al iets vermoed aan lichamelijke problemen. Maar gezien er dus ook niks bekend is aan zijn achtergrond en hij niet heel bewust gefokt is ben ik wat dat betreft wel bang dat hij misschien niet helemaal goed in elkaar zit.

Wie van jullie heeft zijn hond preventief op de foto laten zetten, wat kwam hier uit en hoeveel zijn jullie hier ongeveer aan kwijt? Uiteraard bel ik ook even de dierenarts maar foto's zijn natuurlijk geld en ik wil niet alleen een 'ja' horen omdat zij er geld aan verdienen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:53

Als je geen reden hebt moet je het, imo, niet doen.
Je kunt er nog steeds geen 100% gezond garantie door krijgen. Een hond kan ook dingen markeren die niet op röntgen te zien zijn en die nog erger zijn dan de dingen die wél op röntgen te zien zijn. :)

Gewoon genieten van je hond, altijd goed in de gaten houden en bij klachten een DA bezoeken :)

Leffroi

Re: Hond op de foto laten zetten met +-18 maanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:56

Je kunt het overwegen, maar als je er niet mee gaat fokken denk ik niet zoveel toegevoegde waarde. Hij is nog niet helemaal uitgegroeid en als er niks te zien is op de foto's, is dat geen garantie in de toekomst. Zolang hij niet kreupel loopt?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:00

Ik zie er ook geen meerwaarde van in. Gewoon lekker sporten. Niets beter ter preventie van problemen, dan lekker spieren opbouwen die zijn gestel ondersteunen!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:03

Ik heb het bij mij australian shepherd reu wel laten doen.

Ik heb het laten doen voor de sport (behendigheid) en evt fokkerij. Ik wou, zeker bijvde sport, zeker weten dat zijn heupen goed waren. Met hd c bijvoorbeeld zou ik met hem niet fanatiek verder zijn gaan trainen.. Geeft geen garantie maar wel een goed begin.

Hd en ed, wel officieel laten beoordelen bij de raad van beheer met evt fokkerij in het achterhoofd. Totale kosten waren ong 400euro maar zobder beoordeling raad gaat daar alweer 100euro af.

Uitslag HD A met norbergwaarde 40 en ED vrij, beter kan niet.

Edit: grappig eigenlijk hoe half bokt roept je paard te laten keuren maar dat met een hond lang niet zo normaal word gevonden.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:09

XxDiandraxX schreef:
Edit: grappig eigenlijk hoe half bokt roept je paard te laten keuren maar dat met een hond lang niet zo normaal word gevonden.

Bij een paard zou ik dat ook enkel in aankoop en fok doen... Zelfde bij een hond. Mocht de onze ooit mogen dekken (eerst maar eens presteren in de sport!), Dan gaat hij op foto. Maar vermits we hier spreken over een broodfokhond, mag ik hopen dat er nooit mee gefokt gaat worden.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:15

Florenc schreef:
XxDiandraxX schreef:

Bij een paard zou ik dat ook enkel in aankoop en fok doen... Zelfde bij een hond. Mocht de onze ooit mogen dekken (eerst maar eens presteren in de sport!), Dan gaat hij op foto. Maar vermits we hier spreken over een broodfokhond, mag ik hopen dat er nooit mee gefokt gaat worden.

Dat hoop ik ook maar juist omdat hij uit de broodfok komt zou ik eerst willen weten wat de staat van bijv heupen en rug zijn voordat hij de sport in gaat.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 21:18

Leffroi schreef:
Je kunt het overwegen, maar als je er niet mee gaat fokken denk ik niet zoveel toegevoegde waarde. Hij is nog niet helemaal uitgegroeid en als er niks te zien is op de foto's, is dat geen garantie in de toekomst. Zolang hij niet kreupel loopt?

Daarom zou ik het ook pas doen met 18 maanden. Dan is hij wel uitgegroeid.

Voor nu neig ik vooral naar wel op de foto. Hij is echt keihard voor zichzelf. Vrolijk door rennen met 40°C koorts of niks laten zien aan een enorme winkelhaak in zijn dij. Mocht hij nu al niet goed in elkaar zitten kan ik daar rekening mee houden.

Edit: fokken ga ik sowieso niet doen. Meneer is z'n balletjes al kwijt :Y)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:21

Niet elke broodfokhond is per definite kapot. Daarmee praat ik het absoluut niet goed.. maar niet direct een reden om alles maar op de foto te laten zetten.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:23

Leffroi schreef:
Niet elke broodfokhond is per definite kapot. Daarmee praat ik het absoluut niet goed.. maar niet direct een reden om alles maar op de foto te laten zetten.

Ben ik het helemaal mee eens maar als je ermee wil sporten zou ik persoonlijk het wel willen weten, is toch een behoorlijk zware belasting voor de hond. Ze hoeven niet per definitie kapot te zijn maar omdat je niks van de lijnen achter de hond weet kan je er ook geen inschatting van maken.

Ts. Volg je gevoel en als je besluit fotos te maken zou ik persoonlijk rug en heupen doen. Hoeft niet zo achtelijk duur te zijn maar voor prijzen zou je eens wat praktijken af kunnen bellen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:30

Doen! Dan ben je zeker en niet in onwetendheid.
Hier word op 6 maanden voor-geröntgend en rond 1 jaar normaal gezien officiëel.
Maar aangezien mijn laatste 2 honden niet goed zijn niet van toepassing.
Ik sport er wel mee, wandel veel, fysio, zwemmen (1 hond) en supplementen.

Edit: Jan Kooken in Budel 82,50 euro voor heupen-ellebogen en rug.
Laatst bijgewerkt door _Alarm_wlkp op 25-07-17 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:30

Ik heb net mijn kruising Kelpie op de foto laten zetten, die bleek totaal onverwacht een slechte heup te hebben. Goed dat ie gecontroleerd is, bij ons moeten de honden best hard werken aan de schaapskudde. Hadden we dit niet gedaan dan was de kans groot dat hij veel sneller echt stuk was gegaan. Dus ja, ik laat wel jonge honden op de foto zetten. Heeft nu voor heupen, rug, ellebogen en schouders 95 euro gekost in Budel.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 21:56

Hmm Budel ligt hier 270km vandaan. Dan ben ik helaas meer kwijt aan reiskosten :7

Met welke leeftijd raden jullie het aan? Ik zat dus zelf te denken in de 18e maand omdat hij dan zeker is uitgegroeid.

Ik bedoel ook niet te zeggen dat alle broodfokhonden kapot zijn, maar heb je een hond van een fokker dan weet je of de ouders wel of niet HD en artrose vrij zijn. Dat weet ik in dit geval niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:57

Ik zou het doen, voor je eigen gemoedstoestand ook! Dat je later niet gaat denken "had ik maar..."! Dan kan je met een gerust hart lekker sporten met je hondje!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:59

Kaus schreef:
Hmm Budel ligt hier 270km vandaan. Dan ben ik helaas meer kwijt aan reiskosten :7

Met welke leeftijd raden jullie het aan? Ik zat dus zelf te denken in de 18e maand omdat hij dan zeker is uitgegroeid.

Ik bedoel ook niet te zeggen dat alle broodfokhonden kapot zijn, maar heb je een hond van een fokker dan weet je of de ouders wel of niet HD en artrose vrij zijn. Dat weet ik in dit geval niet.

Ook dat geeft geen garanties. De kans is er altijd dat een pup er wel last van heeft of van gaat krijgen. Maar je hebt je beslissing al gemaakt. Zou een roesje wel aanraden, heup en elleboogfoto's zijn geen pretje voor de hond.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:14

Gewoon even een sport apk laten doen. Dus idd foto's laten maken en even een iets grondigere check laten doen. Helemaal als je er de sport mee in wilt gaan. Zou voor foto's de 18 maanden wel als minimum aanhouden. Verder langzaam beginnen met spieropbouw door te gaan zwemmen met hem.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:20

Ik zou het zeker doen!
Alleen al omdat als er bijvoorbeeld beginnende artrose is je dan dat proces kan vertragen met glucosamine.
En nu is je hond niet kreupel, wie weet komt dat ook niet maar fanatiek sporten met slechte heupen lijkt mij geen strak plan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:40

Hier sporten we met de honden en alvorens we echt fanatiek beginnen gaan de honden met een jaar op de foto. ED, HD, rug, OCD enz. Niet gezond dan geen fanatieke sport of aangepast.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 01:02

Ik heb mijn hond wel op de foto laten zetten.
Ten eerste omdat ik behendigheid met hem wilde doen.
En ten tweede omdat ik het toch al ging doen, omdat ik bezig was hem als dekreu goedgekeurd te krijgen.

Maar bij behendigheid zie ik wel eens honden meedoen, waarvan ik denk dat ze het beter niet hadden kunnen doen.
Ik vind ook, als je met je hond wilt sporten moet je wel zeker weten dat je hond goed is.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 01:20

Elke hond kan slechte heupen hebben, rashond of uit de broodfok je hebt geen garanties (al heb je met een rashond uit geteste ouders wel minder kans, er zijn meerdere oorzaken van hd, ed). Ik zou dus ook je hond op de foto laten zetten als je fanatiek wil sporten.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 06:39

Ik zou het laten doen. Ik heb de ervaring bij mijn oude hond dat ze af en toe wat mankte. Na pijnstillers die maar tijdelijk hielpen op foto laten zetten en haar heupen waren/zijn helemaal kapot... misvormd en artrose. Als ik dit eerder had geweten had ik erop kunnen inspelen en rekening mee houden.
Nu train ik met de jongste af en te agility. Wanneer ik ooit fanatieker ga trainen/wedstrijden doen, mag hij eerst op foto. Gewoon om iets zekerheid te hebben. Al vermoed ik dat hij wel goed in elkaar zit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 07:07

Mijn ktuising is zeer zeker geen broodgok en bewust gefokt en gekruusd uit goed geteste oudersm toch laat ik hem rond de 18 maanden rondom röntgenen.

Heb dat met mijn nu oude hond vroeger ook gedaan. Hij bleek ED te hebben aan beide voorpoten. Ipv fanatiek sporten en alles kapot te hebben gelopen kon ik hem nu laten opereren zonder schade en artrose nadien. Hij is nu 9 jaar en nog steeds topfit. Zonder eerst röntgenen en operatie had ik zeer waarschijnlijk nu een hond gehad met zwakke voorpoten door artrose dankzij te laat ontdekte ED (lpc)

Overigens zou wat rond bellen bij jou in de buurt. Lang niet alle dierenartsen kunnen goede röntgenfoto's maken en nog minder dierenartsen kunnen ze goed beoordelen. Ik zou naar een orthopeed gaan en voor 100 a 200 euro heb je duidelijkheid dan

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 07:37

Mijn hond is recent op de foto gezet met 6mn. Hij liep wat kreupel en we wilden weten of het groeipijn of iets in de spieren/pezen/gestapt was. Ook rade mijn DA het aan om het met 12 en 18 maanden te herhalen. Ik heb een labrador en die hebben wel wat verhoogde risico. Hun argument was dat je bij opkomende problemen nog wat kan doen doormiddel van voeding en beweging aanpassen. Echter kost het wel €400 per keer en als je dat niet kunt missen is het natuurlijk geen ramp. Het is meer voor het monitoren van de ontwikkeling. En misschien gooi ik m'n geld voor de 12 en 18 maanden wel gewoon weg. Laten we het hopen want dat zou betekenen dat m'n hond normaal opgroeid :+ .

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 07:40

Ik zou zeker laten testen.
Mijn teef heb ik op 12 maanden laten doen. Ze komt uit het asiel en ervoor uit de broodfok. Ze is een border en boven verwachting HD A.

Mijn border reu komt uit goede lijnen. Toch heb ik hem op 4 maanden laten voortontgenen. Ik wilde eerst weten dat toen alles Ok was voor mijn eigen gemoedsrust. Op 12 maanden wordt hij officieel gerontgent.

Met een acd zou ik zeker de rug en heupen op de foto willen hebben. Er komt veel splondiose en dish voor bij cattles. Een hond met zo'n aandoening wil je niet in de sport hebben Ookal is hij nog gezond

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:44

Ik doe het standaard bij mijn honden (grote rassen en Duitse Herders) en dan met de leeftijd van 1 jaar. Dit omdat ik graag wil weten wat ik kan verwachten en waar ik rekening mee kan houden en ivm sport uiteraard geen honden wil belasten die daardoor sneller kapot gaan.

Zo wist ik van al mijn honden dat ze ED en HD vrij waren en schiet je ook niet direct ik de stress bij een kreupelheid. Mijn huidige herder daarentegen was met 1 jaar al helemaal kapot en die ben ik uiteraard niet extra gaan belasten door de sport in te gaan (al is het voor de fun).