Hond niet meer zindelijk te krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Hond niet meer zindelijk te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 04:13

Goed, hopelijk heeft iemand hier nog wijze raad.

Wij hebben altijd projectdieren rond het huis lopen: Verwaarloosd, mishandeld, verlaten, gedragsgestoord of simpelweg een lichamelijke afwijking. Van een poes met geamputeerde staart tot een afgeschreven manegepaard.

In augustus 2014 hebben wij ons ontfermd over een 5 maanden oude Cane Corso pup. Het laatste hondje uit een nest van 10 dat in haar eigen uitwerpselen in de achtertuin van haar 'fokker' zat in een houten hokje van ongeveer 50 bij 60cm. Ontstoken oogjes, urineweginfectie, wormen, vlooien en een bacteriële infectie waarvoor ze meerdere malen aan het infuus heeft gelegen bij de DA.

We begonnen met de zindelijkheidstraining en de verdere opvoeding. Het bleek een super vriendelijke, leergierige en enthousiaste hond te zijn die al snel haar plekje vond binnen ons gezin (met jonge kinderen). Ze hechtte zich echter vooral heel erg aan mij en waar ik ook ging, daar was zij... Dit uitte zich ook in sloopgedrag tijdens mijn afwezigheid (zelfs als mijn man thuis was): Kozijnen aanvreten, een gat in de bank knagen of ergens in huis haar behoefte doen.
Haar gedrag is voor mij 1 van de redenen geweest om in 2015 mijn baan op te zeggen om meer thuis te kunnen zijn. We zijn verhuisd naar een vrijgelegen boerderij op de Veluwe waar zij zo'n 6 uur per dag rond het huis rondloopt en daarnaast zo'n 3x per dag een normaal ommetje maakt.
Ik ben nog steeds 24/7 thuis met uitzondering van de momenten dat ik boodschappen ga doen of de kinderen uit school haal oid.

Ze is gedurende het eerste halfjaar volledig zindelijk geweest tot januari '17 met slechts af en toe een ongelukje. Momenteel gaat ze echter bijna dagelijks in huis zitten en vinden we iedere ochtend 1 á 2 drollen in de woonkamer en 1 of meerdere plassen...
Mijn man laat haar om twee uur in de nacht voor het laatst uit, ze slaapt naast mijn bed (omdat ze anders jankt als een wolf) en onze oudste zoon gooit haar iedere ochtend rond half 7 direct weer naar buiten en toch gaat het mis....

Eerder deze week was ik om half 8 beneden en had ze opnieuw 2 drollen en 4 plassen op de houten vloer gedaan, ik besloot eerst even terug naar boven te gaan om me aan te kleden.... Kom ik terug ligt er nog een 3e drol. Geen gepiep, geen gewandel niets.... Ze ligt ook direct heel berouwvol en vol schaamte in haar mandje. Een medische aanleiding is er volgens de DA niet.

Benchtraining hebben we geprobeerd (ze jankt de hele buurt wakker en geeft niet op, ook niet als ik in het zicht blijf of er naast slaap), het gedrag negeren, het gedrag afstraffen, stem verheffen, de hemel inprijzen als ze niets doet, nog vaker uitlaten.... Het maakt gewoon geen verschil.
Zojuist heeft mijn man haar om half 3 nog uitgelaten, hij doet z'n jas uit en mevrouw gaat wéér in de woonkamer zitten.

In de loop der jaren hebben we al zoveel dieren op de rit gekregen maar dit dier begint inmiddels echt een tranentrekker te worden voor ons en ik heb geen idee meer wat ik ermee aan moet.

Suggesties en tips zijn héél erg welkom -O- -O-

fleurtjeuh

Re: Hond niet meer zindelijk te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 05:01

Wat mij aan het einde van het verhaal opvalt is hoeveel je hond poept.
3x in een korte nacht??
Wat voor voer krijgt je hond?

En doet ze haar behoeftes tijdens de wandeling?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 05:07

Nou idd, 3 keer per nacht poepen? Dat is wel heel veel.
Dat poept die van mij soms nog niet eens per 24 uur.
Wat, hoe vaak en hoeveel krijgt ze te eten?

Hoe zien de drollen eruit? Vrij stevig of meer richting slap?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 06:36

Zo te horen heeft ze erge stress, sinds begin zwangerschap misschien? Er is iets veranderd waardoor ze terugvalt... daar zou ik eens over nadenken. En idd.. zoveel poepen heeft ook met voeding te maken...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 07:06

Is ze de enige hond in huis? Misschien is het wat om er een fijn opgevoedde hond (tijdelijk) bij te nemen. Het is vakantie tijd dus dat zou niet zo moeilijk moeten zijn. Goed voorbeeld doet goed volgen. Mijn Beagle heeft extreme verlatingsangst en plast dan ook in huis. Poepen niet meer maar van de stress spugen wel. Met de hond van mijn moeder er bij gaat het prima. Daarom heb ik er sinds een half jaar een jonge labrador bij.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 07:19

als het niks medische is zou ik weer helemaal overnieuw beginnen net als een pup, dus om de twee uur eruit ( ook snachts) en goed belonen als ze het buiten doet. En wat voor voer krijgt die?

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 07:42

Weer helemaal overnieuw beginnen met zindelijkheidstraining. En als een bench niet gaat proberen met hekjes of een puppyren toch de kamer kleiner te maken. Als de ruimte kleiner is zijn ze minder geneigd zichzelf te bevuilen, daarom is een bench ook zo handig.
En dan weer beginnen met elk uur/twee uir naar buiten en uitvoerig belonen als ze het buiten doet.
En 3 x per nacht poepen vind ik ook echt enorm veel. Wat voer je? Mijn honden staan op kvv en poepen 1-2 keer per 24 uur.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:39

Wij hebben ook een hondje wat de eerste 13 weken in een doos heeft gezeten en daar zichzelf bevuilde.
Op een of andere manier krijgen die dieren zo'n slechte start mee op die manier dat zindelijkheid heel moeilijk is. Hij is nu bijna 4 en de mate van zindelijkheid is nu zo dat we altijd kranten hebben liggen als we weg zijn en s Nachts. En daar doet hij dan zijn poepje op. Verder zindelijk lukt niet. Maar we zijn hier al dolblij mee. De krant pak je zo op en gooi je weg, het ligt tenminste niet meer door je huis. We hebben alles geprobeerd en echt lopen tobben. Precies hetzelfde als bij jou, net naar buiten geweest, je draait je om en hij poept in huis. En hij ging er echt vaak uit. Een ramp was het.
Maar nu zijn we hier wel blij mee, hij doet het niet meer dagelijks en als hij het doet is het op de krant.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 08:43

Het eerste jaar van haar leven heeft ze bij ons barf gekregen. Na een 2e bacteriele infectie (opname op de IC midden in de nacht, infusen en antibiotica) zijn we op aanraden van de dierenarts overgestapt op royal canin en dat krijgt ze nog steeds. Gemiddeld een 750gr tot een kilo per dag.

Haar ontlasting is heel mooi compact en klein, aldus de DA zoals deze zou moeten zijn. Frequentie zou wellicht stressgerelateerd kunnen zijn?

Het is immers een hond die heel stressgevoelig is, zodra ze mij niet in beeld heeft raakt ze snel in paniek. Het is in de loop der jaren al heel veel minder geworden, zo kan ik nu bijvoorbeeld wel probleemloos een paar uur op de zolderverdieping zijn zonder dat zij beneden gaat zitten piepen.
Wat wel opvalt is dat ze veel moeite heeft om op gewicht te blijven, nu in de vakantieperiode ben ik vaker van huis om wat te ondernemen met de kinderen (man blijft dan meestal thuis) en daalt haar gewicht direct weer en worden zelfs de ribben goed zichtbaar (tevens reden van het nieuwe preventieve onderzoek door de DA 2 weken geleden).

Haar behoefte doet ze ook gewoon buiten, maar het liefste dus binnen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 08:46

Suzanne F: Ja daar zou ik ook al heel erg blij mee zijn als ze gewoon op een krant zou gaan zitten oid. Nu is alleen de eikenhouten vloer in de woonkamer de pineut en die wordt daar niet bepaald fraaier van helaas.

Een andere hond erbij hebben we overwogen maar zie ik om meerdere redenen niet zitten. Bovendien hebben we in het verleden ook een keurig opgevoede golden retriever gehad en toen was het probleem ook nog steeds daar....

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:50

Pinda_Dipje schreef:
Het eerste jaar van haar leven heeft ze bij ons barf gekregen. Na een 2e bacteriele infectie (opname op de IC midden in de nacht, infusen en antibiotica) zijn we op aanraden van de dierenarts overgestapt op royal canin en dat krijgt ze nog steeds. Gemiddeld een 750gr tot een kilo per dag.

Haar ontlasting is heel mooi compact en klein, aldus de DA zoals deze zou moeten zijn. Frequentie zou wellicht stressgerelateerd kunnen zijn?

Het is immers een hond die heel stressgevoelig is, zodra ze mij niet in beeld heeft raakt ze snel in paniek. Het is in de loop der jaren al heel veel minder geworden, zo kan ik nu bijvoorbeeld wel probleemloos een paar uur op de zolderverdieping zijn zonder dat zij beneden gaat zitten piepen.
Wat wel opvalt is dat ze veel moeite heeft om op gewicht te blijven, nu in de vakantieperiode ben ik vaker van huis om wat te ondernemen met de kinderen (man blijft dan meestal thuis) en daalt haar gewicht direct weer en worden zelfs de ribben goed zichtbaar (tevens reden van het nieuwe preventieve onderzoek door de DA 2 weken geleden).

Haar behoefte doet ze ook gewoon buiten, maar het liefste dus binnen.

Als je zelf het idee hebt dat het stressgerelateerd is, zou je eens kunnen proberen hoe het gaat als je ze snachts meeneemt naar de slaapkamer om te slapen. Wellicht als ze je in het zicht kan houden dat het probleem al opgelost is. En als ze dan echt naar buiten moet vang je ook sneller een piepje op dan als ze helemaal alleen beneden in de kamer is

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 09:01

Maar dat is het nu juist.... ze slaapt altijd al naast m'n bed, ze gaat zelfs met me mee naar de badkamer als ik s'nachts even naar het toilet moet oid en zelfs de verloskundige en kraamhulp houden er rekening mee dat zij met haar neus bovenop de geboorte van de baby zal staan omdat ze nauwelijks van m'n zijde wijkt. Piepen doet ze niet, onrustig wordt ze evenmin... ze gaat muisstil naar beneden en gaat zitten.

We hebben al heel veel probleemdieren geholpen maar dit is echt een voorbeeld van een dier waarvan ik na 3jr proberen zeg dat ik misschien gewoon moet accepteren dat we alles (gevoelsmatig) hebben geprobeerd en dat ik beter de handdoek in de ring kan gooien. :(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:04

SuperZodiaX schreef:
Als je zelf het idee hebt dat het stressgerelateerd is, zou je eens kunnen proberen hoe het gaat als je ze snachts meeneemt naar de slaapkamer om te slapen. Wellicht als ze je in het zicht kan houden dat het probleem al opgelost is. En als ze dan echt naar buiten moet vang je ook sneller een piepje op dan als ze helemaal alleen beneden in de kamer is

Ts heeft haar al bij zich slapen:
Citaat:
ze slaapt naast mijn bed (omdat ze anders jankt als een wolf)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:14

Poe, wat ingewikkeld zeg. Toch denk ik dat naast de stress het voer ook echt een boosdoener is. Een kilo brok op een dag is echt veel en maakt ook dat ze veel moet drinken. Ik begrijp de terughoudendheid na de infecties, maar ik zou toch als eerste stap ander voer uitproberen.
Je kunt gaan voor KVV, maar ook voor houdbare worsten (die laatste zijn niet vers). Anders toch eens naar een andere brok kijken, eentje met veel minder 'afval' erin, denk aan taste of the wild, wolf of the wilderness.

Qua stress... dat is zo ontzettend moeilijk om de sleutel te vinden -O- . Ik hoop dat je in dit topic toch iets vindt wat gaat helpen maar zo te lezen heb je zelf al erg veel ervaring.

Nog even over het 's nachts in huis poepen: hoe werkt dat dan als ze bij je slaapt? Poept ze dan in je slaapkamer?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 09:20

GDG: Nee dan gaat ze naar beneden en dus zitten in de woonkamer, we laten alle deuren open omdat ze 'snachts de behoefte voelt om iedereen in de gaten te houden. Ze gaat dus ook regelmatig even bij onze zoons kijken bijv en waakt over ons erf, ze slaapt heel licht (en is dus ook heel gevoelig voor prikkels). Er hoeft maar een wandelaar op 75meter van ons huis te passeren en ze slaat aan.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:36

Maar als ik het goed begrijp ging het dus op diezelfde grote hoeveelheid voer heel lang goed, maar pas sinds januari niet? Want dan lijkt me dat dat niet echt de bepalende factor is en dat er andere reden zijn waarom het nu niet meer goed gaat.

Heel raar misschien, maar bij een hond waarvan je zegt dat ie ontzettend op jouw gericht is, gevoelig is en vatbaar voor stress denk ik gelijk aan het feit dat jij zwanger bent. De periode dat de onzindelijkheid is begonnen komt daar ook mee overeen (als ik zo heel vrij even mag uitrekenen vanuit je onderschrift :o ). Het komt vrij regelmatig voor dat dieren een zwangerschap en/of de daarmee gepaarde spanning bij de baasjes 'aanvoelen', wat soms tot complete gedragsverandering leidt. Zeker bij een hond die al zo gevoelig en aan jou gehecht is kan ik me voorstellen dat het een rol speelt.

En anders misschien toch het feit dat jij vaker van huis bent? Denk dat hier ook een hele hoop stress kan geven.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:41

Ik neem aan dat als jullie haar nog uitlaten dat ze dan niks doet? Dus niet poept?
De vertering van een hond duurt gemiddeld 8 a 9 uur. Dat houd in dat als ik mijn hond om 14.00uur voer, de hond om ca 22.00 uur kan poepen.
Je zou dus eventueel de voer tijden kunnen omstellen.....
Verder denk ik wel dat het bij de hond psychisch is en een tweede hond zou een oplossing kunnen zijn omdat ze nu te veel aan jou hangt en de hond maakt je automatisch tot haar slaaf!
Een gewoonte die je zou moeten doorbreken..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:43

En wat bedoel je met " handdoek in de ring gooien"?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:53

Lastig probleem maar wat van dat jullie haar een goed huis willen bieden! Door het gedrag van de hond ben je ook veel van je eigen vrijheid kwijt..

Wat betreft de behoefte in huis doen zou ik haar denk ik voorlopig weer als een echte pup behandelen elke keer na even spelen of slapen naar buiten en als ze het buiten doet overdreven belonen. Maar als ze buiten niks doet vervolgens binnen komt en daar gaat zitten werkt dat ook niet echt hoewel ze misschien wel de link tussen buiten plassen en belonen gaat leggen. Wij hebben ook een herplaatser die deed ook alles in huis dit was met 2 weken over, hij was zo bang buiten dat ie dus ook niet ging snuffelen ofzo. Wij hebben alleen maar dezelfde rustige route gewandeld waardoor hij minder bang werd, hij wist tenslotte wat er ging komen uiteindelijk ging hij dus zijn behoefte wel buiten doen gelukkig maar nog altijd plast ie tijdens een wandeling maar 1x en dan echt een mega plas en er hoeft maar een eend te kwaken en hij is afgeleid en gaat niet. Bij hem is t wel zo dat hij los makkelijker zijn behoefte doet merk je daar bij jou hond verschil in?
Ik zou trouwens toch wel naar het voer kijken zovaak ontlasting lijkt me niet normaal je kunt ook kijken naar de voertijden misschien als je op andere tijden gaat voeren het probleem in ieder geval snachts over is.
Zelf zou ik ook gaan trainen dat ze niet constant achter je aan loopt en snachts zou ik ook de deur van de slaapkamer dicht doen, ze moet leren dat ze niet constant alles en iedereen in de gaten hoeft te houden dan gaat ze zelf misschien ook dieper slapen. Chronisch slaapgebrek kan ook voor heel veel stress zorgen! Ook kan ze dan niet zelf naar beneden gaan om daar haar uitwerpselen neer te leggen, je hebt kans dat ze dit dan in de slaapkamer gaat doen maar het kan ook zijn dat ze die ruimte niet wilt bevuilen als ze dan gaat piepen kun je snel met haar naar buiten maar dit zal uitproberen zijn of het werkt.
Zwangerschap zou ook mee kunnen spelen je hoort daar wel vaker dingen over maar daar heb ik geen ervaring mee.
Misschien is het ook verstandig hier een gedragstherapeut bij te halen?
Laatst bijgewerkt door bcd94 op 24-07-17 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:54

Memories schreef:
Maar als ik het goed begrijp ging het dus op diezelfde grote hoeveelheid voer heel lang goed, maar pas sinds januari niet? Want dan lijkt me dat dat niet echt de bepalende factor is en dat er andere reden zijn waarom het nu niet meer goed gaat.

Heel raar misschien, maar bij een hond waarvan je zegt dat ie ontzettend op jouw gericht is, gevoelig is en vatbaar voor stress denk ik gelijk aan het feit dat jij zwanger bent. De periode dat de onzindelijkheid is begonnen komt daar ook mee overeen (als ik zo heel vrij even mag uitrekenen vanuit je onderschrift :o ). Het komt vrij regelmatig voor dat dieren een zwangerschap en/of de daarmee gepaarde spanning bij de baasjes 'aanvoelen', wat soms tot complete gedragsverandering leidt. Zeker bij een hond die al zo gevoelig en aan jou gehecht is kan ik me voorstellen dat het een rol speelt.

En anders misschien toch het feit dat jij vaker van huis bent? Denk dat hier ook een hele hoop stress kan geven.

Ik dacht ook direct aan de zwangerschap. De zwangerschap heeft jou (lichamelijk, hormonaal, en misschien ook qua gedrag) veranderd. Ik denk dat het dit is waar zij zoveel problemen mee heeft.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 09:58

Threefingers: Dit is geen houdbare situatie voor ons. We zijn er al 3 jaar dag in- dag uit mee bezig, onze jongste zoon heeft zijn slaapkamertje (met open vide) recht boven de woonkamer en slaapt nu een hele nacht in de meurlucht van de hond als we het niet op tijd in de gaten hebben, de eikenhouten vloer schrob ik nu dagelijks op mijn knieen schoon (vloer ligt er al 60 jaar in, zit vol met kieren, tis immers een oude boerderij van voor 1900) omdat de urine en uitwerpselen tussen de kieren gaan zitten.... maar onze kinderen leven en spelen daar ook gewoon op.
In september komt er een baby'tje bij dat mogelijk nog meer impact zal hebben en het gedrag zal verergeren, slapeloze nachten zijn nu al ontelbaar, per januari moet ik weer meer buiten de deur gaan werken en dat kan ik niet op een andere manier invullen en dan nog eens het feit dat we nog meer dieren hebben met 'een verhaal' die ook hun aandacht en liefde verdienen.

Als ik het gevoel zou hebben dat ze klaar zou zijn voor herplaatsing dan had ik dat direct gedaan, maar een hond als deze heeft gewoon geen enkele kans van slagen zolang de vicieuze cirkel niet doorbroken kan worden. Ze is echter pas 3, gezond en vitaal, hartstikke lief en betrouwbaar dus tis gewoon wat het is en roeien met de riemen die we wel hebben.

En om nog even in te gaan op je andere vraag: Het probleem is dus juist dat het niet uitmaakt hoevaak of hoeveel we met haar naar buiten gaan, of dat nu effectief een rondje is zonder snuffelen of dat ik 11 uur achtereen gesloten in de tuin en op ons erf aan het werk ben.... Ze doet buiten haar behoefte, maar gaat vervolgens ook alsnog binnen zitten...

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 10:02

Zwangerschap zal zeker een rol kunnen spelen, echter heeft het probleem altijd al bestaan alleen in de periode van ongeveer juni '16 tot januari '17 is ze volledig zindelijk geweest.
We zijn in augustus '16 verhuisd en ik ben sinds eind december in verwachting.

Qua gedragsverandering is er volgens mijn omgeving bij mij niets te bemerken, behalve dat ik meer rust moet nemen ivm extreem lage bloeddruk door deze baby. Normaal ben ik drukker in en rond het huis

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:08

Je lichaam verandert sowieso, er zit ook een andere geur aan jou (ze ruikt je zwangerschap), dit brengt veel stress voor haar. Hopelijk verbeterd het gedrag terug eens de baby er is maar dat betwijfel ik ten zeerste omdat al je aandacht vooral naar de nieuwe baby gaat gaan (wat overigens volledig normaal is). Je gaat minder tijd en geduld hebben om met haar om te gaan.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:08

Ik dacht ook gelijk aan het voer. Als wij onze hond op een vakantieadres plaatsen krijgt hij brok en dan moet hij vaker poepen als mijn man zijn voer zelf klaarmaakt. Maar je hebt ook goed verteerbare kant en klaar brok.Even Googlen op internet wat je betaalbaar vind.
Sterkte ...Ik bewonder dat je (en je gezin) dit volhoudt. :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:20

Pinda_Dipje schreef:
Als ik het gevoel zou hebben dat ze klaar zou zijn voor herplaatsing dan had ik dat direct gedaan, maar een hond als deze heeft gewoon geen enkele kans van slagen zolang de vicieuze cirkel niet doorbroken kan worden.

.

En soms doet het doorbreken van die vicieuze cirkel wonderen. Op vakantie met die hond naar iemand die:

* stabiel is en zeer veel hondenervaring heeft
* Bereidt is een volwassen hond als een pup te gaan opvoeden vanaf 0, inclusief zindelijkheid en alleen zijn
* De hond leert ontstressen op de goede manier (rustig naar de eigen mand sturen doet wonderen als ze dat eenmaal kunnen en accepteren)

Kortom: iemand die de hond in een andere omgeving met veel geduld die hond op een hele andere wijze benadert. :)