Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, Ladybird, ynskek, Polly

henny_w schreef:Wij hebben vorig najaar precies hetzelfde gehad met een nestje kittens van 5 weken oud die in ons hooihok geboren zijn. Allemaal de nek doorgebeten. Wij vermoeden ook een wezel, hermelijn of steenmarter.
1 kitten ontbrak, die zal waarschijnlijk meegenomen zijn
) en dus kregen we van iemand een jong mannetje. Maar toen die gebracht was en ik het geslacht controleerde bleek het een vrouwtje, dus die is bij de vrouwen in gekomen. Maar we hebben ze eerst binnen gehouden en dat ging heel goed. Ook was het vrouwtje die als eerste dood lag echt een felle dame en degene die als 2e dood ging was nog geen maand oud en heel rustig. Ook het vrouwtje wat nog over is, is nog maar 3 maand en heel rustig. Dus degene die ik zou aanzien voor ruzie is als eerste dood gegaan.. En bij de 2e is duidelijk een stuk vlees weg gegeten, en dat is voor een cavia wel heel evil..
Daar gaan we ze houden tot we het hok zeker goed beveiligd hebben. Idd maar eens kijken of we extra schuiven op de deurtjes kunnen zetten en ook nog gaas er zo op kunnen maken dat de gaatjes nog eens door de helft gaan. Of ze blijven binnen... Vind ik wel sneu, ze zijn het gewend om ruimte te hebben en het mooie weer, maar ik wil geen enkel risico lopen dat ze gegrepen worden.Duhelo schreef:Deze verwondingen zijn typisch voor een rat. Ik werkte vroeger in een dierenspeciaalzaak. In mijn quarantaine had ik de extra ratten en muizen zitten, maar ook een deel voor zieke dieren. Er ontsnapten regelmatig ratten of er liepen wilde rond. Ik ben cavias verloren, andere ratten, hamsters die door de tralies de neus werden afgebeten (ze kwamen door de tralies snuffelen en dan grepen de ratten ze. Zelfs een grote chinchilla die de halve kop uitgebeten werd.
Er hebben er eens een slachting gedaan in de eendagskuikens, en bij een grotere plaag hebben we ze gefilmd dat ze bij de vogels er met verschillende aan de ene kant van de volieres gingen rondrennen zodat de vogeltjes tegen het gaas aan de andere kant vlogen, waar er ratten reeds aanhingen en ze door het gaas probeerden te trekken.
En ze nemen ze niet perse mee om op te eten, het lijkt alsof ze doden gewoon leuk vinden...
Zoolgangster schreef:Duhelo schreef:Deze verwondingen zijn typisch voor een rat. Ik werkte vroeger in een dierenspeciaalzaak. In mijn quarantaine had ik de extra ratten en muizen zitten, maar ook een deel voor zieke dieren. Er ontsnapten regelmatig ratten of er liepen wilde rond. Ik ben cavias verloren, andere ratten, hamsters die door de tralies de neus werden afgebeten (ze kwamen door de tralies snuffelen en dan grepen de ratten ze. Zelfs een grote chinchilla die de halve kop uitgebeten werd.
Er hebben er eens een slachting gedaan in de eendagskuikens, en bij een grotere plaag hebben we ze gefilmd dat ze bij de vogels er met verschillende aan de ene kant van de volieres gingen rondrennen zodat de vogeltjes tegen het gaas aan de andere kant vlogen, waar er ratten reeds aanhingen en ze door het gaas probeerden te trekken.
En ze nemen ze niet perse mee om op te eten, het lijkt alsof ze doden gewoon leuk vinden...
Ratten kunnen inderdaad op jacht gaan... ik kende een dierenwinkel waar op een gegeven moment iedere morgen 1 zebravinkje minder in de kooi zat...
Het duurde een tijdje voor men erachter kwam dat er 1 rat na sluitingstijd de vogels een bezoekje bracht, 1 vogeltje greep en helemaal liet verdwijnen (hij at hem vermoedelijk dus wèl op...) daarna ging de rat keurig netjes terug zijn hok in en daardoor viel het niet meteen op wat hij deed.
Dus de cavia's lopen niet achter deze hekjes. Ze zitten snachts gewoon in het dichte hok en overdag lopen ze in een ren die ook aan alle zijden dicht is met 1x1 cm gaas.