Kat ontwormen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Kat ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 11:32

Hoe ontworm je een kat.
Het is een aanloper die er nu zo'n week of 2 is. Lief, knuffelig en vol wormen. Geregeld komt er een uit zijn kont zetten.
Ik heb hem al vlooiendruppels kunnen geven en dacht dat het makkelijk was om hem te ontwormen met granulaat. Helaas laat die dan het vlees staan en krijgt hij dus niks binnen.

Ik ben totaal niet handig met katten en heb er geen gevoel voor en vind de klauwen en tanden eng :') Ik snap ze ook niet maar vindt het wel leuk dat het beestje wil blijven plakken hier. Maar met onze honden die hier ook lopen moet hij dan toch echt ontwormt worden. En vooral voor zichzelf, hij heeft niet zoveel reserves.

Dus wat is nog meer handig en makkelijk en werkt. Hoe ontworm je een kat (die je ook niet zo goed kent) en waarmee dan. Of hoe maak je dat granulaat aantrekkelijk. Ik had het nu over wiskas vlees met gelei?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-17 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige TAG verwijderd uit titel

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:40

Waarom voer je Whiskas? Dat is zo'n beetje de ergste rommel die je een kat kunt geven.

Ontwormen gaat als volgt:
- trek oude kleding aan. Iets waarvan het niet erg is als je kat er gaatjes in maakt.
- hou pilletje (ik ontworm met Milbemax) binnen handbereik.
- zet de kat op schoot, met de kont naar je toe. Zorg dat de kat zit.
- pak met je ene hand de voorkant van de borst. Met je bovenlijf en armen zorg je ervoor dat de kat niet weg kan wriemelen. Blijf gewoon rustig, als je denkt van: "ik ga jou ontwormen, zit stil!" is het lastiger dan wanneer je denkt: "hee hoi kat".
- pak met de andere hand het pilletje. Houd het pilletje tussen duim en wijsvinger. Masseer met je ringvinger en je duim (halverwege je duim) de kaken van de kat tot het bekje open gaat. Pil naar binnen, bekje dichtdoen en dicht houden. Wachten tot kat slikt.

Het is niet moeilijk. Blijf rustig. Zorg dat hij zo min mogelijk bewegingsruimte heeft. Oefenen met bij voorbeeld een brokje is aan te bevelen. Je wordt er vanzelf handig in.

Mocht bovenstaande niet werken: pilletje vergruizen tot poeder en mengen met wat antihaarbalpasta.

Succes.
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-07-17 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:43

Zoals hier boven beschreven, maar dan met een handdoek die je om de borst wikkelt. Dan kan de kat niet onverwachts uithalen.

En milbemax is echt een aanrader.

Anoniem

Re: [bb] kat ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:46

Gewoon een pipetje ontwormmiddel in de nek druppelen... niet moeilijk doen als t makkelijk kan :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:50

idinn schreef:
Gewoon een pipetje ontwormmiddel in de nek druppelen... niet moeilijk doen als t makkelijk kan :+

"Gewoon"? :')

Weet je hoe dat spul stinkt. Die stank zorgt ervoor dat je kat bij voorbaat al mijlenver bij je uit de buurt blijft. Bovendien heb je voor een pipetje 2 handen nodig (1 voor het pipetje en 1 om de haren van de vacht wat uit elkaar te doen).
Pil is echt veel makkelijker.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:59

Op de manier die Koper aangeeft is echt het handigst. Ik wikkel m wel altijd nog even in een plaid omdat ze echt boos wordt als ik het wil geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:02

Vind er niks aan stinken anders en mn kat ook niet. En gezien TS aangeeft tanden eng te vinden en niet heel handig te zijn met katten. Is pipet druppelen echt stuk eenvoudiger als een pil die bek in duwen. Het beest is knuffelig, dus dat is een groot voordeel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 12:04

Koper schreef:
Waarom voer je Whiskas? Dat is zo'n beetje de ergste rommel die je een kat kunt geven.

Ontwormen gaat als volgt:
- trek oude kleding aan. Iets waarvan het niet erg is als je kat er gaatjes in maakt.
- hou pilletje (ik ontworm met Milbemax) binnen handbereik.
- zet de kat op schoot, met de kont naar je toe. Zorg dat de kat zit.
- pak met je ene hand de voorkant van de borst. Met je bovenlijf en armen zorg je ervoor dat de kat niet weg kan wriemelen. Blijf gewoon rustig, als je denkt van: "ik ga jou ontwormen, zit stil!" is het lastiger dan wanneer je denkt: "hee hoi kat".
- pak met de andere hand het pilletje. Houd het pilletje tussen duim en wijsvinger. Masseer met je ringvinger en je duim (halverwege je duim) de kaken van de kat tot het bekje open gaat. Pil naar binnen, bekje dichtdoen en dicht houden. Wachten tot kat slikt.

Het is niet moeilijk. Blijf rustig. Zorg dat hij zo min mogelijk bewegingsruimte heeft. Oefenen met bij voorbeeld een brokje is aan te bevelen. Je wordt er vanzelf handig in.

Mocht bovenstaande niet werken: pilletje vergruizen tot poeder en mengen met wat antihaarbalpasta.

Succes.

Dat Wiskas troep is verbaasd me niet maar ik zocht een verpakking vlees waar wat gelei bij zat, leek me makkelijk voor die ontwormingsgranluaat dat dat mooi in die saus verdwijnt en dan makkelijk opgegeten zou worden door de kat. Helaas werkt dat dus niet want met die korrels laat hij het staan.

Maar antihaarbalpasta is dus lekker? Want ik heb nog 1 of 2 zakjes van die ontwormingsgranulaat.

idinn schreef:

Welk merk heeft van die pipetjes dan? Ik kon dat niet vinden bij de welkoop laatst. Een pipet met vlooiendruppels was laatst zo gegeven.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:07

Als hij zo'n serieuze besmetting heeft en je durft hem niet goed te behandelen zou ik aanraden om hem in te pakken naar mee naar de dierenarts te nemen. Vaak kan de assistente dat wel doen en de meeste doen het voor niks (nou ja wel de kosten van het middel uiteraard).

Maar ik ben dan ook panisch voor vlooien en wormen en ik moet er niet aan denken wat hij in de tussentijd allemaal heeft besmet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:07

Niet pipetjes bij de Welkoop of dierenwinkel halen. Daar zijn wormen vaak al resistent tegen. Gewoon bij de dierenarts spul halen als je met een pipetje wil ontwormen. Kat meenemen naar dierenarts is inderdaad ook een goed idee.

De kat die geen antihaarbalpasta lust moet ik nog tegenkomen :) Ik heb een kat gehad die echt pánisch werd als je iets in haar bekje probeerde te doen. Toen ze een paar dagen elke dag een pil moest hebben ging dat prima met antihaarbalpasta. Je moet wel spul wat er doorheen moet echt fijn stampen, als het kleine brokjes zijn schiften ze die er uit.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:09

Wat koper zegt, spul van de dierenwinkel werkt echt niet voldoende!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:12

Koper schreef:
idinn schreef:

"Gewoon"? :')

Weet je hoe dat spul stinkt. Die stank zorgt ervoor dat je kat bij voorbaat al mijlenver bij je uit de buurt blijft. Bovendien heb je voor een pipetje 2 handen nodig (1 voor het pipetje en 1 om de haren van de vacht wat uit elkaar te doen).
Pil is echt veel makkelijker.

Nee joh, pipetje is echt véél sneller en makkelijker, maar niet hoe jij het beschrijft. Moet je dan wel goed doen; je hebt geen 2 handen nodig en het lumt zelfs "in het voorbij lopen" :D

Pipet tussen duim en wijsvinger, even snel met je middelvinger tegen de richting van de haren instrijken en pipet op de huis uitknijpen. In totaal 0,2 seconden werk. Meestal geef ik met de andere hand een aai of een snoepje, katten hebben meestal eerst niet eens door dat ze gedruppeld zijn. Dat zie je ze zich een paar seconden laten pas realiseren :')
Niks vasthouden, niks in handdoeken wikkelen, niks oude kleren aan. Is echt in een seconde klaar, niet moeilijk gaan doen als het makkelijk kan!
Voor mij geen pilletjes oid meer met 2 (in zulke situaties) staatsgevaarlijke katten -O-

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:14

Je moet geen middeltjes bij de dierenwinkel halen, dat haal je bij de dierenarts. Een "ondersteunend middel" is niet genoeg, zeker niet als je al zeker bent dat de kat wormen heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:15

Als ik een pipetje in 1 keer leegknijp druppelt de helft langs de vacht van m'n kat af. Ik moet altijd op 2 of 3 plekken knijpen wil ik het spul goed op de huid krijgen.

Maar die kans krijg ik dus al niet. Ze reageren hier op de geur. Zelfs met een leeg pipetje kom ik niet bij ze in de buurt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:15

M_arjolein schreef:
Op de manier die Koper aangeeft is echt het handigst. Ik wikkel m wel altijd nog even in een plaid omdat ze echt boos wordt als ik het wil geven.

Nee joh, zo omslachtig en als je een beetje felle kat hebt lig je open en raak je in gevecht :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 12:31

Zulke verhalen over vechtende katten zijn niet echt helpend mensen. :')
En Milbamax kan ik ook gewoon bij de welkoop halen. Ze hebben bij ons we een goed assortiment.

Ik ben nu voor granulaat gegaan omdat me dat makkelijk leek en betaalbaar was voor een kat waarvan ik niet wist of die nou daadwerkelijk zou blijven hangen. Om daar nou veel geld in te stoppen als hij vervolgens weer verdwijnt. Daar ben ik heel eerlijk in. En het prijsverschil met Milbamax of wat ik nu heb was behoorlijk.

Maar nu meneer constant in de buurt is en ik denk dat hij wel een blijvertje is vind ik het niet erg om wat meer te investeren.

@gamblescup waar koop je die pipetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:33

Pipetjes kan je bij de DA halen. Haal het iig niet in de dierenwinkel.. bij de DA kan je gelijk even advies vragen welk schema voor ontwormen het beste aan te houden is voor kat in kwestie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:39

Het lijkt me het makkelijkste om de kat mee te nemen naar de dierenarts. Dan heb je meteen goed spul, kun je zien hoe ze het aanpakken en kun je tussen nu en de volgende ontworming wat wennen aan het fenomeen kat.

Lief dat je je over 'm ontfermt. Klinkt als een leuke kat :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:04

En niet vergeten om de ontworming over 2 weken te herhalen! Als je nu wormen ziet, draagt hij dus ook eitjes en larven bij zich, die pak je met de volgende ontwormbeurt aan.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:09

Koper schreef:
De kat die geen antihaarbalpasta lust moet ik nog tegenkomen :) Ik heb een kat gehad die echt pánisch werd als je iets in haar bekje probeerde te doen. Toen ze een paar dagen elke dag een pil moest hebben ging dat prima met antihaarbalpasta. Je moet wel spul wat er doorheen moet echt fijn stampen, als het kleine brokjes zijn schiften ze die er uit.

Mijn vorige kat moest dit echt niet,ze kwam niet eens in de buurt. :D

Ik heb ook pipetjes van de DA om te ontwormen en die stinken echt niet.
Wel die voor vlooien gebruikt worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:16

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:35

Milbemax bij de dierenarts vond ik nog wel meevallen. Toevallig van de week een doosje gehaald €18,75 voor een doosje van 4.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:09

Ik gebruik altijd pilletjes. Die stop ik dan in een klein stukje leverpastei (blikje van de unox of vergelijkbaar, let op dat je de buitenkant van de leverpastei niet aanraakt met het pilletje, sommige geven een vieze smaak af). Ik kook een kipfilet, trek m aan stukjes en leg het bolletje leverpastei met pilletje er in. Mijn katten schrokken het zo snel naar binnen dat ze er geen erg in hebben. Wel wat werk maar geen stress. 1 van mijn katten heeft echt iets tegen pipetjes. Dat irriteert haar en ze blijft proberen er aan te krabben/likken, dus dat gebruik ik niet meer.
En idd spul van de dierenarts, ik heb ook goede ervaring met Milbemax. Hoewel ik dat soort dingen vaak bestel via medpets.nl

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:51

bij en kat die zo onder de wormen zit zou ik stronghold gebruiken (DA\) ontvlooiing en ontwormen in een keer via pipetje. Werkt ook voor eventuele oormijt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 01:32

Koper schreef:

Heb er hier 2 van lopen :')
En dan denk je, doe t wel op het pootje dan likken ze het eraf. Niet dus. Het zat zo ongeveer overal, in de gordijnen, op t raam, de bank... behalve daar waar t moest.

Is het gelukt ts? :D