wanneer hond in laten slapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynske78

wanneer hond in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 20:37

We hebben een cairn mix van 14 jaar oud en de laatste weken gaat ze hard achteruit. Ongeveer 2 jaar geleden is er nierfalen bij haar gediagnosticeerd. De dierenarts zei toen dat als een hond met deze nierwaardes binnenkomt en de hond is erg ziek dat hij ze dan laat euthanaseren.
Onze hond is daarna erg opgeknapt met meds en dieet.
Nu wordt ze echt erg mager. Haar vacht is een beetje schilferig en vet. Ze heeft slechte dagen dat ze niet wil eten maar dat was meestal maar een dagje om daarna weer op te knappen.
Ze heeft waarschijnlijk ook slijtage van haar gewrichten. Ze kan niet meer ver lopen. Misschien nog 50 of 100 meter. Soms gaat ze dan stilstaan vanwege de pijn. Ze valt soms om met haar achterhand. We hebben toen een bolderkar aangeschaft en ze geniet dan duidelijk als je haar meeneemt.
ze heeft nog een goede eetlust en als ze erbij zit of ligt heb ik niet het idee dat ze pijn heeft maar ze slaapt bijna de hele dag. Ze kan ook nog wel eens uitzinnig blij zijn.
Vind het z'on moeilijke beslissing. Wil niet te vroeg maar ook niet te laat zijn. ;(

Leffroi

Re: wanneer hond in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:42

Te vroeg ben je in dit stadium nooit. Mijn voorstel zou zijn, nog een leuke laatste week en een afspraak maken om afscheid te nemen. Voordat ze echt gaan 'lijden' en je halsoverkop de beslissing moet maken. Het dier heeft een prachtig leven gehad en gelukkig kunnen wij voor dieren de keuze maken deze 'goed' te eindigen.

Lees anders deze tekst even goed door. Wij hebben deze boekjes ook op de praktijk liggen en geven dit eigenaren mee. Veel zeggen dat ze dit verhelderend vinden. (link even gekopieerd, ik werk hier niet)
http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl/euthanasie/

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:43

Zodra mijn hond of kat pijn krijgt en geen comfortabel leven meer heeft is het menselijker om haar in te laten slapen. Ze heeft een mooie leeftijd bereikt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:48

Wat lastig he ts. Ik ben van mening dat je nooit te vroeg bent maar wel te laat kan zijn.

Die van mij wordt ook oud. Slechte gewrichten, gaat meer mutsen buiten. Alles duurt langer. Vermoeiend af en toe. Maar tegelijkertijd is ze niet te houden als we naar buiten gaan en ze mag een stok meenemen, of als we naar het bos of strand gaan. Ze stuitert, vliegt, rent alle kanten op van blijdschap. Ze is nu nog te goed, maar ik verwacht dat het nog een kwestie van maanden is eigenlijk tot haar energie en blijdschap niet meer op kunnem tegen haar slechte gewrichten. Zodra ze niet meer wil spelen trek ik de stekker eruit.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:49

Leffroi schreef:
Te vroeg ben je in dit stadium nooit. Mijn voorstel zou zijn, nog een leuke laatste week en een afspraak maken om afscheid te nemen. Voordat ze echt gaan 'lijden' en je halsoverkop de beslissing moet maken. Het dier heeft een prachtig leven gehad en gelukkig kunnen wij voor dieren de keuze maken deze 'goed' te eindigen.

Lees anders deze tekst even goed door. Wij hebben deze boekjes ook op de praktijk liggen en geven dit eigenaren mee. Veel zeggen dat ze dit verhelderend vinden. (link even gekopieerd, ik werk hier niet)

Ik sluit me hierbij aan.
Had het er deze week nog over met de ostheo, je bent eigenlijk altijd te laat en nooit te vroeg als je er over na moet denken. :(:)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:52

Zeker bij een ziekte die ongeneeslijk is ben je nooit te vroeg.
Maar niemand kan het voor jou beslissen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:59

Wat moeilijk is dat toch. Ik heb een kat van 18, takelt af, heeft een fikse vlooien allergie, dat is redelijk onder controle te houden. Maar ook zeker artrose in de achterhand, bijna elke kat van 13 of ouder heeft dit. Ik heb haar op aanraden van de da om en om op jeukstilling staan om de cirkel te doorbreken en dan na een week krijgt ze iets pijnstilling voor haar artrose. Ze eet goed, is vrolijk, slaapt wel veel maar dat doet ze haar hele leven al. En loopt elke dag een rondje door de tuin(en die is heel groot). Zolang ze zo blijft dan blijft ze bij me.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:00

Denk dat dit het juiste moment is. Dat je zon topic opent zegt al genoeg. Hij heeft geen hondwaardig bestaan meer en heeft pijn. Hem wegbrengen wanneer leven lijden wordt is ook houden van.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 21:00

Leffroi schreef:

Dat is wel een mooi naslagwerk Leffroi.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:11

Ooit eens gelezen dat het het juiste moment is wanneer je je af gaat vragen wanneer het tijd is.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 21:28

Afbeelding
Afbeelding

Hier is ze.
We gaan vrijdag op vakantie met het gezin. Ze gaat dan naar mijn ouders. Dat vind ze altijd wel leuk. Wil de beslissing eigenlijk niet voor de vakantie nemen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:40

Lastige keuze TS! Ik ben het eens met eerdere reacties dat je niet te vroeg kan zijn, wel te laat.

Wat betreft het niet willen beslissen voor je vakantie: vergeet niet dat je de keus dan misschien 'afschuift' en je ouders hem MOETEN nemen als je hond nog slechter wordt. Wil je dat risico nemen?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:40

Heel eerlijk....ik had haar laten gaan voordat ik op vakantie ging. Wat als ze nu in jouw vakantie hard achteruit gaat? Moeten dan je ouders de keuze maken?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 21:55

Ja dat is waar. Maar we gaan maar naar de Ardennen en hebben gezegd dat we terug rijden mocht het heel snel achteruit gaan. Is 2 uur en 15 minuten vanaf ons.
Dank jullie voor de reacties. Daardoor krijg je wel besef wat je te doen staat en dat het laten gaan ook iets is wat je voor haar kunt doen.
Maar of dat deze week is of na de vakantie weet ik niet. Mijn man vindt nog van niet eigenlijk.
Ik ga morgen en overmorgen goed kijken hoe het gaat.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:15

Sorry voor mijn eerlijkheid, maar een hond die geen 50-100 meter meer kan lopen omdat ze dan pijn heeft, heeft naar mijn mening (echt) geen hondwaardig leven meer.
Ik zou de beslissing nu, of misschien zelfs al eerder nemen.
Succes en sterkte, het is een verschrikkelijke en moeilijke keuze. Zeker als ze op momenten nog happy lijken.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:29

Simbaa je hebt helemaal gelijk. Als ik objectief iemand anders zou moeten adviseren zou ik gelijk hetzelfde zeggen. Maar om een of andere reden is dat bij je eigen situatie toch een stuk moeilijker. Maar door jullie reacties weet ik wat me als honden eigenaar te doen staat. :(

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:53

krijgt ze een pijnstiller voor haar gewrichtspijn?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:08

Blijft lastig. Onze werd 17...al had ze maar 16 moeten worden. Ik kon geen afscheid nemen. Stelde het uit en verlegde steeds de grens.
Ivm vakantie is ie ook bij mijn ouders geweest dat was niet fijn voor ze. Hond miste ons...ging nog meer achteruit. Hun naar da...kreeg hij middel zodat hij het nog ff langer vol kon houden. Mijn ouders wilde beslissing nl niet nemen.

Ik heb fout gemaakt...achteraf spijt van. Had het eerder moeten doen maarja emoties op dat moment namen helaas overhand tot langere durend proces.

Ts sterkte met je keuze!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 23:35

kimmie261 schreef:
krijgt ze een pijnstiller voor haar gewrichtspijn?

nee, pijnstillers hadden het nierfalen alleen maar versnelt.

dito schreef:
Blijft lastig. Onze werd 17...al had ze maar 16 moeten worden. Ik kon geen afscheid nemen. Stelde het uit en verlegde steeds de grens.
Ivm vakantie is ie ook bij mijn ouders geweest dat was niet fijn voor ze. Hond miste ons...ging nog meer achteruit. Hun naar da...kreeg hij middel zodat hij het nog ff langer vol kon houden. Mijn ouders wilde beslissing nl niet nemen.

Ik heb fout gemaakt...achteraf spijt van. Had het eerder moeten doen maarja emoties op dat moment namen helaas overhand tot langere durend proces.

Ts sterkte met je keuze!

ja inderdaad. In een brochure die in een link hierboven staat , staat dat er 2 soorten spijt zijn; Spijt dat je het misschien te vroeg gedaan hebt ,
en spijt dat je het te laat gedaan hebt. de tweede is erger zeggen ze.
dus ik denk ook dat er niet een 'te vroeg' is misschien in dit geval.
Laatst bijgewerkt door Lynske78 op 09-07-17 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:35

Zo snel mogelijk. En dat is vrijwel zonder uitzondering het antwoord op topicvragen met zo'n titel.
Sterkte ermee TS, moeilijke beslissing om te nemen, maar dat is geen goede reden hem uit te stellen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:58

Lastig he dit soort beslissingen. Die van mij heb ik 2 jaar geleden in laten slapen. Bij mij was met name het besef dat ze niet beter, maar alleen maar slechter zou worden de het moment dat ik de knoop doorhakte. Wat ik toen die dag las en wat voor mij de druppel was, was de zin: Huil niet omdat het over is, lach omdat het gebeurd is.

Sterkte!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:53

Je wil de beslissing niet nemen, omdat het moeilijk is en een vakantie moet leuk zijn.. Maar je dier doe je er geen plezier meer mee.. Beestje is op, en jouw vakantie zou daar geen invloed op moeten hebben.
Het is echt nog veel moeilijker als je gewoon op vakantie gaat en je krijgt na een paar dagen een telefoontje: het gaat niet meer..

Lynske78 schreef:
[ [url=m/7A8cM4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3fQBLf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier is ze.
We gaan vrijdag op vakantie met het gezin. Ze gaat dan naar mijn ouders. Dat vind ze altijd wel leuk. Wil de beslissing eigenlijk niet voor de vakantie nemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:04

Ik denk dat je het antwoord zelf ook al weet.
De buren van mijn ouders stonden laatst ook voor de keus met hun 16-jarige kat. Die was duidelijk op, maar ze wilden per sé eerst op vakantie en zouden daarna wel verder kijken.
Tijdens hun vakantie paste mijn moeder op de kat en hij ging dus ook opeens heel hard achteruit, waardoor mijn moeder de keus heeft moeten maken om hem in te laten slapen. Hartverscheurend dat zijn baasjes er niet bij konden zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:06

Als ik je oppas zou zijn geweest dan had ik geweigerd op te passen. Ik zou nu afscheid nemen nu ze nog blije momenten heeft... zo wil jij je hondje toch herinneren? Niet als een hondje met 24/7 extreme pijn?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:42

Ik zou je aanraden om de beslissing toch te nemen voordat je op vakantie gaat. Wij hebben het met 2 oude hondjes gehad (in 2 jaar tijd), beide zijn ze vlak voordat we op vakantie gingen ingeslapen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het ondanks het verdriet, fijn was dat ik zelf afscheid heb kunnen nemen in plaats van dat de oppas dat had moeten doen.

Sterkte!