Ervaringen met ivermectine injecties tegen schurft mijt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Ervaringen met ivermectine injecties tegen schurft mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 13:05

Hallo,

We zijn al weken aan het sukkelen met de vacht en jeuk van ons konijn. Hij heeft hardnekkige schurftmijt. We hebben al met stronghold behandeld maar dit hielp niet voldoende. We zijn nu gestart met ivermectine injecties. Hij heeft afgelopen maandag de eerste gehad, hij heeft iets minder jeuk maar had eigenlijk gehoopt op meer effect. Donderdag krijgt hij de herhalingsinjectie.

Wat zijn jullie ervaringen met ivermectine? Hoe snel werkt het?

Of andere tips om de schurftmijt te bestrijden?

Shylah

Re: Ervaringen met ivermectine injecties tegen schurft mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:27

De keren dat ik het heb toegediend toen ik nog als Dierenarts werkte hadden goede resultaten.
3 weken lang 1x per week een injectie. Ik heb het bij 2 konijnen toegediend, beide keren met succes... Dus ja ik ben er over te spreken. ;)
Ik weet niet of het bij elk konijn even goed zou werken, afh van de ernst van de klachten en hoe goed het konijn op de injecties reageert. Maar zeker een goede keuze in mijn ogen als stronghold niet voldoende werkt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:30

Heb je meer dieren of alleen dit konijn?

Als je maar 1 dier hebt zou het moeten werken, als je hok zware besmetting heeft kan daar nog weer wat bij weg komen, maar als het echt mijten zijn zouden die ook gewoon dood moeten gaan omdat je konijn een serie behandeling krijgt en mijten echt moeten eten. (en dat doen ze dan van je behandelde konijn).

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 13:35

Dat klinkt inderdaad positief. Hier heeft het helaas nog niet echt effect.
Zijn er nog alternatieven volgens jou als Ivermectine niet aanslaat?

Shylah schreef:
De keren dat ik het heb toegediend toen ik nog als Dierenarts werkte hadden goede resultaten.
3 weken lang 1x per week een injectie. Ik heb het bij 2 konijnen toegediend, beide keren met succes... Dus ja ik ben er over te spreken. ;)
Ik weet niet of het bij elk konijn even goed zou werken, afh van de ernst van de klachten en hoe goed het konijn op de injecties reageert. Maar zeker een goede keuze in mijn ogen als stronghold niet voldoende werkt.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 13:37

We hebben op dit moment alleen dit konijn. Hij is nu bijna een maand gecastreerd en willen er graag een voedster bij. Ivm de schurftmijt hebben we dit voorlopig uitgesteld...

Hoe snel denk jij dat we effect zouden moeten zien? Al na de eerste injectie?

Sjolvir schreef:
Heb je meer dieren of alleen dit konijn?

Als je maar 1 dier hebt zou het moeten werken, als je hok zware besmetting heeft kan daar nog weer wat bij weg komen, maar als het echt mijten zijn zouden die ook gewoon dood moeten gaan omdat je konijn een serie behandeling krijgt en mijten echt moeten eten. (en dat doen ze dan van je behandelde konijn).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:39

Ik het echt zeker dat het schurftmijt is, is ook nog iets wat je je af kan vragen, maar met stronghold (mits correct gedoseerd en netjes herhaald) en of ivermectine zou je mijten wel de das om moeten doen. Blijkt het echter schimmel te zijn (ringschurft) dan gaat het echt niet werken.

Wat er gebeurt is dat in principe na de injectie de volwassen levende mijten dood gaan, echter de eitjes die op en om het konijn zitten nog niet dood zijn, die gaan nog uitkomen! Maar daar is dan de volgende injectie voor op een bepaald tijdstip, die maakt dan de nieuwe net uitgekomen schurftmijten dood en dan nog een behandeling om de net er tussen door geglipte te pakken te krijgen, zodat die ook dood gaan.

Mijten hebben echt leuke cyclus waarbij ei - mijt vaste tijd is, in tegenstelling tot vlooien, waarbij je vlooien eitjes en larven heel lang kunnen wachten op hun maaltijd zonder dood te gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:42

rare is wel dat de pipetjes bij je konijn niet werkten, had ook moeten werken....
(Salamectine is familie van ivermectine)

Vroeger moest je konijnen wassen, dat was pas irritant, heb die van mij ook nog wel eens gewassen, gelukkig vond het konijn het wel oke, maar zag er niet uit, zo'n verzopen konijn.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 13:46

Er is niks onder de microscoop te zien met een afkrabel. Echter door de gerichte en intense jeuk vermoed de dierenarts schurftmijt die zich onder de huid bevinden en pas bij een heel diep afkrabsel te zien zijn... Echter nu ook de ivermectine niet echt aanslaat..of ik ben te ongeduldig.. begin ik toch te twijfelen.

Ringschurft veroorzaakt weinig tot geen jeuk volgens de dierenarts. Ons konijn heeft geen kale plekken etc, maar hele erge jeuk..
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 01-07-17 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:47

Bij cavia's was ik altijd voor de zekerheid twee dagen voor de pipetten stronghold met sebacil en gebruik ik het waswater van de cavia's om het hok mee te ontsmetten. Wanneer ik dan met stronghold behandel, ontsmet ik het hok met dettolwater. En dat dan 3 weken om de 7 dagen (dus 4x behandelen).

Helaas is nu mijn sebacil op en niet meer online te bestellen, dus nu moet ik een dierenarts erin meekrijgen. Het werkte wel geweldig. Injectie met ivermectine heb ik (de dierenarts) slechts bij 1 cavia toegepast, die had vanwege een lage weerstand luis. De rest is toen met stronghold behandeld (ik had gelukkig maar 8 cavia's in aansluitende traliehokken zitten) en alles helemaal verschoond en ontsmet. Dat werkte toen ook.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:58

Let erop dat ivermectine vaak een entreactie geeft. De kans is dus aanwezig dat hij een wond krijgt op de plek van het prikje.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:59

Iris82 schreef:
Let erop dat ivermectine vaak een entreactie geeft. De kans is dus aanwezig dat hij een wond krijgt op de plek van het prikje.

Nou soms ronduit een gat..... (sorry voor het optimisme)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:01

Grinnik. Ik had 't anders staan maar ik had 't nog even wat netter gemaakt. :+

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 14:03

Daar hebben we dan gelukkig weer geen last van..!

Iris82 schreef:

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:20

Iris82 schreef:
Grinnik. Ik had 't anders staan maar ik had 't nog even wat netter gemaakt. :+

Ha ha, ja heel netjes nog.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:55

Heb nog nooit gehoord van onderhuidse schurft die niet te zien en te vinden is....in 10 jaar asiel werken al wel veel schurft soorten gezien.

Ik zou eerder denken aan allergie van de bodembedekking oid.

Ivermectine kan idd dagdn later spontaan gaten geven maar kan ook ernstige schade aan organen geven tot zelfs dodelijke afloop helaas.

Daarom gingen wij op alternatieve tour in de opvang maar dan moet je wel schurft zien. Wij deden de plekken dagelijks 1x deppen met geplette vitamine C tabletten in klein beetje water. 7 dagen lang en 14 dagen na starten controle bij DA. Die wilde deze geneeswijze niet geloven totdat hij de resultaten zag.... alles schurft vrij steeds ;)

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:21

Mijn cavia had ook enorme jeuk en trok z'n haar uit. Meerdere keren behandeld met pipetten, geen resultaat...
Dierenarts kon ook geen ongedierte vinden en we begonnen te denken aan een allergie.
Toch maar eerst een ivermectine injectie gegeven voordat we evt prednison zouden starten en zowaar bleek dat te helpen! Na 3 injecties groeit z'n haar weer en is de jeuk weg.
Andere cavia heeft en had nergens last van.
Ook echt geen idee wat het geweest is.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 19:40

Over de onderhuidse mijten, onderstaand artikel is wat mijn dierenarts ook heeft verteld:
http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/k ... 82-schurft
Ze graven gangetjes diep door de huid en zijn pas te vinden in een heel diep afkrabsel (tot bloedens toe).

Allergie hebben we ook aan zitten denken... Vandaar dat hij al van stro en vlas naar handdoeken en katoen korrels is gegaan. Maakt geen verschil...

We hebben ook al gewassen tegen schimmel.

dierenfan schreef:
Heb nog nooit gehoord van onderhuidse schurft die niet te zien en te vinden is....in 10 jaar asiel werken al wel veel schurft soorten gezien.

Ik zou eerder denken aan allergie van de bodembedekking oid.

Ivermectine kan idd dagdn later spontaan gaten geven maar kan ook ernstige schade aan organen geven tot zelfs dodelijke afloop helaas.

Daarom gingen wij op alternatieve tour in de opvang maar dan moet je wel schurft zien. Wij deden de plekken dagelijks 1x deppen met geplette vitamine C tabletten in klein beetje water. 7 dagen lang en 14 dagen na starten controle bij DA. Die wilde deze geneeswijze niet geloven totdat hij de resultaten zag.... alles schurft vrij steeds ;)

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 19:42

Afgelopen maandag heeft ons rammetje idd een prednison injectie gehad, de jeuk was niet ui te houdem. Dit hielp 3 dagen, sinds donderdag weer terug bij af. Misschien toch nog maar even volhouden met de ivermectine injecties? Wat anders als we al pipetjes, shampoo, oorgel hebben geprobeerd...!

Maar.. zag jij al resultaat naar de eerste injectie?

Taartje schreef:
Mijn cavia had ook enorme jeuk en trok z'n haar uit. Meerdere keren behandeld met pipetten, geen resultaat...
Dierenarts kon ook geen ongedierte vinden en we begonnen te denken aan een allergie.
Toch maar eerst een ivermectine injectie gegeven voordat we evt prednison zouden starten en zowaar bleek dat te helpen! Na 3 injecties groeit z'n haar weer en is de jeuk weg.
Andere cavia heeft en had nergens last van.
Ook echt geen idee wat het geweest is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 19:51

Vraag eens na of je moderin kan laten injecteren bij konijnen. Ook vanwege wat hij al gehad heeft ;)

Moderin is tegen onverklaarbare jeuk platweg gezegd voor exacte beschrijving even google bezoeken ;)

Schurft zit zeker onderhuids dat klopt wel ja maar is naar mijn ervaring bovenhuids eigenlijk altijd goed zichtbaar op het moment dat het dier het ook als een last ervaart ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:00

dierenfan schreef:
Vraag eens na of je moderin kan laten injecteren bij konijnen. Ook vanwege wat hij al gehad heeft ;)

Moderin is tegen onverklaarbare jeuk platweg gezegd voor exacte beschrijving even google bezoeken ;)

Schurft zit zeker onderhuids dat klopt wel ja maar is naar mijn ervaring bovenhuids eigenlijk altijd goed zichtbaar op het moment dat het dier het ook als een last ervaart ;)

modern is niet meer of minder dan een corticosteroid, dus zeg maar familie van de prednison, wat het konijn al gehad heeft.
Overigens is het dan verstandiger om gewoon tabletjes te geven met corticosteroiden, omdat je dan altijd weer kan stoppen als je er reden voor hebt, een spuit die je erin zet kan je er niet meer uithalen als het langwerkend is.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 20:05

Prednison, of iets in die trant heeft gehad, maar zelfs dit werkt maar drie dagen...

Tabletjes geven is denk ik een moeilijke opgave.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:27

Valt mee, handigheidje met pillenschieter, makkelijker dan je denkt.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 20:53

Dankjewel voor de tip. Zeker iets om te overleggen met de da als we verder willen gaan met prednison oid.

Sjolvir schreef:
Valt mee, handigheidje met pillenschieter, makkelijker dan je denkt.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 20:55

Ga ik eens op googlen!

Echter willen we zo graag de oorzaak achter halen... maar begin toch te twijfelennof het wel schurft is als hij ook niet reageert op ivermectine en idd er heel veel last van ervaart.

dierenfan schreef:

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:39

Ik snap dat je de oorzaak wil weten. Echter eerste prioriteit lijkt mij voor je dier om het jeuk vrij te krijgen.

Jeuk is heel lastig iets. Als mijn vorige hond veel jeuk leek te hebben dan had hij buikpijn (slecht werkende darmen) door de pijn ging hij bijten en krabben.

Kun je bij konijnen geen allergie test af nemen? Al denk ik dat zo'n test niet te dicht na het geven van bepaalde medicatie gedaan kan worden.

Ivermectine en prednison combinatie is al erg heftig maar wordt vaker gedaan bij schurft al geeft men dan ook soms nog een antibiotica erbij bij honden als het erg heftig is.

Persoonlijk ben ik echt geen voorstander van deze middelen als je geen duidelijke oorzaak hebt van de problemen omdat ze voor het lijf zo schadelijk zijn en ook voor veel problemen kunnen zorgen. Echter soms moet je.