Nog maar één gans over...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie_Wind

Nog maar één gans over...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 13:42

Hallo allemaal, ik hoop dat er iemand hier op bokt is die ons kan helpen..
Vanochtend zijn we erachter gekomen dat het dan toch weer is gebeurt, ja en op wat voor manier... :(:)

Wij hadden een tijdje geleden nog drie ganzen, drie mannetjes ganzen, niet zo'n goede mach, dat weten wij. Eén van die ganzen had een aantal jaren geleden een vriendin, zij hadden samen een zoon gekregen, en nog een aantal andere jonkies, maar toen was er een vos op bezoek geweest en heeft bijna alle jonkies meegenomen incl. het vrouwtje, behalve die ene zoon. Deze zoon is 15, en zijn vader is 18 geworden, tot vannacht... Er was nog één ander die ongeveer 4 jaar is geworden. Van die dachten wij dat het een vrouwtje was, die we van iemand gratis over konden nemen, maar bleek dus toch een mannetje te zijn.

Nou ja wat is er dan vannacht gebeurt... Vannacht is er weer een vos op bezoek geweest. Ik heb niks gehoord (vreselijk vind ik dat, want ik slaap technisch gezien naast ze) Deze vos heeft de aller liefste gans, die 18 was meegenomen. Hij was in ieder geval verdwenen, en die van 4 is onthoofd en in hun weitje achtergelaten. Het leek wel of hij sliep, wat iets heel anders bleek te zijn... We gaan hem in ieder geval wel begraven. ;(

De zoon, de gans van 15 jaar leeft nog, hij is wel ontdaan van veel veren, maar dat kan ook komen omdat hij in de rui is. Deze ligt de hele dag al op een plek, en wat eerst een heel luidruchtige gans was, is nu een stille, teruggetrokken gans -O-

We willen deze gans niet voor de rest van zijn leven alleen laten staan, dit is ook erg zielig voor een gans, maar we kunnen hem ook moeilijk verkopen, 1 mannetjes gans van 15 jaar oud.
Dus nu willen we een andere gans erbij kopen, een vrouwtje, dan kunnen ze misschien ook nog jongen krijgen.
Maar we zitten nog met heel wat dilemma's:

1- Misschien dat de vos vannacht weer terug komt, en ook deze gans van plan is mee te nemen, we hebben geen nachthok voor deze gans waar we hem in kunnen opsluiten, hij kan wel in een stal, maar dat heeft hij nog nooit gedaan in zijn leven. Hoe kunnen we die vos dan buiten houden?
2- kunnen we een jong vrouwtje van maar 1 erbij kopen, of is dat vervelend voor het vrouwtje om dan met een mannetje van 15 te staan? en als dat mannetje sterft, dan moeten we er weer een gans bij kopen.
3- Als we een nieuwe gans nemen, moet deze dan van het zelfde ras zijn (Chinese knobbelgans) of mag deze ook van een ander ras zijn?
:?

Is er misschien iemand die ons hiermee kan helpen, of misschien wel iets soortgelijks heeft meegemaakt?
Ik wilde dit gewoon even van mij afschrijven, en jullie hulp vragen.
R.I.P. onze beste waakhonden, beter nog dan de echte waakhond... Y;(
Alvast bedankt
Groeten Sophie

Kuggur

Re: Nog maar één gans over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:06

Dat zijn geen "dilemma's"...je hebt geen faciliteiten om daar veilig ganzen te houden, en kijkt verbaasd toe hoe de ene na de andere door vossen wordt opgehaald?
De oplossing is zo simpel dat je die toch echt zelf zou moeten kunnen verzinnen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:09

Kuggur schreef:
Dat zijn geen "dilemma's"...je hebt geen faciliteiten om daar veilig ganzen te houden, en kijkt verbaasd toe hoe de ene na de andere door vossen wordt opgehaald?
De oplossing is zo simpel dat je die toch echt zelf zou moeten kunnen verzinnen.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Dit lijkt mij de allerbeste oplossing voor hem: https://www.facebook.com/akkas.ganzenparadijs/

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:09

Kuggur schreef:

Iets aardiger mag best. TS is nog maar 13 en denkt al best goed na over alles wat ze opschrijft.

Maar waarom probeer je niet eerst een paar nachtjes de stalling? Geef hem lekker stro en hooi om aan te knabbelen. Wie weet vindt hij het juist fijn en volgt hij je elke avond naar zijn stal. Als dat dan goed gaat, dan kun je altijd nadenken over een vriendinnetje erbij.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:10

nou nou, die ene gans heeft het daar al 15 jaar overleefd dus zo onveilig valt ook wel weer mee.
Ik zou op zoek gaan naar een vrouwtje voor erbij en ze dan samen voor de nachten in de stal op sluiten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:13

roosje78 schreef:
Kuggur schreef:

Iets aardiger mag best. TS is nog maar 13 en denkt al best goed na over alles wat ze opschrijft.

Maar waarom probeer je niet eerst een paar nachtjes de stalling? Geef hem lekker stro en hooi om aan te knabbelen. Wie weet vindt hij het juist fijn en volgt hij je elke avond naar zijn stal. Als dat dan goed gaat, dan kun je altijd nadenken over een vriendinnetje erbij.

Och, ik spreek de ts aan als mondige dierenhouder. Niet als een kleuter zoals jij doet.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 14:18

raar dat dat meteen zo negatief moet, wij hebben anders toch al ruim 20 jaar ganzen gehouden hier, altijd goed gegaan op die 2 keer na, in de buurt worden ook veel ganzen gehouden, en die moeten dus volgens jullie allemaal aan andere mensen gegeven worden die er vast beter voor zouden zorgen? :?
Het lijkt me ook onlogisch om ganzen te houden op een plek waar minder vossen zijn, en dan meer mensen. Ganzen maken nogal veel geluid namelijk, wat vast maar weinig mensen zullen waarderen...

@roosje78 @kentaro Dankjulliewel, ik denk dat dit wel de beste oplossingen zullen zijn..

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:18

** weer gezellig hier**

Jeetje ts wat balen, wat zal je geschrokken zijn zeg.
Ik heb niet zo'n verstand van ganzen, lijkt mij dat ze wel te koppelen zijn toch?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:20

Kuggur, come on! Meisje is 13. Jammer dat je alweer(!) zo bot uit de hoek komt. Nergens voor nodig toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:29

Hier helaas de ervaring dat ook de laatste gans er aan gaat. De vos komt over een paar dagen terug voor de laatste gans. Je kan beter geen ganzen meer nemen of een heel goed dichtgetimmerd nachthok maken.
Wij hebben jaren ganzen gehad tot ze alledrie in 2 weken tijd verdwenen door een vos.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 14:32

Suzanne F. schreef:
Hier helaas de ervaring dat ook de laatste gans er aan gaat. De vos komt over een paar dagen terug voor de laatste gans. Je kan beter geen ganzen meer nemen of een heel goed dichtgetimmerd nachthok maken.
Wij hebben jaren ganzen gehad tot ze alledrie in 2 weken tijd verdwenen door een vos.

Ja daar waren wij ook bang voor, ze moeten iig wel binnen staan in de nacht, maar toch wel vervelend.

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:34

Neem anders eens contact op met Akka's ganzenparadijs. Als hij daar terecht kan komt hij echt in een ganzenparadijs!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:40

Chiave schreef:
Kuggur, come on! Meisje is 13. Jammer dat je alweer(!) zo bot uit de hoek komt. Nergens voor nodig toch?

Om eerlijk te zijn denk ik hetzelfde als Kuggur.
Bovendien ga ik niet eerst in het profiel van TS kijken voor de leeftijd/ woonplaats.

TS erg vervelend, maar voor (na) de eerste keer hadden er al maatregelen genomen kunnen worden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:46

Voor als je het niet vertrouwd, is er misschien niet toevallig een vogelopvang of kinderboerderij waar hij kan logeren totdat jullie een nachthok hebben gebouwd? Dan is hij in elk geval veilig :)

Of een andere suggestie, ik heb geen flauw idee hoe groot een gans precies kan zijn (ik heb sowieso geen verstand van ganzen) maar misschien is een grote (2ehands) hondenbench of ander type grote kooi al een tijdelijke oplossing dat hij in de nacht in elk geval veilig zit? Dan kan je van daaruit rustig rond gaan kijken voor andere oplossingen zoals een gans erbij of een beter groter nachthok. Zo lang het niet veilig is zou ik er geen nieuwe dieren bij halen

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:49

Avossy schreef:
Neem anders eens contact op met Akka's ganzenparadijs. Als hij daar terecht kan komt hij echt in een ganzenparadijs!

Dit lijkt me een heel goede tip. Ofwel jouw gans daarheen of anders kan je misschien een ouder ganzenvrouwtje adopteren. Dan samen in de stal om te slapen en overdag buiten.
Ik zou de gans in ieder geval vanaf vanavond iedere nacht in de stal installeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:59

Als ik het verhaal goed begrijp is er 13 tot 14 jaar terug door een vos wat geroofd en daarna niet meer tot nu.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:02

Oh wat jammer voor jullie!

Is er geen mogelijkheid dat je jullie gans bij een ander vrouwtje kan plaatsen, op een andere plek? De kans bestaat dat de vos terug komt natuurlijk.

Ik weet niet hoe jullie de ganzen houden. Wij waren ons in het begin van geen kwaad (= vos) bewust tot we bezoek hadden gekregen :( . Toen heeft mijn man de kippenren aanzienlijk verkleind en langs de buitenzijde van dat deel, draad ingegraven zodat de vos geen gat meer kon graven en dus niet meer op die manier de ren inkon. (Verkleind omdat het onbegonnen werk was hun oorspronkelijke ren rondom rond van ingegraven draad te voorzien.) Wanneer we thuis zijn, mogen onze kippen nog in hun hele grote ren maar zonder toezicht of 's nachts moeten ze in hun kleinere, veilige.
Indien de ganzen in een ren zouden zitten, zou je ook een lage stroomdraad rondom rond aan de buitenkant kunnen zetten. Dàt vindt de vos ook niet fijn.
Zit je gans echter vrij in een bv grote wei, dan zal je hem toch echt moeten 'ophokken' van schemer tot dageraad.

Indien je er opnieuw een vrouwtje wil bij zetten, zou ik zelf voor hetzelfde ras gaan. Nu zijn knobbelganzen over het algemeen wel zachtaardig van aard, maar vast niet alle ganzesoorten zijn dat, integendeel.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 15:40

Lukasje schreef:
Ik weet niet hoe jullie de ganzen houden. Wij waren ons in het begin van geen kwaad (= vos) bewust tot we bezoek hadden gekregen :( . Toen heeft mijn man de kippenren aanzienlijk verkleind en langs de buitenzijde van dat deel, draad ingegraven zodat de vos geen gat meer kon graven en dus niet meer op die manier de ren inkon. (Verkleind omdat het onbegonnen werk was hun oorspronkelijke ren rondom rond van ingegraven draad te voorzien.) Wanneer we thuis zijn, mogen onze kippen nog in hun hele grote ren maar zonder toezicht of 's nachts moeten ze in hun kleinere, veilige.
Indien de ganzen in een ren zouden zitten, zou je ook een lage stroomdraad rondom rond aan de buitenkant kunnen zetten. Dàt vindt de vos ook niet fijn.
Zit je gans echter vrij in een bv grote wei, dan zal je hem toch echt moeten 'ophokken' van schemer tot dageraad.

Helpt dit bij jullie? of is er nog een andere manier om die vos buiten te houden, wij dachten met prikkeldraad om het hek, en in de grond. Zou dat ook een oplossing kunnen zijn?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:59

Prikkeldraad gaat niet helpen. Wat wel kan helpen is schrikdraad op de hoogte dat de vos in het domein van de gans komt. De dieren s'nachts opsluiten voor een hele periode zal ook helpen. Al durven ze ook wel eens overdag jagen. (ja, zelf meegemaakt.)

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 16:32

Dankjewel voor je antwoord, waarom denk je dat prikkeldraad niet werkt? Echt vervelend wat die vossen soms ook uitspoken

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:59

Ganzen zijn superleuk. Heel erg voor jou en je ganzen wat er gebeurd is. Ik zou inderdaad een nachtverblijf voor ze organiseren,en een andere gans als gezelschap natuurlijk. Jong of oud maakt misschie niet zo veel uit,wel of ze elkaar aardig vinden. maar het zijn heel sociale dieren,ik heb hier in de buurt zelfs gezien dat Canadese ganzen de jongen van locale parkganzen adopteerden.Maar toen ze in het najaar vertrokken lieten ze deze halftamme gansjes weer achter bij hun eigen familie.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:50

Ik denk dat wanneer je de prikkeldraad ingraaft, het wel kan helpen. Wanneer de vos die bij het graven tegenkomt, gaat hij ook ophouden. Een brede strook (kippen)gaas lijkt me wel efficienter.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 09:17

Ik heb nu een mailtje gestuurd naar Akka's ganzenverblijf, misschien dat zij een goede oplossing weten, en misschien het adopteren van een vrouwtjes gans, als we een goed nachthok hebben gemaakt.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 14:48

Ik kan opeens even niks meer toevoegen aan mijn bericht, dus maak ik even een nieuw bericht:
Ik heb net in het hok gekeken, en gezien dat er een opening van maar iets van 15 cm zat onder een stukje van het hek, waar de vos onderdoor is gelopen met een hele gans, ik zag ook allemaal veren daarachter liggen, dus we moeten ook wel zeker een lijn prikkeldraad, of gaas een stukje ingraven

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 22:21

Tja ik zou echt een goed totaal afgesloten nachthok maken met helemaal eronder gaas. Vossen zijn razend slim (en lenig en ze hebben een flinke vacht die wat kan hebben) die laten zich echt niet tegenhouden door wat prikkeldraad of een stukje ingegraven gaas, dat moet helemaal eronder.