Vanochtend zijn we erachter gekomen dat het dan toch weer is gebeurt, ja en op wat voor manier...

Wij hadden een tijdje geleden nog drie ganzen, drie mannetjes ganzen, niet zo'n goede mach, dat weten wij. Eén van die ganzen had een aantal jaren geleden een vriendin, zij hadden samen een zoon gekregen, en nog een aantal andere jonkies, maar toen was er een vos op bezoek geweest en heeft bijna alle jonkies meegenomen incl. het vrouwtje, behalve die ene zoon. Deze zoon is 15, en zijn vader is 18 geworden, tot vannacht... Er was nog één ander die ongeveer 4 jaar is geworden. Van die dachten wij dat het een vrouwtje was, die we van iemand gratis over konden nemen, maar bleek dus toch een mannetje te zijn.
Nou ja wat is er dan vannacht gebeurt... Vannacht is er weer een vos op bezoek geweest. Ik heb niks gehoord (vreselijk vind ik dat, want ik slaap technisch gezien naast ze) Deze vos heeft de aller liefste gans, die 18 was meegenomen. Hij was in ieder geval verdwenen, en die van 4 is onthoofd en in hun weitje achtergelaten. Het leek wel of hij sliep, wat iets heel anders bleek te zijn... We gaan hem in ieder geval wel begraven.

De zoon, de gans van 15 jaar leeft nog, hij is wel ontdaan van veel veren, maar dat kan ook komen omdat hij in de rui is. Deze ligt de hele dag al op een plek, en wat eerst een heel luidruchtige gans was, is nu een stille, teruggetrokken gans

We willen deze gans niet voor de rest van zijn leven alleen laten staan, dit is ook erg zielig voor een gans, maar we kunnen hem ook moeilijk verkopen, 1 mannetjes gans van 15 jaar oud.
Dus nu willen we een andere gans erbij kopen, een vrouwtje, dan kunnen ze misschien ook nog jongen krijgen.
Maar we zitten nog met heel wat dilemma's:
1- Misschien dat de vos vannacht weer terug komt, en ook deze gans van plan is mee te nemen, we hebben geen nachthok voor deze gans waar we hem in kunnen opsluiten, hij kan wel in een stal, maar dat heeft hij nog nooit gedaan in zijn leven. Hoe kunnen we die vos dan buiten houden?
2- kunnen we een jong vrouwtje van maar 1 erbij kopen, of is dat vervelend voor het vrouwtje om dan met een mannetje van 15 te staan? en als dat mannetje sterft, dan moeten we er weer een gans bij kopen.
3- Als we een nieuwe gans nemen, moet deze dan van het zelfde ras zijn (Chinese knobbelgans) of mag deze ook van een ander ras zijn?

Is er misschien iemand die ons hiermee kan helpen, of misschien wel iets soortgelijks heeft meegemaakt?
Ik wilde dit gewoon even van mij afschrijven, en jullie hulp vragen.
R.I.P. onze beste waakhonden, beter nog dan de echte waakhond...

Alvast bedankt
Groeten Sophie