Kat in rattenklem...wel of niet aansprakelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Kat in rattenklem...wel of niet aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 21:41

Dit na aanleiding van een verhaal dat ik op FB tegen kwam.

Er heeft iemand last van ratten, en plaatst klemmen rond zijn woning om deze rot beesten te vangen.
Logisch zou je zeggen.
Vervolgens loopt de kat van de buren in zo,n klem, en de buuf is razend en claimt zelfs de dierenarts kosten terug.
In mijn ogen waanzin....sneu voor de kat, maar hij is op andermans terrein, en je mag je zelf toch zeker tegen die vernielzuchtige en ziektes overbrengende bruineratten beschermen.

Hoe denken jullie hier over?

Liebeskind

Re: Kat in rattenklem...wel of niet aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:43

Ik heb het idee dat je niet zo van ratten houdt. Je kunt je afvragen waarom er zoveel ratten lopen daar? Ik heb er werkelijk nog nooit 1 gezien rondom het huis. Ik zou ook nooit zulke vallen zetten, ik ben meer van het diervriendelijke.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:45

Naar mijn mening is dit de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de kat....
Ik vervloekt ze ook, die loslopende katten. Wil ik bij thuiskomst na een dag hard werken op mn lounge set ploffen in de achtertuin... blijken alle kussens onder de katten haren te zitten omdat de buurt katten deze blijkbaar ook prima vinden liggen. Er is zelfs over een kussen heen geplast! Die kat moet ik niet te pakken krijgen.....

keutels die ik uit de tuin moet ruimen, zelfs katten uit de buurt van de slaapkamers boven moeten plukken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:53

hoop katten haters en rattenhaters hier :')

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:56

Liezel1 schreef:
Ik vervloekt ze ook, die loslopende katten. Wil ik bij thuiskomst na een dag hard werken op mn lounge set ploffen in de achtertuin... blijken alle kussens onder de katten haren te zitten omdat de buurt katten deze blijkbaar ook prima vinden liggen. Er is zelfs over een kussen heen geplast! Die kat moet ik niet te pakken krijgen.....

keutels die ik uit de tuin moet ruimen, zelfs katten uit de buurt van de slaapkamers boven moeten plukken!

Kwestie van kussens binnen halen en ramen dicht doen? Als je je er zo aan irriteert dan moet je zorgen dat je dat niet meer doet. Je gaat het never nooit voor elkaar krijgen dat iedereen zijn kat op eigen terrein houdt. Dan de kussens maar lekker naar binnen. Heel simpel.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 21:56

Nabster schreef:
Ik heb het idee dat je niet zo van ratten houdt. Je kunt je afvragen waarom er zoveel ratten lopen daar? Ik heb er werkelijk nog nooit 1 gezien rondom het huis. Ik zou ook nooit zulke vallen zetten, ik ben meer van het diervriendelijke.

Ik woon op een boerderij, met kippen paarden en alles wat daar bij hoort,,,dus ook ongedierte bestrijding....heb absoluut geen hekel aan katten, maar wens geen rekening te houden met de poezenbeesten van een ander.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:57

papagroom schreef:
Nabster schreef:

Ik woon op een boerderij, met kippen paarden en alles wat daar bij hoort,,,dus ook ongedierte bestrijding....heb absoluut geen hekel aan katten, maar wens geen rekening te houden met de poezenbeesten van een ander.

Pas maar op dat je geen loslopend kind aanrijd. Schijnt ook een duur grapje te zijn...

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:59

Tja. Verschrikkelijk voor de kat. Maar dit is t risico wat je loopt wanneer je katten loslopen...
Ze kunnen ook onder n auto komen. Dat vind ik ook niet de verantwoording van de chauffeur.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 22:00

Heb overigens als kind meegemaakt dat een van onze herders een poezel van het erf plukte....hebben dat zelfs netjes in het dorps krantje gemeld....de eigenaresse kwam het beestje afhalen en was erg boos...waarom we die gevaarlijke beesten niet binnen hielden...nota bene op eigen erf..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:02

Zeker niet de verantwoordelijkheid van jezelf, maar sommige katteneigenaren komen nog klagen als hun kat nat terug komt of vragen of ik even mijn honden binnen wil houden, want hun kat vind mijn tuin zo leuk en door de honden kan hij zijn energie niet meer kwijt.

Ratten zijn een grotere bedreiging, ook voor hun lieftallige katten.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:02

Leffroi schreef:
Kwestie van kussens binnen halen en ramen dicht doen? Als je je er zo aan irriteert dan moet je zorgen dat je dat niet meer doet. Je gaat het never nooit voor elkaar krijgen dat iedereen zijn kat op eigen terrein houdt. Dan de kussens maar lekker naar binnen. Heel simpel.

Dus moet iedereen maar rekening gaan houden met de katten eigenaren? Absurd!
Ik ga toch echt mijn ramen niet dicht doen omdat de kat van de buren niet uit mijn huis kan blijven, of alles in de tuin opruimen omdat de katten overal maar koning over zijn.. begrijp me niet verkeerd ik heb zelf ook een kat, maar rekening houden met de katten eigenaren? No fiets way!! Ik moet mijn hond ook aan de lijn en uit de tuinen van een ander houden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:04

Nou is die rattenval geen paard, maar als jouw paard op jouw terrein schade toebrengt aan een kat/hond/kind dan ben jij daar aansprakelijk voor, ook al mocht die/dat kat/hond/kind daar niet lopen. Ik kan me zo voorstellen dat dat ook voor schade door een rattenval geldt.

Liezel1

Leffroi schreef:
Liezel1 schreef:

euhhhh.... Dus als ik wat spullen van zolder naar de garage wil brengen en vice versa, moet ik elke keer de voordeur achter me dichtdoen en weer opendoen?!
Omdat de kat van een ander anders in mijn slaapkamer komt?!

callum

Misschien kunnen ze een dealtje sluiten. Hij haalt de klemmen weg als het poezebeest de ratten wrgjaagd. Klaar toch

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:06

Leffroi schreef:
Liezel1 schreef:

Serieus? Ramen dicht, omdat het huisdier van een ander je huis terroriseert? _O- Dat is op zijn zachtst gezegd bijzonder... en dan zijn mensen nog steeds verwonderd dat er zoveel mensen geïrriteerd raken door katten... O:)

Terug ontopic. Hoewel de betreffende katteneigenaar/eigenaresse vast onwijs boos zal zijn, lijkt dat me het risico van een loslopende kat. Als je op je eigen erf al niet meer aan ongedierte bestrijding mag doen, omdat anders poeslief gevaar loopt.. das de wereld op zijn kop.

Wij hebben ook een (nog erg jonge) hond. Als die ooit een kat grijpt in onze eigen tuin, zou ik dat heel banketstaaf vinden, maar wel de verantwoordelijkheid van de katteneigenaar. Ik houd mijn hond tenslotte achter mijn stevige schutting in mijn tuin. >;)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:07

Dan moet je gewoon lekker je beesten op je eigen terrein houden. Varkens, honden, kippen, katten, voor alles geldt hetzelfde imo. En als je dat niet vindt prima, maar zorg er dan voor dat mensen niet over jouw beesten kunnen komen klagen en zelf ook achteraf niet klagen als er iets dergelijks gebeurt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:08

Vervelend voor de kat, maar je mag gewoon muizenklemmen en rattenklemmen zetten. Daarnaast hoort de buurvrouw haar kat van andermans terrein te houden. Ik vind het dus de fout van de katteneigenaar. Dan moet ze haar kat maar op haar eigen terrein houden. Kiest ze er wel voor de kat vrij rond te laten lopen, dan hoort ze ook bewust te kiezen voor de risico die daarbij horen (aangereden worden, in een klem komen, gebeten worden door een hond enz.).
Ik vind dus dat zij volledig zelf aansprakelijk is voor de dierenartskosten.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:08

Wow, brutaal...
Ik heb zelf ook een kat, maar daar hoeven mijn buren geen last van te hebben. Tenslotte koos ík voor een kat, niet zij. Pijnlijk voor de kat, duur voor de eigenaar, en hopelijk buurman inmiddels ook wat ratten kwijt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:09

callum schreef:
Misschien kunnen ze een dealtje sluiten. Hij haalt de klemmen weg als het poezebeest de ratten wrgjaagd. Klaar toch

Alsof eratten aan de kant gaan voor een kat :+

Hier ook 2 katten van de buren vrij constant op mijn erf, vind ik ook niet zo handig gezien ze in mijn hooi poepen enzo. Lijkt mij ook het risico van de kattenbaas als er iets gebeurt. Mijn hond mag ik inderdaad ook niet zo los gooien, evenals mijn paard, die vind het bermgras immers ook lekker en is gemaakt om te scharrelen naar voer :Y)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:09

Wat mij betreft is het heel simpel:
Als je niet wil dat je kat wat overkomt, in dit geval klem in een rattenval, moet je hem op eigen terrein houden.
Wil je je kat niet op eigen terrein houden dan moet je ook niet janken als er wat mee gebeurd, je hebt nl willens en wetens het risico genomen door je kat door de buurt te laten struinen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:11

geerke schreef:
hoop katten haters en rattenhaters hier :')

Klopt :+ :=

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:12

Ik vind het de verantwoording van de katten eigenaar.

Als een kat zich aan zijn bandje ophangt aan jou schutting, is dat toch ook niet jouw schuld?
Als een kat plots vanuit de berm onder jouw auto loopt, is dat toch ook niet jouw schuld?
Als een kat over jouw hek springt en zich spiest is het toch ook niet jouw schuld?
Als een kat jouw schuur in kruipt en jij doet onwetend voor de vakantie de deur op slot is het toch ook niet jouw schuld?

Dat de kat in de rattenklem is gelopen is de schuld van de katteneigenaar, niet die van jou.
Neem je dieren, dan moet je ze ook voor gevaren beschermen. Als je je 'huisdier' vrolijk door de wijde wereld laat banjeren dan neem je ook het risico dat hij niet meer of verongelukt terug komt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:13

Liezel1 schreef:
Leffroi schreef:

euhhhh.... Dus als ik wat spullen van zolder naar de garage wil brengen en vice versa, moet ik elke keer de voordeur achter me dichtdoen en weer opendoen?!
Omdat de kat van een ander anders in mijn slaapkamer komt?!

Het is hoe je het lezen wilt. Ik hoef ook geen vogelstront op mijn tuinkussens. Zal ik ze allemaal maar vragen dan of ze even niet in mijn tuin willen komen?

En hoe komen de katten jouw huis binnen dan? Heb je onder elk raam een dak zitten ofzo? Of laat je je benedenramen open staan als je weg bent? Leuk voor inbrekers. Ga je daar ook over zeuren als ze ingebroken hebben? Weet je wat de politie/ verzekering zegt? Juist, moet je je ramen maar dicht doen. Gelukkig zal het niet letterlijk zo zijn.

Ik ben het er absoluut mee eens dat je geen last zou mogen hebben van andermans kat/ beest. Maar dweilen met de kraan open en dan vervolgens zeuren dat je die niet dicht wil doen heeft geen nut.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 22:13

Even voor de volledigheid wat er gebeurt als je die krengen laat lopen..
De wijfjes zijn in de leeftijd van 3-18 maanden steeds bevrucht. De draagtijd is 21 - 23 dagen en de nestgrootte gemiddeld 7-10 jongen. Na 3 maanden zijn de jonge ratten geslachtsrijp. Theoretisch zou elk wijfje gemiddeld 15 x 8 = 120 jongen ter wereld kunnen brengen; bij gebrek aan nestelgelegenheid en voedselaanbod treedt grote sterfte op onder de jonge ratten, soms ongeveer 75%. Een richtlijn kan zijn dat elk wijfje 40 jongen grootbrengt, die ook weer aan de voortplanting gaan deelnemen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:13

Leffroi schreef:

Gekker moet het niet worden. Ik zou me dood schamen als mijn huisdier zich steeds begeeft naar andermans privéterrein en daar overlast veroorzaakt.
Wat een instelling :n Ik keur het absoluut niet goed, maar ik kan me zo voorstellen dat dit soort lakse houdingen mensen ertoe aanzetten om de kat dan maar met een rotschop of luchtbuks weg te krijgen.
Hier gelukkig nooit geen katten van een ander op ons erf/tuin, maar daar zou gelijk een emmer ijskoud water overheen gaan.

Vogelstront vind ik ook vervelend, maar dat zijn nu eenmaal dieren die vrij in de natuur leven. Een kat is een huisdier, aangeschaft door iemand die het beest vervolgens niet op zijn eigen terrein houdt.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 21-06-17 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt