Ruwharige Jack Russel scheren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Ruwharige Jack Russel scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 16:45

Ik heb een ruwharige Jack Russel, Terry, van 16 jaar. Al zo lang ik hem heb is hij erg gevoelig op zijn huid. Eigenlijk horen ze geplukt te worden, maar dat wil ik hem en de hondentrimster niet aandoen. Gewoon rustig borstelen en kammen is al een ramp. Nu heeft hij enorm veel last van de warmte en kan hij geen rust vinden. Ik heb al een koelmatje weg gelegd maar daar gaat hij nooit op liggen. Typisch eigenwijze Russel :+ . Ik vroeg me af of ik hem kan helpen om in elk geval de lange haren er af te scheren? Heb al contact gehad met de dierenarts en die adviseerde een trimmer te raadplegen. Wat op zich wel logisch is maar ik ken er hier geen in de buurt en ik moet nu even weg :o

_Reneee

Re: Ruwharige Jack Russel scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:51

De ruwharige Jack van mijn oma werd geknipt volgens mij... Maar dat weet ik niet meer zeker. Scheren kan volgens mij ook gewoon.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:09

Ik zou niet scheren. Ze worden er heel lelijk van, en er iets met een 2e vacht die de warmte/koeling regelt die je er dan afscheert.

Onze lang harige Jack Russels worden geplukt.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:12

Als trimster in opleiding zou ik je niet aanraden om hem te scheren. Daar is zijn vachteren helemaal niet voor geschikt.
Waarom is hij niet te kammen/plukken?
Wassen en met de waterblazer zou nog wel wat kunnen doen voor de ondervacht te verwijderen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:15

Lees onderstaand artikel (in diverse versies te lezen op o.a. Facebook):

Er bestaat veel onwetendheid over hyperthermie, of oververhitting bij dieren. In veel gevallen worden vachten afgeschoren, uitgedund of van de onderwol ontdaan.Ik wil graag een lans breken voor het behoud van een intacte vacht…Ik hoop dat dit onderbouwende verhaal duidelijk is voor professionele vachtverzorgers èn voor eigenaren…

Het lichaam van de hond moet een constante temperatuur houden, 38 tot 39 graden, afhankelijk van de grootte van het dier. De dekharen, de onderwol, de huid en de onderhuid (met vetcellen) vormen samen de isolerende factor. In elk seizoen moet de lichaamstemperatuur constant blijven. Dat geldt dus zowel voor buiten wandelen bij –15 als voor de kachel met +25 graden Celsius.
En in de zomer: liggend in de zon of op een tochtend hoekje op het terras, binnenin het hondenlijf blijft het steeds 38 tot 39 graden.

De vacht is ‘slechts’ een onderdeel van de isolatie, maar wel een heel belangrijk deel.
Denk eens aan je thermoskan, die bij het schaatsen de chocolademelk warm houdt en ‘s zomers de limonade koel. Zou je die dranken in een gewone, enkelwandige fles doen dan koelde je chocolademelk af en werd de limonade warm. De dikte van de wand, en dan vooral de isolerende luchtlaag ertussen, is dus duidelijk van belang. Die luchtlaag is in ruime mate aanwezig tussen de haren, en dan met name in de onderwol in de vacht.
Bovendien werkt de vacht als een parasol, zodat de zonnestraling niet direct de zongevoelige huid bereiken kan. Zonverbranding door UV-B straling, en DNA-schade door UV-B straling wordt door een intacte, gepigmenteerde vacht tegengegaan. (Zeer kortharige en wit/lichtgetinte dieren zijn dus extra gevoelig).
Vergelijk de werking van de thermoskan maar weer eens als deze in de badtas tussen de handdoeken zit of juist pal in de zon staat…

Oververhitting door een dikke vacht - MK
Foto: Tienke Huisman
BONTJAS…?
Helaas wordt de vacht van huisdieren ten onrechte als een extra bontjas gezien, maar die vergelijking gaat niet op.
Natuurlijk, als wij in de zomer een bontjas (huid èn ondervacht èn bovenharen van een pelsdier !) dragen krijgen we het ongelooflijk heet. Maar wij hebben een ander regulatiesysteem.
Als mensen in een ‘te warme’ omgeving zijn ( +25 graden) of zelf warmte-overschot creëeren door inspanning wil ons lichaam die warmte kwijt. De bloedvaten verwijden zich (de huidhaarvaten kleuren je vel dan rood) zodat het bloed warmte kan afgeven aan de koelere omgeving. Bovendien voeren exocriene (op de huid uitmondende ) zweetklieren lichaamsvocht af. Daarbij verlaat niet alleen vocht maar ook warmte het lichaam. En nog mooier is dat dat vocht verdampt op de huid, wat ook weer verkoeling geeft.

Pelsdieren
Dit systeem werkt niet bij pelsdieren. Hun zweetkliertjes, uitmondend in de haarzakjes hebben een functie om huid en haar in conditie te houden (samen met talgkliertjes) maar met warmte-afvoer heeft dat niet van doen. De exocriene kliertjes in de voetzooltjes zijn vooral bedoeld om geursporen achter te laten, daarom vindt een opgejaagde, gevluchte hond jou en de auto terug in het bos. Zo’n klein oppervlak bergt te weinig zweetklieren om een heel hondenlijf af te koelen.
De voeten in een bak koud water zetten heeft weinig zin. De bloedvaten in de onderpoten zullen zich dan toeknijpen, zoals dat gebeurt in sneeuw…
Wat is dan wel de manier om met een volbehaard huisdier de zomer veilig door te komen?

Laten we eens kijken wat het beestje zelf doet…
Allereerst valt het op dat een hond al snel gaat hijgen, zowel bij inspanning als in een warmere omgeving. Het is een mechanisme waarbij de warmte via de ademhaling aan de omgeving wordt afgegeven. Tegelijkertijd haalt het dier daarmee koelere omgevingslucht binnen, een heel efficient systeem dus. Dat is niet zielig, maar wij raken geattendeerd, bezorgd of misschien zelfs geïrriteerd door dit gehijg. Maar laat hem gewoon hijgen, en beklaag hem niet. De extra aandacht die hij ermee krijgt maakt dat hij graag in jouw buurt komt hijgen. Je beloont hem er immers voor met een vriendelijk woord of gebaar.

Een extra manier om warmte af te voeren is plat op de buik op een koele ondergrond te gaan liggen. De bloedvaten in de schaarsbehaarde oksels en liezen zijn verwijd zodat de verhoogde bloedtoevoer langs die weg veel warmte aan de koude ondergrond kan afgeven. Na een tijdje staat de hond dan op, neemt misschien een slok water (met hijgen verliest hij vocht) en ploft iets verderop neer op een nieuwe koele ligplaats, de vorige is immers verwarmd geraakt. ‘Hij weet niet waar hij het zoeken moet’? Hij weet het juist dónders goed!

Bioritme
Het bioritme van de huishond heeft zich behoorlijk aangepast aan ons leefschema. Tijdens warmere perioden moeten we dit toch liever laten varen. Plan wandelingen in de randen van de dag, blijf tussen 12 en 3 uur ‘s middags uit de (dan sterke) zon en àls er al gespeeld of getraind moet worden (?) doe het dan als ‘s avonds de koelte invalt. Heel veel honden zijn zonaanbidders en je snapt soms niet hoe ze het in de blakerende zon uithouden. Zolang het een gezond dier betreft hoeft dit geen bezwaar te zijn. De koudere ondergrond vormt meestal net de tegenhanger van de hete zon, zodat de lichaamstemperatuur in balans blijft. Voor honden met artrose kan lang op een te koude ondergrond stijfheid opleveren. Overleg dan met de dierenarts of medicatie mogelijk is.
Wees je er wel van bewust dat een dunne of getrimde vacht, zeker met weinig tot geen pigment, zonnestraling doorlaten. Het dier zelf heeft daar geen weet van en kan verbrandingen en erger oplopen. Ook (niet tot) matig gepigmenteerde, kortbehaarde oren en snuiten van ‘normale vachten’ zijn gevoelig voor zonnebrand en uiteindelijk voor huidtumoren. Laat de zonliefhebbers gewoon niet buiten tussen 12 en 3 uur ‘s middags.

Nog een keer samengevat
Laat een hond lekker hijgen, sta hem toe de koelste plek op te zoeken en neem hem niet mee op wandelingen. Laat hem niet werken of in een kleinere ruimte achter. Kortom: laat hem lekker lui zomervakantie houden. Is hij van een erg actief type, dwing hem dan tot rust en laat de bal thuis.

Maar laat zijn onmisbare, huidbeschermende vacht zoveel mogelijk met rust. Voor honden met vachten die getrimd moeten worden is het belangrijk een vachtlengte van zeker anderhalve, bij lichte dieren zelfs meer centimeter, te sparen. Een verstandige trimmer weet ervan.

Je geeft aan: de hond kan geen rust vinden. In dit artikel wordt duidelijk gemaakt waarom niet (hij zoekt steeds weer een nieuwe koele plek....).

Voor de duidelijkheid: artikel is niet van mij, maar de originele bron kan ik niet achterhalen (vanwege de verschillende versies die in omloop zijn).

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:17

Wij hadden vroeger een west highland white terrier die eigenlijk ook geplukt moest worden. Maar hij had huidproblemen en plukken was een verschrikking voor hem. Toen advies gekregen van een trimmer om hem te scheren. Zag er niet uit maar het hielp hem zo! Dus zou het gewoon doen.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:23

De vacht isoleert niet alleen tegen kou maar ook warmte. Dikke kans dat hij het zonder vacht alleen naar warmer krijgt.

Het is een bekende misvatting dat de vacht vergeleken wordt als een jas bij ons. De regulering van de vacht is echter veel slimmer geregeld. Je kan daar met het scheerapparaat beter vanaf blijven.

Contacteer een echt goede ervaren trimmer (er zit veel rotzooi tussen) die kan je adviseren of er een manier is om het hem comfortabeler te maken zónder de vacht te beschadigen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:23

Ik pluk mijn ruwharige jack zoveel mogelijk zelf. Maar die ve kennis zou ik zelf ook niet kunnen plukken en hondje had er telkens veel geniet van. Was een halve hond minder telkens voor de zomer.
Scheren lijkt me geen echte oplossing. Van zodra de garen uets groeien zit je terug let een dik pak

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:36

Ik zou het niet doen.

Als hij niet op een koelmatje wil liggen, zou ik iets van een koel bandje of bandana omdoen. Je kan ze zo kopen en in de koeling leggen en dan om zijn halsje doen. Of zelf een doekje natmaken en even in de koeling leggen en dan omdoen.

Maar een goede schaduw plek creeern of evt de ventilator aan is misschien ook wel fijn. Hier blijven ze overdag op 2 wandelingen na binnen bij de airco.
Dan eind van de dag als er schaduw is gaan we in badje in de tuin en bij normale temperatuur maken we 's avonds een grotere wandeling.

Je hondje is al wat ouder, dus zou hem alleen daarmee helpen. Huis koel houden en niet teveel inspannen verder.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:42

Ik heb er helaas geen verstand van, maar wilde wel even zeggen dat ik het top vind dat je zo begaan bent met je hondje!
En jij kent hem het best, als jij denkt dat scheren helpt, zou ik het gewoon doen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:48

Zeker niet scheren! Ik ga mee in bovenstaande reacties. En tuurlijk "ken" je je hond het beste zoals hierboven gezegd wordt, maar daar gaat het in deze niet om, het gaat om de vacht, en die wordt zwaar ver***t, dus blijf alsjeblieft van het scheerapparaat af, daar ga je je hondje geen plezier mee doen.

Edit: Bij een ervaren plukker doet het geen pijn, ik heb ook wel moeilijke honden in de trimsalon gehad, gewoon iemand zoeken die weet waar die mee bezig is.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:56

SweetVanille schreef:
Zeker niet scheren! Ik ga mee in bovenstaande reacties. En tuurlijk "ken" je je hond het beste zoals hierboven gezegd wordt, maar daar gaat het in deze niet om, het gaat om de vacht, en die wordt zwaar ver***t, dus blijf alsjeblieft van het scheerapparaat af, daar ga je je hondje geen plezier mee doen.

Edit: Bij een ervaren plukker doet het geen pijn, ik heb ook wel moeilijke honden in de trimsalon gehad, gewoon iemand zoeken die weet waar die mee bezig is.

Maar als het hondje zó gevoelig is dan plukken echt niet kan...?
Je moet dat diertje toch op een of andere manier moeten kunnen helpen toch? :)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:00

Myfairytale schreef:
SweetVanille schreef:

Maar als het hondje zó gevoelig is dan plukken echt niet kan...?
Je moet dat diertje toch op een of andere manier moeten kunnen helpen toch? :)

Ja, maar niet door scheren. Zoals hierboven gezegd; "De vacht isoleert niet alleen tegen kou maar ook warmte. Dikke kans dat hij het zonder vacht alleen naar warmer krijgt. "

Dus dat is niet de oplossing.. Wat wel is in deze inderdaad even een lastige.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:03

Beestje is wel 16 he?! Plukken doet geen pijn, maar om er nu nog aan te beginnen, terwijl hij het naar vindt en een slechte huid heeft, lijkt me niet het moment.

Ik zou lekker zo een koel dingetje kopen of maken en schaduw creeeren, niet teveel laten inspannen etc. Het is gelukkig niet altijd zo en voor je het weet is alles weer normaal.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:04

Bij onze oudere Berner sennen honden deden we het ook, dat scheren.iets wat iedereen af raad.
Echter zag ik ze wel na de scheerbeurt dat de honden zoveel actiever en vrolijker (jonger) oogden.
Maar het verandert de vacht wel, dus moet je daar in de zomers en winters rekening mee houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:14

De thermoskan komt weer langs. Het probleem is dat een hond geen koffie is maar een kachel die in de thermoskan wordt opgesloten. Of scheren helpt wisselt per hond. Eigenlijk ben je nu te laat, de kans is nu behoorlijk dat hij verbrand als je hem kort scheert, terwijl als je hem langer scheert de dikke ondervacht dik blijft.

Ze worden niet mooi van scheren, dat klopt. Maar als zijn vacht langer is dan 3cm kan scheren naar 1.5cm hem wel degelijk verlichting brengen.

Een hondenvacht isoleert inderdaad tegen de warmte van buiten, dat gebeurt als hij vol in de zon ligt en als de buitentemperatuur hoger is dan de lichaamstemperatuur. In alle andere gevallen zorgt de vacht van de hond ervoor dat de vacht isoleert tegen het kwijtraken van de warmte van binnen.

Als je naar willekeurig welk wild dier kijkt, dan zie je dat de wintervacht vele malen dikker is dan de zomervacht, over het algemeen is de zomervacht niet meer dan een dekvacht, waarmee de parasolfunctie wordt behouden maar verder de isolatie zo min mogelijk is. Honden hebben echter tegenwoordig vaak een vacht die niet meer met de natuur meebeweegt: dat komt door fokkerij (een vollere vacht wordt in de show gewaardeerd en valt beter bij te sturen, daarnaast zitten ze vaak niet meer in de omgeving waar ze oorspronkelijk gefokt zijn), dat komt door het feit dat we onze honden binnen houden en dat komt omdat de meeste honden gecastreerd zijn.

De thermoneutrale zone van een hond is echter niet zo hoog, en dat is de zone waar ze zich het comfortabelst bij voelen. Afhankelijk van de vachtdikte is dat -5 tot 15 graden (husky's e.d.) tot van 15 tot 25 graden (kortharige chihuahua's).

Er zijn tussen mensen en honden met warmte kwijtraken maar 2 verschillen. Een hond hijgt en een mens zweet. Alle andere manieren om warmte kwijt te raken werken bij mensen en honden exact hetzelfde.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:20

de jack van een vriendin wordt altijd geschoren, is in het begin 2 x geplukt geweest en daar kreeg hij zón heftige huidreactie op dit komt omdat hij allergisch is voor haar en in combi met gevoelige huid hebben ze geprobeerd hem eens te scheren en dat werkte perfect.

Alleen als je nu kiest voor scheren moet je hem wel uit de zon houden anders verbrand hij.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:40

Knuppel in het hoenderhok :ik (zelf trimmer) zou een hond op die leeftijd met dat probleem lekker scheren. Doe ik met mijn eigen oude hond, een cavalier king charles met een zwak hartje, ook en dat beestje knapt daar telkens weer zo van op.. Hou hem binnen, geef hem genoeg te drinken en laat hem zelf uitzoeken waar hij wil liggen. Geen koude dingen geven waar de bloedvaten van samentrekken en hij zijn warmte niet kwijt kan.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 20:20

Bedankt voor alle reacties. De meningen zijn hier nogal verdeeld, dus mijn twijfel is nog niet weg :+ .
Terry heeft gewoon een enorm gevoelige huid en alles wat met vachtverzorging te maken heeft vind hij, van pup af al, echt verschrikkelijk. Ik moet dat echt heel voorzichtig doen, anders gilt hij het uit :(:) . En Terry is echt niet flauw met zichzelf. Hij kan ook absoluut niet tegen vlooiendruppels, raakt hij ook volledig van in paniek :(:) . Er heeft een keer een ervaren hondentrimster geprobeerd hem te plukken maar daar is ze heel snel mee gestopt, hij flipte helemaal.
Nu ken ik het isolatieverhaal inderdaad, maar ik heb het idee dat juist die lange haren, die normaal geplukt worden, nu de warmte vasthouden. Mijn plan was dus eigenlijk om het scheerapparaat op maximale lengte te houden zodat juist die haren er af gaan en de ondervacht blijft zitten. Het is bij mij binnen 25 graden en koeler krijg ik het overdag niet.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:33

Je kan eens enkel de buik scheren. Dat kan een verschil van dag en nacht maken. Zo voorkom je ook het zonnebrand-risico. En meer scheren is altijd nog een optie erna.

JlnG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:50

Ik sluit me aan bij Remy, afgaande op wat ik hier lees zou ik, zeker mits de leeftijd(!), ook scheren.
Dit kan best op 10 of 13mm, dan behoud je de thermische functie nog steeds (tekst die hier gedeeld werd is van Jet Bijen btw ) .. Plukvachtjes laten op die leeftijd idd moeilijker los, en als je hondje erg gevoelig is.. Zelfs met correct plukken kan dit gevoelig zijn, pijnlijk zou niet mogen. Maar dit duurt ook te lang op deze leeftijd als je rustig aan wil doen voor zijn huid. Dus scheren maar!
En goed, ik weet best dat veel mensen het niet met me eens zijn. Maar het welzijn van de hond gaat me voor en op een verantwoorde lengte scheren kan dan echt geen kwaad.
Je kan je hondje ook met lauwwarm water spoelen en handdoekdroog aan de lucht laten drogen (wel binnenshuis!). Het verdampen van het water op de huid werkt verkoelend!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 10:21

Ik heb gisterenavond in elk geval de lange haren er af geschoren en hij voelt zich een heel stuk fijner. Vannacht heeft hij ook in 1 klap door geslapen en hij loopt nu niet te wankelen van, waarschijnlijk, vermoeidheid. Hij ziet er nu best eigenaardig uit maar het is voor een goed doel :D .

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 11:40

Net hebben we het laatste wandelingetje voor de echte hitte gemaakt. Waar hij het gisteren nog aflegde en het grootste gedeelte in de buggy heeft gezeten, liep hij vandaag weer ouderwets te donderstralen :+ <3 en rende hij weg zodra hij in de gaten kreeg dat ik hem in de buggy wilde zetten _O- .

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:45

Wij hadden vroeger een bouvier.
Nog voor het internet tijdperk en dat je verhalen las over thermoskannen.
deze wist zich echt geen raad met zo'n weer.
En die schoren we compleet.
En heerlijk dat hij dat vond!
Goed te merken in heel zijn doen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:51

Niet zozeer voor de warmte, want vacht werkt isolerend, maar meer voor de gevoelige huid en leeftijd zeg ik lekker scheren.
Zi doen wijdat in het trimsalon ook hoor! Oude hondjes, zeker met gevoelige huid, niet meer pesten. Ze zien er dan misschien niet meer zo mooi uit, maar wat zou dat? Beestje is veel blijer zonder dat geplaag.