Kitten bij kat geplaatst, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sourire

Kitten bij kat geplaatst, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 18:53

Hoi bokkers,

Ik word er een beetje moedeloos van. Ik heb nu sinds 6 dagen een kitten in huis gehaald. Een katertje van 13 weken oud. Ik had al een aantal maanden een poes van 3,5 jaar oud (herplaatser). Bedoeling was om wat gezelschap voor haar er bij te nemen. Maar op dit moment heb ik alles behalve het idee dat nieuwe gezelschap aka 'de indringer' wordt gewaardeerd. Ze blaast en gromt naar hem. Maar het meest vervelend vind ik dat ze ook op hem "jaagt" (voornamelijk als hij druk aan het spelen is, als hij ligt te slapen laat ze hem met rust). Hij krijgt dan klappen, waarna hij op z'n rug gaat en dan stopt ze ook zo ongeveer (gelukkig). Hij zoekt haar verder sporadisch op, en lijkt wat aan deze "klappen" gewend te raken.

Ik weet dat de poes bij de vorige eigenaresse met meerdere katten samenleefde. Heb foto's gezien waarop ze gezellig met ze aan het wassen was. Gisteren hoorde ik van haar dat de poes toen helemaal niet zo'n kroelkat was. Bij mij wel. Alleen nu niet meer, ze wil vrijwel niet aangehaald worden en loopt gigantisch te chagerijnen. Ik krijg heel erg mijn twijfels of ik hier goed aan heb gedaan. Maarja, liever wil ik ook geen afscheid nemen van het drommeltje.

6 dagen is natuurlijk relatief kort. Maar hoe is het bij jullie gegaan? Hoelang duurde het?

Ik ben nu een week vrij maar maandag moet ik toch echt weer werken. Ze zijn nu bij elkaar, ook snachts, ik kan ze dan denk ik het beste ook maar bij elkaar laten zodat niet alles opnieuw begint?

Pff, ik word er echt moedeloos van. Ik had geen liefde op het eerste gezicht verwacht maar op z'n minst toch wel wat vooruitgang. En ook dat zie ik niet echt. Wat zijn jullie ervaringen? Vooral kwa tijd dat het kostte. En krijg ik mijn oude gezellige poezel weer terug?

dromertje2

Re: Kitten bij kat geplaatst, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 18:59

Ik heb sinds januari een kitten bij mijn 12 jarige kater. De eerste 2 dagen gromde mijn kater ook, en de eerste 2 dagen bleven ze eigenlijk ook uit elkaars buurt. Daarna was het over. Het is niet dat ze bij mekaar liggen en soms moet de kater het kitten eens op haar plaats zetten maar voor de rest gaat het wel goed.
Eind juni komt het jongere broertje van [naam] er nog bij, dan kunnen ze samen spelen en heeft bompa [naam] wat meer rust.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:01

Hoe heb je ze geïntroduceerd?

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 19:05

lieveli schreef:
Hoe heb je ze geïntroduceerd?

De fokster heeft hem gebracht. En gelijk bij elkaar los gelaten. Was overigens ook het advies van een andere fokker die ik ken. Of dat nou echt het beste is betwijfel ik. Maar daar is het nu te laat voor..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:06

Nou ja, te laat... Je kunt ze alsnog even scheiden van elkaar. Heeft poes ook wat rust. En dan gewoon stap voor stap laten wennen aan elkaar.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:07

Ik heb ze ook gewoon direct samen gedaan en dan hebben we ook nog een hond. Wij hebben ook niet de mogelijkheid om ze appart te houden.
Hier is dat goed gegaan, maar elke kat en situatie is anders natuurlijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:09

dromertje2 schreef:
Ik heb ze ook gewoon direct samen gedaan en dan hebben we ook nog een hond. Wij hebben ook niet de mogelijkheid om ze appart te houden.

Een kat is in principe een solitair dier. Het kán goed gaan om ze hup bij elkaar te zetten, maar soms heeft de oudste opperkat even tijd nodig. En niet iedere kat zit te wachten op een veel jongere huisgenoot.

Onze katten zijn gewoon apart, die nodigen alle buurtkatten uit en gaan met z'n allen op ons bed liggen. >;)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 19:11

Hahaha, dat is wel heel gezellig. :D

Opzich zoekt ze haar rust wel hoor. Als ik s ochtends binnenkom ligt zij gewoon rustig in haar huisje en hij op de bank. Ik heb niet echt de mogelijkheid ze te scheiden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:14

Sourire schreef:
Hahaha, dat is wel heel gezellig. :D

Opzich zoekt ze haar rust wel hoor. Als ik s ochtends binnenkom ligt zij gewoon rustig in haar huisje en hij op de bank. Ik heb niet echt de mogelijkheid ze te scheiden.

Gewoon even afwachten, dat aanvallen wanneer de kleine speelt zal niet zo dramatisch zijn anders vlogen de haren wel in het rond. Zorgen voor twee kattenbakken, eventueel dat nieuw concept van feliway proberen en anders, geduld!!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:15

Nou geef het een paar dagen, knal zo'n feromonenspray in je stopcontact en geef poes even wat extra aandacht. Hopelijk is het gauw weer pais en vree in je huis!

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 19:16

Dat Feliway vind ik het overwegen nog wel waard. Maar waarom twee kattenbakken? Ze gaan beide wel gewoon naar dezelfde bak.. En eten en drinken overigens ook uit dezelfde bakjes.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:20

lieveli schreef:
dromertje2 schreef:

Een kat is in principe een solitair dier. Het kán goed gaan om ze hup bij elkaar te zetten, maar soms heeft de oudste opperkat even tijd nodig. En niet iedere kat zit te wachten op een veel jongere huisgenoot.

Onze katten zijn gewoon apart, die nodigen alle buurtkatten uit en gaan met z'n allen op ons bed liggen. >;)

Ja dat is ook zo, daarmee dat ik zei dat elke kat en situatie anders is

Ik had er wel vertrouwen in omdat [naam] tot 2 jaar geleden mzt een andere kattin samen leefde en hij nogal en goedzak is en [naam] is een heilige birmaan, die zijn kwa karakter ook heel vriendelijk en zij was opgegroeid tussen katten en een andere hond.
Als ik er geen vertrouwen in had, had ik geen 2de kat bijgenoken zn al helemaal geen derde

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:21

En van een derde komt een vierde en voor je het weet tref je de hele buurt aan op je bed. Pas maar op :')

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:24

K heb nu een verbod gekregen van mijne vent om nog meer katten binnen te halen :=

Een 2de bak kan helpen doordat ze dan in andere bak kunnen gaan dan waar de anderenis geweest.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 25-05-17 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:25

Ik ga mee in het bovenstaande advies, een feliway en beiden individueel beat extra aandacht. Verder tijd geven. Wel zou ik écht die 2e kattenbak aanschaffen, de regel is zelf een vak per kat + een extra. Ze hebben dat gewoon nodig.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:36

Jij zou het ook niet prettig vinden om in iemands anders pies en poep rond te graven om zelf een plekje te vinden :+
Daarnaast vinden een hoop katten rust in meerdere kattenbakken. Soms scheidden ze zelfs; allebei een eigen of in de ene alleen plasjes en de ander alleen poep.
Twee kattenbakken is echt een must.

Feliway kan een hoop helpen, maar gewoon afwachten doet ook een hoop.. Ik vind zelf dat je prima 3 maanden als 'tijd' kan stellen, mits ze elkaar niet opeten.
Zij moet wennen, hij moet wennen, katertjes zijn naar wat ik ken vaak baldadiger naar volwassen katten als poesjes en zij verdedigt haar plek.

Vrienden van ons hebben anderhalf jaar geleden een kittenkatertje van ons overgenomen met 13 weken, nu pas zitten poes en kater samen in de vensterbank. T heeft écht tijd nodig.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:49

Heb niet alles door gelezen.
Maar wij hadden een 5/6 weken oud kitten bij onze 11 jarige kat die altijd alleen in huis gewoond heeft gezet nu ongeveer een half jaartje gelden.
Eerste 2 weken was het ook grommen/blazen meppen.
Nu een half jaar verder zijn het geen dikke maatjes, maar ze eten samen, gebruiken de zelfde kattenbak (ook al staan er wel 2) en doen verder gewoon beide hun eigen ding. Denk dat het gewoon tijd nodig heeft. Zolang ze maar niet tot bloedens aan toe vechten en wel beide hun eigen plekje hebben als een slaapmandje en kattenbak

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 20:21

Nou dan ga ik maar beginnen met een extra kattenbak en een feliway...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:42

Wat je naast bovenstaand advies ook nog kunt doen is een washandje nemen, en daarmee kat nummer 1 aaien (vooral op de plekken waar ze veel feromonen uitscheiden, zoals de kaken), en vervolgens met hetzelfde washandje kat nummer 2 inwrijven. Vervolgens herhaal je dat weer met kat nummer 1.

Elke kat heeft een eigen geur, maar katten die samenleven hebben ook een groepsgeur. Met de washandjestechniek help je ze een handje om een groepsgeur te krijgen (door beide geuren te 'mengen' en ze daarmee in te wrijven).

Oh, en vergeet niet met ze te spelen! Spelen werkt heel goed om spanning af te laten vloeien en elkaar op een leuke manier te leren kennen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:56

Wij hebben een poes van 11 en sinds een half jaartje een kitten erbij. :j Zij stelt het ook niet erg op prijs; af en toe krijgt kitten een mep, maar last heeft het kitten er niet van. Het is het belangrijkste dat je allebei de katten evenveel aandacht geeft. :j Die van ons negeren elkaar een beetje, af en toe wordt er gegromd van de poes haar kant.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 12:34

Dank voor jullie adviezen. De Feliway zit in het stopcontact.

Hoelang zouden jullie deze strijd laten duren? Ik wil het kleintje absoluut niet meer kwijt maar het mag ook niet ten koste gaan van de oudere kat die hier langer is. Nog steeds een beetje moedeloos haha.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:07

soms gaat het nooit goed,
hebben wij gehad met een poes en een kitten,
soms heeft het tijd nodig.
onze 3 jongens kunnen prima met elkaar overweg en waren alle
3 een kitten toen ze kwamen met 1 of 2 oudere kat(ten).

dus misschien gewoon nog even wachten :(:)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 13:20

LarissaKas schreef:
soms gaat het nooit goed,
hebben wij gehad met een poes en een kitten,
soms heeft het tijd nodig.
onze 3 jongens kunnen prima met elkaar overweg en waren alle
3 een kitten toen ze kwamen met 1 of 2 oudere kat(ten).

dus misschien gewoon nog even wachten :(:)

Katers zijn geloof ik ook wat gemakkelijker haha. Maar je zegt het is nooit goed gekomen. Bleef die poes de kitten aanvallen? Of is dat op den duur over gegaan maar werden het gewoon geen vriendjes? En zo ja, hoelang duurde het voor zij elkaar tolereerden?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:22

Mijn ouders hebben 2 poezen, echte vriendinnen zijn het niet maar soms vergeten ze dat en liggen ze per ongeluk samen :') Je hebt echt betrekkelijk kort je kitten en zolang het geen echte oorlog is, zou ik het even aankijken.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:29

Wij hebben een kater van 13 jaar, waar vorig jaar een kater-kitten bij is gezet. De kater was gezelschap gewend van onze poes, maar die is vorig jaar ingeslapen. Het katertje was dan ook als gezelschap voor de oude heer bedoeld, met de theorie erachter dat een kleintje sneller geaccepteerd zou worden dan een volwassen kat.

Bij ons was het ook oorlog de eerste tijd, die varieerde van blazen, de ander ontlopen en knokken tot 'ongelukjes' her en der. We hebben op een gegeven moment serieus overwogen om voor het katertje een ander huis te gaan zoeken, dit was heftiger dan we hadden verwacht.

Ik heb Feliway ingezet, tabletten voor de oudere kater om de acceptatie makkelijker te maken en meerdere kattenbakken. Uiteindelijk is het prima afgelopen, ze eten samen, ze stoeien samen en soms slapen ze samen. Af en toe nog een grauw en een snauw van die ouwe, als die kleine te druk of te opdringerig is. Maar ze hebben het best leuk samen en die ouwe is helemaal opgeleefd. Die speelt nu weer als een jonkie met balletjes e.d.

Kwestie van een lange adem dus en heeeeeeeel veel geduld. Sterkte!