Vervelend gedrag kat in de ochtend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Vervelend gedrag kat in de ochtend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 09:18

Hoi allemaal

Ik heb 2 jonge katten van 1 jaar oud, broer en zus en allebei geholpen. Ik houd ze om verschillende redenen binnen, dus ze komen niet buiten. Ze hebben genoeg ruimte, speelgoed, krabpalen etc.

Nou heb ik met de kater s' ochtends een probleem. Beide krijgen eten zodra ik mijn bed uit kom tussen 7u en 8u. De kater begint vanaf 5u ontzettend vervelend te doen! Hij maakt mijn kledingkast open en gooit alles eruit, hij maakt heel veel herrie door bijv met een hangertje aan de kast te spelen, miauwt, springt vanaf de kast boven op me in bed, maakt alle deuren open, gooit spullen om in de badkamer etc. Heb de indruk dat hij echt alles doet om mijn aandacht te krijgen. Heb hem een tijdje genegeerd en uiteindelijk uit mn slaapkamer gezet. Maar zelfs dan gaat hij vrolijk door met de boel terroriseren. Als ze eten hebben gehad is het gedrag gelijk klaar. Ook is dit het enige moment van de dag dat hij zo doet. Zijn zus slaapt gewoon vaak en doet niet mee met dit gedrag.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit gedrag corrigeren? Zou het een optie zijn om een bench aan te schaffen? Zodra hij vervelend is dat ik hem op pak en in de bench zet zodat hij de link legt wanneer hij vervelend is dat hij daarin moet? Het zou dan ook maar een paar uurtjes zijn dat hij erin zit.
Geen idee of dit werkt bij een kat, daarom zou ik graag advies van jullie willen. Hoe kan ik dit gedrag het beste aanpakken?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:31

Ik verdeel de avondportie voer over twee bakken met tijdschakelaar. Ze eten dan kleine porties tijdens de nacht en hebben 's ochtends minder honger. Daardoor was het zeuren en 's nachts mijn bed als trampoline gebruiken ook over ;)

Hevonen

Re: Vervelend gedrag kat in de ochtend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:35

Bij ons staan er altijd brokjes en water. 's Avonds krijgen ze een heel klein beetje natvoer, daar wordt dan ook om gezeurd. Maar verder niet. Omdat er altijd brokjes zijn hebben ze nooit enorm veel honger.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 09:41

Hevonen schreef:
Bij ons staan er altijd brokjes en water. 's Avonds krijgen ze een heel klein beetje natvoer, daar wordt dan ook om gezeurd. Maar verder niet. Omdat er altijd brokjes zijn hebben ze nooit enorm veel honger.

Bij mij krijgen ze ook nat voer en brokjes maar ik moet dit afwegen. Ze schrokken het voer namelijk naar binnen en worden te dik. Vandaar dat ze afgewogen proties hebben.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 09:41

gemske schreef:
Ik verdeel de avondportie voer over twee bakken met tijdschakelaar. Ze eten dan kleine porties tijdens de nacht en hebben 's ochtends minder honger. Daardoor was het zeuren en 's nachts mijn bed als trampoline gebruiken ook over ;)

Bedankt voor de tip,dat is het proberen waard.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:42

Koppel het eten niet aan het moment dat jij je bed uitkomt, maar bijvoorbeeld aan een vast tijdstip of geef het vlak voor je de deur uit gaat (eerst zelf lekker ontbijten en aankleden). En idd zorgen dat er in de nacht ook al eten staat, zodat ze niet zoveel honger hebben.
Wij hadden hetzelfde met de kater rond 1 jaar oud en ook hier bleef de poes gewoon geduldig, maar het werd wel steeds minder. Ze moeten even leren dat zeuren geen zin heeft :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:42

Mijn katten zijn stront verwend en hebben een hele eigen kamer hier. Overdag zijn ze overal en nergens met lekker weer buiten en als de achterdeur dicht is of ik ben even weg de deur naar de keuken dicht en slaapkamer deur ook dicht daar mogen ze heel af en toe komen. Dan heb ik dus 1 lange woonkamer, ruime hal en hun eigen privé slaapkamer.
De oudste gaat altijd gewoon slapen maar de jongste gaat soms 's nachts of 's ochtends aan de deur lopen krabben (proberen open te maken) en soms mauwen, het is een klein onderdeurtje maar soms komt er een lawaai uit daar word je niet vrolijk van. 's ochtends maakt ze me af en toe ook wakker met geklaag en het enige wat ik doe is negeren en als ze te ver gaat loop ik er stampvoetend heen en verhef ik m'n stem, dat is bij haar genoeg.
Mijne hebben sowieso 's nachts ook eten en water, krijgen vaak 's avonds nog brokjes.
Ik weet niet hoe de aandacht verdeling overdag is? Mijn jongste deed het op en duur zo erg dat ik de dierenarts ben gaan vragen en die zei "praat" je overdag etc veel tegen haar? Nou wij hebben hele gesprekken en daardoor snapt ze dus niet dat ze dan 's nachts niet mag mauwen.
Verder in jou situatie zal ik toch kijken of de katten in een andere ruimte kunnen? Desnoods alleen 's nachts? Ik weet niet in wat voor huis je woont natuurlijk en hoe je met ruimte zit? Overdag toch wat meer met die spelen? Of desnoods in de avond flink spelen zodat ie moe word? En mocht je ze ooit wel naar buiten kunnen doen, ik merk echt heel erg het verschil sinds die van mij wel buiten komen. Het waren allebei energie bommetjes en de oudste is nu ze buiten komt veel fijner om ook weer in huis te hebben..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:58

haha kan je een hand geven wat dat betreft, mijn katten krijgen nadat de honden hebben gehad ook wat nat voer (sinds maandje of 1 1,5 vanwege medicijnen van 1 van hun) maar de hele dag staan er op de trap brokjes en als we naar bed gaan krijgen ze nog een handje (verse) brokjes op de slaapkamer. s'morgens om 6 uur beginnen ze te klieren, over ons heen lopen, de ene tikt je met zijn poot op je neus, wang of schouder, de ander kroelt met je handen als die bereikbaar zijn, als dat niet helpt gaan ze naar de bak maken dan eerst een hoop herrie met graven en gaan dan poepen zonder dat weer te begraven dus dat ruik je gegarandeerd. Daar wordt ik zeker wakker van en moet zelf dan prompt plassen en kan dan niet meer slapen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:07

Misschien gewoon continu eten aanbieden? Als je een energie-arme brok uit zoekt en het ze wat moeilijker maakt om er bij te komen (bijv met zo'n voedseltoren oid) dan zijn ze meestal goed op gewicht te houden.

Lijkt me een iets diervriendelijkere oplossing dan een bench.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:08

Wanneer krijgen ze natvoer en wanneer brokjes? Misschien kun je 's avonds laat nog natvoer geven (vult wat meer), dan eventueel 's nachts nog wat brokjes op een tijdschakelaar en dan 's ochtends alleen brokjes geven. Dan heeft hij 's ochtends misschien niet zo de verwachting dat hij dat lekkere natvoer krijgt zodra hij jou uit bed gekregen heeft :+ .

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:47

Ik heb er ook zo een, terror Jack... :+ maar als personeel ga ik gewoon mijn bed uit,
geef wat natvoer (brok staat er 24 uur p/d) en kruip daarna gewoon terug mijn bed in :Y)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:51

Sommige katten willen gewoon echt heel graag naar buiten, en vaak uiten ze dit op deze manier. Zelf heb ik er ook zo eentje, sinds zij buiten komt is haar gedrag in huis een stuk beter, geen geherrie in huis meer. Niet iedere kat is een binnenkat, sommige hebben gewoon echt de behoefte om lekker buiten te zijn.

Een bench vind ik een belachelijke oplossing en compleet katonvriendelijk, ik hoop ook echt niet dat je dit serieus van plan bent!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:57

Een bench is niet de oplossing, een kat is geen hond. Bovendien heb je kans dat hij een luchtalarm na gaat doen als je hem opsluit. Heb je geen waterspray waar je hem mee kunt corrigeren?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:01

Straffen met waterspuit heb ik geprobeerd, had ze zelfs zover getraind dat ze mij kusjes kwamen geven ipv aan de deur krabben of de kast open trekken. Maar ja daar word je nog steeds wakker van midden in de nacht.
Het enige wat bij mij hielp was zorgen dat er minder honger is, dus de tijdschakelaar inschakelen.

In het begin kwam ze me 's ochtends lief wakker om erachter te komen dat er nog eten in de bak zat :') maar nu alleen nog om lekker te knuffelen. Veel beter dan een wekker :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:02

Hier mogen ze tegenwoordig niet meer op de slaapkamer, maar vroeger was de simpele regel dat als ze zich gedroegen, ze erbij mochten. Voeten aanvallen, rondrennen en ander irritant gedrag resulteerde in kat de kamer uit en deur dicht. Mogen ze mooi de rest van het huis terroriseren, ik doe wel oordoppen in :Z

Hier was natspuiten trouwens geen succes, ze werden er alleen maar verkouden van :')

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:03

Ik ben om deze reden het natvoer alleen 's-avonds gaan geven, ik werd er helemaal gek van. De rest van de dag brokjes.
Het duurt even voordat ze het door hebben maar daarna kon ik weer uitslapen ;-)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:09

mijn kat schrokte ook haar eten binnen en ging enkele uren later zeuren om meer voer. we hebben een cat activity board gekocht en hierin onbperft gevoerd. op het begn schrokte ze nog, maar na enkele dagen was de fun er wel af. ondertussen eet ze gewoon rustig uit haar voerbakje en heeft altijd eten ter beschikking
http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... tie/115002

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 23:12

Als katten je aandacht willen maakt het niet zo veel uit of de deur van de slaapkamer nou open of dicht is. Die van mij bleef net zo lang janken en aan de deur krabben tot ik toch m'n bed wel uit kwam, en die stopte echt niet uit zichzelf. Een bench vind ik voor een kat echt absoluut geen oplossing, daar geef je zo'n beestje gigantisch veel stress mee.

Enige oplossing lijkt mij afleren om 's morgens te zeuren om voedsel en dus inderdaad een tijdje doorbijten en niet voeren gelijk als jij je bed uit komt. Het is best een simpele logica.. Kat krijgt aangeleerd dat op het moment dat jij je bed uit komt, hij eten krijgt. Als hij dan 's nachts honger krijgt gaat hij je wakker maken, want hij heeft aangeleerd gekregen dat hij dan brokjes krijgt. Door dat moment los te koppelen en dus eerst zelf te gaan ontbijten e.d en dan pas eten te geven associeert hij het moment van voeren niet meer met wanneer jij je bed uit komt, maar met wanneer jij klaar bent met douchen of wanneer jij klaar bent met eten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 23:24

Ja, wij hadden dit probleem ook, maar dan met drie broers. Zodra het licht werd begonnen ze aan de slaapkamerdeur te krabben en te irriteren.

Dit heb ik even aangehoord en daarna op een aparte kamer gezet, sindsdien zitten onze katten 's nachts opgesloten op hun eigen kamer. Dan hebben wij geen last meer van ze, en ze weten ondertussen dat het klieren geen enkel doel meer heeft.

Uiteraard vergaat de wereld wel in de ochtend als ik met de bak vlees naar binnen kom. Maar als ze die hebben sluit ik de deur weer totdat mijn kerel opstaat en het Kattenluikje open maakt.

Nu sinds kort hebben we helemaal geen last meer van ze, ze zitten buiten in een ren. ~~}> Ze krijgen nu in de avond pas hun vlees vanwege het warme weer, dan laten ze het vlees in de ochtend en middag staan. ''s nachts peuzelen ze het wel lekker op.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:03

Catmate voerautomaat...ideaal. Bij zooplus en misschien wel 2e hands op MP.

Nu krijgt mijne ook de hele dag brokjes en s'avonds wat natvoer. Maar als de bakjes s'nachts leegraken dan word hij ook vervelend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:08

Hier ook een kater die 's ochtends graag wil dat de voederautomaat (dat ben ik) opstaat.

Ik merk aan hem dat het echt verschil maakt of hij wel of niet brokjes krijgt voor katten die te dik zijn. Met zijn dieetbrokken heeft hij langer een vol gevoel. Ook krijgt hij 's avonds na de voerronde van de paardjes (rond half twaalf) nog eten zodat de tijd zonder voer niet langer is dan nodig.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 22:32

Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb de voer momenten nu meer over de dag verdeeld. Wanneer ik naar bed ga krijgen ze nog brokjes. Het gaat nu een stuk beter en hij terroriseert me nu niet meer in de ochtend :D ze komen allebei wel lief spinnend naast me zitten op bed, maar dat vind ik niet erg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:41

Ik heb mijn katten het eerste jaar standaard snachts in hun eigen kamer gehad. Dat werkte prima en daar hoorde ik ze ook niet echt.
Nu inmiddels niet meer, maar de slaapkamer is dicht en mauwen heeft geen nut bij mij.
Mijn man staat om 5 uur op en geeft dan geen eten, dat doe ik pas als ik opgestaan ben en aangekleed ben. Hoe meer ze mauwen hoe langer ik wacht.
Dus inmiddels komen ze hooguit heel hard spinnend langs mijn benen lopen, maar nemen ook vaak niet eens de moeite todat ze hét geluid horen en komen dan gapend naar boven (eten staat boven).

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:59

Ik moet bij dit soort dingen altijd denken aan Simon's cat. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:51

Hahahahaha, you made my day _O-