Mijn hond loopt mank

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Mijn hond loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 19:10

Hee

Mijn hond loopt sinds gisteren mank, en het is alleen maar erger geworden. Hij kan amper lopen.
We weten dat hij artrose heeft. Dat heeft de dierenarts gezegd. Mijn hond is ook 10 jaar, en wordt dus oud. Maar ik heb net eventjes gevoeld, en het voelt echt niet goed. Waar bij een hond het spaakbeen en de ellepijp zitten, zit iets niet goed. Een van de twee botten voelt alsof hij helemaal verdraaid is. Ik weet dat, als ze liggen, met de bovenkant van het pootje naar boven, een bot boven, en de andere daaronder moet zitten. Bij mijn hond is dat niet het geval. Vanaf het pootje begint hij wel van boven, maar bij zijn elleboog zit hij aan de zijkant. Dat klopt niet.

Ik zei vanmorgen al, mam als dit niet beter wordt moeten we naar de dierenarts. Ik zei het na het eten ook al. Maar mam zei: Nee, ik kijk dit weekend af. Daarna was ik dus toch maar eens gaan voelen. Nu ben ik er eigenlijk van overtuigd dat we beter nu kunnen gaan. De dierenarts heeft nu spreekuur, dus we kunnen bellen. Maar mam wil nog steeds dit weekend afkijken.

Ik vind het zielig. Dat hij af en toe wat loopt te manken, dat zijn we gewend. Maar hij kan nu gewoon bijna niet meer lopen. En dan klopt er toch iets niet. Hij laat niet gauw wat merken, dus er is zeker iets aan de hand.

Wat denken jullie dat het zou zijn? Want ik geloof dat artrose ook ineens veel erger kan worden. Maar dat weet ik niet zeker. De DA heeft ook geen foto's gemaakt van zijn pootje. Ze stelden het zo vast. Zijn pootje is sowieso wel wat vergroeid. Hij zit niet helemaal recht. Maar dat bot heeft toch altijd anders gezeten. Ik laat nog wel wat weten als er een update is.

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen

NinaCharlie

Re: Mijn hond loopt mank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:20

Je moeder ervan overtuigen dat een telefoontje naar de DA niets kost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:23

Misschien ontsteking aan zijn gewrichten? Heeft mijn hond ook gehad, maar die liep toen helemaal niet meer omdat hij niet omhoog kon komen van de pijn.
Zou wel zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan, weet niet waarom je moeder niet heen wil maar desnoods aanbieden om de kosten zelf te betalen ofzo?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-17 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:23

NinaCharlie schreef:

Hierin ga ik helemaal mee..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:24

Toch je moeder overhalen en zelf laten voelen. Zelf even de arts bellen en vragen hoe lang je het moet aankijken ( bv tot morgen of tot maandag ). Desnoods zelf naar de arts gaan en zelf betalen.

Vreemd dat er geen foto's zijn gemaakt trouwens...

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:27

Idd zeer apart dat er een disgnose is gesteld zonder foto's. Dat kan toch nooit een betrouwbare diagnose zijn? Al heeft een DA een sterk vermoeden..röntgenogen heeft hij of zij niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:35

Het is natuurlijk niet te zeggen wat het is. Maar als het duidelijk erger word hoop ik dat je moeder zich bedenkt. Wachten tot na het weekend is sneu voor die arme hond :(:)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:37

Een hond die mank loopt kan je zo niet laten lopen. Het dier gaat zo niet voor de lol lopen, maar omdat het pijn heeft.
Het enige goede wat je nu kan doen is de dierenarts bellen. Of eigenlijk je moeder overhalen dat de dierenarts gebeld moet worden.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 19:38

NinaCharlie schreef:

Ze zei net: Ja dan kan ik net zo goed mijn hele inkomen naar de DA sturen. Ik zei: Dat is wel zo, maar het gaat hier om een levend beestje waar je van houdt. De HA is ook niet goedkoop. Zelfde verhaal.
Believe schreef:
Misschien ontsteking aan zijn gewrichten? Heeft mijn hond ook gehad, maar die liep toen helemaal niet meer omdat hij niet omhoog kon komen van de pijn.
Zou wel zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan, weet niet waarom je moeder niet heen wil maar desnoods aanbieden om de kosten zelf te betalen ofzo?

Dat kan ook inderdaad. Ik heb zelf niet zo veel geld :')
StonedRomy schreef:
Toch je moeder overhalen en zelf laten voelen. Zelf even de arts bellen en vragen hoe lang je het moet aankijken ( bv tot morgen of tot maandag ). Desnoods zelf naar de arts gaan en zelf betalen.

Vreemd dat er geen foto's zijn gemaakt trouwens...

Ik heb haar laten voelen. Maar dat laat mijn hond niet toe als mijn moeder dat doet. Komt denk ik omdat mijn moeder de vervelende taakjes doet bij mijn hond. Dat vertrouwd hij mij meer dan mijn moeder :')

Vind ik ook. Maar ik denk gewoon dat mam toen heeft gezegd dat ze geen röntgenfoto's wilde laten nemen. Want ik ken de dierenarts voldoende om te weten dat ze daar echt wel om hebben gevraagd. Ik heb er stage gelopen, toen er ook een hond kwam om foto's te maken. Het is helaas dan ook maar een vermoeden :(

Nu lijkt het trouwens heel erg alsof ik mijn moeder helemaal afkraak. Dat wil ik niet. Maar ze is gewoon ongelooflijk nuchter in dit soort dingen. En ze geeft haar geld ook liever aan andere dingen uit (wat ik van een kant natuurlijk kan bedenken). Maar dan denk ik: Ik heb er een klein beetje verstand van hoe botten in elkaar zitten (biologie op school is toch ergens goed voor :')), en het voelt gewoon echt niet goed. En daarbij kan dat beest bijna niet lopen. Dan gaat er toch wel een belletje rinkelen of niet dan?

Ik ga zometeen nog even naar beneden, en dan voel ik even bij mijn beide honden. Ik heb er twee, en die andere is nog maar een pup die niets mankeert. Dus daar zit alles goed. Dan weet ik ook meteen zeker of dat bot goed zit. En als ik het echt niet vertrouw ga ik toch nog eens proberen om mijn moeder over te halen. Ik heb er echt geen goed gevoel bij als we blijven wachten tot na het weekend :n

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:40

LoveGlove schreef:
NinaCharlie schreef:

Ze zei net: Ja dan kan ik net zo goed mijn hele inkomen naar de DA sturen. Ik zei: Dat is wel zo, maar het gaat hier om een levend beestje waar je van houdt. De HA is ook niet goedkoop. Zelfde verhaal.
:n

Wow. Een dier kost geld ja :j

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:45

Ik ga normaal ook niet zo snel naar de dierenarts met een dier wat mank loopt ( anders had ik er zeker iedere twee weken gezeten met een van mijn honden ) maar zeker een dier wat amper op kan staan, al ouder is en artrose heeft zou bij mij meteen de dierenarts voor gebeld worden. Oke, vaak kan een dierenarts dan niet veel meer doen als ze echt niet meer op willen staan... maar dan liever in laten slapen dan ' even wachten tot na het weekend.'

Kan je de dierenarts niet gewoon zelf even bellen voor advies? Bellen is hier gewoon gratis en mijn dierenarts kan een hele goede inschatting maken of ik moet komen of dat er iets is wat ik zelf kan proberen voordat ik een afspraak maak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:48

Inderdaad zoals StonedRomy zegt, gewoon even bellen.
Snap niet dat je die hond nog langer met pijn wil laten rondlopen. :n

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:52

StonedRomy schreef:
Ik ga normaal ook niet zo snel naar de dierenarts met een dier wat mank loopt ( anders had ik er zeker iedere twee weken gezeten met een van mijn honden ) maar zeker een dier wat amper op kan staan, al ouder is en artrose heeft zou bij mij meteen de dierenarts voor gebeld worden.

Eén van mijn honden heeft door een DA vastgestelde HD. En hij loopt eigenlijk behoorlijk goed. Maar als hij soms ineens meer kreupelt gaan we inderdaad niet direct naar de DA. Omdat ik weet dat hij zich dan teveel belast heeft. En dus krijgt hij dan zijn pillen en rust.

Is het na een week niet beter, dan gaan we alsnog. Is het iets anders? Ja, dan gaan we als het even kan dezelfde dag nog. Ik heb liever niet dat mijn hond lang doorloopt met een duidelijk teken van pijn zonder dat dat een bij mij reeds bekende chronische aandoening is. :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 19:54

StonedRomy schreef:
Ik ga normaal ook niet zo snel naar de dierenarts met een dier wat mank loopt ( anders had ik er zeker iedere twee weken gezeten met een van mijn honden ) maar zeker een dier wat amper op kan staan, al ouder is en artrose heeft zou bij mij meteen de dierenarts voor gebeld worden. Oke, vaak kan een dierenarts dan niet veel meer doen als ze echt niet meer op willen staan... maar dan liever in laten slapen dan ' even wachten tot na het weekend.'

Kan je de dierenarts niet gewoon zelf even bellen voor advies? Bellen is hier gewoon gratis en mijn dierenarts kan een hele goede inschatting maken of ik moet komen of dat er iets is wat ik zelf kan proberen voordat ik een afspraak maak.

Ja vind ik dus ook

Dat durf ik eerlijk gezegd niet. Niet voor mijn hond, niet voor de DA, maar voor mijn ouders. Ik durf geen dingen 'stiekem' te doen. Mijn ouders gaan het sowieso niet leuk vinden als ze erachter komen dat ik heb gebeld. Ongeacht waarvoor.

Ik heb net nog even zitten voelen bij mijn beide honden. Dat bot zit echt verdraaid. Arm beestje toch ;(
Ik heb ook nog even geprobeerd mijn ouders te overtuigen, maar ze willen niet. Ze zeiden dat, mocht er echt iets mis zijn (is er al, maarja), dat ze altijd van het weekend nog kunnen bellen. Nu hoop ik gewoon eigenlijk stiekem voor mijn moeder dat mijn hond morgen helemaal niet meer kan lopen. Kijken wat ze dan zegt. Dan zal ze wel ineens naar de DA gaan rennen. En daarbij, onze DA is 100 meter van ons vandaan. We zitten in dezelfde straat :n

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:59

wat je nog kunt doen is ze vertellen dat in het weekend ze altijd meer tellen voor een consult en anders gewoon tegen je ouders zeggen: ' mam, dit is niet goed. Ik kan hierdoor niet slapen vannacht. Ik ga nu gewoon bellen en vragen of er iets is wat we kunnen doen. Misschien dat een huis tuin en keukenmiddeltje werkt, maar misschien moeten we er wel langs.'

Maar je zegt dat zijn poten nooit recht hebben gestaan? Kan het niet ook zijn dat hij ' gewoon' een ontsteking heeft en dat dat bot altijd al zo heeft gestaan zonder dat je het hebt gemerkt?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:59

Vorig jaar foto's laten maken. Mijn oude reu heeft HD.
Met de juiste supplementen en trainingen ging het tot zover goed. Echter heeft hij afgelopen zondag van 11:00 uur tot zeker 16:00 uur staan kotsen. Misselijk, loom, niet blij, veel slapen.
Maandagochtend gelijk naar de dierenarts gegaan. Geen afwijkende waardes in de urine en bloed gevonden. Wel 8,3 kg afgevallen in 10 dagen!
Mogelijk verergerde HD of Artose. Rimadyl mee en het gaat nu super!

Hij is dus gewoon letterlijk ziek geweest van de pijn. Over 2 dagen stoppen we met de pijnstillers om te kijken of hij een terugval krijgt. Zoja, dan laat ik gelijk opnieuw foto's maken.

TS, ik vind echt niet dat je je hond zo kan laten lopen. Zeker niet tot na het weekend. Dat duurt nog 4 dagen!
Als je een dier in huis neemt hoor je ervoor te zorgen. Niet alleen door elke dag zijn poepje/plasje te laten doen en eten te geven. Maar ook door de juiste maatregelen te nemen als dat nodig is.
Ja, een hond kost nou eenmaal geld. Dat weet je als je eraan begint.
Maar een hond met pijn rond laten lopen vind ik echt niet kunnen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 20:07

StonedRomy schreef:
wat je nog kunt doen is ze vertellen dat in het weekend ze altijd meer tellen voor een consult en anders gewoon tegen je ouders zeggen: ' mam, dit is niet goed. Ik kan hierdoor niet slapen vannacht. Ik ga nu gewoon bellen en vragen of er iets is wat we kunnen doen. Misschien dat een huis tuin en keukenmiddeltje werkt, maar misschien moeten we er wel langs.'

Maar je zegt dat zijn poten nooit recht hebben gestaan? Kan het niet ook zijn dat hij ' gewoon' een ontsteking heeft en dat dat bot altijd al zo heeft gestaan zonder dat je het hebt gemerkt?

Ik kan dat proberen, maar ik weet niet of ik dat durf. Ik houd er normaal niet zo van om tegen mijn ouders op te gaan, omdat dat meestal eindigt in een grote onenigheid. Meestal heb ik hele andere meningen dan hun. En ik ga ook niet gauw op hun in. Ik zal het zo proberen. Ik moet toch weer naar beneden.

Nee, ik weet dat zijn vergroeide stuk bij zijn schouder zit. Dit is meer zeg maar het spaakbeen of de ellepijp die gewoon helemaal verdraaid is. Ik heb dat echt nog nooit eerder bij hem gevoeld. Maar kan ook aan mij liggen.
HorseTopShop schreef:
Vorig jaar foto's laten maken. Mijn oude reu heeft HD.
Met de juiste supplementen en trainingen ging het tot zover goed. Echter heeft hij afgelopen zondag van 11:00 uur tot zeker 16:00 uur staan kotsen. Misselijk, loom, niet blij, veel slapen.
Maandagochtend gelijk naar de dierenarts gegaan. Geen afwijkende waardes in de urine en bloed gevonden. Wel 8,3 kg afgevallen in 10 dagen!
Mogelijk verergerde HD of Artose. Rimadyl mee en het gaat nu super!

Hij is dus gewoon letterlijk ziek geweest van de pijn. Over 2 dagen stoppen we met de pijnstillers om te kijken of hij een terugval krijgt. Zoja, dan laat ik gelijk opnieuw foto's maken.

TS, ik vind echt niet dat je je hond zo kan laten lopen. Zeker niet tot na het weekend. Dat duurt nog 4 dagen!
Als je een dier in huis neemt hoor je ervoor te zorgen. Niet alleen door elke dag zijn poepje/plasje te laten doen en eten te geven. Maar ook door de juiste maatregelen te nemen als dat nodig is.
Ja, een hond kost nou eenmaal geld. Dat weet je als je eraan begint.
Maar een hond met pijn rond laten lopen vind ik echt niet kunnen.

Ik wil dat ook niet. Ik werk vrijwillig bij een stichting (ze hebben dan wel vooral reptielen, nachtdieren en Nederlandse roofdieren, maar alsnog :')) en daar heb ik dat ook geleerd. Is er iets mis met het beestje, dan moet je dat als eerste goed in de gaten houden. Wordt het erger, hup naar de DA. Liever een keer te veel dan te weinig. Het toevallig vandaag ook precies een jaar geleden dat mijn andere hond is gestorven. Mede doordat we eigenlijk te laat waren met de DA bellen. Maar dat was mijn schuld, omdat ik zelf dacht dat wat ik voelde onschuldig was. En dat bleek dus niet.
Ik hoop niet dat dit beestje nu sterft omdat wij te laat naar de DA gaan. Dat beest is al in huis sinds ik 5 was. Ik ben nu 16. Kun je eens nagaan. En natuurlijk moet ik hem eens afgeven, maar 10 jaar voor een boomerhondje vind ik nog te vroeg.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 20:42

Nope. Nog steeds niet :(
Ik zei: Mam ik maak me echt zorgen.
Ze gaf niet eens antwoord -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:26

Hoe gaat het nu met je hond?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:39

Schandalig zulke mensen (je moeder dan). Als je dieren neemt ben je daar verantwoordelijk voor. Wil je de kosten niet neem dan geen dieren.

Hey beestje ligt Ocharme al een dag af te zien en moet nog 3 dagen wachten met enorme pijn. Eerlijk gezegd kan het beestje beter sterven dan nog verder af te zien en medische ondersteuning gewieigerd krijgen...
van dit soort topics wordt ik altijd zo kwaad

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:40

In het weekend bellen is echt veel duurder hoor.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:46

Heb je zelf de middelen om heen te gaan? Vervoer/geld?

Anders zou ik gewoon zeggen dat je het onderzoek dan wel zelf betaald en als het echt mis is en er iets moet gebeuren je het pas na overleg doet

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:54

Zoe_97 schreef:
Schandalig zulke mensen (je moeder dan). Als je dieren neemt ben je daar verantwoordelijk voor. Wil je de kosten niet neem dan geen dieren.

Hey beestje ligt Ocharme al een dag af te zien en moet nog 3 dagen wachten met enorme pijn. Eerlijk gezegd kan het beestje beter sterven dan nog verder af te zien en medische ondersteuning gewieigerd krijgen...
van dit soort topics wordt ik altijd zo kwaad

Ik denk er precies hetzelfde over. Mensen zouden eerste bij zichzelf moeten nagaan of ze deze onvoorziene kosten er voor over hebben. Bij welk dier dan ook. Het is echt niet zo dat die hond, zoals het verhaal nu geschetst wordt, overmorgen opeens denkt 'nah het heeft wel lang genoeg geduurd, tijd om weer normaal te lopen'.

Te verdrietig voor woorden dit.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 09:12

Normaal als ik dit soort topics plaats, ben ik het in eerste instantie niet mee eens om meteen naar de DA te rennen. Maar dat ligt eraan hoe erg het is. Jullie kunnen ook niet vanuit jullie plek zien hoe erg her is. Maar ja, nu is het wat anders. Ik weet dat pootjes heel gevoelig zijn. Tijdens de stage merkte ik ook op dat de DA aan heel veel mensen vroeg die gewoon op controle: is je hond kreupel?
Dus, dan neem ik aan dat het belangrijk is dat ze gewoon normaal kunnen lopen.

Ik ben net wakker, dus ik zal zo even naar beneden gaan om te kijken hoe het is met hem.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 09:14

DanielleB schreef:
Heb je zelf de middelen om heen te gaan? Vervoer/geld?

Anders zou ik gewoon zeggen dat je het onderzoek dan wel zelf betaald en als het echt mis is en er iets moet gebeuren je het pas na overleg doet

Nee, ik kan dat zelf niet betalen helaas. Als ik dat ook zou kunnen betalen, en ik zou dat zeggen, dan zou mijn moeder denk ik zeggen dat ik dat echt niet ga betalen. Ze wil niet dat ik mijn geld uitgeef aan dat soort dingen. Ik kan me dat eerlijk gezegd ook wel voorstellen.