Ik ben in het bezit van twee leuke ex-katers van 13 en 14 jaar. De 13-jarige is gevoelig voor tandsteen en is eind vorig jaar voor de tweede keer hieraan behandeld. De 14-jarige heeft juist altijd een prachtig gebit. Ze krijgen hetzelfde voer namelijk Dental Care T/D van Hills sinds vorig jaar en hiervoor ook wel andere soorten. De 13-jarige was vorig jaar erg afgevallen door de problemen met zijn gebit, na de gebitsreiniging heeft het ook een poos geduurd voordat hij weer goed kon eten. Toen dat beter ging zijn we op advies van de dierenarts overgegaan op Dental Care om nieuwe tandsteenvorming te voorkomen.
Echter is hij nooit meer mooi op gewicht gekomen, hij heeft vorig jaar ook een bloedonderzoek gehad omdat hij veel drinkt maar dit was allemaal prima. Hij zit ook super in zijn vel, glanst prachtig, is heel actief, speels en vrolijk. Maar wel mager dus. Het is een grote kat en hij weegt nog maar 4 kg. Vroeger zat hij weleens rond de 5,5 kg, dan was hij wel wat mollig maar 5 kg mag hij zeker wel hebben.
We zijn nu maar een andere brok gaan bijvoeren, namelijk ageing 12+ van Royal Canin, dit vindt hij erg lekker, alleen zit ik er nu over in of hij niet weer opnieuw tandsteenvorming zal krijgen.
Wie heeft hier ervaring mee? Is er een ander soort voer dat goed is voor het gebit maar makkelijker te kauwen? Ik heb weleens gehoord dat vers vlees beter zou zijn maar ik zie mezelf geen kuikens of muizen voeren (ben vegetariër

Ik ben benieuwd naar jullie tips! Alvast bedankt!
Edit: aangezien het een extreem angstige kat betreft en hij wel goed in zijn vel zit ga ik liever niet direct naar de dierenarts. Als hij nog meer afvalt ondanks het bijvoeren doe ik dit uiteraard wel!