Hondenbelasting: Hoe werkt dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hondenbelasting: Hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:36

Wij hebben geen hond(en), maar ik zag een nieuwsartikel op Omroep Brabant voorbij komen over hondenbelasting en vroeg me af hoe het nou in elkaar steekt.
In sommige gemeenten moet je voor één hond ruim 100 euro betalen en in een andere gemeente helemaal niets? :?
Wat is hier de logica achter? Komt dat omdat er in sommige steden een gebrek is aan losloop gebieden?
En dan ben je met meerdere honden vast een enorm bedrag kwijt? :=

Edit: Het gaat om dit nieuwsbericht: http://www.omroepbrabant.nl/?news/26341 ... t+uit.aspx

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:41

Hondenbelasting is niets meer dan een leuke spaarpot voor de gemeente.
Wij betalen in de gemeente Rhenen 88 euro voor 1 hond en een 2e hond komt er 140 euro bij.
Laatst bijgewerkt door vilheide op 05-04-17 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Re: Hondenbelasting: Hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:43

Is inderdaad iets wat de gemeente zelf mag bepalen. Zo lopen de bedragen per gemeente enorm uiteen.
In Den Bosch controleren ze ook daadwerkelijk, ze stonden laatst bij mijn ouders voor de deur.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:43

Simbaa, ze stonden hier een tijd geleden ook voor de deur inderdaad.
Dat had ik nog niet eerder mee gemaakt :D
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-04-17 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:44

Hondenbelasting is iets wat elke gemeente ervoor mag kiezen om in te voeren (of niet).
Ook het bedrag is vrij.
Het geld hoeft niet gebruikt te worden voor honden dingen maar is vrij besteedbaar per gemeente.
De 1 legt er wel poepveldjes voor aan, bij de andere gemeente komt het in overige middelen terecht.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:45

Hondenbelasting mag door de gemeente gebruikt worden waarvoor zij dat willen.
Aangezien het in het wetboek is opgenomen, mag er hondenbelasting geheven worden en bijvoorbeeld niet voor katten of paarden.
Bij ons hebben ze het gelukkig voor dit jaar op 0 gezet! (niet afgeschaft, want ze komen in het andere potje tekort en zo kunnen ze het zo volgend jaar weer invoeren :( )
Het bedrag scheelt enorm per gemeente. En de ene gemeente heft het dus wel en de ander niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:46

Hier gaat de hondenbelasting amper naar veldjes maar naar de plaatselijke voetbalclub.
Lekker eerlijk dus.
Daarnaast wonen wij in het buitengebied, maken dus ook nooit gebruik van enige voorzienig en mogen toch gewoon betalen. Bezwaar maken had geen effect.
Gecontroleerd wordt hier ook.

Het is inderdaad per gemeente verschillend wat je betaald en waar het aan besteed wordt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:46

Het viel mij dus op omdat ze in Den Bosch bijna 100 euro innen en in de gemeente van mijn schoonouders (Boxtel) helemaal niets.
Maar blijkbaar is dat bedrag dus zelf te bepalen door de gemeente. Wat apart eigenlijk :=

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:48

Hier in de gemeente moet er wel betaald worden. En wat je er voor terug krijgt? Tja een honden poepplaats van 1x2 meter. Stelt niets voor en je hebt er ook vrij weinig aan als je in een andere dorp woont. Het is hier niet zo duur als op sommige plaatsen maar blijf het apart vinden. Als ze nu een serieus hondenpark hadden wat door de gemeente onderhouden zou worden zou ik er nog wat begrip voor hebben.

Voor blindegeleide honden is een vrijstelling zoals ook politiehonden en gehandicapten honden en honden in het asiel, voor fokkers met pups(tot 3 maand) en honden in gastgezinnen.
Kost hier 30,05 per jaar.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:49

Bij ons in de gemeente word er eigenlijk niets mee gedaan, geen veldjes enz.
Wij betalen voor 2 honden dit :

De tarieven voor 2017 bedragen als volgt:
voor de eerste hond, € 59,25,
voor iedere volgende hond, € 109,95

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:54

Simbaa schreef:
In Den Bosch controleren ze ook daadwerkelijk, ze stonden laatst bij mijn ouders voor de deur.

En hoe controleren ze dan? Ik heb ook altijd standaard een hondenkleed in het erkertje liggen. Maar ik heb géén honden. Heb wel de jongste van mijn moeder zo af en toe in het weekend op bezoek.

Hier was het altijd gratis, paar jaar geleden hebben ze het ineens ingevoerd, toen ook die controles (zag ze door de straat lopen maar ik moest op dat moment weg), daarna weer afgeschaft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:57

Hier betaalde we ook niet tot de controle.
De jack russels lagen binnen maar de herder buiten.
En toen kwam er een brief in de bus dat ze tenminste 1 hond hadden aangetroffen en als we nu de hond(en) aan zouden geven er geen boete kwam.

De herder hebben we aangegeven en verder is er nooit meer wat over gemeld vanuit de controlerende boa.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:57

Wij zijn +- €500,- kwijt aan hondenbelasting.
Hier controleren ze ook ieder jaar en heb wel eens per ongeluk de buren bijna verraden.
ik werd door de persoon in de lift aangesproken en ze vroeg of er nog meer honden in de flat woonde.
Dit is wel het geval en nog voor ik kon antwoorden drukte ze het formulier onder mijn neus waarop stond dat wij de enige waren.
Ik heb dus geantwoord met " als ik eerlijk ben Let ik niet zo op mijn buren maar ik geloof dat wij de enige zijn"
Zo heeft ze de flat direct verlaten :+

Ben wel even naar de buren gelopen die avond om aan te geven dat ik ze net een boete bespaard heb en het misschien handig is als ze de hond zouden opgeven.
Dit advies hebben ze naast zich neer gelegd en het jaar erop hadden ze de boete te pakken door een andere buurvrouw die wel geantwoord heeft dat er op 17 ook een hond woont.

De controle is dus niet echt waterdicht :=
Laatst bijgewerkt door moyra op 05-04-17 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:58

Bij ons stond:
Kosten hondenbelasting: 2016
1ste hond: €52,-
2de hond: € 76,-
3de hond en meer: €99,-
Kennel: €404,-

Ik dacht dus, 76.00 voor 2 honden.....
Niet dus, het was + :+
(normaal wordt iets goedkoper als je er meer van neemt :+ )
Ik zei haal er dan maar 1 vanaf, dan schrijf ik die wel bij m'n ouders in (wonen in dezelfde plaats), maar dát was niet de bedoeling.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:00

Is die belasting maandelijks? Mag toch hopen van niet?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:01

Eens per jaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:03

Gelukkig maar. Ben ik blij dat ze nog niet zo gek zijn in België. Te gek voor woorden eigenlijk, betalen om een dier te mogen houden...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:05

Daar heb ik echt de meeste moeite mee, dat ik ergens voor betaal, waar het helemaal niet voor gebruikt wordt!!
Het ging bij ons bijvoorbeeld in het potje voor het gemeenschappelijk groen. Daar hebben we allemaal wat aan, laat dan iedere inwoner een paar euro betalen!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:06

Wat betalen sommige nog weinig !

Hier is de eerste hond 114,24 en de 2de hond 178,92 :x

arabella2000

Die bedragen vallen nog mee :')

voor een eerste hond € 77,80;

b. voor een tweede hond € 222,50;

c. voor iedere hond boven het aantal van twee € 443,50.

Palmera

Maar hun informatie basseren ze dus op:
*vragen bij de buren (je buurman heeft een hekel aan je en zegt dat je 4 honden hebt i.p.v 1/2

*ze bellen bij je aan (en als de hond zich stil houdt is er dus geen hond, binnen laten moet, imo, met huiszoekingsbevel)

*Of gaan ze dagenlang onder een struik liggen om te kijken of jij met hond je huis verlaat? (En dan nog betekent dat niet dat die hond van jou is)

Dus ja, hoe komen ze aan het bewijs dat iemand een hond heeft?

Booooo

Wij betalen € 64,- per jaar.

Ik heb al zo vaak aan de Gemeente gevraagd of er afgesloten hondenveldjes komen. Maar daar is geen budget voor of het past niet in de omgeving :+

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:08

Kentaro schreef:
Daar heb ik echt de meeste moeite mee, dat ik ergens voor betaal, waar het helemaal niet voor gebruikt wordt!!
Het ging bij ons bijvoorbeeld in het potje voor het gemeenschappelijk groen. Daar hebben we allemaal wat aan, laat dan iedere inwoner een paar euro betalen!

Dat is in de stad naast ons dorp.
Daar betaald iedereen 1 euro "hondenbelasting".

Nou moet ik zeggen dat wij voor honden best wel wat voorzieningen hebben.
Echter wordt dat ook steeds meer beperkt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:10

Palmera schreef:
Maar hun informatie basseren ze dus op:
*vragen bij de buren (je buurman heeft een hekel aan je en zegt dat je 4 honden hebt i.p.v 1/2

*ze bellen bij je aan (en als de hond zich stil houdt is er dus geen hond, binnen laten moet, imo, met huiszoekingsbevel)

*Of gaan ze dagenlang onder een struik liggen om te kijken of jij met hond je huis verlaat? (En dan nog betekent dat niet dat die hond van jou is)

Dus ja, hoe komen ze aan het bewijs dat iemand een hond heeft?

Precies zo ( vooral in die struik liggen loeren }> ), natte vingerwerk.
Daarom betalen wij er maar 1, ook al hebben we er 4 gehad.
Er is er altijd wel een die zijn mond open doet, en zeker in het buitengebied hebben mensen snel een hond.
Maar bewijzen dat we er meer dan 1 hebben van onszelf moeten ze dan maar eens doen.
Want dan zijn de kleintjes net op bezoek van mijn moeder die een paar daagjes op vakantie is.

Dit gaat al jaren goed, ik weet ook niet of ze hier nog controleren omdat we op de lijst met betalers staan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:11

Dan is het hier toch wel erg goed geregeld. Om de zoveel honderd meter een paal waar je van die zakjes uit kunt trekken met daarnaast een prullenbak. Volgens mij worden die elke avond geleegd. Verder hebben we een groot stuk duin wat is afgezet, speciaal voor honden. En dan nog het strand. En dat voor 0€. Verbaasd met wel als ik zo andere reacties lees.