Heb je jouw kat(ten) opgevoed met behulp van de plantenspuit of via beloning of? Wat doen ze nu wel/niet?
En waar ligt de grens, wat kreeg jij niet “opgevoed”?
Ik ben heel benieuwd naar de verschillende ervaringen!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

. Enig idee waarom het niet gelukt is met positieve beloning? Dat spreekt mij persoonlijk toch meer aan en ik denk met genoeg tijd en geduld het bij de meeste wel zou moeten lukken.
.
Echt een arrogant en eigenwijs snertbeest is het (maar wel een lieverd hoor) dus het werkt beter om hem te corrigeren als hij dingen doet die hij niet mag door hem gewoon van het aanrecht af te duwen oid in plaats van hem een aai geven als hij niet op het aanrecht springt. De enige momenten waarop we soms 'boos' worden is als hij aan het schooien is tijdens het eten. Dan gaat hij enorm tegen je benen aan staan duwen en als hij z'n zin niet krijgt hangt hij ineens in je broek. Dan wordt er nog wel eens op de grond gestampt of wordt hij naar buiten gegooid.
En wat hierboven al genoemd is, een kat kan ook prima leren dat een bepaalde manier van spelen bij X wel mag en bij Y niet.
positive of negative reinforcement, het maakt allemaal geen hol uit, het is echt een monster. Hij weet dondersgoed dat ie iets niet mag, maar hij wacht gewoon tot je buiten bereik bent
. Dus ik dacht altijd dat het kon, en tot op zekere hoogte kun je ze een heleboel aanleren, ze komen netjes aanrennen als ik ze roep, ze luisteren prima, bijten en krabben niet, ook niet als je ze een tijdje onhandig oppakt, dus ook kind- en sleepproof, honden maken ze niks van etc. Maar die ene... dat is gewoon een monster... die heb ik ook gewoon op mijn pad gehad om te leren dat je soms gewoon dingen moet loslaten (en je troep achter je moet opruimen
). Dat plastic van RC vreet ie gewoon open, hij weet ook precies waar voer in zou kunnen zitten, want de rest laat ie met rust. Gisteren nog, er stond een broodje met omelet voor me klaar, heeft ie heel braaf niet naar omgekeken, totdat ik hem een spuitje metacam gaf, was ie pissig, duikt meteen op die omelet
. Hufter
. Maar toch, ik ben het meest gek op hem, die etterbak

minikatje schreef:Ja, ze haren op dit moment nogal en vind overal haar. Behalve op de verboden plekken.
Mijn katten krijgen drie tellen om iets te doen of te laten, daarna grijp ik in. Kennen ze heel goed ondertussen,ook als ze ergens uit/in moeten.
Daarna krijgen ze gepaste beloning.
(volgens mijn vriend behandel ik ze als driejarige kleuters)
Mijn katten zijn alletwee gevonden als wilde kittens, zat toch al een hoop tijd in om ze tam te krijgen. Africhten kon er ook nog wel bij

en laat ik er nu net zo een hebben.