Hele specifieke aquarium vraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Hele specifieke aquarium vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 14:01

Ik heb van de week een juwel vision 450 overgenomen van iemand, met als idee dat ik mijn eigen familie ancistrussen hierin zou bijplaatsen, zodat mijn 1 meter bak de deur uit kan. Maar nu het puntje bij paaltje komt (het aquarium is zo ver dat ik ze over zou kunnen zetten), krijg ik toch een beetje cold feet doordat ik bang ben voor de huidige bewoners.

In het aquarium wonen op het moment
- Een zoenvis
- Een zwarte mesvis
- Een clownbotia
- Een vuustaart labeo
- Een sumatraan
- Twee kegelvlekbarbelen
Ik wil daar graag bij opmerken dat ik het bestand zoals het nu is heb overgenomen van de vorige eigenaar, en dat ik me heel goed realiseer dat dit niet bepaald de ideale samenstelling is voor deze vissoorten.

De vraag is: als ik mijn ancistrussen hierbij plaats, moet ik me dan zorgen maken over of het samengaat met de vissen die erin zitten, of komt dat wel goed?

DarkoFoitzik

Re: Hele specifieke aquarium vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:20

Dat is nogal een bijelkaar raapsel van vissen die je hebt overgenomen. ik denk niet dat het problemen gaat geven als je jouwn vissen erbij zet. ik zou de samenstelling wel drastisch veranderen.

de zoenvis eruit of met een andere geslacht samenzetten.
de mesvis herplaatsen, ze worden immers erg groot (45cm)
minimal twee extra clownBotia aanschaffen of de jouwne herplaatsen. Deze worden ook erg groot (30cm) en daar moet je de ruimte voor hebben.
de sumatraan ook voorzien van soortgenoten anders kunnen ze aan vinnen gana knabbelen
kegelvlekbarbelen ook meet soortgenoten en verlangen een lagere hardhead en eventueel ph. dit past wel bij jouwn ancistrussen maar niet zo zeer bij de rest.

gezien de maat van de bak kun je wel wat vissen houden maar ik zou ze wel houden zoals ze het best gehouden kunnen worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 14:22

Oh ja, ik ga er ook nog wel wat aan veranderen, wees maar niet bang. Daar ging het ook niet om ;).

Het gaat me er nu puur om dat ik mijn geliefde Peters (ze heten allemaal Peter (en Petra, en Petro, en Pietsje)) over kan zetten zonder dat ik ze morgen allemaal dood uit het water kan scheppen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:26

Ik heb geen ervaring met veel van je opgenoemde vissen.
Maar wij hebben 2x geprobeerd om zoenvissen te houden en bij ons lukte het niet.
Ook zitten er 4 clownbotia's in ons aquarium al een paar jaar en die halen misschien net de 5 cm. Hebben er in al die jaren dat we dit soort hebben nog nooit grotere gehad.
Ons aquarium is volgens mij 180 liter.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:39

Vjestagirl schreef:
Oh ja, ik ga er ook nog wel wat aan veranderen, wees maar niet bang. Daar ging het ook niet om ;).

Het gaat me er nu puur om dat ik mijn geliefde Peters (ze heten allemaal Peter (en Petra, en Petro, en Pietsje)) over kan zetten zonder dat ik ze morgen allemaal dood uit het water kan scheppen.

er zitten geen aggressieve vissen in die andere bak die je Pleco's zullen aanvallen. het kan zijn dat je Clown zal proberen te scholen met je pleco's. als je ze langzaam introduceert moet dat goed gaan. zelfde parameters en temperatuur.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:45

Clownbotia's blijven inderdaad klein in een voor hen (te) klein aquarium, wij hebben er ook eens een geadopteerd en die is altijd 10cm gebleven.

Een geadopteerde roodstaartlabeo hebben we eens terug moeten geven wegens agressie naar onze vijfstreepbarbeeltjes... Maar als deze bij jullie wel gewoon samen gaat met de huidige bewoners zal het allemaal wel meevallen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 14:48

De mesvis is trouwens al behoorlijk groot (zeker 20cm), net als de zoenvis (een cm of 8 tot 10). De botia is idd pas een cm of 5. Ze wonen stuk voor stuk al tijden in deze bak. Herplaatsen vind ik lastig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:54

1 sumatraan is geen sumatraan, daar zou ik meer van halen of deze ene ergens doneren bij iemand die meerdere sumatranen heeft.
Welke soort word er eigenlijk bedoeld met pleco's, want ik zie geen pleco's erbij in de lijst? De enige pleco's die ik als pleco ken zijn de hypostomus plecostomus (waarschjnlijk veel spelfouten daarin) en dat is een grote algeneter, maar die zie ik niet in de lijst?

Vind het trouwens wel erg leuk dat je er al meteen zoveel rekening mee houdt, niet iedereen doet dat. Als iedereen dat zou doen zouden er veel minder vissen onnodig sterven door onkunde/desinteresse van de eigenaren :) pluim voor jou!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 14:57

Ik heb geen pleco idd :), ik heb een complete familie ancistrus(sen). Ooit begonnen met 1 mannetje die ik ergens vandaan haalde waar hij slecht gehouden werd, een vrouwtje erbij omdat ik 1 ook zo zielig vond en klabam nu zijn het er geen idee hoeveel :P.

Ik vind het niet meer dan logisch om te kijken naar wat de natuurlijke behoeftes van m'n huisdieren zijn. Ik ben dan ook echt niet van plan om het gekke, eclectische bestand van de vorige eigenaar te laten zoals het is, ook deze visjes moeten happy worden. Bedankt voor het compliment :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:04

Ancistrus is een geslachtsnaam. in het engels ookwel pleco genoemd (geloof ik)

ik kan me er alleen bij aansluiten dat je hierbij stilstaat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 15:12

Ancistrus en Pleco zijn 2 verschillende geslachten pansermeervallen. Pleco's heten eigenlijk Hypostomus plecostomus, terwijl de meest gehouden soort ancistrus de ancistrus dolichopterus is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:19

I stand corrected :) bedankt voor de uitleg

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:58

is het gelukt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 10:24

Vraag me dat over 2 uur nog maar eens :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:36

wahahah is goed. ben wel benieuwd :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:44

Mijn ervaring met sumatraantjes is dat die de boel in ons aquarium flink terroriseerde... (langzame/rustige vissen opjagen...) bij ons zijn de sumatraantjes dus ook herplaatst)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 11:04

Goed, de familie ancistrus bleek uit 7 leden te bestaan, 4 heren en 3 dames. De stammoeder (Petra) was nergens meer te bekennen :'( maar stamvader Peter, die ondertussen een jaar of 12 zal zijn (terwijl de maximale leeftijd staat op 10 jaar), is alive and kicking.

Ik heb ze eerst overgezet in een emmer die 50/50 water had van het oude en het nieuwe aquarium, en daarna over naar de nieuwe bak. Ze lijken het goed te doen :D

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:26

Foto? O:)

Leuk, ben benieuwd of ze zich zullen gedragen allemaal :D Wij hebben ook een Ancistrus gehad, volgens mij een vrouwelijke 'bristle-nosed catfish'... Borsteltje heette die, die kwam altijd mijn vingers poetsen :D Is ruim 15 jaar oud geworden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:59

Dit is de nieuwe bak :-D. Ondertussen heb ik er al wel weer het een en ander in veranderd, zal vanavond nog wel ff foto's maken
Afbeelding

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:33

Ancistrussen (in elk geval de soort die ik had) hebben flinke stekels onder de kieuwdeksel en laten niet zomaar met zich sollen.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:24

Mooie bak!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 08:01

Gisteravond nog even een betere foto gemaakt. Deze is met 50% van het licht aan.
Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:10

Ik zie geen vissen |(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 08:37

Jawel :D. In het midden van de bak (zowel lengte als breedte) kun je 2 kegelvlekbarbelen zien. En de zoenvis zie je ook: die spierwitte vlek met vinnen rechts-van-het-midden-voor-de-stenen-onderin :P

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:48

Haha, vissenzoekplaatjes :Y)

Volgens mij zie ik op de eerste foto een sumatraan, voor de tweede steen van links?