Wat doe ik aan die muis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Wat doe ik aan die muis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 22:42

Zo mensen, gisteravond heb ik me nog in een ander topic afgevraagd waarom zoveel vrouwen bang zijn voor spinnen, zojuist schrok ik zelf behoorlijk van wat een muis bleek te zijn. Tenminste: van het geluid dat hij maakte: een wild getrappel en gepiep omdat hij blijkbaar niet achter mijn kastje weg kon. Toen ik mijn vuilnisbak verplaatste, schoot hij zijn holletje in. Mysterie opgelost, nergens meer bang voor.

Dat neemt niet weg dat ik dat beestje niet in huis wil. Ze vreten alles aan, poepen en planten zich misschien wel voort, want wie zegt dat er niet nog eentje mijn huis in is gekomen? Ik heb geen kat en om meteen naar de muizenval te grijpen vind ik zielig. (Een beetje Penny-aanleg heb ik blijkbaar wel...) Kent iemand een doelmatige manier om zo'n muis het huis uit te krijgen?

Rachel_x

Re: Wat doe ik aan die muis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:43

Ik lees mee... Ik ben als de dood voor de muizen in mijn oude huis :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:44

Muizenval gaat je enige manier zijn. Wegjagen werkt niet. En onthoudndat een muis niet alleen komt, dus de boel flink barricaderen bij dat holletje en alert zijn dat ze geen andere ingang maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:45

Je hebt ook vallen die de muis laten leven, die zou je kunnen proberen als je hem niet dood wil hebben.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:46

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:46

dees_daan schreef:
Je hebt ook vallen die de muis laten leven, die zou je kunnen proberen als je hem niet dood wil hebben.

Het nare daaraan is dat als je ze te dicht bij huis los laat, ze terug komen. Als je ze verder weg zet verhongeren ze omdat ze de omgeving niet kennen...

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:52

Ik had zelf ook een topic geopend over muizen. Uiteindelijk heb ik naar het gif gegrepen. Dat leek niet veel effect te hebben. Toen een andere variant van het gif, Luxan Havermix muizenkorrels. Tegelijkertijd vond ik bij de Action van die dingen die je in het stopcontact steekt. Daar komt dan een geluid uit dat wij niet horen, maar door muizen irritant gevonden worden. Ik weet dat die dingen bij katten en mollen niet werken, maar voor 2,50 euro per stuk wilde ik het wel proberen. Of het de havermix of de piepdingen zijn (ik heb er drie), maar ik heb nu al een week geen muis meer gezien. En dat na een hinder van enkele maanden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:17

secricible schreef:
dees_daan schreef:

Het nare daaraan is dat als je ze te dicht bij huis los laat, ze terug komen. Als je ze verder weg zet verhongeren ze omdat ze de omgeving niet kennen...

Of aangevallen worden door andere muizen, of opgegeten worden.. uitzetten is niet altijd even vriendelijk idd maar goed, als hij een gewone klem niet wil dan is het wel een optie. Als dat geluiddingetje van Jacquel werkt zou je dat nog kunnen proberen. Of een egel aanschaffen, die eten muizen :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:07

Ik heb toen er 1 binnen geglipt was wel dodelijke klemmen gezet. Echter muis zat er in met maar 1 pootje.... na bevrijding bleek pootje oke dus buiten gezet aan de overkant.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:14

Geur van een kat loslaten in huis (dmv dekentjes of even los laten lopen).
Doordat onze bovenburen nu een kat hebben, hebben we geen muis meer gezien.
Daarvoor zette ik gewoon klemmen met pindakaas... heb ook knaagdieren als huisdier en had geen zin in ziektes.

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:22

Had laatst nog moeten helpen bij een vriendin, hadden ze een muis op de kamer.
Hadden toen overal van die papieren zakken (van de primark bv.) neergezet aan de zijkanten, na een tijd gewoon geluiden maken zodat ze uit die hoekjes weggaan, en dan als ze in de zak komen snel(!!) een vuilniszak erom heen doen, en naar buiten met die zak.
Duurt wel een tijdje, maar als je geen muizenvallen hebt of dergelijke nog best handig :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 14:15

Bij mij in de buurt barst het van de katten. Net zaten er nog twee in mijn tuin. Maar ja, om andermans kat nou te ontvoeren terwijl je niet eens weet of ze wel muizen vangt...

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:18

Gewoon een houtenmuizenval plaatsen of gifpasta neerleggen, probleem opgelost O:)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:31

In ons tuinhuisje lijkt nu al een jaar één muis te zitten. Hij snoept af en toe wat mee van het gevallen konijnenvoer maar ik heb nooit gemerkt dat het er meer werden. Het valt in elk geval niet op en ik heb er ook geen last van. Hier in de buurt stikt het van de katten dus het kan zijn dat daardoor het aantal muizen ook flink gereduceerd blijft. Ik vind het wel gezellig zo'n tuinhuis-muis. Niets engs of smerigs aan. Bij de opening van zijn vluchthol liggen soms wat drolletjes maar die veeg ik zo weg.

Ik zou zelf kiezen voor een metalen muizenval waarbij ze blijven leven en ergens anders vrijlaten (als je er een beetje kijk op hebt waar hij genoeg overleef kans heeft). Voorbeeld:
Afbeelding

In geen geval zou ik muizengif gebruiken.. Een buitengewoon nare marteldood voor het diertje en als een kat (of ander dier) de door gif gedode muis vindt en opeet kan dat heel verkeerd aflopen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 14:34

Tja, in een tuinhuis zou ik hem ook lekker laten zitten. Maar binnen-binnen heb ik hem minder graag...

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:41

Ik had afgelopen september een muisje in huis. Het was heerlijk weer, zowel keukendeur als kamerdeur open gehad, en in combinatie dat onze huizen werden gerenoveerd en iets verderop een flatgebouw gesloopt werd, was muisje waarschijnlijk per ongeluk in huis terecht gekomen. Ik heb hem/haar eerst vriendelijk gevraagd om te vertrekken. Deed hij ook, van de keuken naar de woonkamer. Toen met een beetje aandrang (met zijn drieën opgejaagd) naar buiten gedirigeerd. Fijn, muis was verhuisd.
De volgende dag was hij er echter weer. Bleek een gat in de plint in de keuken te zijn geknaagd. Die dicht gemaakt met een Brillo sponsje en dat werkt hoor! Alleen toen knaagde hij gaten op twee plekken in de woonkamer. Die ook weer dichtgemaakt met Brillo sponsjes, ook meteen een gat in een kozijn van een raam dichtgestopt, en op alle plinten een flinke laag pepermunttandpasta gesmeerd. De groene van Prodent, die had ik toevallig in huis. Muis komt niet meer in huis, heeft wel nog even in de berging gewoond, maar daar is ook alles dichtgemaakt. Ik heb wel nog twee valletjes met pindakaas neergezet, maar daar is hij nooit in terechtgekomen. Nu maar hopen dat hij wegblijft :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:48

Ik zou dan toch een diervriendelijke val doen en ze buiten loslaten.Het beste is om te voorkomen dat ze komen door niets eetbaars te laten slingeren.Ik verzamelde vroeger nhotelzeepjes,die legde ik tussen mijn linnengoed,en toen bleek dat muizen die lusten! met de kartonnen verpakking en al. Eveneens zakjes lavendel.Maar ik neem geen vallen of zo,ik zorg er nu voor dat er niets te eten is,dan blijven ze vanzelf weg.En anders is het nog niet zo erg want ze doen niets.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:54

Macs schreef:

Op een kat passen van vrienden, omdat zij op vakantie gaan?

@Dees_Daan....Egel eet graag insecten. Zelden een muis. Bovendien is een egel beschermd en mag je die niet als huisdier houden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:55

musiqolog schreef:
Bij mij in de buurt barst het van de katten. Net zaten er nog twee in mijn tuin. Maar ja, om andermans kat nou te ontvoeren terwijl je niet eens weet of ze wel muizen vangt...

Ik doelde ook op geur, dat schrikt vaak ook af. Werkt voor korte duur wel, want als ze merken dat er geen gevolgen zijn komen ze vast terug.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 15:02

Macs schreef:
musiqolog schreef:

Ik doelde ook op geur, dat schrikt vaak ook af. Werkt voor korte duur wel, want als ze merken dat er geen gevolgen zijn komen ze vast terug.

Tja, maar mijn muis is al binnen, dus dan heb ik niets aan alleen de geur van een kat. Bovendien kan hij er niet uit (is waarschijnlijk binnengekomen toen ik gisteren t.b.v. de ventilatie de deur liet openstaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:06

Ersina schreef:
Macs schreef:

Op een kat passen van vrienden, omdat zij op vakantie gaan?

@Dees_Daan....Egel eet graag insecten. Zelden een muis. Bovendien is een egel beschermd en mag je die niet als huisdier houden.

Joh, wel eens van sarcasme gehoord? Egels eten wel degelijk muizen, ze eten alles wat ze maar tegenkomen eigenlijk. Daarnaast heb je ook witbuikegels :D dus als je me verbeterd doe het dan wel goed.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:16

Ik heb een muisje in huis. Maar ik moet dus maar gewoon mijn witbuikegel loslaten :+

Voor mensen wel op ideeën komen. Het is goed mogelijk dat zo'n muisje ergens gif heeft gegeten (al dan niet in je eigen huis maar ergens anders) dus laat nooit je egel een muisje opeten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:02

lisa_xxx schreef:
Ik heb een muisje in huis. Maar ik moet dus maar gewoon mijn witbuikegel loslaten :+

Voor mensen wel op ideeën komen. Het is goed mogelijk dat zo'n muisje ergens gif heeft gegeten (al dan niet in je eigen huis maar ergens anders) dus laat nooit je egel een muisje opeten ;)

Als je leest, lees dan de sarcasme regel ook even :')

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:19

dees_daan schreef:
lisa_xxx schreef:

Als je leest, lees dan de sarcasme regel ook even :')

Dat heb ik gelezen. Dit was ook niet voor jou maar meer voor mensen die het lezen en denken he goed plan ;)

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:06

Pak een schoenendoos en maak een gat erin tape de andere dingen dicht zodat hij alleen door dat gat kan. Plaats hem zo dicht mogelijk bij zijn eigen plekje. En dan wachten.. Heb er al succesvol 2 muizen mee gevangen. Er zijn enorm veel opties zonder naar extreme vallen te grijpen of gif. Als je gif neerzet heb je kans dat je ook andere dieren doodmaakt dan alleen een muisje.