Totaal geen ervaring, maar vanuit mijn standpunt als 'koper' en mijn keuze van fokker of kennel:
- Dekreu: Gezondheid, karakter en prestaties. Geen familieband, maar wel lijnen die bij elkaar passen (ik ben geen fan van bv werklijnen ingekruist met showlijnen). Ideaal gezien zorgt de reu voor een 'aanvulling' bij de teef (compensatie van de iets zwakkere punten van de teef in karakter, werken of exterieur).
- TEEF !! Is voor mij zelfs belangrijker dan de reu, het blijft namelijk de teef die de pups in de eerste weken van hun leven opvoed. Het idee dat je met een goeie reu op eender welke teef, goeie pups kan krijgen, vind ik onzin. Ik zal zo bv ook nooit naar een kweker gaan waar geen prestaties bij de teef vermeld staan.
- Fokdoel: wat is je doel? Waarom wil je pups op de wereld brengen? Een fokker zonder doel, kan een ras mooi verzieken. Bij een golden retriever zou ik altijd zoeken naar een fokker waarvan de beide ouderdieren in een vorm van jachttraining actief zijn, of retrievers die in het speuren gebruikt worden. Voor mij is een retriever in zijn basis nog steeds een werkhond. Het stuk 'gezinshond' is iets wat erbij gekomen is, wat bijkomend is aan hun karakter. De basis om op de fokken moet voor mij dan nog steeds het werken zijn. Wil je een huishond fokken, kies dan een ras dat in zijn oorsprong ook een gezelschapshond was.
- Pups: liefst in een 'huiselijke omgeving'. Voor mij moeten ze niet dag en nacht in de woonkamer zitten. Een nest in de garage, waarvan de pups alle dagen even binnen zitten, even in de keuken komen, en regelmatig vrij in de tuin (of een afgebakend stuk tuin) kunnen spelen, tussen de tuintafel en het grasmachien, bij wijze van spreken. In de tuin liefst héél veel fijne uitdagingen. Bij onze pup stond bv een peuterpiano bij de nest toen ze een week of 3/4 waren. Pups leren dat hun handelingen een gevolg hebben (geluid). Fantastisch zo een dingen. Regelmatig eens een kindje over de vloer, wat bezoek erbij, een ballenbad, een rammelton, flapperende plastiek aan de wasdraad,....
- Matchen: ik geloof niet in matchen

. Ik vind de theorie erachter heel mooi, maar heb de praktijk al heel vaak anders zien uitdraaien. Wij hadden met onze pup (mechelaar)laatste keuze in de nest (van 8). Alle andere eigenaars hebben het doel om wedstrijdsport in te gaan, dus er mag wel wat pit inzitten. Laatste keuze was dus de tamzak van de hoop. Zelden hebben we hem zien spelen, kwam nooit spontaan af, lag altijd wat te slapen, liet zich wat doen door de rest. Er toch op gewaagd. Ondertussen (8maanden) is onze tamzak de hevigste van de hele bende, waarbij we op training regelmatig horen dat hij met zo'n werkdriften erg ver kan komen en dat hij heel veel aanleg toont voor het bijtwerk, nét omdat hij zo hevig is. Om maar te zeggen...
- Rassen: ik ben van mening dat je het ras waarmee je fokt, door en door moet kennen. Je moet het ras kunnen verbeteren, en dat kan je nooit als je het ras niet vanbinnen en vanbuiten kent.