kan dit nog langer zo met onze rammen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Baileysdream

kan dit nog langer zo met onze rammen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 15:28

Hallo Bokkers,

sinds vorig jaar heb ik 2 rammen in een buitenhok zitten, beide gekocht toen ze 6 weken oud waren.
In de winkel zaten ze al in hetzelfde hok, dus hier ook.
Het probleem waar we nu sinds een week achter zijn, is dat de grote ram (Het is namelijk een normaal konijn en een dwergkonijn) op de kleinere ram begint te rijden, ik weet nou niet zo goed wat ik hiermee aan moet.. ligt aan het seizoen wat eraan komt? of word het toch tijd om de twee heren uit mekaar te halen voor ze straks echt gaan vechten.

ze zijn beide niet gecastreerd en dus al vanaf jongs af aan bij mekaar.
we hebben verder geen andere konijnen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:31

Goh gaan rijden kan met het seizoen te maken hebben (dekseizoen) maar ook met dominantie. Zou het zelf goed in de gaten houden en als de kleinere ram niet genoeg rust krijgt of die er achteraan zit ze uit elkaar halen. Weet natuurlijk niet welk ras het is, ik heb teddy dwergen en daar gaan de meeste rammen gewoon samen zonder problemen maar dit is niet bij alle konijnen en rassen zo. :)

Hoe groot is hun hok? Kunnen ze afstand nemen van elkaar of zitten ze vrij klein?

Baileysdream

Re: kan dit nog langer zo met onze rammen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 15:33

ja het gaat echt met vlagen, op dit moment laat ie 'm met rust.
de rassen weet ik zo niet,mocht ie er dus echt achteraan blijven gaan is het beter om ze te scheiden?

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 15:34

ze hebben een groot buitenhok met een nachthok ernaast en 2 verdiepingen. dus ze kunnen wel ruimte van mekaar nemen

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:37

Konijnen die bij elkaar zitten hebben minimaal een ren nodig van 2 vierkante meter om een beetje te kunnen hupsen. Groter is beter. Een hok met 2 verdiepingen is echt te klein als standaard verblijf. En net 2 ongecastreerde rammen is het wachten totdat het fout gaat. Je kunt beter eentje inruilen voor een voedster en de andere ram castreren (:

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:43

Heb je een foto van je hok? Ik zou het inderdaad zo in de gaten houden maar bij twijfel sowieso uit elkaar halen! Kan altijd s'nachts gebeuren.. beste is inderdaad een gecastreerde ram + voedster dus als je die mogelijkheid hebt is dat ideaal.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 15:48

Inruilen doen we sowieso niet, dan zullen we ze eerder gewoon uit mekaar halen. We hebben wel een ren waar ze in de zomer ingaan wanneer het weer het toelaat.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:01

Twee ongecastreerde rammen op zo'n klein oppervlak is vragen om problemen... Ik zou ze zo snel mogelijk scheiden. Persoonlijk zou ik daarna kiezen voor castratie en kijken of je evt een groep van 4 kan laten koppelen met 2 voedsters, natuurlijk in een ren die groot genoeg is.

En anders misschien inruilen, het is wel een beetje zielig om twee groepsdieren alleen te houden :)

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:13

Meerderde rammen bij elkaar gaat vaak niet goed, net als meerdere voedsters zonder ram er bij. Er zijn wel uitzonderingen natuurlijk.
Een koppeltje ram/voedster gaat vaak goed, een groepje ram/meerdere voedsters gaat ook vaak goed. Een groep met meerdere rammen kan ook goed gaan als je per ram minimaal twee (al gaat minimaal drie over het algemeen beter) voedsters hebt zitten.

Maar je moet wel genoeg ruimte hebben, een groep van acht konijnen past niet bij iedereen natuurlijk :P

Ik denk dat je het beste een aantal Konijnenopvangen kunt bellen, die hebben vaak goed advies. En als je geluk hebt zit er ergens een gesteriliseerde voedster die je kunt laten koppelen met een van je rammen. Of je laat een van je rammen castreren.
Wat je dan met je andere ram moet weet ik niet, je kunt daar ook een voedster voor zoeken als je de ruimte hebt. Alleen houden is geen optie, ook niet als hij de andere konijnen wel kan zien. Of je brengt hem naar een opvang/zoekt een nieuw huisje voor hem.

Succes!

Edit: ik heb het verkeerd vermeld, een gecastreerde ram gaat vaak beter samen met voedster(s) dan een ongecastreerde ram! Het beste is dus eigenlijk om je ram(men) wel te castreren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:06

Dit is een grote fout geweest met de aanschaf van de konijnen. Ook een probleem waar men zo enorm vaak voor waarschuwd!! Waarom voor aanschaf niet eerst jezelf ingelezen? Dit is zo jammer voor hun!! In elk geval aowieso laten castreren en idd ik zou ook 2 voedsters erbij zetten. Echter let wel op!! Konijnen zijn groepsdieren maar ook erg moeilijk te koppelen in veel gevallen. Neem daar de tijd voor en lees jezelf eerst goed in!
Daarom ook zo jammer dat je niet gelijk een voedster en gecas ram aangeschaft heb. Dan was de kans dat je gelijk een koppelen voor vele leuke jaren had.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 19:03

dierenfan schreef:
Dit is een grote fout geweest met de aanschaf van de konijnen. Ook een probleem waar men zo enorm vaak voor waarschuwd!! Waarom voor aanschaf niet eerst jezelf ingelezen? Dit is zo jammer voor hun!! In elk geval aowieso laten castreren en idd ik zou ook 2 voedsters erbij zetten. Echter let wel op!! Konijnen zijn groepsdieren maar ook erg moeilijk te koppelen in veel gevallen. Neem daar de tijd voor en lees jezelf eerst goed in!
Daarom ook zo jammer dat je niet gelijk een voedster en gecas ram aangeschaft heb. Dan was de kans dat je gelijk een koppelen voor vele leuke jaren had.
ik heb altijd mijn konijnen alleen gehouden dus vind je reactie een beetje overdreven.
De dierenwinkel waar we ze gehaald hebben zeidden dat 2 rammen bij mekaar van jonge leeftijd geen probleem zou zijn zolang we er geen voedster bijnamen.
Als dit langer blijft spelen haal ik ze uit mekaar, ik breng er sowieso nooit 1 weg. Een dier is voor mij geen wegwerpartikel in dit geval dus ook niet.
Dus dan is de optie die er nog over blijft castreren en voor beide een voedster. Zie ook vaak dat er een cavia bijgezet word ?

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 19:05

Horsies7 schreef:
Meerderde rammen bij elkaar gaat vaak niet goed, net als meerdere voedsters zonder ram er bij. Er zijn wel uitzonderingen natuurlijk.
Een koppeltje ram/voedster gaat vaak goed, een groepje ram/meerdere voedsters gaat ook vaak goed. Een groep met meerdere rammen kan ook goed gaan als je per ram minimaal twee (al gaat minimaal drie over het algemeen beter) voedsters hebt zitten.

Maar je moet wel genoeg ruimte hebben, een groep van acht konijnen past niet bij iedereen natuurlijk :P

Ik denk dat je het beste een aantal Konijnenopvangen kunt bellen, die hebben vaak goed advies. En als je geluk hebt zit er ergens een gesteriliseerde voedster die je kunt laten koppelen met een van je rammen. Of je laat een van je rammen castreren.
Wat je dan met je andere ram moet weet ik niet, je kunt daar ook een voedster voor zoeken als je de ruimte hebt. Alleen houden is geen optie, ook niet als hij de andere konijnen wel kan zien. Of je brengt hem naar een opvang/zoekt een nieuw huisje voor hem.

Succes!

Edit: ik heb het verkeerd vermeld, een gecastreerde ram gaat vaak beter samen met voedster(s) dan een ongecastreerde ram! Het beste is dus eigenlijk om je ram(men) wel te castreren.
dankje ! Wegdoen van 1 van de rammen doen we sowieso niet.
Dan word het castreren en voedsters erbij koppelen

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:15

Ik heb geen advies voor je, maar wil wel even zeggen dat ik vind dat je een hele fijne instelling hebt! Dat je ze niet als wegwerpartikel ziet en weg zou doen. +:)+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:21

Gaat het verder goed?

Hier springt onze voedster op onze (gecastereerde) rammelaar :+ dus weet niet of dat gedrag indd dus het seizoen is? Pb bokker faniek anders eens die weet veel van konijnen heeft ook een opvang volgens mij

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:24

Ik heb ook heel lang 2 rammen samen gehad, was eigenlijk geen probleem op het rijden op de kop na.
Toen hingen dus ineens de ballen half doorgebeten aan de buik :\
Ze zijn toen beide gecasteerd en zijn samen oud geworden.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:29

En toch is het voor je beestjes beter om er eentje bij een opvang in te ruilen voor een voedster dan dat je ze alleen houdt. Mensen doen daar inderdaad nog heel makkelijk over maar gelukkig begint meer en meer bekend te worden dat een konijn een groepsdier is en een maatje nodig heeft, net als een paard.

De andere optie is inderdaad een groepje maken met 2 dames erbij.

Ik hoop dat je je niet vergist in de ruimte die konijnen nodig hebben. Ik had vroeger ook mijn konijnen in een hokje en dan af en toe in de ren hoor. Maar zeker als je ze samen houdt, willen ze permanent over een ren beschikken. Hoe dichter op elkaars lip, hoe groter de kans op onenigheid. Verrijking speelt hierbij ook een rol. Persoonlijk vind ik dat konijnen eigenlijk moeten kunnen graven, dit is hun natuurlijke gedrag. Dat kan bijvoorbeeld door een zandbakje oid in de ren te hebben.

Succes, ik hoop dat je een fijne oplossing vindt! Jammer dat je slecht voorgelicht bent door de dierenwinkel, daar kun je weinig aan doen.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:50

Duidelijk weer werk van een dierenspeciaalzaak, die hebben er echt geen verstand van.
Rammen gaan niet samen, en nu de hormonen op gang komen zijn ze de dupe.
Het beste is om ze uit elkaar te halen, te laten castreren en dan 6 weken wachten en dan kan je naar de opvang.
Daar kan je ze beide laten koppelen, en krijg je verdere informatie voor als je thuis bent (daar moeten ze namelijk ook even op neutraal terrein verblijven).

Aangezien je ze beide wilt houden (wat ik best begrijp), moet je ze dus aparte verblijven geven.
Het wordt wel een kostbaar grapje dus hou daar rekening mee.
Ik zou het er voor over hebben, maar ken zat mensen die dan liever de konijnen gratis aanbieden op internet of ze vrijlaten.
Als je de kosten te duur vindt moet je ze echt naar een opvang brengen.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:53

En geen cavia erbij zetten!
Ze hebben ten eerste verschillende lichaamstaal en dat kan op flinke ruzie uitlopen (een konijn kan hard stampen).
Ten tweede wordt de cavia het slachtoffer van de seksuele driften, wat op verkrachting kan uitlopen.
Ook heeft een cavia extra vitamine c nodig en een konijn niet, dat is ook onhandig.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:58

En ik zie dat je in ede woont.
Daar heb je de opvang Huize pluis, die is erg goed.
En het beste kan je dan de konijnen bij de Dorskamp in Renkum laten castreren, die hebben flink ervaring met konijnen en werken samen met Huize pluis.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 22:23

charmaine90 schreef:
Duidelijk weer werk van een dierenspeciaalzaak, die hebben er echt geen verstand van.
Rammen gaan niet samen, en nu de hormonen op gang komen zijn ze de dupe.
Het beste is om ze uit elkaar te halen, te laten castreren en dan 6 weken wachten en dan kan je naar de opvang.
Daar kan je ze beide laten koppelen, en krijg je verdere informatie voor als je thuis bent (daar moeten ze namelijk ook even op neutraal terrein verblijven).

Aangezien je ze beide wilt houden (wat ik best begrijp), moet je ze dus aparte verblijven geven.
Het wordt wel een kostbaar grapje dus hou daar rekening mee.
Ik zou het er voor over hebben, maar ken zat mensen die dan liever de konijnen gratis aanbieden op internet of ze vrijlaten.
Als je de kosten te duur vindt moet je ze echt naar een opvang brengen.

De kosten maakt me niks uit, ik heb destijds besloten ze te nemen en als het nu niet goed gaat moet het maar met een extra hok en voedsters.
Gratis aanbieden zou ik nooit ! Kans dat ze zo slecht terecht komen is veel te groot. Ik zal eens kijken bij die dierenarts voor castreren

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:32

Twee rammen gaan vroeg of laat fout. Heeft niets met formaat te maken, maar met het feit dan het mannetjes zijn.

Helaas houden winkels en sommige fokkers nog altijd vol dat rammen prima samen kunnen gaan, maar opvangen en asielen zijn diegene die de problemen mogen oplossen.

Beste is ze scheiden, laten castreren en dan voor beide een voedster zoeken. Veel mensen ruilen één van de rammen om voor een voedster bij een asiel, is niets mis mee hoor. Maar als je ze beide wilt houden en geen problemen hebt met nog een hok en ren zou ik voor die optie kiezen.

Een cavia erbij zetten... niet doen. Cavia's hebben ander voer nodig, met vitamine C. Daarnaast hebben ze niets aan elkaar. Konijnen zijn heel sociaal met wassen etc. Cavia's communiceren met elkaar door hun fluit geluidjes. Dus beide hebben eigenlijk totaal niets aan elkaar.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:48

Goed dat je je zo inzet.
Enige waar ik me aan stoor is dat je zegt dat je ze altijd alleen hebt gehouden dus reacties overdreven vind.
Konijnen zijn toch echt groepsdieren :j
Ben blij dat je je nu zo voor ze inzet :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:57

Ik heb vroeger ook 2 rammen bij elkaar gehad, dat kwam vooral omdat we dachten dat 1 een dame was. Maar toen bleek dat het 2 heren waren hebben we ze beide laten helpen en zijn ze tot er eentje dood ging altijd samen geweest. Was 1 black en tan dwerg en een flinke hangoor. Die hebben nooit op elkaar gereden. Daarna zijn er wisselend voedsters en rammen (altijd laten castreren) bij elkaar geweest, als er 1 overbleef kwam er weer een konijn bij. Of ergens was een sneu opvangertje dan kwam die er bij.
We hebben 1 keer gehad dat een voedster en een gecastreerd rammetje niet samen konden, maar dat lag aan de voedster.
Ik zou zelf kiezen voor castreren. Duurt even voor de hormonen eruit zijn, maar dat heeft bij ons het beste gewerkt altijd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:17

Ja, ik zou ook kiezen voor castreren, als het daarna echt niets wordt samen kun je een van de twee misschien kwijt aan een goed adres, gecastreerde mannetjes zijn gewild!
Wij hebben een gecastreerd mannetje en een voedster in een groot verblijf, die klieren ook wel samen af en toe, maar nooit heel heftig, ze liggen later ook weer gezellig naast elkaar.
Dus dat gebeurt wel vaker, hoeft niet gelijk mis te zijn, het zou kunnen dat ze na castratie best bij elkaar kunnen blijven.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:56

Je hebt al veel tips en advies gehad lees ik.

Ik zou ze ook uit elkaar halen voor het helemaal fout gaat.

En een konijn en cavia samen is echt af te raden hoor,
dat gaat vaker fout dan goed omdat het 2 totaal verschillende diersoorten zijn
dus elkaars 'taal' niet spreken en wat ook al eerder gezegd word,
een cavia heeft een bepaalde hoeveelheid vitamine C nodig dagelijks
omdat zijn lichaam dat zelf niet aanmaakt, dus moet de cavia ander voer hebben.