Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
dierenfan schreef:ik heb altijd mijn konijnen alleen gehouden dus vind je reactie een beetje overdreven.Dit is een grote fout geweest met de aanschaf van de konijnen. Ook een probleem waar men zo enorm vaak voor waarschuwd!! Waarom voor aanschaf niet eerst jezelf ingelezen? Dit is zo jammer voor hun!! In elk geval aowieso laten castreren en idd ik zou ook 2 voedsters erbij zetten. Echter let wel op!! Konijnen zijn groepsdieren maar ook erg moeilijk te koppelen in veel gevallen. Neem daar de tijd voor en lees jezelf eerst goed in!
Daarom ook zo jammer dat je niet gelijk een voedster en gecas ram aangeschaft heb. Dan was de kans dat je gelijk een koppelen voor vele leuke jaren had.
Horsies7 schreef:dankje ! Wegdoen van 1 van de rammen doen we sowieso niet.Meerderde rammen bij elkaar gaat vaak niet goed, net als meerdere voedsters zonder ram er bij. Er zijn wel uitzonderingen natuurlijk.
Een koppeltje ram/voedster gaat vaak goed, een groepje ram/meerdere voedsters gaat ook vaak goed. Een groep met meerdere rammen kan ook goed gaan als je per ram minimaal twee (al gaat minimaal drie over het algemeen beter) voedsters hebt zitten.
Maar je moet wel genoeg ruimte hebben, een groep van acht konijnen past niet bij iedereen natuurlijk
Ik denk dat je het beste een aantal Konijnenopvangen kunt bellen, die hebben vaak goed advies. En als je geluk hebt zit er ergens een gesteriliseerde voedster die je kunt laten koppelen met een van je rammen. Of je laat een van je rammen castreren.
Wat je dan met je andere ram moet weet ik niet, je kunt daar ook een voedster voor zoeken als je de ruimte hebt. Alleen houden is geen optie, ook niet als hij de andere konijnen wel kan zien. Of je brengt hem naar een opvang/zoekt een nieuw huisje voor hem.
Succes!
Edit: ik heb het verkeerd vermeld, een gecastreerde ram gaat vaak beter samen met voedster(s) dan een ongecastreerde ram! Het beste is dus eigenlijk om je ram(men) wel te castreren.
charmaine90 schreef:Duidelijk weer werk van een dierenspeciaalzaak, die hebben er echt geen verstand van.
Rammen gaan niet samen, en nu de hormonen op gang komen zijn ze de dupe.
Het beste is om ze uit elkaar te halen, te laten castreren en dan 6 weken wachten en dan kan je naar de opvang.
Daar kan je ze beide laten koppelen, en krijg je verdere informatie voor als je thuis bent (daar moeten ze namelijk ook even op neutraal terrein verblijven).
Aangezien je ze beide wilt houden (wat ik best begrijp), moet je ze dus aparte verblijven geven.
Het wordt wel een kostbaar grapje dus hou daar rekening mee.
Ik zou het er voor over hebben, maar ken zat mensen die dan liever de konijnen gratis aanbieden op internet of ze vrijlaten.
Als je de kosten te duur vindt moet je ze echt naar een opvang brengen.