DNA test hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

DNA test hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 09:57

Ik heb een roemeens hondje en het lijkt mij erg leuk om te weten welke rassen er allemaal inzitten. Ik begrijp dat je een DNA test kan laten uitvoeren dus ik ben even gaan googlen. Ik zie diverse links waar het mogelijk is om een pakket te bestellen. Nou vraag ik mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een dergelijke DNA test en met welk bedrijf ze goede ervaringen hebben.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:08

Goh....dit had ik veel eerder moeten weten. Ben ook benieuwd. Kan t met haar?

Ik weet dat in Wageningen een dergelijk lab zit voor bv mdr1 test etc. Maar om rassen bepaling te doen????
http://www.vhlgenetics.com/nl-nl/home.aspx
Laatst bijgewerkt door Bravura op 18-03-17 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 10:11

Bravura schreef:
Goh....dit had ik veel eerder moeten weten. Ben ook benieuwd. Kan t met haar?

Ik weet dat in Wageningen een dergelijk lab zit voor bv mdr1 test etc. Maar om rassen bepaling te doen????

Ik begrijp dat je met wattenstaafjes wat wangspeeksel moet afnemen en opsturen.

Yinnar

Re: DNA test hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 10:13

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:46

Hm dat zou jammer zijn. Dat is niet meer mogelijk. Mijn hond is inmiddels overleden dit jaar. Had t graag alsnog geweten. Haar heb ik nog wel.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:16

Wisdom Panel, heb ik ook gedaan.

Duurt eventjes maar vind het erg duidelijk.

Inderdaad wangslijm afnemen en opsturen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:48

Ik zou het niet doen. Deze testen zijn notoir onbetrouwbaar, er komen vaak de meest absurde uitkomsten uit.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:54

Ik heb kennisen met buitenland hondjes die de tests hebben gedaan. 1 van de honden is overduidelijk een mix met border collie. Al het gedrag en uiterlijke kennerken zitten in de hond maar komt totaal niet uit de test. Zelfde geld voor de andere, over duidelijk een herder achtige hond en een herder staat niet ens in de uitkomst bij die hond. Ik vraag me af hoe betrouwbaar de test is! Ook omdat niet alle rassen er in voorkomen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:57

En, hoe zit dat met zeer zeldzame rassen, zitten die ook in de database?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:17

rien10 schreef:

Nee niet alle hondenrassen van over de wereld zitten er in! Hierdoor is de test ook niet accuraat

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:42

Wat zijn hier dan de kosten van?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 23:52

rien10 schreef:

Bestaat de mogelijkheid dat er in een roemeense kruising en zeldzaam ras zit dan?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:53

StonedRomy schreef:
Wat zijn hier dan de kosten van?

zo'n 80 euro

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:55

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:03

Dat is een indrukwekkende lijst.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:05

Hhilde op bokt heeft 't volgens mij gedaan.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:17

Ik heb het ook gedaan (wisdom panel) voor mijn hongaarse. Daar is uitgekomen dat er Duitse herder en ierse wolfshond in zat en de rest is open. Dat hebben ze dus niet terug kunnen vinden.
Eigenlijk zonde van het geld

En heel eerlijk zie ik beide rassen er niet in terug :=

Afbeelding
Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:18

Eerder iets met st Bernhard.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:40

Van wat ik heb gelezen is het zo dat ze het DNA vergelijken met dat wat in andere honden ook gevonden wordt. Maar een tekkel kan best een stukje zelfde DNA delen als een Duitse Herder. Heb jij dus een Herder x Beagle mix dan kan er best uit komen dat er zogenaamd tekkel in zit, wat dus grote onzin is.

DNA zit niet strikt per ras, het is slecht een kwestie van 'dit is ook gevonden in deze rassen'.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:47

Dus voor € 80,-- weet je eigenlijk .... niks _/-\o_

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:53

Hoe een hond er uitziet zegt lang niet altijd iets over welk ras er in zit.

Mijn vriendin had een Franse Bul die gedekt was door een Bordercollie mix; en bij geen 1 pup was te zien dan mams een FB was.
Allemaal lange neuzen, staarten en hoog op de benen.
De meeste leken eerder op (ruigharige) terriërs dan op hun moeder.

Ik denk dan als er bij zo'n DNA test FB uitkomt, mensen lachend de uitkomst wegleggen en het niet geloven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:07

Dat wist ik niet.

Aan de andere kant, ik ken nogal wat rassen en als ik een kruising zie weet ik bijna altijd wel een of meerdere rassen erin te herkennen. Of ik zit er net naast: grote Munsterlander ipv kleine munsterlander, dat soort vergissingen.

Zo vind ik dus de hond op de foto hierboven wel iets van kortharige st Bernhard met een grote dog-achtige. En de bouw van een grote Zwitserse sennenhond.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:49

Ik heb het ook gedaan voor Digger!
Er zijn vier rassen gevonden, twee rassen elk een kwart, en twee rassen elk een achtste. Twee keer een achtste is meer generaties terug, dat is niet met zekerheid vast te stellen.
Digger komt uit een Spaans asiel, hij is van het type korte poten, groot lijf, gekromde voorpootjes. Hij is 35 cm hoog en weegt 12 kg. Hij is heel erg lief, eigenwijs, speels en sociaal naar andere honden, buiten hyperactief en flink wat jachtinstinct.
Ik was erg verbaasd over de uitkomst van de test, maar kon het wel goed plaatsen. Wie kan de rassen raden?? Rien10, doe je best! :D

Afbeelding

Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:53

Kaus schreef:
Van wat ik heb gelezen is het zo dat ze het DNA vergelijken met dat wat in andere honden ook gevonden wordt. Maar een tekkel kan best een stukje zelfde DNA delen als een Duitse Herder. Heb jij dus een Herder x Beagle mix dan kan er best uit komen dat er zogenaamd tekkel in zit, wat dus grote onzin is.

DNA zit niet strikt per ras, het is slecht een kwestie van 'dit is ook gevonden in deze rassen'.

Ik heb wat wetenschappelijke artikelen over de test gelezen. Voor mij als leek kwam het er op neer dat de tests betrouwbaar zijn. De uitslag wordt wel iets versimpeld, het is behoorlijk ingewikkelde materie.
http://www.patriciamcconnell.com/theoth ... breed-dogs

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:18

Wat ik me afvraag, bij straathonden uit het buitenland weet je niet hoeveel generaties al op straat leven, en hoeveel generaties er dus al compleet random gepaard is. Als jouw hond uit een stam komt die al generaties lang op straat leeft, is er dan nog wel iets nuttigs te zeggen over de rassen die er achter zitten? Je vindt dan vast nog wel een paar rassen terug die er ergens heel ver nog achter zitten, maar hoeveel zegt dat dan? En hoe zeker is dat?
Mijn oppashond komt uit Turkije, is als pup met haar moeder en broertje op straat gevonden. Dus beide ouders zijn in elk geval straathond. Ze heeft het uiterlijk van een jachthond. Maar wat heb ik al veel suggesties voorbij horen komen :') Mensen vinden het altijd leuk om te raden. Wat ik al heb gehoord: Friese stabij, Ierse setter, heidewachtel, Drentse patrijs, border collie, golden retriever :+ En ik vergeet er zeker nog een paar.
Een aantal van die rassen zijn zo ontzettend onwaarschijnlijk voor een hond uit Turkije. Hoe moet daar ooit een stabij, Ierse setter of een patrijs in terecht zijn gekomen? En toch lijkt ze er op.
Ik vermoed dat er generaties lang kruisingen met elkaar gekruist zijn en dat er ergens heel in de verte vast nog een paar rassen achter zitten, maar dat daar weinig meer van terug te zien is.

Lijkt mij dus ook best interessant om te weten, maar ik denk dat het bij buitenlandse straathonden weinig zin heeft.