Mijn kat is zijn 'miauw' kwijt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Mijn kat is zijn 'miauw' kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 15:01

Ik heb thuis 2 katten, waarvan 1 normale zal ik maar zeggen en die horen we maar af en toe. Zo de eerste keer als je opstaat of ze je ziet of als ze gewoon zichzelf even in de aandacht wil brengen. De andere is helemaal praatziek. Die miauwt de hele dag door, zingt een beetje in zichzelf en als hij dan nog ergens om kan zagen, dan heeft hij nog een speciaal klaagtoontje. Die hoor je dus de hele dag. Onze katten kunnen overdag buiten als ze willen, en rond het avondeten als iedereen thuis is blijven ze ook binnen. Ineens viel het mij zaterdag op dat het een rustige dag was, ik had namelijk de kater nog niet gehoord. Bij het avondeten zag ik hem dan, maar hoorde ik hem niet. Op een bepaald moment kijkt hij naar mij, doet hij zijn mondje open maar komt er niets uit, ik dacht dat hij dat expres deed, even beeld zonder klank was eens iets nieuws. Maar daarna viel het me op dat hij echt niet meer kon miauwen, de hele avond lang heeft hij bezig geweest, en gisteren hoorde ik hem nog niet.

Voor de rest, eet hij normaal (nog altijd een even grote vraatzucht als ervoor), hij drinkt normaal (niet meer of minder dan anders). Hij speelt met de kat, met zijn speelgoed, ligt buiten te rennen en te springen. Zijn ogen staan nog goed en helder, en hij gedraagt zich niet anders. Spinnen kan hij ook nog, en hij maakt nog altijd zijn zuchtgeluidjes, maar voor de rest kan hij dus niet meer miauw zeggen. Ik dacht eerst dat hij ziek zou zijn, maar dan zou ik verwachten dat ik dit aan andere symptonen zou merken, bv niet eten, meer drinken, tam zijn. en ik vind het zo dom om precies naar mijn dierenarts te bellen om te zeggen dat het enige symptoon is dat mijn kat ineens geen miauw meer kan zeggen. Er komt ook echt niets uit, geen gekras ofzo, het is gewoon echt geen klank meer.

Iemand hier al ervaring met gehad? Of toch eens een telefoontje maken naar de dierenarts?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:22

Wat apart zeg.. Zou zelf ook niet weten wat er mis kan zijn. Misschien gewoon DA bellen voor telefonisch advies?

Lynnepinny

Re: Mijn kat is zijn 'miauw' kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:28

Heb ik wel vaker gezien bij katten, vooral als ze wat ouder zijn.. Ik denk niet dat het iets is om je zorgen over te maken, maar anders kan je voor de zekerheid toch even bellen?

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:31

Mijn kat had iets soortgelijks, ze kon niet meer haar hoge 'piepgeluid' maken maar een stille schor. We hebben het enkele dagen aangekeken omdat zij ook niet echt ziek leek. Toch maar op dag vier naar de DA geweest omdat het niet over leek te gaan en het was een keelontsteking. Ze moest een week lang antibiotica krijgen en na twee dagen kon ze alweer normaal mauwen. Ik zou zeggen, kijk het een dag of twee aan, wellicht gaat het vanzelf over?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:33

Die van mij (kruising Siamees) is wel eens zijn stem kwijt, meestal met een dag of 2 is alles weer zoals voorheen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:48

Dat heeft die van ons ook wel eens, maar gaat vanzelf over..
De kat van mijn zusje heeft eens zo hard naar een andere kat geschreeuwd dat ze dagenlang dr stem kwijt was :')

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:53

Mijn kat heeft dit ook weleens, gaat altijd vanzelf over

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:56

Die van mij had het, verder niet ziek of wat dan ook. Maar bleek ook een keelontsteking te zijn en heeft ab en ontstekingsremmers gehad. Dus ik was blij dat we toch naar de dierenarts zijn geweest.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:58

Mijn kat had dit ook, toen hij 12 was ongeveer. Hij is op 14 jarige leeftijd overleden. Hoe oud is jouw kat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:04

Onze kat had dit ook, opeens niet meer mauwen maar nog wel gewoon eten. We zijn er mee naar de da gegaan en het bleken zijn tanden en kiezen te zijn, die waren ontstoken.

Dus ondanks dat je kat gewoon eet, de tanden even laten nakijken?

Edit, je kan eventueel ook eerst zelf even in de mond kijken. Bij onze kat was het tandvlees echt rood en opgezet.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:08

Wel lekker rustig.
Ik snap dat het raar is.
Geen idee wat je eraan kan doen. Ik zou het een paar dagen aankijken.
Vooral omdat hij verder gezond lijkt te zijn.

Mijn eerste kater kon niet miauwen. Die playbackte altijd.
Soort vis idee.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:21

Van een studiegenootje hoorde ik dat niet-miauwende katten vaak een keelontsteking hebben (of hebben gehad)! Mocht het niet snel beteren zou ik toch even langs de dierenarts gaan :j

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 19:00

Mijn kat is wordt 8 dit jaar. Hij is nu ondertussen binnen en daarnet kwam er inderdaad een soort schor geluidje terug uit. Das tenminste al leuker als beeld zonder klank. Ik ga doen wat jullie zeggen. Ik ga het aankijken of het morgen misschien nog wat betert, en anders zal ik alsnog een telefoontje doen naar de dierenarts. Maar voor de rest voelt hij zich nog steeds kiplekker, hij is nog stiekem met men laatste kippen stukje gaan lopen :')

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:08

Misschien een virusje onder de leden. Verdikte tonsillen. Klein ontstekinkje. Even in de gaten houden is momenteel het enige wat je kan doen denk ik. Misschien heeft hij een wilde nacht gehad en issie wat schor.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 12:19

We gaan er straks toch met naar de dierenarts gaan, het had even wat verbetering, maar nu is het weer zo, en ik vertrouw het niet helemaal eigenlijk. Ik denk dat er toch iets meer achter zit. Hopelijk weten we straks meer

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:59

Bij twijfel altijd na laten kijken inderdaad! Eventjes schor zijn kan prima, maar niet zo lang.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:14

Wij hebben een kat die nooit geleerd heeft om te miauwen en het nu alleen maar doet als ie echt iets heel dringends wil. En dan is het echt zo'n mislukte halve miauw. Maar meestal gewoon bekkie open en weer dicht, dan hoor je alleen de kaken op elkaar klappen en je ziet dat ie wil miauwen. Maar deze doet het dus echt al vanaf toen we hem kregen als kitten..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:05

Deze heeft altijd super veel gemiauwd, en kon het dus echt wel. Dus dat hij van de ene dag op de andere het niet meer kon is toch maar niets. in de eerste bloedonderzoeken bleek er iets te zijn met de nieren, de waarde waren verhoogd. Ze hebben het bloed verder gestuurd naar labo. Vandaag was de kat ook iets tammer, we zullen zien of de medicatie morgen wat helpt. Ze hebben voor de zekerheid meegegeven want de eerste resultaten gaven indicatie op ontstekingachtig iets

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:49

Hebben ze ook in zijn bek gekeken? Gewoon simpel naar zijn amandelen? Want imo staat dat verder los van het eventuele nierprobleem.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 09:26

Leffroi schreef:
Hebben ze ook in zijn bek gekeken? Gewoon simpel naar zijn amandelen? Want imo staat dat verder los van het eventuele nierprobleem.

Ik heb geen idee, want ik was er zelf niet bij. Was werken. Ik weet wel dat ze gezegd hebben dat als het bloedonderzoek niet echt uitsluitsel kon geven, we de kat dan terug moesten doen zodat ze hem konden verdoven en eens rustig in zijn keel konden kijken. De dierenarts zei dat dat blijkbaar niet zo simpel is om zonder verdoving te doen zoals bij een mens.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:29

Die van mij heeft het ook van tijd tot tijd. Overblijfsel van niesziekte

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:00

The_Cat schreef:
Leffroi schreef:

Ik heb geen idee, want ik was er zelf niet bij. Was werken. Ik weet wel dat ze gezegd hebben dat als het bloedonderzoek niet echt uitsluitsel kon geven, we de kat dan terug moesten doen zodat ze hem konden verdoven en eens rustig in zijn keel konden kijken. De dierenarts zei dat dat blijkbaar niet zo simpel is om zonder verdoving te doen zoals bij een mens.

Als er echt verder gekeken moet worden dan de bek, dan moet dat inderdaad onder narcose. Maar de amandelen zijn zo te zien hoor, zeker als ze ontstoken zijn.

Hoop dat je snel de uitslag krijgt :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 21:27

Nog niets terug gehoord van de dierenarts (zou wat snel zijn) maar de kat is toch al aan de beterhand, er kan terug een kleine piepmiauw af. Hij 'praat' nog altijd niet zoveel als ervoor, maar hij laat zich op drukke momenten al terug een beetje horen en dat is wel fijn :) toch raar hoe je dat begint te missen. Ik hoop dat het verder goed blijft gaan en dat hij toch normaal terug kan miauwen, en dat we van de dierenarts te horen gaan krijgen wat het uiteindelijk geweest zal zijn

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:04

Wees blij, dan is het tenminste héérlijk stil!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 08:21

FabianHorse schreef:
Wees blij, dan is het tenminste héérlijk stil!

wat een stomme onnuttige bijdrage aan een topic dat ondertussen al enkele maanden stil ligt :roll: