Honden: jarenlang bevriend en hebben gevochten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Honden: jarenlang bevriend en hebben gevochten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 12:06

Ik heb twee honden. Boem (reu, 7 jaar, 30kg) en Trollie (teefje, 5jaar, 10 kg) Beiden zijn geholpen, ze wonen al bijna 4 jaar samen bij mij in de tuin. Na wat aan elkaar te hebben moeten wennen in het begin waren het dikke vrienden. Samen spelen, slapen, gek doen, etc.

Trollie was al een paar dagen niet lekker: overgeven, diaree, etc. Hiervoor gaan we straks naar de DA.

Gisteravond kregen ze eten, ze eten altijd gescheiden. Boem binnen, Trollie op het terras. Trollie kreeg wat rijst met gekookte kip ivm niet lekker zijn, en Boem zijn brokken met ook wat kip.
Beide waren klaar, ik doe de deur weer open en Boem grijpt Trollie. Vermoedelijk om anderhalve rijstkorrel op de grond. Op een hele nare manier, en ik had niet de indruk dat hij wilde loslaten. Trollie krijsde, Boem heb ik van haar afgesleurd en naar binnen gesmeten en de deur weer dicht gegooid. Trollie had wat bloed op haar vacht, maar ik kon verder geen verwonding vinden.

En wat nu? Op dit moment negeren ze elkaar, Boem kijkt af en toe wat vreemd naar Trollie maar doet niets. Gister lagen ze samen op een pallet in de zon, nu liggen ze gescheiden.

Ik weet dat ik een taak ga hebben m.b.t onderling vertrouwen, leiderschap e.d. Ik ga hier keihard aan werken. Maar, wie heeft ervaring? Komt dit nog/weer goed? Kan ik ze met een gerust hart alleen laten? Wie o wie heeft ervaring? Ik hoop zo ooit weer mijn gezellige tweetal terug te hebben...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:14

Het eerste wat ik dacht was: kan één van de twee ziek zijn? En dat blijkt dus ook zo. Ik zou dat vooralsnog als boosdoener aanwijzen, en me nog niet direct zorgen maken over leiderschap- of vertrouwenskwesties. Zolang Trollie ziek is zou ik ze wel apart houden als je er niet bij bent, en verder Boem in de gaten houden en bij de minste neiging om lelijk te doen even waarschuwen. Mag niet.

Maar ik denk niet dat je in de stress hoeft te zitten en 'keihard' hoeft te werken als het altijd prima is gegaan. Wacht eerst gewoon af hoe het gaat als Trollie weer beter is. :)

petitparis

Re: Honden: jarenlang bevriend en hebben gevochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:23

Volgens mijn hondentrainer en fokker, kan je dit nog oplossen. Mits geduld en trainen om jou leiderschao te bevestigen. Hond(en) moeten in de fout gaan zodat jij dit kan corrigeren.
Maar in jou geval is het zaaks de "zieke" hond terug fit te krijgen.

Mijn 2 teven hebben nadat ze de afgelopen 6maanden de beste vriendjes waren ook van het ene moment op het andere met elkaar gevochten met bijtwonden als gevolg. Dat het trainbaar is, merk ik wel, maar door het verschil in grootte tussen de 2, denk ik niet dat ik het nog ga aandurven om ze zonder toezicht alleen samen te laten (als in echt van huis weggaan)

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:34

Het zijn honden. Dit kan altijd gebeuren. Het betekent echt niet meteen dat ze nu een hekel aan elkaar hebben.

De een had iets wat de ander wilde hebben. Als de een ziek is, is hij automatisch zwakker dan de ander en krijg je een rangorde verschuiving.

Mensen schrikken nogal snel van dit soort dingen maar dit is hoe honden het oplossen. Tenzij je honden vals zijn zullen ze elkaar echt niet vermoorden.

Vaak helpt het om ze gewoon weer bij elkaar te laten. Het liefst in een neutrale omgeving zonder dingen te ze zouden kunnen opeisen. Ze zijn hier vast allemaal van geschrokken want dit is niet leuk. Dat negeren gaat vanzelf over.

Ik kom met mijn hond al jaren op een veldje. Vaak gaat het goed maar zo nu en dan ruzien ze toch om een bal of stok. Dat hoort er bij. Ze maken elkaar niet af maar ze willen aangeven wie er boven de ander staat. Niet leuk voor ons mensen en zo nu en dan moet je er ook wel even tussen komen (door te roepen) maar daarna is het ook zo weer opgelost en lopen ze weer naast elkaar.

Dus probeer er zelf niet teveel over na te denken. Ga er geen mensen dingen achter zoeken. Honden doen dit soort dingen op honden manieren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 14:09

Dank tot zover voor de reacties. Op dit moment wacht ik bij de DA op onze beurt, kan nog even duren. :)

Voordat ik met Trollie naar de DA ging heb ik een rondje van 20 minuten met beide honden gemaakt. En goed het onderlinge gedrag geobserveerd. Op één gezamelijke snuffelronde bij een boom na bleven ze elkaar negeren. Trollie wachtte wel op Boem toen hij een beetje achterbleef, dat doet ze altijd.

Straks, voordat ik ga werken, breng ik Trollie naar mijn vriend. En Boem blijft bij mij in de tuin. Na het werk ga ik met Boem ook die kant op. Ik durf het nu gewoon niet aan om ze tig uur alleen te laten.

Straks zal ik een DA update plaatsen. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:22

Ons teefje hebben we vanaf de fokker vanaf 11 weken. Toen leefde onze 15jr border collie nog.

Toen die is overleden is toen ze 5 maanden was haad broertje bij ons komen wonen die al 2 huisjes had gehad.
Ze waren meteen wild enthousiast en gek met elkaar. Ze zijn kleiner, maar erg stevig en spelen ontzettend ruw. In principe bemoeien we ons nergens mee als ze spelen.

Eerst gaf ik ze een kauw dingetjes zoals pensstaafje als ik weg ging. De eerste keer dat ze vochten, trok ik de deur achter me dicht en hoorde het gebeuren.
Dat is daarna nog 3x gebeurd om iets, dus botje of nieuw speeltje. We hebben eraan gewerkt en het is echt al langere tijd niet meer gebeurd. Ze kunnen samen naast elkaar eten, weer tegelijk een botje en we spelen samen met ze.

Na die echte gevechten, negeren ze elkaar ook even en beginnen met aftasten. Het is die keren wel na 2 uur steeds weer helemaal goed geweest.
Ons teefje is de felle, maar het reutje kan nu wel beter zijn grenzen stellen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:30

Dani schreef:
Het eerste wat ik dacht was: kan één van de twee ziek zijn? En dat blijkt dus ook zo. Ik zou dat vooralsnog als boosdoener aanwijzen, en me nog niet direct zorgen maken over leiderschap- of vertrouwenskwesties. Zolang Trollie ziek is zou ik ze wel apart houden als je er niet bij bent, en verder Boem in de gaten houden en bij de minste neiging om lelijk te doen even waarschuwen. Mag niet.

Maar ik denk niet dat je in de stress hoeft te zitten en 'keihard' hoeft te werken als het altijd prima is gegaan. Wacht eerst gewoon af hoe het gaat als Trollie weer beter is. :)

Precies dit!

Onze Taro heeft laatst in glas getrapt. Heeft nu een sokje aan tegen het likken. Als wij er niet zijn, houden we ze voor nu ook gescheiden! Kazuo snapt er helemaal niets van en Taro hoeft hem maar 'raar aan te kijken' en het gaat mis. Ze zijn al ruim 9 jaar samen, maar op dit soort momenten nemen we het zekere voor het onzekere. Uitlaten samen gaat dan wel prima.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:22

Ik heb dit ook meegemaakt met een Boxer teef en een Franse buldog reu, 6 jaar jonger. Ging dan om een kruimel die viel.

Ik dacht dat het aan de teef lag, eigen was goed, (had toen ook een Maltezer) maar buiten was ze zonder echt agressief te zijn niet hond sociaal. (Fokteef geweest voor ze bij mij kwam) ik haalde ze uit elkaar beetje mopperend op allebei. Tot ik bij de 4e knokpartij dacht te zien dan het de reu, toen rond de 2 jaar, was die begon. Die gelijk aangepakt daarna is er nooit meer een gevecht geweest.

Als het bij jou mede door ziekte komt zou ik ze zeker uit elkaar houden (als je weg bent) tot het teefje zich weer beter voelt. Bij mij heeft de reu nooit de teef aangevallen toen ze eenmaal door ouderdom ziek werd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:35

Ik denk ook wel dat het meevalt. (Extra) lekker eten kan tot spanning leiden. Een ziekig hondje ook. En beide samen al helemaal. Niet teveel aandacht aan besteden, gewoon lekker laten gaan die twee, komt wel goed.
Ik heb een hond aan de chemo, wordt al 3mnd mee gemorreld. Ene moment stoeien en spelen mijn andere hond en hij samen, volgende moment hoeft de andere hond hem maar aan te kijken en hij gromt en snauwt haar af. Dat corrigeer ik en verder klaar.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 15:50

Fijn om te lezen dat jullie het positief inzien of meegemaakt hebben. Dat geeft mij weer moed. :)

We zijn terug van de DA. Die vermoed een ontsteking. Dus heeft Trollie antibiotica gekregen en wat dieetvoeding.
Op dit moment zit ze al bij mijn vriend thuis, en vanavond ga ik daarheen met Boem. Dan zullen we zien hoe ze op elkaar reageren.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:54

wat vervelend!!

wij hebben zo iets een maand geleden ook mee gemaakt. super toevallig.

2 reuen,
Afbeelding

de linkse 2.5 jaar oud de rechtse 15 maanden.

deden alles samen, sliepen tegen elkaar, noem maar op. enkel gaven we ze geen botten samen en eten ook apart. drinken stond er wel altijd.

tot de linkse geopereerd moest worden. later in de middag komt hij thuis, niks aan de hand, die zelfde nacht nog samen geslapen en de volgende ochtend was het raak.

de jongste zat boven op de andere en ze hebben gevochten, en dat ziet er niet leuk uit met 2 x 65 kilo.

Ons is verteld dat dit stukje rang orde is, de jongste probeert steeds wat meer er boven te komen staan, de oudere was nu zwak vanwege narcose/operatie en hij heeft zijn kans proberen te pakken.

aankomende zaterdag komt er een gedrags deskundige bij ons in huis.

ik moet afkloppen, ze lopen weer met momenten bij elkaar, maar nu we dit mee gemaakt hebben vinden we het zelf spannend en dat breng je ook weer over op hun. dus ik ben heel benieuwd wat we zaterdag voor advies krijgen.

als we merken dat de oudere minder fit is, doen we ze niet bij elkaar.

ik ben zelf momenteel met de jongste weer meer aan het trainen en ook dat werpt zijn vruchten af, hij begint ook weer wat meer respect te krijgen en ik kan hem ook in huis beter corrigeren.

men zegt wel dat 2 reuen vergeven en 2 teven absoluut niet vergeten.

leuk is het niet, want het ging ook gewoon onwijs goed tussen die 2 en nu ben je toch meer op je hoede ipv aan het genieten van ze

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 16:22

@Rockey: 2x65kg lijkt me vreselijk. :(:)
Zou je willen laten weten wat de gedragstherapeut zegt zaterdag? :)

Nog even over de rangorde: Boem stond altijd al boven Trollie in de rang. Dus wat hij gister deed heeft dan, denk ik, niets met verandering van rang te maken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:47

pff 2x 65kg is idd geen pretje en dan "klaag" ik over 26kg die 10kg aanvalt. Nu ja, de kleine heeft wel wat schade opgelopen...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:06

petitparis schreef:
Volgens mijn hondentrainer en fokker, kan je dit nog oplossen. Mits geduld en trainen om jou leiderschao te bevestigen. Hond(en) moeten in de fout gaan zodat jij dit kan corrigeren.
Maar in jou geval is het zaaks de "zieke" hond terug fit te krijgen.

Mijn 2 teven hebben nadat ze de afgelopen 6maanden de beste vriendjes waren ook van het ene moment op het andere met elkaar gevochten met bijtwonden als gevolg. Dat het trainbaar is, merk ik wel, maar door het verschil in grootte tussen de 2, denk ik niet dat ik het nog ga aandurven om ze zonder toezicht alleen samen te laten (als in echt van huis weggaan)

ik geloof dat jou "hondentrainer" dan nog wel een opfris cursus kan gebruiken..

palmera, voedsel, speelgoed, slaapplek ed. verdedigen is heel normaal hondengedrag. Ik denk dat dit op dit moment wat in de war is omdat trollie ziek is en zich daardoor wellicht net even anders gedraagt. Niet te veel zorgen maken en extra opletten met voeren

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:22

rockey schreef:
wat vervelend!!

wij hebben zo iets een maand geleden ook mee gemaakt. super toevallig.

2 reuen,
[ [url=m/B125WU.jpg]Afbeelding[/url] ]

de linkse 2.5 jaar oud de rechtse 15 maanden.

deden alles samen, sliepen tegen elkaar, noem maar op. enkel gaven we ze geen botten samen en eten ook apart. drinken stond er wel altijd.

tot de linkse geopereerd moest worden. later in de middag komt hij thuis, niks aan de hand, die zelfde nacht nog samen geslapen en de volgende ochtend was het raak.

de jongste zat boven op de andere en ze hebben gevochten, en dat ziet er niet leuk uit met 2 x 65 kilo.

Ons is verteld dat dit stukje rang orde is, de jongste probeert steeds wat meer er boven te komen staan, de oudere was nu zwak vanwege narcose/operatie en hij heeft zijn kans proberen te pakken.

aankomende zaterdag komt er een gedrags deskundige bij ons in huis.

ik moet afkloppen, ze lopen weer met momenten bij elkaar, maar nu we dit mee gemaakt hebben vinden we het zelf spannend en dat breng je ook weer over op hun. dus ik ben heel benieuwd wat we zaterdag voor advies krijgen.

als we merken dat de oudere minder fit is, doen we ze niet bij elkaar.

ik ben zelf momenteel met de jongste weer meer aan het trainen en ook dat werpt zijn vruchten af, hij begint ook weer wat meer respect te krijgen en ik kan hem ook in huis beter corrigeren.

men zegt wel dat 2 reuen vergeven en 2 teven absoluut niet vergeten.

leuk is het niet, want het ging ook gewoon onwijs goed tussen die 2 en nu ben je toch meer op je hoede ipv aan het genieten van ze

Ik zeg altijd reuen vechten om iets teven om niets. :D Beetje zwart wit maar er zit wel wat in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:33

Wij zien het heel anders dan de honden zelf vaak. Een hond gaat niet van tevoren bedenken hoe en wat. Hij doet wat hij denkt dat ie moet doen en is zich lang niet zo van kwaad bewust als wij.

Mijn BC had ooit een conflict met een jonge hond om een bal en dat was de enige hond waar ze toch altijd een beetje een hekel aan hield.

Ons kleine hondje is naar aanleiding van een aanval door honden van een uitlaatservice overleden. Dat is vreselijk en ben ik nog lang niet overheen.

Maar als ik de keren dat onze broer en zus gevochten hebben bekijk, is het toch puur instinct en is het teefje zich echt van geen kwaad bewust.
Ik weet vrijwel zeker dat ze het zelf ook echt niet leuk vinden. Tasten elkaar af, maar zoeken elkaar wel weer op. Ze kunnen verder ook helemaal niet zonder elkaar.

Ons reutje was onzeker, maar is gelukkig stabiel geworden. Op de hei blijft zij weleens te ver achter en gaat hij haar halen en corrigeert hij haar. Dat gaat ook stevig, maar geeft geen schade. En ze zoeken elkaar gewoon op voor spel.

Mijn man vond het harde spelen eerst moeilijk en heeft zich er weleens mee bemoeit en dat is nou net niet wat je moet doen. Of je maakt deel uit van het spel of niet. Maar scheidsrechter gaan spelen, snappen ze niet. Ook al denk je het eerlijk te doen, ik denk nooit dat het voor de honden zo overkomt.

Als mn moeders kleine hondje hier is, hebben ze gewoon respect. Ze komen ook echt niet aan zijn eten en eten op een rijtje.
Onze honden kunnen hem makkelijk hebben, maar hebben het respect voor hem. Gek genoeg, zou het reutje toen hij 9 weken was een chihuahua lastig gevallen hebben.......tja

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:49

Ik kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent. Voor jouw honden is dit incident allang voorbij. Je moet oppassen dat je niet in een gespannen/alerte houding blijft hangen. Jij hebt de aanvaller eraf getrokken en naar buiten gegooid, daarmee heb je verteld dat dit niet ok is en jij dat niet accepteert. Klaar. Waar je nog wel op kan letten is dat je geen situatie veroorzaakt waardoor dit nog een keer kan gebeuren. Wij hebben twee honden die perfect met elkaar samengaan. Het is wel eens mis gegaan toen ik snoepjes had verstopt in een berg bladeren en ze mocht daar beide in zoeken. Nu zorg ik ervoor dat ze of allebei hun eigen spel hebben of dat ze op elkaar moeten wachten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:03

superpony schreef:
Mijn man vond het harde spelen eerst moeilijk en heeft zich er weleens mee bemoeit en dat is nou net niet wat je moet doen. Of je maakt deel uit van het spel of niet. Maar scheidsrechter gaan spelen, snappen ze niet. Ook al denk je het eerlijk te doen, ik denk nooit dat het voor de honden zo overkomt.

Ik had een Grote Zwitser die wel eens voor politieagent (zo noemde ik dat) speelde. Ging dan tussen 2 honden staan die op het punt stonden mot te gaan maken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:07

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:11

Ceetje_bokt schreef:
Ik kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent. Voor jouw honden is dit incident allang voorbij. Je moet oppassen dat je niet in een gespannen/alerte houding blijft hangen. Jij hebt de aanvaller eraf getrokken en naar buiten gegooid, daarmee heb je verteld dat dit niet ok is en jij dat niet accepteert. Klaar. Waar je nog wel op kan letten is dat je geen situatie veroorzaakt waardoor dit nog een keer kan gebeuren. Wij hebben twee honden die perfect met elkaar samengaan. Het is wel eens mis gegaan toen ik snoepjes had verstopt in een berg bladeren en ze mocht daar beide in zoeken. Nu zorg ik ervoor dat ze of allebei hun eigen spel hebben of dat ze op elkaar moeten wachten.

En toch ben ik bang dat als je eentje terecht wijst, ook al is hij de ''schuldige'', dat je verschil maakt en die hond ooit de andere hond pakt, als hij de kans krijgt. Neutraal blijven, is denk ik bij honden die samen leven wel belangrijk. Natuurlijk mag het niet, maar dat snapt een hond niet. Het enige wat je kan doen is het gevecht stoppen en voorkomen.

Jis_ Onze honden corrigeren elkaar ook. Maar honden/dieren weten onderling veel beter hoe ze dat moeten doen. Misschien dat een echt goede gedragsdeskundige het ook kan, maar niet de gemiddelde eigenaar. En mijn man vindt te snel iets zielig.

Het programma waar ze in de usa pitbulls opvangen vind ik wel mooi. Die vrouw leest de honden behoorlijk goed en ziet de kleinste signalen al. Dat zijn geen moeilijke theorieen, maar pure ervaring.

Een hond moet natuurlijk wel de kans krijgen om hond te zijn, anders is hondentaal al moeilijker.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 19:40

superpony schreef:
Ceetje_bokt schreef:

En toch ben ik bang dat als je eentje terecht wijst, ook al is hij de ''schuldige'', dat je verschil maakt en die hond ooit de andere hond pakt, als hij de kans krijgt. Neutraal blijven, is denk ik bij honden die samen leven wel belangrijk. Natuurlijk mag het niet, maar dat snapt een hond niet. Het enige wat je kan doen is het gevecht stoppen en voorkomen.

Ik denk dat ik heel correct en neutraal met mijn honden om ga. Daarom kreeg Boem gister óók wat kip. Eten, koekjes, knuffel, krijgen ze ook altijd allebei.
Juist om jaloezie toestanden te voorkomen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:49

Je kan dat gewoon corrigeren, als je weet wie de boosdoener is, daar houd een hond echt niks aan over en waarom zou hond dan geen hond meer kunnen zijn? er zijn gewoon grenzen. Vergelijk het met kinderen. Een hond met wat meer pit mag best een beetje geremd worden in zijn gedrag.

Ik heb nu 2 honden die nooit mot om eten zouden krijgen, wie het het eerst heeft heeft het, ook als het een nek aan nek race is, heerlijk. :D

Wat Ceetje zegt is heel belangrijk laat het daarna gelijk los, wij hebben de neiging om er dan te lang in te blijven hangen, bewust/onbewust en dat kan juist voor meer spanning tussen de honden zorgen.

Ik heb een kitten sinds 4 weken en mijn Sheltie is echt een beetje jaloers, krijgt daarom nog veel meer aandacht. Beloon hem als hij positieve aandacht aan het kitten geeft. Speel ik met het kitten dan komt hij ook altijd met een speeltje, als ik dan iets te lang naar het kitten kijk stopt hij met spelen, kijk ik naar hem dan speelt hij weer door. Zo mooi om te zien hoe hij langzaam ontdooit.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:16

superpony schreef:
.....
Een hond moet natuurlijk wel de kans krijgen om hond te zijn, anders is hondentaal al moeilijker.

Zonder zin te hebben in een discussie waar TS niets aan heeft, vind ik dat je jezelf erg tegen spreekt. In je eerste stukje reactie ga heb je het over een hond die op een soort wraak zint. Honden denken niet zo. Hondenleven in het moment en een rijst korrel icm met wat verzwakte energie kan een reactie uitlokken. Als die rijstkorrel er niet was geweest, was er ook geen knokpartij geweest. Ik weet precies wie er begint als mijn honden knokken en die pak ik dan bij nek en kont en gooi ik weg. Is ze helemaal belazerd! En daarna heb je het over hondentaal, maar duidelijk even optreden (én daarna zelf kalmeren en doorgaan met het dagelijks leven) is heel duidelijk voor een hond.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 20:24

Jis_ schreef:
Wat Ceetje zegt is heel belangrijk laat het daarna gelijk los, wij hebben de neiging om er dan te lang in te blijven hangen, bewust/onbewust en dat kan juist voor meer spanning tussen de honden zorgen.

Dit is echt een punt, ja. Ik loop me de hele dag suf te praktiseren. Ik bestudeer de honden en hun gedrag alsof het buitenaardse wezens zijn. Ík moet het inderdaad loslaten. :)
En ik ga wel weer aan de gang met Boem. Niet omdat het een onopgevoede rothond is, maar omdat ik weer even heel duidelijk de puntjes op de I wil hebben m.b.t wie de baas is in huis. Dit kan ik gewoon doen tijdens onze dagelijkse wandeling en activiteiten in de tuin.
Net weer wat meer aandacht van hem vragen, hem weer wat luisteroefeningen laten uitvoeren en meer op mij te laten focussen op voor hem moeilijke momenten. :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:30

Palmera schreef:
Jis_ schreef:

Dit is echt een punt, ja. Ik loop me de hele dag suf te praktiseren. Ik bestudeer de honden en hun gedrag alsof het buitenaardse wezens zijn. Ík moet het inderdaad loslaten. :)
En ik ga wel weer aan de gang met Boem. Niet omdat het een onopgevoede rothond is, maar omdat ik weer even heel duidelijk de puntjes op de I wil hebben m.b.t wie de baas is in huis. Dit kan ik gewoon doen tijdens onze dagelijkse wandeling en activiteiten in de tuin.
Net weer wat meer aandacht van hem vragen, hem weer wat luisteroefeningen laten uitvoeren en meer op mij te laten focussen op voor hem moeilijke momenten. :)

Komt helemaal goed! :)