Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Dani schreef:Het eerste wat ik dacht was: kan één van de twee ziek zijn? En dat blijkt dus ook zo. Ik zou dat vooralsnog als boosdoener aanwijzen, en me nog niet direct zorgen maken over leiderschap- of vertrouwenskwesties. Zolang Trollie ziek is zou ik ze wel apart houden als je er niet bij bent, en verder Boem in de gaten houden en bij de minste neiging om lelijk te doen even waarschuwen. Mag niet.
Maar ik denk niet dat je in de stress hoeft te zitten en 'keihard' hoeft te werken als het altijd prima is gegaan. Wacht eerst gewoon af hoe het gaat als Trollie weer beter is.
petitparis schreef:Volgens mijn hondentrainer en fokker, kan je dit nog oplossen. Mits geduld en trainen om jou leiderschao te bevestigen. Hond(en) moeten in de fout gaan zodat jij dit kan corrigeren.
Maar in jou geval is het zaaks de "zieke" hond terug fit te krijgen.
Mijn 2 teven hebben nadat ze de afgelopen 6maanden de beste vriendjes waren ook van het ene moment op het andere met elkaar gevochten met bijtwonden als gevolg. Dat het trainbaar is, merk ik wel, maar door het verschil in grootte tussen de 2, denk ik niet dat ik het nog ga aandurven om ze zonder toezicht alleen samen te laten (als in echt van huis weggaan)
rockey schreef:wat vervelend!!
wij hebben zo iets een maand geleden ook mee gemaakt. super toevallig.
2 reuen,
[ [url=m/B125WU.jpg]Afbeelding[/url] ]
de linkse 2.5 jaar oud de rechtse 15 maanden.
deden alles samen, sliepen tegen elkaar, noem maar op. enkel gaven we ze geen botten samen en eten ook apart. drinken stond er wel altijd.
tot de linkse geopereerd moest worden. later in de middag komt hij thuis, niks aan de hand, die zelfde nacht nog samen geslapen en de volgende ochtend was het raak.
de jongste zat boven op de andere en ze hebben gevochten, en dat ziet er niet leuk uit met 2 x 65 kilo.
Ons is verteld dat dit stukje rang orde is, de jongste probeert steeds wat meer er boven te komen staan, de oudere was nu zwak vanwege narcose/operatie en hij heeft zijn kans proberen te pakken.
aankomende zaterdag komt er een gedrags deskundige bij ons in huis.
ik moet afkloppen, ze lopen weer met momenten bij elkaar, maar nu we dit mee gemaakt hebben vinden we het zelf spannend en dat breng je ook weer over op hun. dus ik ben heel benieuwd wat we zaterdag voor advies krijgen.
als we merken dat de oudere minder fit is, doen we ze niet bij elkaar.
ik ben zelf momenteel met de jongste weer meer aan het trainen en ook dat werpt zijn vruchten af, hij begint ook weer wat meer respect te krijgen en ik kan hem ook in huis beter corrigeren.
men zegt wel dat 2 reuen vergeven en 2 teven absoluut niet vergeten.
leuk is het niet, want het ging ook gewoon onwijs goed tussen die 2 en nu ben je toch meer op je hoede ipv aan het genieten van ze
superpony schreef:Mijn man vond het harde spelen eerst moeilijk en heeft zich er weleens mee bemoeit en dat is nou net niet wat je moet doen. Of je maakt deel uit van het spel of niet. Maar scheidsrechter gaan spelen, snappen ze niet. Ook al denk je het eerlijk te doen, ik denk nooit dat het voor de honden zo overkomt.
Ceetje_bokt schreef:Ik kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent. Voor jouw honden is dit incident allang voorbij. Je moet oppassen dat je niet in een gespannen/alerte houding blijft hangen. Jij hebt de aanvaller eraf getrokken en naar buiten gegooid, daarmee heb je verteld dat dit niet ok is en jij dat niet accepteert. Klaar. Waar je nog wel op kan letten is dat je geen situatie veroorzaakt waardoor dit nog een keer kan gebeuren. Wij hebben twee honden die perfect met elkaar samengaan. Het is wel eens mis gegaan toen ik snoepjes had verstopt in een berg bladeren en ze mocht daar beide in zoeken. Nu zorg ik ervoor dat ze of allebei hun eigen spel hebben of dat ze op elkaar moeten wachten.
superpony schreef:Ceetje_bokt schreef:Ik kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent. Voor jouw honden is dit incident allang voorbij. Je moet oppassen dat je niet in een gespannen/alerte houding blijft hangen. Jij hebt de aanvaller eraf getrokken en naar buiten gegooid, daarmee heb je verteld dat dit niet ok is en jij dat niet accepteert. Klaar. Waar je nog wel op kan letten is dat je geen situatie veroorzaakt waardoor dit nog een keer kan gebeuren. Wij hebben twee honden die perfect met elkaar samengaan. Het is wel eens mis gegaan toen ik snoepjes had verstopt in een berg bladeren en ze mocht daar beide in zoeken. Nu zorg ik ervoor dat ze of allebei hun eigen spel hebben of dat ze op elkaar moeten wachten.
En toch ben ik bang dat als je eentje terecht wijst, ook al is hij de ''schuldige'', dat je verschil maakt en die hond ooit de andere hond pakt, als hij de kans krijgt. Neutraal blijven, is denk ik bij honden die samen leven wel belangrijk. Natuurlijk mag het niet, maar dat snapt een hond niet. Het enige wat je kan doen is het gevecht stoppen en voorkomen.
superpony schreef:En toch ben ik bang dat als je eentje terecht wijst, ook al is hij de ''schuldige'', dat je verschil maakt en die hond ooit de andere hond pakt, als hij de kans krijgt. Neutraal blijven, is denk ik bij honden die samen leven wel belangrijk. Natuurlijk mag het niet, maar dat snapt een hond niet. Het enige wat je kan doen is het gevecht stoppen en voorkomen.
.....
Een hond moet natuurlijk wel de kans krijgen om hond te zijn, anders is hondentaal al moeilijker.
Jis_ schreef:Wat Ceetje zegt is heel belangrijk laat het daarna gelijk los, wij hebben de neiging om er dan te lang in te blijven hangen, bewust/onbewust en dat kan juist voor meer spanning tussen de honden zorgen.
Palmera schreef:Jis_ schreef:Wat Ceetje zegt is heel belangrijk laat het daarna gelijk los, wij hebben de neiging om er dan te lang in te blijven hangen, bewust/onbewust en dat kan juist voor meer spanning tussen de honden zorgen.
Dit is echt een punt, ja. Ik loop me de hele dag suf te praktiseren. Ik bestudeer de honden en hun gedrag alsof het buitenaardse wezens zijn. Ík moet het inderdaad loslaten.
En ik ga wel weer aan de gang met Boem. Niet omdat het een onopgevoede rothond is, maar omdat ik weer even heel duidelijk de puntjes op de I wil hebben m.b.t wie de baas is in huis. Dit kan ik gewoon doen tijdens onze dagelijkse wandeling en activiteiten in de tuin.
Net weer wat meer aandacht van hem vragen, hem weer wat luisteroefeningen laten uitvoeren en meer op mij te laten focussen op voor hem moeilijke momenten.